eerste keer busje ombouwen tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: eerste keer busje ombouwen tot camper



Bericht door Dafluc »

Dat bedoelde ik met taxibusjes. Rails laten zitten en de stoelen zetten waar het past met de rest van de inrichting.
Afbeelding
Jumper 2+2
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 23:33

Re: eerste keer busje ombouwen tot camper



Bericht door Jumper 2+2 »

Een indeling zoals je beschrijft in je eerste posting is prima mogelijk in een Ducato (= Citroen Jumper = Peugeot Boxer) L2H2.
Ik vind het een ideaal formaat. Best groot (oké het is maar net wat je gewent bent) en toch nog handzaam genoeg om bijvoorbeeld op een normale parkeerplek te parkeren.

Zo'n bus is vanaf de achterdeuren tot aan de cabine 3,12 m lang, en 1,87 m breed tussen de stijlen.
Vanaf ongeveer 80 cm, gemeten vanaf de vloer, houden de stijlen op en heb je nog wat meer ruimte. Een dwarsbed op die hoogte kan dan ongeveer 1,95 m lang zijn.

Als je nog een kast wilt tussen het bed en het bankje zal die niet heel breed kunnen zijn trouwens.
Ik ben zelf bezig met de ombouw van een Citroen Jumper L2H2, wij hebben er voor gekozen het bankje wat verder naar achteren te plaatsen dan 'normaal', de achterkant van het bankje komt zo'n beetje tegen het bed (bed wordt ongeveer 1,5 m breed).
Als je dan met z'n vieren aan tafel zit kan iedereen zijn benen kwijt, en je hebt ruimte voor een redelijk formaat tafel, niet zo'n klein prutstafeltje zoals je in bijna alle campers van dit formaat ziet.
Boven het voeteneind van het grote dwarsbed, en boven het bankje en de tafel, komen nog 2 kleine wegneembare kinderbedjes trouwens. Dus 2+2 ;-), maar dat terzijde.

Nog iets om te overwegen:
als je met je bus een aanrijding krijgt, breken kastjes e.d. makkelijk af. De krachten die dan vrij komen zijn enorm, daar hoef je niet eens een hele grote klapper voor te maken.
De kastjes boven het bed, de koelkast in jouw kast achter het bankje, dat vliegt dan door de ruimte.
Niet fijn. En al helemaal niet als er passagiers (kinderen!) op het bankje zitten.

Afgezien daarvan vind ik het persoonlijk helemaal niks, zo'n bus volgepropt met kastjes, en dan meestal ook nog een grote keuken. Nogal claustrofobisch, en we denken het ook niet nodig te hebben. Alleen al de ruimte onder het bed is al gauw een twee keer zo groot volume als de kofferbak van een middenklasse auto. En met een middenklasse auto kun je ook gaan kamperen...
In een Ducato H2 heb je ook nog wat ruimte boven de cabine (voor bijvoorbeeld kleren), eventueel nog wat ruimte onder het bankje, onder het stukje verhoogde vloer bij de tafel, in je keukenblokje...

Over het verkrijgen van extra zitplaatsen op kenteken in een bestelbus is al heel veel geschreven op dit forum.
Het is mogelijk, maar kan vrij kostbaar worden.
Ik ben er toevallig de laatste tijd mee bezig geweest en heb van alles uitgezocht. Als je meer info wilt stuur maar een pb'tje.
Succes en groeten.
54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Re: eerste keer busje ombouwen tot camper



Bericht door 54wolf45 »

Wat een duidelijke info! Dat die kasjes loskomen bij een aanrijding daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht! De kast achter het bankje wil ik zo breed dat de koelkast daarin past en daaronder plek is voor de porta potti dus niet zo breed maar moet inderdaad even kijken of dat gaat passen. Kan ik de kast niet op een zodanige manier maken dat het veilig is? De kastjes boven de bedden is meer extra omdat je er wat makkelijker bij kan dan onder het bed maar is qua opbergmogelijkheden niet echt nodig.

Ik heb wel meer gelezen over de zitplaatsen op kenteken krijgen en dat dit heel lastig is maar ik begrijp het niet helemaal. Met de camper die wij gehuurd hadden zat er achterin een bank die je kon uitklappen als bed. Er zaten gordels in en daar mochten we dus ook mensen op vervoeren volgens de verhuurder. De bed/bank was volgens mij zelfgemaakt dus dit zou ik zeker niet willen als wij er (in de verre toekomst) kinderen op willen vervoeren. Een bank in de lengte wil ik ook niet om dezelfde redenen. Een officieel bankje dat je veel op de bijrijder plek ziet leek me daarom ideaal en veilig. Natuurlijk moet hij dan ook veilig gemonteerd worden en daar heb ik minder verstand van. Ik heb wel een kennis met een eigen auto garage dus die kan mij daar vast meer over vertellen en helpen om aan onderdelen te komen. Maar stel dat ik dit degelijk en veilig maak dan komt het dus niet op kenteken en mag ik er geen mensen op vervoeren? Hoe lossen andere mensen dit probleem dan op of is de enige optie om een taxi/personen busje te kopen?
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: eerste keer busje ombouwen tot camper



Bericht door annoh »

Aan de RDW moet je laten zien dat een stoel, bank of slaapbank stevig is en je zal moeten laten zien dat betreffend attribuut stevig bevestigd is in een voertuig. Dat laten zien doe je aan de hand van pull of push proeven. Dat is een redelijk intensief en prijzig traject.

Een bijrijders bankje achterin de bus zetten met zelf gemaakt bevestigings materiaal zal dan ook zelden de keuring halen.
Jumper 2+2
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 23:33

Re: eerste keer busje ombouwen tot camper



Bericht door Jumper 2+2 »

Het gaat niet zo zeer om de stoelen of het bankje zelf, maar om de bevestiging van de gordels aan de auto. Daar komen grote krachten op tijdens een aanrijding. Het bijrijdersbankje dat normaal voorin staat naar achteren verplaatsen is een heel logische gedachte, maar ik denk dat dat problemen zal geven bij de RDW keuring. De montage van de bank op een andere plek dan oorspronkelijk bedoeld (niet getest, niet gecertificeerd) is waarschijnlijk al genoeg reden voor de RDW om het af te keuren.
Verder heeft zo'n 2 persoons bijrijdersbankje natuurlijk 2 gordels. Eén zit aan het bankje zelf vast, de andere zit normaal aan de zijkant vast, dus aan het chassis van de auto, zoals in elke normale personen auto. Waar en hoe die gordel vast te zetten als je het bijrijdersbankje naar achteren verplaatst? Het is best mogelijk om dat goed en stevig op te lossen, maar omdat een bestelbus die niet bedoeld is voor personenvervoer achterin geen 'originele' gordel bevestigingspunten heeft zal de RDW ook dat waarschijnlijk niet goedkeuren.

Voor extra zitplaatsen in de rijrichting (dus niet zijdelings), in een bestelbus, is de meest logische optie een zgn. gordelbok (laten) inbouwen.
En dan natuurlijk één die door de RDW wordt goedgekeurd.

Om zo weinig mogelijk risico te lopen dat de inbouw alsnog wordt afgekeurd heb ik gekozen dit te laten doen door een camperbouwer die er veel ervaring mee heeft.
Er hoeven dan trouwens geen pull/push proeven gedaan te worden.
Een gordelbok kost zo tussen de 700 en 1200 euro (exclusief inbouw), de zittingen en rugleuning van het bankje mag je wel zelf maken, daar wordt blijkbaar niet naar gekeken bij de RDW keuring.
Ik gebruik zelf twee stoelen uit een Renault Scenic (25 euro op de sloop). Dat zit prima, ze zijn verstelbaar, opklapbaar en zelfs makkelijk helemaal weg te halen, waardoor de ruimte er onder goed te gebruiken is.

Een RDW goedgekeurde zit/slaapbank is ook nog een mogelijkheid, zoals bijvoorbeeld de bank van Annoh (die is voor een VW bus bedoeld geloof ik).
Dat kost al gauw het dubbele of meer.

Even zoeken met Google naar gordelbok geeft je ook een hoop info.
cgb

Re: eerste keer busje ombouwen tot camper



Bericht door cgb »

En meestal staan die al op geel kenteken en is de bpm al betaald , met uitzondering van taxi busjes.
Dat ligt iets genuanceerder. Van elk nieuw personenbusje dat de weg op gaat, is de BPM betaald. Maar zodra het als taxi wordt ingezet (met een blauw kenteken gaat rijden) krijgt de eigenaar de betaalde BPM terug van de Belastingdienst.
En wordt het busje weer taxi af, moet het restant BPM weer aan de Belastingdienst afgedragen worden. Dat kan een probleem opleveren indien de taxi-exploitant failliet gaat, dan krijgt de Belastingdienst wellicht het geld niet terug en moet een nieuwe eigenaar het restant van de BPM betalen.
Maar het kan ook meevallen; ik kocht indertijd een zo goed als nieuw busje dat van een failliet taxibedrijf geweest was. Maar er zaten kennelijk voldoende baten in de failliete boedel om de belastingschuld mee af te lossen want er zat geen BPM-schuld meer op.
Zo was ik spekkoper, ik was veel goedkoper uit dan wanneer ik een vergelijkbaar bedrijfsbusje gekocht had om tot camper om te bouwen.
Het is dus zeker de moeite waard naar een taxibusjes te kijken als dat je wat lijkt. Maar zorg er wel voor dat de verkoper je zekerheid biedt over het BPM-vrij zijn.

Carel
Gebruikersavatar
henka
Berichten: 199
Lid geworden op: di 18 sep 2012, 0:12
Locatie: gelderland
Contacteer:

Re: eerste keer busje ombouwen tot camper



Bericht door henka »

Nikki, je vraagt of een en ander in een L2H2 past.
Wij hebben veel spullen en toch veel plek gerealiseerd in een L1H2. Het zou moeten lukken. (ook bed in de breedte, in combi met tafel/en bank.) ook nog toiletruimte/washok/e.d. Maar wat minder plek voor voorraad spulletjes.
foto's op de site, misschien zit er een geschikt voorbeeld bij.

succes!
groet

Henk
Afbeelding
Nissan Interstar, 4.99m zelfbouw, 100Pk, 2006
http://www.mijnbuscamper.nl
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:

Re: eerste keer busje ombouwen tot camper



Bericht door Gerard Exis »

54wolf45 schreef:Wat een duidelijke info! Dat die kasjes loskomen bij een aanrijding daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht!
Laat je niet gek maken, als het fatsoenlijk wordt gemaakt komt er helemaal niets los !
Groeten Gerard.

Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Jumper 2+2
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 23:33

Re: eerste keer busje ombouwen tot camper



Bericht door Jumper 2+2 »

Of een kastje al dan niet loskomt bij een aanrijding hangt natuurlijk af van hoe goed één en ander bevestigd is, hoe zwaar het kastje inclusief inhoud is, en vooral: hoe hard de klap is.
Feit blijft dat het veel veiliger is je spullen ergens laag in de bus op te bergen.
Da's alles, daar wilde ik even de aandacht op vestigen, iedereen kan zelf zijn eigen afweging maken.
54wolf45
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 16:43

Re: eerste keer busje ombouwen tot camper



Bericht door 54wolf45 »

Bedankt voor alle info! Ik ga alles wat we willen even goed op een rijtje zetten en kijken hoeveel dat gaat kosten en wat wel/niet kan. Natuurlijk nog heel veel lezen en in het echt bekijken! Zodra we gaan beginnen zal ik het op het forum zetten maar dat zal nog ff duren.
Toedeledoki

Re: eerste keer busje ombouwen tot camper



Bericht door Toedeledoki »

Plaats reactie