Kan je de pompsnelheid regelen van een 12v dompelpompje?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Kan je de pompsnelheid regelen van een 12v dompelpompje?



Bericht door gsm »

Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kan je de pompsnelheid regelen van een 12v dompelpompje?



Bericht door Kroppie »

ik zou zeggen probeer het eens, ik durf te wedden dat een gewoon potmetertje het proberen alleen al niet overleeft.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Kan je de pompsnelheid regelen van een 12v dompelpompje?



Bericht door gsm »

Doe ik maar ik moet eerst een potmetertje vinden :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kan je de pompsnelheid regelen van een 12v dompelpompje?



Bericht door Kroppie »

en van hoeveel ohm ga je er 1 zoeken .? :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Kan je de pompsnelheid regelen van een 12v dompelpompje?



Bericht door Atoz »

gsm schreef:Nu we toch positief discussiëren, ik geloof er niets van dat het niet mogelijk is maar of het wenselijk is betwijfel ik weer.
Volgens mij kan je met een potmeter zonder elektronica best een 7Watt pompje regelen en omdat uit te vinden ga ik als ik even de tijd heb dat hier testen

Jij schreef toch de onderstaande tekst?

Elektronica ben ik geen deskundige in dus dat laat ik aan andere over maar een schuifpotmeter kan wel maar ja wie gaat zo iets gebruiken in de camper :-B

Wat heeft het dan zin dat we nog antwoorden?
:bang: :bang: :bang:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Kan je de pompsnelheid regelen van een 12v dompelpompje?



Bericht door Atoz »

Kroppie schreef:er staat ook van voldoende vermogen.
heb er hier een die kan 50 watt hebben erg groot en stokoud, en loei zwaar.

jos
Jos
Je hebt inderdaad gelijk dat er hoogvermogen potentiometers, draadgewonden dan , bestaan.

In mijn schooltijd hadden ze die in het labo staan. Konden we inderdaad enig vermogen mee regelen.
Deze zijn veel te duur en veel en veel te zwaar.

Vandaar dat ik ze niet vernoemde.
Groeten
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
BertD
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 14:17
Locatie: Holten

Re: Kan je de pompsnelheid regelen van een 12v dompelpompje?



Bericht door BertD »

gsm schreef:Een potentiometer, wat eigenlijk een variable weerstand is, verlaagd de spanning en waardoor de stroomsterkte op loopt en dus houd de potentiometer het niet lang
Dus ja je kan de snelheid er mee regelen maar is niet wenselijk
Dat is een denkfout. Indien je een regelbare weerstand voor de pomp zet zal de stroom per definitie lager worden. Bij een 7W pomp loopt er zonder weerstand 7/12 = bijna 0,6 ampère stroom.
De pompt heeft dus 12 : 0,6 = 20 ohm inwendige weerstand. Indien je een (regelbare) weerstand ervoor zet van ook 20 ohm zal de stroom (theoretisch) halveren naar 0,3 ampère. Het vermogen dat die weerstand dan voor zijn kiezen krijgt is 1,8W. Teveel voor een gewone weerstand maar verder niet bijzonder veel. Het kan dus prima maar of dit alles zin heeft vraag ik me af, kraan meer of minder open draaien lijkt me veel praktischer.
groet
Bert
Hymer Tramp 678 CL Premium 50 3.0 liter 177 pk automaat.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Kan je de pompsnelheid regelen van een 12v dompelpompje?



Bericht door gsm »

Sorrie On4bgc, is ga er dan tussen uit want ik heb geen verstand van electronica maar van elektra weet ik best wel wat maar als jij er electronica bij haalt dan houd het voor mij op

Ja BertD ik ben het met je eens en ook dat het weinig zin heeft om een potmeter te plaatsen
Maar zoals gezegd ik ga ervan tussen en succes
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
wilfred1970
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 mei 2014, 11:03

Re: Kan je de pompsnelheid regelen van een 12v dompelpompje?



Bericht door wilfred1970 »

Met een simpele pwm regelaar is dit pompje super te regelen. Kost letterlijk maar een paar euro. Alleen met een potmetertje ga je het niet redden helaas..
Plaats reactie