Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Datenebusje »

Over iets meer dan een week een afspraak bij de garage, dank voor al het meedenken!

Vandaag weer een stapje verder in het leren kennen van de auto (zie; wat heb je vandaag aan je camper gedaan) én in het schoonmaken. Waarschijnlijk is de auto al in geen jaren schoongemaakt, en hij was dan ook erg groezelig (beige) van kleur. Ik vermoedde dat het een gebroken wit kleur was, maar het bleek gewoon stralend wit :mrgreen: Via dit forum vond ik het spulletje 'Dasty', griezelig effectief (al neemt het wel een laagje lak mee).

Dasty spuiten, minuutje intrekken, er afwrijven, goed afspoelen, droogwrijven en waxen. Halverwege de camper, maar het resultaat mag er zijn!

Morgen verder met de alkoof (die is echt het meest vies). Zal dan eens voor en na foto's maken, voor hen die nog met zwarte strepen te maken hebben.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Datenebusje »

Best moeilijk, goede foto's, hier de poging.

Voor de poetsbeurt:
Afbeelding
Na de poetsbeurt:
Afbeelding

Ik ben nu op ongeveer 3/4 van de auto. Maar de alkoof moet nog, dat is het lastigste stukje van de auto en het dak is nogal vluchtig gedaan. Wellicht een keer naar een garage of een plek waar ik beter bij het dak kan. Want het resultaat is wel de moeite waard.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 05 nov 2008, 21:12
Locatie: Zedelgem (B)

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door waarnaartoe »

Dasty is een ontvetter, je haalt eigenlijk een beetje de beschermlaag weg van je koetswerk. Het zou goed zijn om er een polish op te zetten nu.
Hoe ver je reist, heeft niets met afstand te maken.
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Datenebusje »

Ja, heb ik direct daarna gedaan. Maar bedankt voor de tip!
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Datenebusje »

De komende tijd willen we nog wat dingen aanschaffen om hem draaiende te krijgen, waaronder;

Luifel (check)
Ontdreuning (check)
Isolatie
Huishoudaccu
Omvormer(s)
Nieuwe keuken
Waterpomp
Gasfles (aansluiting)
Vuilwatertank

En, maar met minder haast:

Achteruitrijcamera
Zonnepanelen


Mochten jullie adviezen hebben, zeer welkom! Vooral wat betreft die omvormer en accu. Maar ook betreffende die zonnepanelen.
Laatst gewijzigd door Datenebusje op di 23 mei 2017, 9:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Datenebusje »

Werk aan de bak. Deel 1 van een poging tot herrievermindering! Sinds de 'vloerbedekking' verwijderd is van het plafond, de wielkasten en het dashboard maakt de camper een hoop meer lawaai. Waar 80 km/u eerst comfortabel was, is dat nu vermoeiend.

Voor een leuke prijs een lading Vibraflex (half normal en half extreme) over kunnen nemen. Deze week maar eens het plafond en de deuren (normal) voorste wielkasten en motorkap (extreme) er mee bekleden. Hoe doen jullie dat? Eerst goed ontvetten en schoonmaken, beplakken. Maar hebben jullie ook nog ander isolatie materiaal? Ik heb al veel gelezen over (goed gewassen) schapenwol. Maar de auto is wel vrij oud (en dus vochtig? dat weten we nog niet...) Wat is jullie inziens de beste geluidsdemper?
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Meine »

Meestal wordt ook de motorruimte geisoleerd, vooral het brandschot. Veel gebruikt materiaal:
https://www.conrad.nl/nl/geluidsisolati ... &WT.srch=1
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (hulp gevraagd)



Bericht door Datenebusje »

Nou, nieuwe avonturen. Na de klapband van gisteren, besloten om nieuwe banden toch maar prioriteit te maken. 11 jaar waarvan een tijd stil gestaan.. misschien hadden we die prioriteit wat eerder om hoog moeten schuiven.

Echter, ik loop vast in het uitzoeken van een band. Op de band staan de volgende gegevens; 195R14C en UE165.

De breedte 195, 14 inch velgen. Maar wat betekent dat UE165? En is 14 inch niet erg klein voor zo een grote auto? En hoe kom ik achter de hoogte?
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Meine »

Bij een radiaalband zonder hoogteaanduiding is de hoogte doorgaans 80, bij oudere diagonaal banden 100. Als je kiest voor een bandhoogte van bijvoorbeeld 70 omdat die makkelijker verkrijgbaar is, houd er dan rekening mee dat de topsnelheid lager is en dat de motor meer toeren maakt bij dezelfde snelheid.
Houd rekening met je aslasten, je moet een band hebben met de juiste loadindex.
UE165 zegt mij niets en ja, die oude Transits hadden 14 inch wielen.
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Datenebusje »

Bedankt! Hoe kom ik achter die aslasten? Als ik zoek op de banden die er nu opzitten, gaat het om 104 of 106 (dus 900-950 per wiel). Dat lijkt ruim te kloppen met het max technisch gewicht van 2330 kg (daar komen we niet aan).
Laatst gewijzigd door Datenebusje op zo 28 mei 2017, 18:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Meine »

Als je er banden onder zet die goed zijn voor 900 kg zullen die geschikt zijn. Weet je zeker dat die 2330 kg de tmm is en niet het leeggewicht? Ik vind het zo weinig.
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Datenebusje »

leeggewicht is 1888 (rijklaar 1988), maar we hadden een ritje naar het weegpunt al op de planning komende week (na het nodige sloopwerk en toevoegen van isolatie en ontdreuning).
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Datenebusje »

Nou, het gaat niet vanzelf met onze MK2! Gelukkig hebben we een afspraak bij de garage volgende week zaterdag, het wordt nog al een lijstje.

Vandaag met behulp van bandenthuis vier nieuwe banden laten zetten, velgen en moeren waren in orde. Echter zat er één bout los van de achteras. De voorrem blokken zijn versleten en toe aan vervanging. Er ligt wat remvloeistof rechts achter, lijkt niet erg te zijn, toch laten controleren.

We hebben ook maar gelijk alle vloeistoffen gecontroleerd. En de motorolie bleek beneden peil, 1.5 liter (+/-) in 500 km lijkt me erg overdreven. Ook op de lijst.

Dat naast de geur van de uitlaat.

En tot slot wilde wij gaan tanken (de LPG is op), startend op benzine hoorde wij weer alleen de startmotor draaien, maar hij slaat niet aan... Vandaag geen zin meer om de oorzaak te zoeken.

Wat vinden jullie, horen deze reparaties nog thuis bij de garage die hem ons verkocht heeft? Het zijn ten slotte manko's die er bij verkoop al waren, maar nog niet naar voren zijn gekomen?
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Meine »

Remvloeistof rechts achter betekent doorgaans een lekke remcylinder. Dit betekent dat de remvoeringen en de trommel vet zijn. Daar zal het e.e.a. vervangen moeten worden. Vergeet niet links ook meteen aan te pakken en het hele systeem te voorzien van verse remolie.

Motorolieverbruik is natuurlijk wel een aandachtspunt. Als bovengrens wordt wel 1 liter op 1000 km genoemd maar in mijn ogen is dat al teveel. Komt er blauwe rook uit de uitlaat?

Als de startmotor draait en de motor draait niet dan is het het mechanisme dat het tandwiel op de starmotor naar voren trekt vervuild, zonder vet of kapot. De starmotor is simpel uit elkaar te nemen en het probleem is makkelijk op te lossen. Als het toch open ligt, kijk meteen even naar de staat van de koolborstels.

Of e.e.a. garantie is hangt voornamelijk af van de afspraken die jullie met de garage gemaakt hebben bij de aankoop. Maar als het een nette garage is zal hij jullie wel tegemoet komen.
Plaats reactie