zelfbouwplannen en duizend vragen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door Appiecamp »

Ook bij mij zijn geen foto's genomen..
Marcenkim
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 13:37

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door Marcenkim »

Marcenkim schreef:Na wat rond zoeken op het forum kwam ik het volgende tegen viewtopic.php?f=14&t=8416291 hier lees ik dat het toevoegen van extra zitplaatsen eigen verantwoordelijkheid is bij toelating voor 2004 en alleen administratief is. Klopt dit verhaal? mijn bus is van 1999 en zou dus voor mij opgaan. Tevens staan er op het huidige kenteken 0 zitplaatsen geregistreerd blijft dat straks zo of word er bij omkeuren wel wat ingevuld?
En mag ipv een langsbank een naar achter gerichte bank ook? Of een beschermde zitplaats zoals ik ergens gelezen heb?
Niemand die hier antwoord op heeft?Ger
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door gsm »

Die van mij is van 2011 en pas gekeurd met bestuurdersstoel en bankje voorin en een langsbankje en ik kon 7 zitplaatsen op kenteken krijgen maar ik heb het op 6 gehouden
Dus langsbankje wordt dan mee geteld mits die (ik dacht) van vóór juni 2014 is.
Naar achter gericht bankje weet ik niet maar lijkt me niet prettig en betwijfel of dat goedgekeurd gaat worden gezien de montage van een in rijrichting geplaatst bankje
Het maakt denk ik niets uit of je het in rijrichting plaatst of met de rug in rijrichting
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Marcenkim
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 13:37

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door Marcenkim »

Grote dag vandaag, alles wat de bus een camper maakt zit er in. Straks naar Heerenveen voor de keuring.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door gsm »

Veel succes :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Marcenkim
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 13:37

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door Marcenkim »

En goed gekeurd :-B. 5 zitplaatsen en 2220 kilo. Nu kan het echte bouwen beginnen 8-)
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door Stieneke en Donald »

:thumbup: :thumbup: :wave:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door henk en lila »

Succes met de afbouw en veel plezier.
Vergeet niet het kwarttarief aan te vragen en de Belastingdienst wil foto's van jou bij die aanvraag.
Verder, als je niet in een besloten werkplaats gaat klussen, zorg dan dat je elke minuut en meter op de openbare weg aan de camper-eisen voldoet. Natuurlijk mag er tijdens de klus wel eens een bed of bankje naast staan, maar zet dat er dan 's avonds weer even in.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Marcenkim
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 13:37

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door Marcenkim »

Dank allen.
Het leuke werk kan nu beginnen eerst alles er weer uit en isoleren. Op zoek naar ramen en een dakluik. En de caravan verder demonteren om over te bouwen in de bus.
@ henk (van lila) zou het helpen een foto van mij bij de aanvraag :lol3:
Ombouw gebeurt trouwens netjes op de oprit en zolang er gebouwd word hoeft hij niet te rijden.
Marcenkim
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 13:37

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door Marcenkim »

Na een korte stilte (smoor druk met werk) bijna vakantie. Dan eindelijk echt beginnen met een camper te bouwen. Nu wilde ik beginnen met de stroom voorziening, dus een tweede accu en daar beginnen de vragen weer
-Een semi tractie of agm?
-Hoe groot? Zat te denken aan ongeveer 200ampère uur
-Omvormer gemodificeerde of zuivere sinus wat is het verschil?
Verder dacht ik om alles in de camper 220v te maken zodat ik niet dubbele kabels hoef te leggen of is het beter om alle verlichting 12v te doen?
Zo eerst weer even genoeg vragen hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door gsm »

Hangt af van wat je afneemt en Kampoo kan je daar wel wat over vertellen
Ik heb een Varta Pro van 90Ah met een 265Wp zonenepaneel en heb tijdens mijn rondreis naar de Lofoten niet één keer aan de paal gestaan maar ik heb verder geen luxe zoals TV of zo iets, lampjes van 1W, waterpomp en de koelkast en de Ipad met iphone laden
Spanning is bij mij nog nooit onder de 12V gekomen en hij is maximaal 84% ontladen geweest
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door Sam vdb »

Ik zou persoonlijk kiezen om zoveel mogelijk op 12 v te plaatsen.
Uiteindelijk heb je slechts 1 of enkele 220v stopcontacten nodig, niet ?

Qua grootte van de accu: bereken eerst al de mogelijke verbruikers voor je deze beslissing maakt ( hier op het forum geleerd :wink: )
Na deze som hebben wij gekozen voor een optima met 75ah (zijn ook heel compact) . Verder zelfs geen zonnepaneel, nooit aan de paal, en nooit stroomtekort.

Succes met de ombouw !
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door henk en lila »

Sam rijdt (bijna) elke dag denk ik want bij hem moet de auto dynamo als enige de huishoudaccu opladen.
Ik heb 2 zonnepanelen van 130 Wp elk, een 180 Ah semi-tractie accu. Aan verbruikers vooral de compressor koel lade, de standkachel als het koud is en het gebruikelijke zoals laptop en foto batterijen, led-verlichting, dompelpompje etc. Geen TV.
Ik heb het laatste jaar de stroomkabel niet meer uitgerold, ook niet als ik een week stil sta.
Ik heb een kleine (180 watt) zuivere sinus omvormer voor de laptop accu te laden en de foto accu's. En ook de elektrische tandenborstel zou daarop wel heel blijven maar die gaat meestal niet mee.
Dus maar één 220V stopcontact voor licht gebruik. Verder alles direct op 12 V, vooral alles wat usb heeft.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door kampo »

(ik had dit al eens ergens geschreven)
Wat ik hier nog kan aan toevoegen is iets uit de algemene praktijk.

Moderne voertuigen verbruiken een pak meer stroom. Sluipstroom neemt toe.
Het dagelijks stroomverbruik van de gemiddelde kampeerder is de laatste jaren explosief gestegen.

Niet omdat er een koelkast werd toegevoegd of langer met de verlichting aan wordt gelezen maar voornamelijk door meer comfort toestanden zoals die multi media, smartphones tablet en allerhande kleine verbruikertjes. Daar bovenop komen nu de electrische fietsen. Bijna iedereen heeft vandaag een inverter(tje) aan boord. 15 tot 20 jaar geleden was dat echt niet zo.

Daar waar vroeger de compressorkoelkast en de dieselverwarming de grootste stroomverbruikers waren blijkt dit vandaag wel eens het gezamenlijk (man+vrouw tegelijk gedurende 3 uur per dag) media gebruik te zijn.

Dus wat destijds nog net goed ging met een 100Ah accu en een 100Wp solarpanel is vandaag echt te klein…
Bovendien wil je niemand aanraden om zonder reserves op pad te gaan.

Goede verhoudingen zijn (ongeveer) en in een 12V systeem
100Ah accu, 15A lader, 130Wp solar, 100W inverter
160Ah accu, 20A lader, 200Wp solar, 375W inverter
230Ah accu, 30A lader, 300Wp solar, 800W inverter
400Ah accu, 50A lader, 400Wp solar, 1600W inverter
Groeten Kampo
Plaats reactie