condensatievocht in de stijlen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Rikt57
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 14:15
Locatie: Belgie

condensatievocht in de stijlen?



Bericht door Rikt57 »

Vraagje:
Als ik de stijlen van onze ducato l1h1 isoleer door deze volledig te beplakken met 6mm armaflex, kan er dan condens ontstaan in de stijlen?

Ik vrees zelf van wel, maar ze niet beplakken veroorzaakt ook een koudebrug met de houten afwerking. De stijlen volproppen met schapenwol zou ook kunnen lees ik maar ik zou ze liever beplakken met armaflex. Sommige stijlen zijn ook maar moeilijk te vullen..

Thanks!
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: condensatievocht in de stijlen?



Bericht door gsm »

Ik denk het niet want iedereen die Armaflex gebruikt beplakken ook de stijlen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: condensatievocht in de stijlen?



Bericht door PaulBng »

De stijlen zitten vast aan de buitenwand. Ze worden dus koud. Isoleren aan de binnenkant voorkomt dat het binnen koud wordt, maar condens in de stijlen voorkom je niet. Zorgen dat het een beetje ventileert dus. Denk ik.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: condensatievocht in de stijlen?



Bericht door gsm »

Net wat Paul schrijft je kan het niet helemaal tegen gaan maar ik zou ze niet vullen ook niet met schapenwol op die manier kan het eventuele vocht via de stijlen afgevoerd worden naar de kokers die het weer naar buiten kunnen afvoeren
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: condensatievocht in de stijlen?



Bericht door henk en lila »

Als je die houten afwerking stevig vast schroeft op de stijlen dan blijft er van die 6 mm Armaflex weinig over en van de isolerende werking dus ook niet.
Bij mij zit de beplating rechtstreeks op de stalen stijlen die dan weer met schapenwol gevuld zijn.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: condensatievocht in de stijlen?



Bericht door L4H3 »

Ventileren is het grote toverwoord. Dus prop niet alles vol. Zit er eenmaal vocht dan zal het moeilijk weer verdwijnen. Koudebruggen hou je toch in een bus en dat voorkom je ook niet. Maar vooral in het voor en najaar wanneer het buiten kouder is en binnen de kachel aan staat zijn de temperaturenverschillen best groot. Dan ook eerder het optreden van het wel bekende dauwpunt. Ook snacht tijdens slapen gaan niet alles pot dicht maar ventileren. Een mens verliest veel vocht tijdens het slapen. En dat vocht moet de bus uit.
Laatst gewijzigd door L4H3 op do 20 apr 2017, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: condensatievocht in de stijlen?



Bericht door kampo »

De juiste antwoorden zijn al gegeven.
De Armaflex zal het interieur van de metalen buitenschil isoleren.
Hoe minder blanke metalen delen overblijven, hoe beter de isolatie en het resultaat.

Tussen de binnen en buitenschil ga je altijd condensvorming hebben, vooral bij een metalen voertuig en op het ogenblik dat de voorwaarden voor condensatievorming vervuld zijn. In de regel is dat hoge binnentemperatuur en lage buitentemperatuur.
Condens zal altijd op de koude buitenwand neerslaan, niet op bv een houten binnenwand. Ook op de ramen natuurlijk.
Alles daar in die stijlen moet dus vocht en roestbestendig zijn. Achtergelaten metalen bramen zijn een ramp.
Op moderne voertuigen zijn er onderaan in de stijlen luchtspleetjes en bovenaan staat het groot open.
Dus enige ventilatie zal best gunstig zijn voor de binnenkant van de stijlen. Dan kunnen ze op termijn wat ademen en uitdrogen.
Maar ook het interieur afplakken van de stijlen met armaflex zal maken dat er minder condens in de stijlen komt.
Groeten Kampo
Rikt57
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 14:15
Locatie: Belgie

Re: condensatievocht in de stijlen?



Bericht door Rikt57 »

Bedankt allemaal!

Het interieur van de stijlen, de binnenkant dus, kan ik niet afplakken. Daar kan ik onmogelijk bij.
Ik kan wel de stijlen afplakken en dan de gaten, die in de stijlen zitten, terug opensnijden.
Dat lijkt me wel een goede tussenoplossing dan.

Groeten,
R.
Rikt57
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 14:15
Locatie: Belgie

Re: condensatievocht in de stijlen?



Bericht door Rikt57 »

Toch nog een vraagje/bedenking:
Zou het nuttig zijn om de binnenkant van de stijlen, waar mogelijk, te behandelen met een anti-roest spray?
Of is dit een beetje overdreven in een ducato van 2013?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: condensatievocht in de stijlen?



Bericht door gsm »

Iets te ver gezocht maar het kan geen kwaad ook niet voor de toekomst.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: condensatievocht in de stijlen?



Bericht door kampo »

Hallo Rik57

Zo een holle ruimten behandeling dat is altijd goed maar
- zorg ervoor dat de luchtgaatjes onderaan open blijven (spleetvorm tussen de platen)
- eerst reinigen vooral die eventuele metaalschilfers
- gebruik zo een vet waxachtig product dat niet droogt.
- denk eraan dat het vies is en naderhand blijft plakken aan alles.
- eerst afplakken en geen spuitnevel op de zichtbare delen.
- je kan het best enkel onderaan doen. Isolatie bovenop kleven zal een probleem worden.
- vooral nodig als je voertuig dagelijks buitenstaat.

Wat het isoleren betreft heb je de theorie en de praktijk.
Altijd goed om eerst een rondje theorie cursus te volgen maar daarna zal je het toch moeten isoleren met de bestaande systemen.
Mij lijkt het daarbij interessant om je voorgangers die het grondig bestudeerd en gedaan hebben te kopiëren.
Hier en daar een verbetering mag natuurlijk. Mickel Moen (schaap) en Annoh (geluid) hebben het mooi gedocumenteerd op hun site.
Xtrem is een bewezen goed maar duurder materiaal en Armaflex op rol is makkelijker en goedkoper.
Zelfklevende versie natuurlijk.
De overblijvende blanke delen moeten minstens met een laagje bedekt worden en dat is het moeilijkste.

PS volgende keer koop je beter een chassis cabine als een bestelwagen basis :-B
Dan kan je een GFK koelopbouw monteren zoals Joost (Movano) en is isoleren niet meer nodig :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: condensatievocht in de stijlen?



Bericht door kampo »

Ik kan het ook eens omgedraaid benaderen.
Na een groot aantal bus systemen en voertuigen bestudeerd te hebben.

Wat zijn de grootste fouten en problemen die ik ben tegengekomen:
Gebruik van PUR spuitschuim, waarbij zelfs schade aan carrosserie beplating door de uitzetting, gebruik dit echt niet !
Uitzakken van het isolatiemateriaal in de wanden (rotswol) maar ook een probleem bij schapewol.
Slechte afwerking , veel gaten in de isolatie, ja er lopen veel knoeiers rond.
Geen isolatiemateriaal in de stijlen verwerkt.
Hele stukken van de stijlen niet bekleven met isolatie. Als je binnenzit mag je geen blank metaal meer zien is het principe.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: condensatievocht in de stijlen?



Bericht door Mickel Moen »

Kampo,

Ik wil hier toch wel wat kantekeningen bij maken.

1. Pur. Helemaal mee eens. Wij hebben denk ik ook hetzelfde voorbeeld voor ogen. Verder is Pur een product wat nogal onomkeerbaar is. Moeilijk te verwijderen, helemaal als dit op moeilijk te bereiken plaatsen zit. Een schadehersteller is hier niet blij mee.

2. Uitzakken van wollige materialen. Dit zal zich vooral voor kunnen doen bij minerale wollen e.d. Als die nat worden gaat het vocht tussen de vezels zitten en heeft dan de neiging te gaan zakken. Daarom ben ik ook geen voorstander van deze wollen. Bij schapenwol is dit toch anders. Daar gaat eventueel vocht in eerste instantie in de vezel zitten en behoudt daarmee zijn veerkracht. Deze wol is sowieso veerkrachtiger en daarmee makkelijker te klemmen. Zorg bij het aanbrengen van deze wol op de wanden dus voor lichte verlijming op de buitenwand en breng de wol dermate dik aan, dat met het aanbrengen van de binnenwand de wol enigszins geklemd wordt. Een binnenwand van hardboard met de ruwe zijde naar de wol is hiervoor zeer geschikt. Bij een gladde binnenwand zou je eventueel ribben kunnen aanbrengen met houten latjes als het om grote oppervlakten gaat.

3. Zorgvuldig aanbrengen van het materiaal is inderdaad essentieel. Bij het aanbrengen van Xtrem bijvoorbeeld. Laat je kiertjes tussen het materiaal, dan zal het vocht juist daar condenseren. Bij schapenwol heb je hier in principe geen last van.

4. Dat je al het metaal per definitie moet isoleren ben ik niet met je eens. Als je een camper hebt, waarmee je ook ver onder het vriespunt wilt camperen geldt dat misschien. Voor alle andere campers is dat zeker niet noodzakelijk. In mijn bus heb ik alleen de vlakken tussen de stijlen geisoleerd en afgewerkt met binnenbekleding. Geen enkel probleem. Je hebt daarmee inderdaad theoretisch gezien koude (of warmte) bruggen, maar in verhouding met bijvoorbeeld het oppervlakte aan de cabineramen of in mijn geval het hefdak, stelt dit niets voor. Mijn stijlen heb ik binnenin ook niet geisoleerd, eenvoudig omdat deze zonder verdere ingrepen ( grote gaten boren) niet te isoleren zijn. Of het zou met pur moeten, maar dat doen we dus niet. Bekleding van de stijlen met vilt of iets dergelijks heb ik achterwege gelaten omdat ik dat, in mijn geval, een estetisch te grote ongewenste ingreep op het interieur vind.

Mocht daar overmatige condensatie op plaatsvinden, dan ventileer je onvoldoende. De sterkste condensatie zul je zichtbaar zien op de cabineramen. Bij mijn bus zit er 's ochtends hoogstens een waasje condens op sommige delen van de stijlen, wat bij het opwarmen van de bus ook zo weer weg is. Verder adviseer ik gaten en kieren in de stijlen niet dicht te maken. Vocht wat er in komt kan dan ook makkelijk weer weg. Overigens geldt dit ook voor de binnenwanden.

5. Ik heb het al genoemd. Uiteindelijk is goede ventilatie het belangrijkste. Mijn stelregel: als de condens op de cabineramen gaat lopen, ventileer je onvoldoende.

Daarom, de mate van isoleren is ook afhankelijk van de mogelijkheden van het basisvoertuig en het gewenste campergedrag.


https://mickelmoen.blogspot.nl/p/isolat ... latie.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: condensatievocht in de stijlen?



Bericht door kampo »

Hallo Mickel Moen
Weer een prachtig geschreven stukje informatie ! Je kan het zo op je site bijzetten. :thumbup:

In de koelwagenbouw op basis bestelwagen wordt in die stijlen, daar waar mogelijk, rotswol/steenwol gepropt.
Gelijk welk ander isolatie product dat vocht kan verdragen en lucht doorlaat is in principe ook goed.
Het resultaat met isolatie van de stijlen is altijd beperkt want een koudebrug zal het blijven.
Waar je niet aankan met je dikke vingers, gaat het gewoon niet, tenzij met schilfers zoals gebrande kurk.

Mijn ervaring is dat het bekleden met (lelijk?) dun vinyl of iets anders, ter afwerking binnen
al een enorm verschil geeft in condensvorming op die blanke metalen stijlen.
Dat bekleden van die blanke delen maakt ook dat de koude straling voelbaar minder is.
De ruiten blijven altijd een probleem natuurlijk. Zelfs bij dubbel glas krijg je condens als je onvoldoende ventileert.



Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie