Wasbak of stromend water? RDW keuring...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Wasbak of stromend water? RDW keuring...



Bericht door martinb007 »

Ik wil mijn bus zsm door de rdw keuring heen hebben en daarna in alle rust echt mooi gaan op / ombouwen. Een aantal vragen:

1: Moet de kookvoorziening werken of is het hebben ervan voldoende. (Moet er dus een gasfles, slangen aangesloten etc etc zijn of kan het kaal aanwezig zijn)
2: de wasbak met kraan idem. Volstaan lege jerrycans waar de slangen inhangen, of moet de kraan ook werken?
3: de tussenwand kan er volgens mij pas uit als het een camper is, anders kun je gedoe krijgen met de grijs kenteken eisen die nu op mijn bus rusten. Klopt dit?


Groet,
Martinb007
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Wasbak of stromend water? RDW keuring.



Bericht door annoh »

@TS,

1. Ik heb nog nooit bij een keuring meegemaakt dat er gekeken werd of het kooktoestel echt kon koken.
2. Ik heb nog nooit bij een keuring meegemaakt dat er gekeken werd dat de kraan aangesloten was en dat er water uit de kraan kwam.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wasbak of stromend water? RDW keuring.



Bericht door de Jonckheer »

Tegen mij zei de keurmeester: "ik ga geen kraan opendraaien om te zien of er iets uit komt".
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Wasbak of stromend water? RDW keuring.



Bericht door martinb007 »

Kijk, dat zijn hoopvolle antwoorden. In de eerste fase wil ik zo weinig mogelijk geld steken, die centen kan ik in de 2e fase beter gebruiken.


Groet,
Martinb007
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80381
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Wasbak of stromend water? RDW keuring.



Bericht door Dafluc »

Als je even googelt op inrichtingseisen bestelbus, dan zie je voor welke bussen een tussenschot wel en niet verplicht is. Compleet met plaatje. De "grotere" bestelbussen hoeven geen tussenschot. Je kunt dus een grijs kenteken hebben zonder tussenschot.
Afbeelding
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Wasbak of stromend water? RDW keuring.



Bericht door L4H3 »

Ik had alleen een wasbak met nepkraan
Ik had een bezinebrander
De beste man keek niet eens. Hij had het alleen druk met het chasisnummer en andere onnozele dingen waaronder wielbasis meten. Met onderstaande foto voldeed ik aan het kooktoestel. Ik had trouwens het tussenschot er al uit gesloopt. Scheelt weer kiloos. :-B

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Wasbak of stromend water? RDW keuring.



Bericht door WhiteVanMen »

Je biedt toch een bus aan ter keuring tot camper.
Wat moet je dan nog met grijs kenteken eisen?
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Wasbak of stromend water? RDW keuring.



Bericht door martinb007 »

Op het moment dat ik de wand eruit haal is die formeel niet meer grijs. Dus de ritten tussen het slopen van de tussenwand en het moment van keuring (ook erheen rijden) zouden dan niet correct zijn, of zou dat wel loslopen?


Groet,
Martinb007
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80381
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Wasbak of stromend water? RDW keuring.



Bericht door Dafluc »

Dat hangt dus af van welke bus het is. Hier klikken en je ziet de pagina die ik bedoelde.
Als het een grote bus is mag het schot er dus uit.
Afbeelding
busleven
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 apr 2017, 10:59

Re: Wasbak of stromend water? RDW keuring.



Bericht door busleven »

Bij onze keuring ook geen check voor stromend water. Lege jerrycans, wasbak en kraan waren voldoende.
Wel hadden we een probleem met het gasstel. Omdat dit niet aan de keuken vast was geschroefd voldeed het niet als 'vaste' kookgelegenheid.
Met een dikke schroef en wat grof geweld konden we het ter plekke fixxen.

Groet!
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wasbak of stromend water? RDW keuring.



Bericht door gsm »

Martin, misschien is het beter om hier te melden wat voor bus je heb, praat gemakkelijker en krijg je directer antwoord

De rit vanaf het keuringsstation naar huis is zo´n zelfde geval, je rijd met je grijs kentekenplaten naar huis maar het kenteken is bij de keuring ingenomen en dus zijn de platen ook vervallen.
Ik heb de bus voor de keuring op chassisnummer laten verzekeren en nadat ik het kenteken thuis kreeg heb ik de verzekering weer gewijzigd naar het nieuwe kenteken.

Ik heb als eerste het tussenschot uit mijn Ducato L3H2 verwijderd en ben toen met de "keuringseisen" opbouw begonnen en dat mag.

De keuringseisen qua wasbak en stromend water van de belastingdienst zijn als volgt :

Een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte.
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
Er staat niet dat er stromend water aanwezig moet zijn !

Een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is.
Er staat niet bij dat er gas aanwezig moet zijn of dat die aangesloten moet zijn

Mooi voorbeeld is de opstelling van L4H3 wat voldoet aan de belastingeisen die strenger zijn dan de RDW eisen.

Dit zijn RDW eisen
En dit de belastingeisen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Wasbak of stromend water? RDW keuring.



Bericht door martinb007 »

Afbeelding

Dit is mijn bus. Wat ik begrijp hoef ik ook niet voor de grijze regels een tussenwand te hebben dus die gaat er voor de rdw ook uit. (Net zoals de reserveband, treeplanken, wat wondjes die niet op de plek zitten waar ik ze wil hebben en nog wat meer rommel die de belastingdienst alleen maar spekken)


Groet,
Martinb007
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wasbak of stromend water? RDW keuring.



Bericht door gsm »

Mooie grote bus.
Ook wij hebben alles er uit gehaald incl. krik en reserve band maar dat kan bij ons omdat de Ducato´s zoals die van ons ook uitgegeven werden zonder reserve band maar met een spuitbus.
Je moet even navragen of dat voor jouw bus ook geld anders moet je er een reserveband in hebben met een krik. Toelatingseisen van de RDW
Ik dacht dat L4H3 de reserveband er uit had gehaald bij de weging en een weerstandje er in :lol3:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80381
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Wasbak of stromend water? RDW keuring.



Bericht door Dafluc »

Wauw, das een mooie. We gaan de ombouw graag volgen :wink:
Afbeelding
Plaats reactie