Ombouw Fiat Scudo (of Citroën Jumpy / Peugeot Expert)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door durisotti »

Er zijn natuurlijk heel veel verschillende indelingen mogelijk, hangt ook van je voorkeur af.
Toen ik mijn camper maakte wist ik niet dat er draaistoelen van een 806 in een expert passen.
Als ik dat toen geweten had was mijn indeling misschien ook wel anders geweest.
Voordeel is nu dat ik een bed heb van ruim 1.40 bij 2.05 m en dat is best wel luxe voor een camper van deze maat.
Ook een "grote" 220 volt koelkast is handig en voldoet prima, kost minder dan 100 euro.
Laat je de grote houten plaat zitten die achter de bestuurder zit ?
Hier zit nog veel bruikbare ruimte achter, zou hem er zelf uithalen.
Voordeel van tapijt direct op het blik is dat dit trillingen dempt en dat je geen klankkast krijgt.
Voordeel van mijn inrichting is dat ik mijn motor met enige moeite in de auto mee kan nemen.
Er kunnen dan ook nog 2 fietsen mee op de trekhaak als het moet.

Jou gordijntjes zijn wel erg leuk trouwens !
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door eipmiw »

dalhuijsen schreef: Hier ben ik wel benieuwd naar! Ik zat inderdaad al te denken dat het mij wel handig lijkt om iets luifel-achtigs over de geopende achterdeuren te kunnen bevestigen. (Of bedoel je dat niet?)
Ik ga komend weekend kamperen in Ermelo waar de persoon met die uitschuifvariant ook komt. Ik zal wat foto's voor je maken.
Hij maakt echt een uitschuifcabine waarmee de binnenruimte praktisch verdubbeld wordt.
Ergens op dit forum heb ik ook ooit iets gezien van iemand die aan de achterkant een soort tent uit klapte en dus deels in de tent en deels in de auto sliep. Ik zal kijken of ik dat topic nog terug kan vinden.

Groet,
Wim
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door eipmiw »

Heb de link gevonden: http://www.ex-tent.com/
Gebruikersavatar
dalhuijsen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 21:05
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door dalhuijsen »

Oja, bedankt! Ik zat zelf te denken aan iets simpelers. Nu ik er actief naar zoek zie ik dat er een paar bedrijfjes zijn die het soort luifels maken dat ik in gedachten heb: Het systeem is redelijk simpel... Misschien ga ik ooit proberen zelf zoiets te knutselen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
dalhuijsen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 21:05
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door dalhuijsen »

Afgelopen weekend heb ik de wanden van de Scudo geïsoleerd en de betimmering van de wanden netjes gemaakt.

Eerst nog even een testopstelling gemaakt (van een paar planken en een slaapbank-matras) om te kijken wat een fijne zithoogte en -diepte is. Ik heb nu toch besloten om voor een matras van 80cm en een van 60cm breed te gaan, in plaats van 2x 70cm breed.

Afbeelding

Ik vond dat de originele betimmering van de auto teveel naar binnen was bevestigd, en bovendien niet heel netjes. Diezelfde houten panelen heb ik nu kleiner gezaagd en dichter tegen de buitenwand aan geplaatst.

Eerst heb ik kartonnen mallen gemaakt van de nieuwe vorm van de panelen. Ik heb er wel 2 uur over gedaan om het karton precies op de goede maat te knippen en plakken. Gelukkig ging het zagen van het hout daarna snel.

De schapenwol heb ik vervolgens losjes aan de buitenwand vastgeplakt met spuitlijm en tape. De diepte van de holle ruimte was gemiddeld ongeveer 5cm, dus ik had 6cm dik schapenwol besteld. Nu bleek die wol op sommige diepere delen toch echt veel te dun te zijn, dus op sommige plekken heb ik een dubbele laag gebruikt. (Had gelukkig een ruime hoeveelheid besteld.)

Vervolgens heb ik de wol en de houten panelen ook weer ingespoten met spuitlijm en de panelen over de wol heen geschroefd. Dat was best een lastig klusje omdat de panelen hard aangeduwd moeten worden om netjes op hun plek te komen. Doordat ze gebogen zijn staat er best veel spanning op. Gelukkig was er een stel extra handen die af en toe even konden helpen duwen terwijl ik gaten boorde :) want dit kan niet in je eentje.

Ik ben blij met het resultaat! Het kostte uiteindelijk anderhalve dag werk, maar is netter geworden dan ik had gedacht. Het enige jammere is dat ik bij het laatste paneel vergeten ben om nog lijm tussen de wol en het paneel te spuiten :bang: Dus helaas moet ik dat paneel er nóg een keer afhalen en opnieuw vastschroeven...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag heb ik de auto achtergelaten bij Atrion in Friesland om er een hefdak op te laten monteren. Vrijdag of zaterdag haal ik 'm daar weer op. Ben heel benieuwd...
Laatst gewijzigd door dalhuijsen op di 11 jul 2017, 9:21, 2 keer totaal gewijzigd.
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door eipmiw »

Ik zou dat voorbeeld van een uitschuifbare scudo/jumpy/expert nog voor je opzoeken.
Zie bijgaande foto's: https://goo.gl/photos/T8utQTddWfomTPHr6
Het uitschuifbare deel leunt na het uitschuiven op de trekhaak, met behulp van een fietsendrager. Na het uitschuiven blijft het middendeel van de camper toegankelijk. Na het inschuiven ook nog, maar dan moet je wel over 2 schuifrail klauteren:)
Gebruikersavatar
dalhuijsen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 21:05
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door dalhuijsen »

Dankjewel! Wel een ingewikkelde constructie zeg...

Ik vind die uitklap-kookplaat geniaal!
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door durisotti »

Betimmering is netjes geworden !
Ga je het hout ook nog beplakken met tapijt ?
Anders heb je alsnog een klankkast.
De wielkasten achter heb ik eerst beplakt met anti dreunplaat en toen met tapijt.
Daar komt een boel lawaai uit namelijk.
Gebruikersavatar
dalhuijsen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 21:05
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door dalhuijsen »

De inbouw van de camper is inmiddels een stuk verder en de eerste campervakantie is achter de rug. De montage van het hefdak had een week vertraging doordat het dakrek aan de auto vastgeroest bleek te zijn... Desondanks is het gelukt om het interieur voldoende af te krijgen voor de vakantie :thumbup:

Allereerst is dus het hefdak gemonteerd door Atrion. Het in- en uitklappen van het dak gaat erg makkelijk. Rondom hangt nog wel een rand onafgewerkte stof - dat wil ik nog netjes maken.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens ben ik begonnen met de inbouw, wat in mijn geval vooral bestaat uit bed :) Ik zet hier lekker veel foto's neer van de constructie, want ik heb zelf ook veel profijt gehad van de foto's van andere mensen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen vertrokken we naar Corsica! Het bed in uitgeklapte toestand:

Afbeelding

Afbeelding

En in ingeklapte toestand voor tijdens het rijden:

Afbeelding

Afbeelding

Het smalle deel van het bed ligt dus los, en kan als rugleuning neergezet worden op het brede deel zodat het geheel een zitbank wordt. Van de zitbank-situatie ben ik vergeten een foto te maken, omdat we de bank eigenlijk niet hebben gebruikt tijdens de vakantie. Het was op Corsica zo warm dat we 's avonds telkens nog tot laat buiten konden zitten. Dit is het enige plaatje dat ik er nu van heb:

Afbeelding

Dat houten blok achterin is dus het (tijdelijke) keukentje. Het uitschuif-mechanisme bvalt supergoed: zo komen de eet-dampen niet ín de auto terecht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de achterdeur had ik last-minute nog een klaptafeltje geklust. Die bleek handig te zijn, bijvoorbeeld als "koffiebar" als we onderweg koffie of thee wilden zetten, zoals 's ochtends vroeg op deze idyllische plek. (Het multiplex is eigenlijk wel iets te buigbaar, dus ik ga het tafelblad nog opnieuw maken van dikker/steviger hout.)

Afbeelding

En uiteindelijk had ik ook nog een luifelrail aan de auto gemonteerd. De luifel zelf is eigenlijk een tarp (deze) waar ik een peesband aan heb genaaid. Mijn bedoeling is dat ik 'm dan als luifel aan de auto kan gebruiken, maar 'm ook "los" kan opzetten als ik dat wil. (Wat tijdens de vakantie nog niet is voorgekomen.) Ik heb wel gemerkt dat deze luifel bij een beetje wind al erg gaat flapperen... Misschien is de tentstof toch te dun voor dit doel.

Afbeelding

Al met al bevalt de auto tot nu toe erg goed als camper. Ik heb op Corsica wel een deuk in de zijkant gereden (iets met een scherpe bocht in een smal bergweggetje + tegenligger + laaghangende zon + stenen muurtje), maarja, die beschouw ik maar als een souvenir :wink:

De komende maanden heb ik nog wat kleine kampeertripjes op de planning staan en ga ik verder klussen aan het interieur. Ik wil onder andere meer bergruimte maken naast de bedden.
Laatst gewijzigd door dalhuijsen op di 11 jul 2017, 9:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jacco1956
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:31
Locatie: Roosendaal

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door jacco1956 »

Hallo dalhuijsen,

Ziet er goed uit en op camperkenteken zetten is ook goed gegaan met deze indeling? Veel fijne en mooie reizen, en ja een deukje kan altijd natuurlijk
Groetjes Jeanne en Jac.
Leef je leven per dag, wat voorbij is is voorbij.
Wij rijden in ducato van 1985. Onze 2de camper hymer b544 van 1989
Afbeelding Afbeelding
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door BobV »

jacco1956 schreef: en op camperkenteken zetten is ook goed gegaan met deze indeling?
Lijkt me niet dat de keuken hoog genoeg is en ook niet van binnenuit bruikbaar.
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door Zwerfsteen »

Ik vind hem anders bereleuk!
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door kampo »

Het is misschien wat laat voor jou, maar net verleden week gezien bij Terracamper op een nieuwe T6.
Leuk idee, meteen een foto genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
dalhuijsen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 21:05
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Fiat Scudo (a.k.a. Citroën Jumpy / Peugeot Expert



Bericht door dalhuijsen »

jacco1956 schreef:Ziet er goed uit en op camperkenteken zetten is ook goed gegaan met deze indeling?
De auto is nog niet omgekeurd - de vakantie had prioriteit :)

Het keukentje is in principe wel bruikbaar vanuit de binnenruimte, maar is inderdaad niet hoog genoeg. (En sowieso moet er nog een watervoorziening in komen.) Ik twijfel nog een beetje hoe ik dat ga doen, want ik vind dat het keukentje nu juist een perfecte hoogte heeft, omdat 'ie in uitgeklapte toestand even hoog is als het bed...
Plaats reactie