Elektra aanleggen met extra accu's in touringcamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris16
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 22:31

Elektra aanleggen met extra accu's in touringcamper



Bericht door Chris16 »

Ik heb even een vraag ben bezig met het ombouwen van een passagiers bus naar camper.

Ik heb 2 startaccu's 24 Volt van 210 Ah deze wilde ik alleen gebruiken voor het starten van de bus en alle andere stroomgebruikers van deze accu's af halen, als we ergens stil staan of overnachten.

Ik heb ook 2 huishoudaccu's 24 Volt 240 Ah hierop heb ik een omvormer / lader aangesloten als deze aangesloten is aan de 220 Volt dan worden deze huishoudaccu's opgeladen en kan ik ook gewoon 220 V gebruiken. is deze niet aangesloten op het net dan gebruik ik de huishoud accu's met omvormer.
Later zullen hierop nog 2 zonnepanelen worden aangesloten met een laadregelaar.

De originele zekeringkast van de bus is 1 groot paneel waarop alle gebruikers zitten zoals licht, webasto, ventilatoren enz enz dit paneel is aangesloten met 2 kabels plus en min.
Nu heb ik de plus losgekoppeld van het paneel ik kan dan wel nog de bus starten maar heb geen verlichting meer knipperlicht verwarming enz.

Als ik nu de huishoudaccu's aansluit op het paneel heb ik alle gebruikers losgekoppeld van de startaccu's, maar nu komt de eigenlijke vraag en mogelijk probleem kan ik beide in serie gekoppelde accu's, de start accu's en huishoudaccu's aansluiten op het paneel (beide staan dan parallel en zijn dan nog steeds 24V) en deze eventueel dmv een schakelaar in en uitschakelen.

Bij het rijden wil ik alles op de startaccu's hebben, en bij stilstaan moeten huishoud accu's de gebruikers overnemen zowel het 24v gedeelte en/of de 220 V met de omvormer.

Kort samengevat: Kan ik deze beide aansluiten en in en uitschakelen dmv van een schakelaar? ik weet het niet zeker of dit gaat werken ik zou alleen elke keer de schakelaar moeten omzetten.

Mogelijk is er iemand op dit forum die dit wet of eventueel een oplossing heeft

Mvg Chris
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Elektra aanleggen met extra accu's in touringcamper



Bericht door travelscout »

Ik begrijp je vraag niet helemaal maar dat zal vast aan mij liggen.

https://www.accudienst.nl/h/354-hoe-sch ... allel.html

Wellicht is zoiets een oplossing voor je (kun je ook handmatig schakelen):
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 00A-NL.pdf
Paul.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Elektra aanleggen met extra accu's in touringcamper



Bericht door de Jonckheer »

Je maakt het in mijn ogen nodeloos ingewikkeld. Ik heb momenteel 6x 230 Ah Varta dual purpose (semitractie waar je ook op kunt starten) in serie en parallel zodat er een accubank van 690 Ah bij 24 volt staat. Daar start de bus op en ook de omvormer werkt daarop. Bij 50% ontlading start de bus nog gewoon omdat daarvoor nog voldoende vermogen aanwezig is. M.a.w., als de omvormer (Victron Multiplus) aangeeft dat de accu's geladen moeten worden kun je nog gewoon starten en dus laden. Ik heb dit uitgeprobeerd en het werkt. Simpeler dan dat is niet mogelijk.
Plaats reactie