Kabelbreuken: 4 maar liefst...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Kabelbreuken: 4 maar liefst...



Bericht door jansloos »

Zou ook onder het kopje "wat heb je vandaag aan je camper gedaan" kunnen.
Eigenlijk gisteren gedaan:

De elektrische raambediening rechts weer lopend gemaakt.
Met het oog op de reis naar Engeland volgende week, is het toch wel handig dat het raam elektrisch weer werkt. Immers alle toegangspoorten staan aan de andere kant.

Door het ontbreken van een schema alles maar "in het werk" bekeken.
Eenvoudig waren de draden naar de motor. 2 stuks. dus er moest iets zijn wat wisselt, omdat de gelijkstroommotor bij omdraaien van polariteit zowel links als rechtsom kan draaien.

Wat je zou verwachten; Iets met relais misschien?

Nou nee.

Er gaan twee draden naar de (raam) motor. maar er gaan nog meer draden naar??
Schakelaar defect misschien? €10,- op de sloop.

Afbeelding

Hoera hij doet het...... tot de andere dag. wel omlaag, niet omhoog.
De oude schakelaar voorzichtig uit elkaar gepeuterd. En wat zie ik, 2 wisselschakelaars in een behuizing.
Wel net schakelaartje. zilveren contacten! Zou Duits dan toch grundliger zijn.

Maar waarom werkt het niet.

Gezocht op het Mercedes forum: mogelijk breuk in de overgang bij het scharnier. Ah.
Kabelbundel teruggetrokken, en ziet er goed uit, ..... of toch, voel iets onregelmatigs.
Bescherming er af en? ja hoor kabelbreuk. Een?, nee, twee tegelijk.

Afbeelding

Hoe herstel je zo'n breuk? Met knijpbussen? die zijn wel erg groot. Passen niet makkelijk door de rubber manchet.
Isolatie er af. Knijpen en dan solderen? Ziet er niet fraai uit. Maar ja krimpkous er over en het zit toch wel.

Bij gebrek aan van de fabriek af gebruikte linnen isolatieband, Leukosilk HAHA, leukoplast op de wond?

Afbeelding

Ja, goed spul. Hoewel, ik vind het eigenlijk te strak, te massief, stijf vooral. Volgens mij buigt het niet soepel met de deur mee. En is er binnenkort weer een breuk.
Het lijkt me beter de draden los in een rubber of PVC mantelbuis te leiden, waardoor ze kunnen schuiven.

Maar nog steeds gaat het raam alleen neer en niet meer op!

Aangezien er aan de bestuurderskant ook een schakelaar zit, die maar eens losgemaakt. En o wonder daar kom ik draden tegen met dezelfde kleur.
Zou het...... dat dit de draden zijn van de andere kant.
Het kan niet missen. Dezelfde kleurcodering. Er blijken geen relais gebruikt te zijn, maar een slimme constructie met wissel schakelaars.

Ik heb de draden "bovenlangs" doorgepiept. En ja, ook hier een onderbreking. Dan ook maar de bestuurderskant opengemaakt.
Een hele bundel draden, waarbij ik zelfs een bundel afgeknipte tevoorschijn trok.
Afgetakt van de raamdraden en eindigend?? nergens. Met gewoon de spanning er op hangen de koppen aan de binnenkant van de deur, achter de bekleding.
En ook hier een aantal breuken. Zelfs in het gebruikte "litsze" draad. Waarmee ze eerder al in de weer zijn geweest.

Afbeelding

Ook hier weer hersteld, maar nu op mijn eigen methode: de draden aanstrippen, de einden in elkaar schuiven, een dunne draad uit een afvalstukje er omheen en dan solderen. Krimpkous, en een beter resultaat als de rechterkant.

Afbeelding

En toen,......Het werkt. Zowel van de passagiers- als bestuurderskant gaat het raam nu weer .....op en neer.

En voor de liefhebbers hier het schema: Vind het een geweldige vondst om het zo te doen.
Overigens is deze schakeling ook bruikbaar voor uitzettrapjes, of kleppen open en dicht te zetten.

Afbeelding

Met excuus, zie nu net dat het schema niet klopt. Er staan twee zekeringen getekend dat moet er een zijn. Die andere is voor de linkerdeur.
Wordt gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Kabelbreuken: 4 maar liefst...



Bericht door Saviemeke »

Het valt mij op dat de aders in de kabels vrij dik zijn, hierdoor de kabels stugger en kunnen eerder breken...daarbij lijkt het dat de (paarse) isolatie hard geworden is, die kan dan breken, vocht in de kabel...ellende...
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Kabelbreuken: 4 maar liefst...



Bericht door PaulBng »

Indien de breuk in de buurt van het scharnier van de deur zit...
Volgende keer die draad afknippen 20cm voor en na de breuk. Nieuw stuk ertussen. Dan hou je een soepele (nieuwe) draad bij het scharnier...
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4174
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Kabelbreuken: 4 maar liefst...



Bericht door beatrix18 »

Goeie tip Paul! :thumbup:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Kabelbreuken: 4 maar liefst...



Bericht door jansloos »

Ja, is een goeie.
Desondanks blijft t een zwaar belast hoekje. Zelfs de litsze breekt.
En je maakt zelf een extra onderbreking. Tis een keus.

Als je goed kijkt, zie je dat de isolatie verhard lijkt. Ik denk dat dit komt door de inwerking van dampen? Uit het rubber. Het is nl alleen op die plek.

Doordat de isolatie zo hard is, heb je ook een scherpe overgang waar het koper uiteindelijk breekt.
Plus het feit dat de hele bundel strak omwikkeld is. Hierdoor kunnen krachten erop uitgeoefend door de deur open/ dicht niet weg.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie