Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Verbouwing Ford Transit MK2



Bericht door Bas vd laar »

Thinner werkt goed, maar let goed op of het plastic niet week wordt!
Sommige kunststoffen kunnen wel tegen thinner, andere niet, probeer het eens op een klein plekje.
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Verbouwing Ford Transit MK2



Bericht door Datenebusje »

Afbeelding
Onze hond gaat de camper ook steeds leuker vinden! (je kunt hier goed de vorige kleur van de auto zien op het plafond).

En een vraagje

De auto stinkt enorm. De man van de garage zei dat het na een lange rit wel over zou zijn (nieuwe uitlaat) en we terug moesten komen als dat niet het geval was. Hij zou de uitlaat dan verleggen naar de zijkant van de auto. Maar is er niet iets te doen aan de stank zelf? Hij rijdt natuurlijk op LPG, maar zijn er niet bepaalde filters e.d. om de geur te verminderen?
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door EasyBee »

Stinkt naar wat? Uitlaatgas? Rotting = schimmel?
Tijdens het rijden of stilstaand?
Een nieuwe uitlaat stinkt niet van zichzelf. Loopt die nieuwe uitlaat van voor naar helemaal achteraan? Bij onze mk2 diesel stinkt het niet. Niet tijdens rijden en niet tijdens stilstaan. De uitlaat loopt van voren naar helemaal achteraan en komt tot net onder de achterbumper.
Dus kun je iets precieser aangeven wat je ruikt en wanneer.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Datenebusje »

Dank voor de verhelderende vragen. Stank (uitlaatgas) is tijdens het rijden, binnen, ook als de ramen niet open zijn maar vooral sterk als je achter de camper staat of een zijraam open hebt.

De uitlaat loopt bij ons ook tot achter de bumper.
Laatst gewijzigd door Datenebusje op vr 12 mei 2017, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door EasyBee »

Tijdens het rijden mag je die uitlaat lucht (LPG-geur) absoluut niet binnen komen.
Als je stilstaat en achter de wagen staat, snap ik het nog dat je het ruikt, maar rijdend mag je binnen absoluut niets ruiken. Dan klopt er iets echt niet. Dan komen de uitlaatgassen de wagen in. Daar kun je onwel van worden.
Is die uitlaat van voor tot achteren wel gasdicht (zoals dat heet)? Is ook een APK eis ivm de veiligheid.
Je mag (ook met een auto) niet rijden met de achterklep (of raam) open. Door de luchtwerveling achter de wagen kan het uitlaatgas terug naar binnen slaan.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Datenebusje »

Ook met ramen dicht kun je het ruiken. Er is wel net een nieuwe APK bij de auto. We hebben contact met de garage waar hij vandaan komt en die gaat het controleren.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
cgb

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door cgb »

Kan het zijn dat de onderkanten van de achterdeuren kieren, bijvoorbeeld doordat de rubbers verteerd zijn?
Mijn ervaring is dat er in dat geval, vooral wanneer je met de portierramen open rijdt, uitlaatgassen onder de achterdeuren door naar binnen gezogen worden en dat ruik je dan.
Ik heb indertijd bij de bestelauto waar het toen om ging een paar stroken tochtband op de deuren geplakt om de kieren te dichten, en daarmee was het probleem verholpen.

Carel
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door EasyBee »

Foto's gezien op de eerste pagina? Lijkt me heel sterk dat de originele deuren er nog in zitten. Maar dat er uitlaatgassen naar binnen komen, lijkt weer wel het geval. Of uitlaat is niet gasdicht en het komt door kieren in de vloer naar binnen of de achterkant is niet (gas)dicht en het wordt als het ware naar binnen gezogen.
Ik ga er dan wel van uit dat er niet gereden wordt terwijl het achterraam op de ventilatiestand staat.
Wat gebeurt er als wel met alle (zij)ramen dicht en de gewone mechanische ventilatie open/aan rijdt?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Datenebusje »

Met (zij)ramen open is de geur heviger. Met ramen dicht is de geur minder goed waarneembaar, maar genoeg om mij hoofdpijn te bezorgen.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Appiecamp »

Nieuwe uitlaat stinkt wel degelijk..
De grijze verf lucht is niet te harden.
Ff goed stuk rijden en uitlaat goed heet laten worden.
Mocht het niet minder worden zal het toch iets anders zijn...
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door EasyBee »

Je schrijft eerder "Stank (uitlaatgas) is tijdens het rijden" en nu "genoeg om mij hoofdpijn te bezorgen".

Dat is niet goed, echt niet. Laat die uitlaat en montage daarvan goed controleren.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Meine »

Je schrijft dat er een nieuwe uitlaat onder zit. Bij het begin beginnen lijkt me, waar de pijpen van de verschillende uitllaatdelen over elkaar schuiven kun je een speciale afdichtingspasta gebruiken. Dat is niet moeilijk, dat kun kun je zelf.
Hoe weet je zo zeker dat het de uitlaat is? Bij een oude Ford op gas is bij mij het uitlaat spruitstuk nummer een als verdachte. Ook bij de lijnmotor.

Als je even met z'n tweeen bent en je hebt de wagen wat hoger staan moet de een even de uitlaat aan de achterkant afdichten en de ander moet even het systeem incl. het spruitstuk bij langs om alles even te controleren op blazen. Als het uitlaat systeem goed is kun je je hand niet op de uitlaat houden, zoveel druk wordt er opgebouwd bij gas geven.

Hoe was de compressietest? Bij een verbrande uitlaatklep kan het uitlaat spruitstuk veel te heet worden.
.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door EasyBee »

Meine, bovenaan deze pagina staat "
"De man van de garage zei dat het na een lange rit wel over zou zijn (nieuwe uitlaat) en we terug moesten komen als dat niet het geval was. Hij zou de uitlaat dan verleggen naar de zijkant van de auto."

Dan zou ik zelf niet gaan werken aan die uitlaat, maar teruggaan en laat hem het ook oplossen. Nog geen maand geleden gekocht. viewtopic.php?f=1&t=8459527

Anders krijg je vervolgens het gedoe dat de garage aangeeft dat je er aan hebt zitten "kloten" en dat ze er nu niets meer aan doen. Geef de garage de kans het eerst zelf op te lossen.
Het wordt pas direct vervelend als je hiervoor nu het halve land door moet.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Datenebusje »

De garagehouder is een zeer vriendelijke man en een groot liefhebber van de transit MK2. Volgens mij houdt hij ze maar wat graag rijdende (en goed). We mochten bij klachten terugkomen.

Bedank voor het meedenken, ik ga vragen of hij de hele uitlaat (en het spruitstuk) wilt controleren, alvorens wel of niet de pijp te verleggen. Dan een rondje rijden in de buurt, en anders direct weer terug.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Plaats reactie