Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Datenebusje »

Bedankt Meine, voor je altijd trouwe antwoorden op mijn vragen en relaas! Ik waardeer het enorm!

Er komt geen blauwe rook (of uberhaupt goed zichtbare rook) uit de uitlaat.


Garagehouder zei ons dat wanneer we dingen tegen kwamen die hij over het hoofd had gezien, we zeker terug moesten komen. Hij wilt iedereen veilig de weg op hebben. Ik denk dat we er met hem wel uitkomen.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Datenebusje »

Helaas is de afspraak met de garage een weekje verzet, helaas.

Wel meer tijd om met het interieur gangs te gaan. Hieronder een schaaltekening van hoe hij worden moet. Achterin kan de tafel straks zakken en dan is er een extra bed. Een van de twee vierkantjes is de koelkast (met extra snijruimte), de ander een extra opbergplek.

Afbeelding

Alles is uit de bus gehaald, behalve het keukenblokje. Nu eerst maar eens schuren, sauzen en een vloertje uitzoeken om te leggen.

Op dit moment zit er houtwerk rondom de wielkast. Is dat ook te beplakken met vibraflex, of heeft dat geen zin?
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Datenebusje »

Alles er uit, een 'mooi' zeiltje kwam er tevoorschijn.
Afbeelding

Een beetje bang voor de staat van het hout, onder het zeiltje, toch maar alles verwerkt. Het viel ons alles mee. De natte cel was zelfs geen schimmelplekje of natte kring te zien.
Afbeelding
Afbeelding

Alleen dit plekje.. Links achterin kun je vanaf buiten spullen in de camper stoppen, daar lag de krik et cetera. Dat luik is enorm slechts vastgekit en daar is dus waterschade en houtrot. Én het ventilatie gat dat achter de koelkast zat. Die moet ook dicht! Maar eens bedenken (en hier rondlezen) wat we daar mee moeten. :shifty:

Afbeelding
Afbeelding
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (de bouw is begonnen)



Bericht door Datenebusje »

Vandaag een dagje in de Ford Transit Garage rondgehangen, terwijl er hard gewerkt werd.

- De uitlaat is gecontroleerd en verlegd (geen geur op de terugweg!)
- De rechterdeur kan nu ook weer met de sleutel op slot gedraaid worden
- We kunnen weer benzine tanken bij de pomp (ipv via de jerrycan)
- Wielbout zat los en de (olie)keerring in de as bleek lek, nieuw wiel er op; ziet er weer goed uit
- V-snaar bijgesteld
- Veel overbodige kabels verwijderd en warmte meter aangesloten op de originele meter


Helaas bleek het olie verbruik aan de zuigers te liggen en er was nu geen tijd voor. Maar na de vakantie mogen we langs, en dan zorgt hij dat het in orde komt. De garagehouder was zichtbaar geamuseerd over onze plannen en vorderingen in de camper. Hij heeft geen euro gevraagd, terwijl hij toch vier uur bezig is geweest.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (de bouw is begonnen)



Bericht door de Jonckheer »

Olieverbruik komt meestal niet door de zuigers maar door de klepsteelrubbers (valve seals). Die worden hard en dichten dan niet meer af, waardoor er langs de klepstelen vd inlaat kleppen olie naar binnen wordt gezogen met verbruik als gevolg. De remedie is simpel, plaatsen van nieuwe seals, wat bij de meeste motoren kan zonder de kop te demonteren. De cilinder wordt dan onder druk gezet en met een speciaal trekkertje wordt de klepveer verwijderd waarna de oude eraf en de nieuwe erop kan. Ik heb dat bij heel veel motoren gedaan en het heeft altijd een veel lager olieverbruik tot gevolg. Verbruik door de zuigers kan alleen door ofwel een gebroken olieschraapveer of door overmatige slijtage maar dan moet je ook erg veel carterdruk hebben. Dat is makkelijk te controleren door bij warme draaiende motor de olievuldop weg te nemen. Komt er dan met een beetje gas geven een dikke oliewalm uit is de motor rijp voor revisie. Een beetje oliedamp is normaal, dat wel.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (de bouw is begonnen)



Bericht door Transitje »

Groeten

Klaas
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (de bouw is begonnen)



Bericht door Meine »

Waarom horen we na zo'n enthousiaste start helemaal niets meer van Datenebusje?
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (de bouw is begonnen)



Bericht door Datenebusje »

Helaas kamp ik al langer met allerlei ziekteverschijnselen en de afgelopen weken kon ik niet veel anders dan elk vrij moment slapen. Dat plus een gedwongen verhuizing, waar alle restantjes energie naar toe gingen.

Maar de plannen liggen nog steeds, en ik loop met regelmaat naar de camper om hem even te aaien. Alle plannen zijn wat verschoven. We hopen in de herfst weg te gaan, dus hebben wat langer om bezig te zijn. Ik ben deze week wel begonnen met het schuur werk, maar mijn conditie staat alleen af en toe een half uurtje werk toe. Traag en gestaag...vorderen we wel :mrgreen:
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (de bouw is begonnen)



Bericht door EasyBee »

Jammer te horen dat het even niet lekker gaat met je. Maar wat je schrijft, rustig en gestaag !
Het is geen aangenomen klus tegen een vaste aanneemsom en je hebt er niks aan om je zelf over de kop te werken en kapot van vermoeidheid op vakantie te gaan.
Denk aan je gezondheid. Sterkte.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (de bouw is begonnen)



Bericht door Datenebusje »

Bedankt voor de lieve woorden! Ik ben iemand die erg veel moeite heeft met stil zitten en genoeg rust nemen. Daarin overvraag ik mijzelf nogal eens. Ik probeer vooral in oog te houden dat de bus juist was voor mijn rust en ontspanning :) Er haast mee hebben, zou een tegenovergesteld effect hebben!
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (de bouw is begonnen)



Bericht door paulus51 »

hey je topic gelezen leuk project, de lijmresten en dergelijk op je dashboard, en waardan ook,
kan je heel simpel verwijderen met wasbenzine maar doe dat wel in een goed geventileerde ruimte,
daarna de boel even "naspoelen" natte warme doek werk goed,

zelfs sticker resten op de buiten kant kan je heel simpel verwijderen met wasbenzine ;-)

succes met je project en beterschap :)
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (de bouw is begonnen)



Bericht door Meine »

Hallo Datenebusje, na een enthousiaste start horen we helemaal niets meer van je. Ik, en naar ik aanneem velen met mij, zijn nieuwsgierig naar de voortgang rondom je Transit Mk 2 en ook naar hoe het gaat met de gezondheid. Ben je alweer in staat wat aan de camper te doen of staat het project voorlopig stil?
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (de bouw is begonnen)



Bericht door Datenebusje »

De afgelopen maanden hebben ik en mijn busje stil gestaan. Maar ik heb inmiddels heel wat overwonnen en kan weer af en toe iets doen. Ik heb nu vooral wat mensen ingeschakeld om me te helpen.

We willen heel graag in mei met de bus weg. Dus dat wordt nog even doorwerken :) Het hoeft dan nog niet perfect te zijn natuurlijk, maar wel aan de campereisen voldoen.

Het plan is nu om in januari-februari al het schuur en verf werk af te krijgen. Mijn vriend zal ondertussen bezig gaan met het voorwerk van het houtwerk dat we binnen willen. Het plan is achterin een 'U' bank te maken, die om te toveren is tot twee persoons bed. Een vriendin wil het kussen/matrassenwerk doen. We zijn nog aan het dubben of we via marktplaats een simpel camper-keukentje kopen, of dat we zelf gaan knutselen.

Als er daadwerkelijk gewerkt is, zal ik weer eens een foto verslag maken. Want nu staat ons vriendje er wel heel eenzaam bij.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (de bouw is begonnen)



Bericht door Datenebusje »

De eerste -voorzichtige- klusdagen zitten er weer op. Alle uitstekende spijkers, schroeven en nietjes zijn verwijderd en alle uitstekende voorwerpen losgeschroefd zodat volgende week dan toch echt het schuurwerk kan beginnen. Hoewel; daarvoor moeten we eerst nog even goed naar de achterkant van ons busje kijken. In de hoek zit de ombouw niet meer helemaal goed vast. Lange roestvrij stalen schroeven bieden hopelijk de oplossing.

Verder hebben we een vloer uitgezocht. Een kurkenvloer van 10.5 mm dik is het geworden. Nadat alles netjes wit geverfd is, kunnen we die gaan leggen. Is het nu beter om de vloer eerst te leggen, en daar bovenop de bank + keuken te bouwen. Of zouden jullie eerst bank en keuken bouwen, en daarom heen de vloer leggen? Ik ben geneigd tot dat eerste. Mijn vriend tot dat laatste.

Verder zijn ook alle tips rondom welke verfsoort handig is voor deze oude bak zeer welkom :)

Hieronder heb ik een simpel moodbord gemaakt, dit willen we ongeveer!

Afbeelding
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Plaats reactie