Ombouw Fiat Scudo (of Citroën Jumpy / Peugeot Expert)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
dalhuijsen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 21:05
Locatie: Den Haag

Ombouw Fiat Scudo (of Citroën Jumpy / Peugeot Expert)



Bericht door dalhuijsen »

Ik lees sinds een paar maanden mee op dit forum omdat ik me aan het oriënteren was voor het kopen van een Scudo/Jumpy/Expert om mee op vakantie te gaan. Mijn uitgangspunt was om de goedkoopste auto te vinden waar een bed van minimaal 140cm breed past, plus bergruimte. (Ik ben een moeilijke slaper, vandaar het grote bed.) Inmiddels heb ik een mooie verlengde Fiat Scudo uit 2005 op de kop getikt met 2.0 JTD motor en 173.000 km op de teller. Ben er erg blij mee!

Ik heb besloten dat ik de auto wil laten omkeuren tot kampeerauto. Dit om de maandelijkse kosten te drukken én omdat de binnenruimte iets minder claustrofobisch wordt door een hefdak :) Het is nu een flinke investering (vooral hefdak + BPM), maar volgens mijn berekeningen zou ik de kosten er in ±3 jaar uit moeten hebben.
Volgende week breng ik de auto naar Atrion om er een "superplat" hefdak op te laten monteren.

Edit: dit heb ik inmiddels gedaan:
  • Tussenschot verwijderen
  • Raamverduisteringsfolie verwijderen
  • Gordijntjes maken (isolerend/verduisterend)
  • Vinyl vloertje over betonplex onderplaat
  • Wanden en deuren isoleren met schapenwol
  • Betimmering dichter tegen buitenwand plaatsen
  • Hefdak laten monteren
  • Bed inbouwen
  • Muskietengordijnen maken
  • Simpel keukenblokje inbouwen
  • Luifelrail monteren
Het plan is om op 12 juni op vakantie te gaan met deze auto, dus tegen die tijd hoop ik in elk geval het bed klaar te hebben :)

Foto's (van de dealer):

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door dalhuijsen op do 05 jul 2018, 17:40, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dalhuijsen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 21:05
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door dalhuijsen »

Inmiddels heb ik het tussenschot eruitgehaald, een stuk zeil op de vloer gelegd en verduisterende gordijntjes gemaakt. Heb meteen ook twee nachten in de auto geslapen, gewoon op een matje op de vloer.

Ik heb ook een deel van de betimmering eruitgehaald. Die plaats ik later weer terug, maar dan dichter tegen de buitenwand aan en met isolatie ertussen. Ik merk wel meteen dat het een stuk meer herrie is tijdens het rijden zonder die platen ervoor... Zitten er dus zeker niet voor niks :)

De gordijnen heb ik gemaakt van twee lagen dikke stof (één laag verduisteringsstof) met daartussen wattering. Ik heb magneetjes in stukken krimpkous gestopt op telkens 5 centimeter afstand van elkaar. Die heb ik in de zoom van de gordijnen genaaid zodat de gordijnen vast blijven zitten aan de auto. De magneetjes blijken nét sterk genoeg te zijn om de gordijnen te laten hangen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door dalhuijsen op di 11 jul 2017, 9:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door Stieneke en Donald »

Hallo dalhuijsen en welkom op dit forum.

Ik neem aan dat je de inrichtingseisen heb gelezen?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

Ik licht er iets uit:
"De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht."

Ik ben bang dat je dat niet gaat redden. (Ik hoop dat ik ongelijk heb.)

Suc7 verder! :thumbup:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door durisotti »

Hier heb je de nodige foto's en info !
Leuk dat er nog steeds types 1 worden omgebouwd !

viewtopic.php?f=7&t=8407679&start=56

https://myalbum.com/album/JCEslcQ9mMV1
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80408
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door Dafluc »

Denk het wel. Mooie auto, leuk project. We gaan het hier graag volgen.
Afbeelding
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door durisotti »

Dafluc

Dat zijn de maten voor type 2.
En met een hef dak voldoe je zeker aan de eisen !

Hier een Duitse site met info:

http://www.naan.de/forum/
Laatst gewijzigd door durisotti op ma 15 mei 2017, 13:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80408
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door Dafluc »

Yep, ik had het al door en heb ze verwijderd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dalhuijsen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 21:05
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door dalhuijsen »

Dafluc en Donald, bedankt voor de waarschuwing. Die inrichtingseisen had ik al uitgebreid bestudeerd. Om die reden heb ik expres de versie met lange wielbasis gekocht. Voor de inrichting heb ik inderdaad ook al dat Duitse forum afgespeurd, en een Spaans forum waar veel ideeën op staan: https://www.furgovw.org/index.php?topic=186817.0
Mijn globale plan voor de inrichting is als volgt, van bovenaf gezien:

Afbeelding

De bedden kunnen dan in elkaar geschoven worden tot een bank. Het minikeukentje komt achterin, zodat je er ook van buitenaf bij kunt.
Laatst gewijzigd door dalhuijsen op di 11 jul 2017, 9:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door Stieneke en Donald »

Dan gaat het helemaal goed komen! Mooi project hoor. :thumbup:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19167
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door Aloys »

Ja, inderdaad. Mooi project Dalhuijsen, dat ga ik ook even volgen!

Ik heb je foto's één witregeltje ertussen gegeven, dat is mooier/duidelijker, dan 'plakken' de foto's niet aan elkaar.
En die twee rechtopstaande naast elkaar gezet, dat kon ook mooi.

Eventueel kun je de foto's ook hier ter plekke, in het forum 'parkeren'. Dan krijg je niet, zoals misschien bij Photobucket
(en zeker bij Imageshack) dat ze over een paar jaar zijn verdwenen...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door eipmiw »

Ik ga deze ombouw ook zeker volgen. Goedkeuring tot camper met een Atrium-dak moet zeker lukken, want mijn Citroen Jumpy is een kort model met zo'n Atrium-dak en die is vorige week goedgekeurd als camper. Wel is ook bergruimte verplicht. Als jij de volle breedte voor je bed wilt gebruiken, waar plaats je dan je bergruimte? Ook vind ik de ambitie om over 4 weken al op vakantie te kunnen erg gewaagd! Maar wie weet lukt het.
Er zijn trouwens ook nog mogelijkheden om een uitschuifdeel aan de achterkant te doen, eventueel in combinatie met tentdoek. Ik ken iemand met een Jumpy die met zo'n project bezig is.
Gebruikersavatar
dalhuijsen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 21:05
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door dalhuijsen »

Ha Wim, jouw minicamper ziet er netjes uit!

Mijn planning is inderdaad strak, maar voor de vakantie hoeft op zich alleen de isolatie, betimmering en het bed klaar te zijn. Ik hoop dat dat in elk geval lukt. Het keukenblokje (en de hele camperkeuring) komen in een later stadium wel.

Qua bergruimte neem ik aan dat je doelt op die "minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten", toch? Daar ben ik nog niet helemaal uit... Misschien kan ik een deel van de bergruimte onder het bed afsluitbaar maken, of toch iets aan de wand timmeren...
eipmiw schreef:Er zijn trouwens ook nog mogelijkheden om een uitschuifdeel aan de achterkant te doen, eventueel in combinatie met tentdoek.
Hier ben ik wel benieuwd naar! Ik zat inderdaad al te denken dat het mij wel handig lijkt om iets luifel-achtigs over de geopende achterdeuren te kunnen bevestigen. (Of bedoel je dat niet?)
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door durisotti »

Je kunt het kale blik het beste gewoon beplakken met een tapijt cupon.
Dat werk snel, je verliest geen binnenruimte en het is niet zwaar. Je kunt het gewoon vastkitten met montagekit van de action, zit dan goed vast.
Het tapijt dempt geluid en het remt condensvorming af.
Isoleren heeft geen zin met een ongeïsoleerde vloer, een hefdak van een paar MM dik en al de enkele ruiten en kieren en naden in de deuren. Warmte vliegt er overal uit.
Voor het uitschuif bed kun je mijn foto's wel even bekijken, heb ook 2 maal 70 cm matrassen.
Het kooktoestel heb ik op een andere plek zitten, zie foto's.
De plek die jij in gedachten hebt zit bij de achterdeur, dan kun je nooit meer iets groots in de auto laden zoals een koelkast of een fiets en dat is niet handig.
Gebruikersavatar
dalhuijsen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 21:05
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door dalhuijsen »

Te laat, de schapenwol wordt morgen al bezorgd :) Maar bedankt voor de tip! Je brengt me wel aan het twijfelen. Ik verwacht niet dat mijn isolatie extreem veel scheelt tegen de warmte/kou, maar toch in elk geval voor het geluid tijdens het rijden...

Ik heb jouw foto's ook bekeken, en vind het er allemaal erg netjes uitzien, maar ik wil het keukenblok toch echt achterin. (Een fiets past er dan nog steeds in.)

Wel grappig dat je voor zo'n kleine camper toch nog zulke verschillende ideeën kunt hebben over de indeling - die van eipmiw is ook weer totaal anders!
Plaats reactie