Isolatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Kwibuz
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 12 feb 2017, 19:09

Isolatie



Bericht door Kwibuz »

hallo allemaal,
er zal vast al veel over geschreven zijn, maar wij zijn nu op zoek naar de beste manier om onze bus (MB Vario 2011) te isoleren. Hier zijn zoveel verhalen over in omloop. Het bedrijf waar we mee in gesprek zijn over een eventueel inbouw project gebruikt een dik zilveren noppenfolie.

We zien veel berichten over Xtreme en andere producten...

We zijn erg benieuwd hoe jullie je vario geïsoleerd hebben zodat er niet teveel vocht ophoopt achter de wanden en tegelijk een redelijke isolatie creëert tegen geluid/warmte/kou/vocht...
mvg
Marcel
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Isolatie



Bericht door Mickel Moen »

Zoals je zelf al zegt, zijn er veel isolatiematerialen en zijn de meningen verdeeld.

Hierbij mijn overwegingen:

https://mickelmoen.blogspot.nl/p/isolat ... latie.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Isolatie



Bericht door Navigator »

....en hierbij die van mij:

http://www.iroquois.nl/styled-5/index.html
Forum verlaten.
Kwibuz
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 12 feb 2017, 19:09

Re: Isolatie



Bericht door Kwibuz »

dank allebei.... :-B
kan ik weer flink lezen.
mvg
marcel
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Isolatie



Bericht door annoh »

@ Ts,
Mijn ombouwverhaal staat op Weetjewel, zie hier onder, incl. wat metingen.
Toedeledoki

Re: Isolatie



Bericht door Toedeledoki »

Gewoon zelfklevende isolatie halen. Dat werkt het makkelijkst. Doordat het tegen de plaat geplakt wordt ook minder last van condens.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Isolatie



Bericht door annoh »

@Paul Snip,

Je zal eerst moeten bepalen of het om geluid of warmte isolatie gaat!
Kwibuz
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 12 feb 2017, 19:09

Re: Isolatie



Bericht door Kwibuz »

De isolatie gaat hier over warmte/kou. De rijcabine blijft gescheiden van de woonunit in de laadbak. We willen de bus het gehele jaar gebruiken. Voor de verwarming willen we daarom gebruik maken van een 6kw webasto combi of truma combi. Maar toch willen we zo goed mogelijke isolatie om ook zo weinig mogelijk condens achter de aftimmering te krijgen
Marcel
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Isolatie



Bericht door henk en lila »

Als je serieus wilt (warmte)isoleren moet je noppenfolie vergeten! Rondom 4 cm Xtrem of 5 cm PIR of Schapenwol.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
cgb

Re: Isolatie



Bericht door cgb »

Maar toch willen we zo goed mogelijke isolatie om ook zo weinig mogelijk condens achter de aftimmering te krijgen
Hallo Marcel,

Realiseer je dat je met het bovenstaande eigenlijk iets tegenstrijdigs zegt. Immers, het doel van isolatie is het temperatuurverschil tussen de binnenwand en de buitenwand zo groot mogelijk te maken. Als je ¨maximaal¨ isoleert, zal de buitenwand de zelfde temperatuur hebben als het buiten is. Maar dan zal de kans op condensvorming achter de betimmering op het metaal van de buitenwand ook het grootst zijn.
Maak je je zorgen over condensvorming, dan kan je er beter voor zorgen dat er geen vocht van binnenuit achter de aftimmering kan komen door een dampwerende laag aan te brengen.
Of er voor te zorgen dat het achter de aftimmering wat kan ventileren, zodat condenswater weer kan verdampen als het buiten warmer is.
Maar hoe je dat praktisch kan doen, daar weten anderen op dit forum meer over dan ik.

Carel
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Isolatie



Bericht door Mickel Moen »

Een dampwerende laag aanbrengen is een slecht advies.

Dampwerende lagen worden toegepast in de huizenbouw ter bescherming van het isolatiemateriaal en alleen als de buitenwand dampdoorlatend is. In de meeste gevallen is dit ook zo. Stenen, betonnen en houten buitenmuren zijn dampdoorlatend.

Ga je dit in een camper toepassen, dan ga je het vocht opsluiten tussen twee niet dampdoorlatende wanden en sluit je het vocht dus op. Voorkomen dat er vocht tussen komt kun je echter wel vergeten. Ventilatie heb je echter ook nagenoeg uitgesloten.

Afbeelding

Zie verder mijn blog.

https://mickelmoen.blogspot.nl/p/isolat ... latie.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Re: Isolatie



Bericht door lazise1973 »

Hallo Marcel

Ik lees dat je overweegt een Webasto Combi EVO 6 in te bouwen.
Ik heb een staan van 3jr oud die bijna niet gebruikt is.
Als je interesse hebt, stuur mij dan een persoonlijk bericht.

Groetjes Gerard
henk z
Berichten: 257
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 19:45
Locatie: Twente

Re: Isolatie



Bericht door henk z »

Henk, van Henk en Lila, schreef
Als je serieus wilt (warmte)isoleren moet je noppenfolie vergeten!
Waarom vergeten?
Er zijn professionele camperbouwers die dit materiaal gebruiken, kan toch niet zo slecht zijn?
Heeft iemand ervaring een camper geïsoleerd met noppenfolie?

Henk
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Isolatie



Bericht door annoh »

Er zijn professionele camperbouwers die dit materiaal gebruiken, kan toch niet zo slecht zijn?
Je zal dus altijd moeten vragen aan een camperbouwer op basis waarvan hij de keuze maakt om een bepaald materiaal te gebruiken.

Ik heb vaak horen verkondigen, ook door professionals, dat X-trem ook geluid dempt. Op basis van mijn eigen metingen kom ik tot geheel andere uitspraken.
Plaats reactie