Zelf scooterdrager maken?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Joerym
Berichten: 3
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 19:28

Zelf scooterdrager maken?



Bericht door Joerym »

Hey, ik heb net een nieuwe mobilhome gekocht: Mc louis carat 379 heavy chasis.
Ik zou hier graag een scooterdrager ophangen, de scooterdrager weegt ong 50kg en de scooter 160kg.
zou dit lukken of is dit zowiezo te zwaar? Ik heb al veel foto's gezien van andere mobilhomes waar dit bij is.
Blijkbaar mag je de trekhaak zelf niet meer maken van een nieuwe mobilhome. Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: zelf scooter drager maken



Bericht door Toon »

met 210 kg er achteraan ??
licht er aan hoeveel overstek je hebt vanaf hart achter as ??
maar zo zegd mijn gevoel
nee gaat niet
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: zelf scooter drager maken



Bericht door Bert.H »

Ik weet niet hoe je aan 50 kg komt die van mij weegt lang niet zo veel of je moet er de trekhaak bij tellen.
IMG_0344.JPG
IMG_0344.JPG (35.41 KiB) 2961 keer bekeken
Joerym
Berichten: 3
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 19:28

Re: Zelf scooterdrager maken?



Bericht door Joerym »

Het oog wil ook wat natuurlijk :-D we hebben speciaal de heavy chassis uitvoering genomen om meer te kunnen laden en dus ook een scooterdrager erop te hangen. We zouden ipv een vespa van 160kg ook een ander scooter kunnen kopen van 95 kg. Of is er mss een andere oplossing? kan er ook altijd een remorkske van maken maar heb toch liever dat hij er gewoon vast op komt.
Bij een 3500kg zouden we nog 300kg kunnen laden en nu hebben de 4400kg dus grof geschat 1200kg pakt dat dit nog 1000kg is. dus dacht ik dat het wel mogelijk was. En ik weet ook dat de 210kg die je erop hangt vanachter dat die veel meer gewicht op de as zet maar dan nog :shock: :think: :think:
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (49.81 KiB) 2938 keer bekeken
aja ik denk dat de oversteek van midden achteras tot midden scooterdrager 2800mm is
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelf scooterdrager maken?



Bericht door Kroppie »

aslast is denk ik in dit geval belangrijker dan totaal gewicht.
dus achteraslast even meten(wegen dus) en dan kracht maal arm van scooter + drager erbij optellen , dan weet je wat.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Joerym
Berichten: 3
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 19:28

Re: Zelf scooterdrager maken?



Bericht door Joerym »

ja misschien inderdaad het beste maar hij wordt pas opgeleverd begin juli en kan natuurlijk niet wachten :D :crazy: ::)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelf scooterdrager maken?



Bericht door Kroppie »

tja, maar haastige spoed is .....................
heb je wel tijd om e.e.a. goed uit te zoeken en voor te berijden, succes.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
kleijntje
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 15:50
Locatie: Twente

Re: Zelf scooterdrager maken?



Bericht door kleijntje »

Kroppie schreef:aslast is denk ik in dit geval belangrijker dan totaal gewicht.
dus achteraslast even meten(wegen dus) en dan kracht maal arm van scooter + drager erbij optellen , dan weet je wat.

jos
Je telt bij de achteras belasting in kg en kracht maal arm in kgm op. Dat mag niet.

De berekening gaat als volgt:
Op de as rust "de gewogen aslast plus het gewicht van de scooter met drager", en er treed een koppel op, "kracht maal arm". ( Gewicht scooter plus drager maal de afstand tot de achteras)
Dit koppel moet gecompenseerd worden door een tegengesteld koppel. Dit gebeurd doordat de belasting op de vooras kleiner wordt. ( Een belasting op de drager laat de vooras wat omhoog komen)
Dit tegenkoppel is "afstand tussen voor en achterwiel (a) maal de gewichtsvermindering op de vooras (b)" en is dus gelijk aan "gewicht scooter plus drager (c) maal de afstand tot de achteras (d)"
a x b = c x d
Nu kan je de gewichtsvermindering op de vooras berekenen. b = c x d/a.
Door deze koppels verandert het totale gewicht niet dus wat er van voren af gaat komt er vanachteren bij.
Dus de totale aslast wordt: gewogen aslast + c + (c x d/a)

Wim
Wij rijden TIKRO M4A op VW Crafter 100 kW shiftmatic.
Nu al een collectors item.
arli
Berichten: 649
Lid geworden op: di 20 mar 2007, 12:09
Locatie: weg gehaald

Re: Zelf scooterdrager maken?



Bericht door arli »

Om te voorkomen dat er ook maar 1 iemand zich stoort aan een bericht van mij ben ik begonnen om groot gedeelte van me berichten te verwijderen.
Laatst gewijzigd door arli op za 16 mar 2019, 14:57, 2 keer totaal gewijzigd.
verwijderd
Wim Steegink
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 19 apr 2017, 21:25

Re: Zelf scooterdrager maken?



Bericht door Wim Steegink »

Ik ben destijds met een Honda 500cc Off the road achter op mijn VW T2 camper half Europa doorkruist.Hij stond op een selfmade motor drager.De camper heb ik helaas niet meer, maar de drager heb ik wel in de aanbieding.
Laatst gewijzigd door Wim Steegink op do 01 jun 2017, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
arli
Berichten: 649
Lid geworden op: di 20 mar 2007, 12:09
Locatie: weg gehaald

Re: Zelf scooterdrager maken?



Bericht door arli »

Kan ik niet in 1 keer alle berichten van mij op dit forum weghalen?
verwijderd
Plaats reactie