zelfbouwplannen en duizend vragen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
AadenAnke
Berichten: 13286
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door AadenAnke »

Van dat bouwjaar kunnen nog langsbanken als zitplaats op kenteken komen. Gordels niet verplicht en zeker niet wenselijk ivm veiligheid! Bedenk wel dat als er iets goed fout gaat diegene die op de dwarsbalk zitten moeten hopen op een engeltje op hun schouder. Beter is een goed gekeurde bank in de rijrichting te plaatsen. Is wat lastiger maar vele malen veiliger. Als het mijn kinderen zouden zijn mochten ze daar niet op zitten tijdens de rit

Gr. Aad
Marcenkim
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 13:37

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door Marcenkim »

Hallo aad bedankt voor je reactie. Het is ook niet de bedoeling om op de langsbank kinderen te vervoeren gaat mij er om dat ik de zitplaatsen op kenteken heb daarna kan ik een bijrijdersbankje in de rij richting plaatsen met deugdelijke gordels. Als ik dat direct doe word het niet goed gekeurd heb ik begrepen. Of heb ik dat verkeerd?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door gsm »

Een goed gekeurd bankje met gordels die ingebouwd wordt door een erkend bedrijf wordt gewoon goed gekeurd.
Beter is het zelfs om het bankje voor de keuring gelijk in te laten plaatsen want er worden foto´s gemaakt van de toestand van de keuring.
Ik heb dat niet gedaan en heb een langsbankje en 6 personen op kenteken.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door annoh »

@TS,

Het toepassen van een niet gecertificeerde bank kan gevolgen hebben voor de verzekering. Wellicht is het verstandig dat eerst na te vragen.
Marcenkim
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 13:37

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door Marcenkim »

Dus de verzekering doet niet moeilijk bij een een langsbankje maar week als je zelf een deugdelijk iets met gordels inbouwt. Is een originele bijrijdersbank een goedgekeurde bank? Daar zitten al gordels aan en word af fabriek rechts voorin geleverd
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door gsm »

Nee mag niet, het bankje is wel goedgekeurd maar de bevestiging op de vloer niet en daar gaat het om.
Daarom laten inbouwen en dan krijg je een certificaat die je kan laten zien bij de keuring.
Bij een langsbankje is dat niet nodig omdat er geen veiligheidsgordels mogen zitten
Trouwens het bankje heeft maar 1 gordel en de 2e zit in de B-stijl en die blijft zitten want die heb je nodig voor de bijrijdersstoel
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Marcenkim
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 13:37

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door Marcenkim »

Na wat rond zoeken op het forum kwam ik het volgende tegen viewtopic.php?f=14&t=8416291 hier lees ik dat het toevoegen van extra zitplaatsen eigen verantwoordelijkheid is bij toelating voor 2004 en alleen administratief is. Klopt dit verhaal? mijn bus is van 1999 en zou dus voor mij opgaan. Tevens staan er op het huidige kenteken 0 zitplaatsen geregistreerd blijft dat straks zo of word er bij omkeuren wel wat ingevuld?
En mag ipv een langsbank een naar achter gerichte bank ook? Of een beschermde zitplaats zoals ik ergens gelezen heb?
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door annoh »

Een paar zaken betreffende extra zitplaatsen:

Gegeven het bouwjaar mag je een langsbank plaatsen voordat je gaat keuren. Deze regel heeft te maken met het leger. Er zijn veel legervoertuigen in omloop met een langzit. Wanneer je op weg bent naar de loopgraven dan is veiligheid in een auto maar een relatief begrip.

Het is op dit moment gebruikelijk dat de RDW foto's maakt van het voertuig bij de keuring.

Er zijn verzekeringsmaatschappijen die er op letten dat e.e.a. volgens de regels omgebouwd is. Het plaatsen van een niet gecertificeerde bank op een daarvoor bedoelde bevestigingsplaats is daar een voorbeeld van.
Marcenkim
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 13:37

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door Marcenkim »

Ondertussen in de spaarzame vrije uurtjes begonnen met inbouwen

Afbeelding

Bed ingebouwd. Dit is het bovenste bed hieronder kom er direct op de wielkasten. Bovenste bed is 130 breed en 180/185 lang het bed onderin word ook 130 breed en net geen 180 (179) lang.

Afbeelding

Keukenblok staat ook op z'n plek. Onder de koelkast is plek voor een 48 ltr watertank. Alleen nog een nieuwe deurgreep maken halverwege de deur aangezien we daar nu niet meer bij kunnen. Maar dat komt goed op de sloop eentje van een achterdeur zoeken en die achter het keukentje inbouwen. Helaas heeft mijn baas me eerst weer een aantal weken geclaimd dus voortgang ligt weer even stil.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door gsm »

De reden dat RDW foto´s maakt is omdat er mensen zijn die ombouwen en laten keuren en dan alles er uit halen om de bus als bedrijfsbus te gaan verkopen met camper tarief.
RDW kreeg veel kommentaar dat ze niet goed keurden wat eigenlijk wel zo was maar ze haalden alles er uit en omdat te kunnen bewijzen maken ze foto´s
Één bewuste "bende" is opgepakt in Brabant die bussen verkochten op Marktplaats
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door martinb007 »

Bij mij zijn afgelopen donderdag geen foto's gemaakt bij de rdw. Wel goedgekeurd.


Groet,
Martinb007
martinelke
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
Locatie: Geesteren
Contacteer:

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door martinelke »

Even tussendoor, ik zou de Sortimo kast op mp zetten, die zijn doorgaans aardig geld waard.


Groet Martin
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.

https://www.martin-elke.com/
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door annoh »

Van de RDW heb ik gehoord een totaal andere reden om foto's te maken.

Daarbij gaat het om aansprakelijkheid.

Indien er een ongeluk gebeurd is en er ontstaat bv letsel door ombouw waarbij niet gebruik gemaakt is van een gecertificeerde stoel of slaapbank dan kan de RDW aantonen of op moment van keuring wel of niet gecertificeerde meubels in zaten. Is er een verandering na keuring dan kan de RDW niet aansprakelijk gesteld worden.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: zelfbouwplannen en duizend vragen



Bericht door gsm »

Dat klopt Annoh, eigenlijk komt het er gewoon op neer dat RDW kan aantonen dat RDW niet aansprakelijk is in geval van een probleem.
Voor de rest zou ik me, als TS betreft, geen zorgen maken en lekker gaan ombouwen

@Martinb007, zo zie je maar elk station hanteert zijn eigen regels en ik denk dat het nemen van foto´s niet in de officiële regels staan dus moet het niet maar mag wel
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie