Transit Connect LWB

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Transit Connect LWB



Bericht door Tripod »

Hallo Iedereen,

Ik ben nieuw op het forum hier, maar heb al lange tijd mee gelezen. Ik ben zelf van plan om mijn Transit Connect LWB om te bouwen naar deels camper en deels werkbus. Nu is isolatie natuurlijk redelijk belangrijk wil je enigzins fatsoenlijk in de bus kunnen slapen. Maar ik heb zoveel gelezen en iedere keer als ik een plan denk bedacht te hebben, veranderd deze weer van mening.

Nu heb ik het volgende overwogen:
Xtrem, Schapenwol, Rookwol, Bubbeltjesfolie, geluidsnoppen en piepschuim.

Gezien ik de bus niet heel veel zal gebruiken om in te slapen speelt budget ook een rol en daar is waar ik vooral tegenaan loop. Wat werkt goed, maar kost ook niet direct de kop. Xtrem wil je het liefst de 2cm gebruiken, maar is al snel 13/14 euro per m2. Noppenfolie is verwacht ik samen met de Rookwol het goedkoopste, alleen Rookwol kan vocht op nemen? Noppenfolie van de bouwmarkt is maar flinterdun, of dit dus effect heeft? 2 lagen op elkaar plakken, met dubbelzijdig tape?

Kortom ik ben het een en het ander aan het overwegen, maar wie kan mij een doorslag geven van welke kant ik het beste op kan gaan.

Op dit moment nijg ik erg naar de noppenfolie, 25 euro (en 20% korting nu bij de karwei), is genoeg voor 10m2.

--edit--
Nu heb ik mijn bus is goed uitgerekend, alleen het plafond en de zijwanden waar nu al houten platen voor zitten, kom ik op zo'n 5m2 uit. Dat valt dan nog goed mee qua prijs. Maar de vraag, wat is de beste manier om het Xtrem vast te plakken. Of zou de noppenfolie toch nog een goed alternatief kunnen zijn?

Verneem graag jullie ideeen.

Hartelijk dank,
Groeten,
Martijn
Laatst gewijzigd door Tripod op ma 29 mei 2017, 9:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Isolatie



Bericht door Mickel Moen »

Volgens mij heb je het antwoord zelf al gegeven.

Rockwool niet nemen i.v.m de vochteigenschappen.
Piepschuim piept.

Al het andere kan prima. Maar waar wil je voor isoleren? Het accent op thermisch of op akoestisch?

Bedenk dat het thermisch isoleren van een bus niet altijd een optimaal resultaat geeft. Het is een lastig te isoleren object. Alleen al om de stalen wand en het grote glasoppervlak.

Speelt de prijs ook nog eens een grote rol, dan kom je al gauw uit op noppenfolie.
Ik zou het niet op de buitenwand bevestigen, maar op de binnenwand. Plak niet alle kiertjes dicht, want vocht komt er altijd in, maar moet er ook weer uit kunnen.

https://mickelmoen.blogspot.nl/p/isolat ... latie.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Isolatie



Bericht door Tripod »

Hallo,
Bedankt voor je antwoord. Ik wil het voornamelijk isoleren omdat de bus in de afgelopen winter redelijk veel condens gaf aan het plafond. Verder zou het prettig zijn als de koelte van de airco net even wat langer in de bus bleef hangen en dat de warmte als de motor uit staat net even wat langer buiten blijft.

De noppenfolie niet direct op het staal plakken, dan zou ik deze moeten plakken aan het hout wat ik vervolgens weer terug schroef. Maar hoe zit dit met het plafond, hier ontkomt ik haast niet aan om het direct tegen het plafond te plakken aangezien ik hier voorlopig nog geen plaat tegenaan ga schroeven.

Dan kom ik toch uit op het Xtrem tegen het blik van de auto te plakken? Of beter het Xtrem of bubbelfolie tegen de houten plaat en bij het plafond het direct tegen het blik?

Groeten,
Martijn
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Isolatie



Bericht door Mickel Moen »

xtrem is sowieso een betere keuze. xtrem plak je wel direct tegen de buitenwand. Dat is echter nauwkeurig werken, met name bij de aansluitingen. Kierloos werken daar, want daar gaat vocht zich dan ophopen en blijft er langer zitten.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Isolatie



Bericht door Tripod »

Qua kierloos plakken, doel je op de 2 plakaten van Xtrem strak tegen elkaar aan plakken? Want ik kan niet de gehele bus vol plakken met het spul.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Isolatie



Bericht door L4H3 »

Ik heb zelf mij Ducato bus met Xtreme geisoleerd. Ik vond het de meest vervelende klus die ik tijdens het bouwen heb gedaan. Het was een tijdrovende klus. En achterf denk ik had ik maar schapenwol gebruikt. Werkt sneller en ik denk ook dat het naast thermische isolatie ook een betere akoestische waarde geeft. Maar bedenk wel hoe je gaat isoleren en waar mee. Een goed resultaat haal je nooit. Shuifdeur en achter deuren zijn amper te isoleren. Ook de cabine is een grote koude doos. Wij gaan nooit onder de 15 graden met de bus op pad dus is isolatie ook niet van het grootste belang. Ik heb geisoleerd om als we straks naar warme oorden gaan niet om 7 uur mijn bed uit moet omdat het te warm wordt in de bus. Afgelopen week zijn we naar de Moesel geweest en hebben daar 2 dagen flink warm weer gehad. Smorgens was het nog heerlijk aangenaam in de bus. Ook hebben we een dik gordijn achter de voorstoelen gemaakt zodat de zon en kou van de cabine niet zo snel de camper in kan komen. En dat is tot nu tot nog het beste wat ik heb gedaan.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Isolatie



Bericht door Tripod »

Goed om je verhaal te horen, heb je heel toevallig foto's van hoe je het Xtrem geplaatst had?
Het gaat mij inderdaad vooral om dat ik niet om 7 uur uit me auto gebrand word haha
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Isolatie



Bericht door L4H3 »

Kijk even in mijn topic. Geloof blz 5 of verder. Staat overigens veel bruikbare info in wat door diverse forumgebruikers is gegeven. En niet alleen isolatie maar ook heeeeel veeeeel over het elektrisch schema wat bij nu overigens super is in de praktijk.

viewtopic.php?f=7&t=8456989&start=56
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Isolatie



Bericht door Tripod »

Kijk aan, daar word het inderdaad wel erg duidelijk.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Isolatie



Bericht door Tripod »

Mijzelf verder gaan lezen in het Xtrem, kom ik vele reacties tegen omtrent het verlijmen van de Xtrem platen.
Hoeveel lijm zou ik moeten gebruiken voor 5m2 Xtrem platen? Want dubbelzijdig tape is niet verstandig lijkt mij, gezien je dan ruimte tussen staal en xtrem gaat krijgen.?
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Isolatie



Bericht door myway »

Tweezijdig verlijmen doe je 2 tot 2.5 m2 per liter contactlijm.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Isolatie



Bericht door Tripod »

Top!

Ik heb gister zo'n 6m2 Xtrem bij de Wit in schijndel opgehaald, het moest er toch maar is van komen om er gewoon mee aan de slag te gaan.

Nu kwamen er alleen nog wel enkele vragen:
- Het plafond (het staal) van mijn Transit Connect LWB is niet egaal, maar daar zitten versteviging's bruggen ook over de lengte van de auto. Is het het slimst om de Xtrem in stroken te snijden en deze alleen te plakken op de plekken waar je direct tegen de "dunne" stalen vlak aan kijkt? Of is het verstandig om ook stroken over de dwarsliggers te plakken. Alleen verwacht ik dan niet dat ik ze strak tegen elkaar aangesloten krijg vanwege hoogte verschil.
- Op maat snijden, ik nu al houten afwerkplaten in de auto, die wil ik eraf halen. Is het verstandig deze omtrek over te nemen op het Xtrem, of hoe hebben jullie de maten bepaald?
- Het lijmen, eerst op het staal, even laten "drogen", inmiddels ook het xtrem lijmen en dan er op plakken. Met Bison Tix zou dit dan zo vast moeten zitten?

Dan nog een vraag voor later, wat voor hout is het best te gebruiken om wielkasten te maken? Ik ga mijn bus namelijk zo maken dat ik em nog gewoon voor mijn werk kan gebruiken maar met een simpele plaat erin te leggen, heb je een verhoogd bed waar spullen onder kunnen.

Meer tips en tricks voor mijn bus zijn van harte welkom.

Alvast bedankt!
Martijn
2lions
Berichten: 144
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 13:37

Re: Isolatie



Bericht door 2lions »

Hoi,

Wij hebben zelf onze camper geïsoleerd met Xtrem. Schapenwol op moeilijk te bereiken plaatsen. Spuitlijm gebruikt op de wanden voor de Xtrem en ook om het wol op de plek te houden. Je kunt er achteraf nooit meer bijkomen.
Na de bouw op diverse plaatsen ventilatieroostertjes aangebracht, dit is van groot belang.
Alles met elkaar een hele klus maar geeft achteraf veel voldoening.

Henk.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Transit Connect LWB



Bericht door Tripod »

Bedankt alle voor de tips!

Ik heb het topic inmiddels aangepast naar een algemeen topic over mijn Transit Connect.
Gister begonnen met het snijden, plakken en insteken van de Xtrem isolatie. Dat ging relatief makkelijk. Ik heb hiervoor spuitlijm gebruikt, maar vanochtend zaten een paar panelen toch los. Dan is Tixx verwacht ik toch sterker.

Nu kwam ik ook direct tegen het volgende "probleem" aan, het plafond. Gezien er niet veel dwarsbalken zitten waar je iets op vast kan schroeven. Vroeg ik mij af in hoeverre ik op staal van het plafond houten latjes kan lijmen en daar multiplex panelen tegenaan kan schroeven. Het ding is namelijk dat ik moet kiezen, of een latje erop lijmen of er Xtrem op lijmen.

Oftewel, wat zou de beste afwerking zijn voor het plafond in een Connect LWB?

Alvast dank!
Plaats reactie