Interstar L1H1 zelfbouwproject

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Interstar L1H1 zelfbouwproject



Bericht door henk en lila »

Het ging hier over een L1H1 Gerard en daarin zit meestal geen douche.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Interstar L1H1 zelfbouwproject



Bericht door kampo »

@Gerard
Ik kan wel een lijstje opstellen met de voornaamste verschillen

Dieselverwarming met hete lucht:
- Het is goedkoper als een waterverwarming.
- Veel minder werk om te monteren
- Een betrouwbaar en éénvoudig systeem met weinig onderdelen.
- Geen probleem met brandstofbevoorrading, ook al omwille van het lage diesel verbruik
- Minder precieze temperatuurregeling ook al omwille van de hoge uitstroomtemperatuur.
- Budget 1500-2500 € inclusief profimontage
- Meest gebruikte vermogens: 2200 en 4000 Watt

In vergelijking een waterverwarming op diesel:
- Kan ook warm sanitair water maken, via een boiler.
- Een pak meer onderdelen en montagewerk, meer vakkennis noodzakelijk.
- Aangename en precieze temperatuurregeling mogelijk met lagere uitstroomtemperaturen
- Verbruikt iets meer stroom omdat er ook een waterpomp is.
- Dieselverbruik is iets hoger als met luchtverwarming.
- De boiler voor sanitair water kan 10,20 of 30 liter groot en neemt veel plaats.
- Optie motor voorverwarming is mogelijk (inclusief timer).
- Optie vloerverwarming (zeldzaam)
- Inclusief montage een stuk duurder
- Budget 3000-5000 € inclusief profimontage en sanitair watersysteem
- Meest voorkomende vermogens : 4000, 5000 en 10.000 Watt

Een verwarming op gas lijkt iets goedkoper maar heeft het nadeel dat je een grote gaskast moet bouwen.
Als je de kostprijs , benodigde plaats en de bevoorradingsproblematiek daarvoor mee rekent kan het geheel duurder uitkomen als een dieselsysteem.
In een kleine bus is gas door plaats problematiek eigenlijk uitgesloten.
Ook bestaan er geen gasverwarmingen met kleine vermogens.

Kort samengevat: alles heeft zijn voor en nadelen... :-B
Groeten Kampo
Mechtild H
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 20:11

Re: Interstar L1H1 zelfbouwproject



Bericht door Mechtild H »

De verwarming ga ik financieel niet trekken maar ik bekijk wel of deze later alsnog erin gezet kan worden. En een douche kan er zeker niet in. Meestal spring ik overal het water in, knap je lekker van op :D . En anders maar af en toe op een camping van deze luxe genieten. Trouwens, ik had een keer zo'n zwarte waterzak gekocht in de kringloop en het water hiervan was 's avonds lekker warm.
Ik heb anti-dreunplaten en Xtrem geplakt. Het geluid is nu heerlijk dof, erg fijn. Nu nog de schuifdeur vullen met schapenwol (ik heb nog wat liggen van viltwerk van mijn vriendin) zodat deze ook niet zo heftig dichtslaat.
Het lastige wordt nu de aftimmering van de bedalkoven (of hoe dat ook heet) omdat ik een lengte van 180 moet zien te realiseren. Ik vind nergens goede foto's van zo'n bouwproces op deze site of kijk ik niet goed?

Nog een vraagje, als je met vilt gaat werken, hoe goed zie je datgene wat eronder zit. Ik heb nl Xtrem geplakt en wil dit evt afplakken met vilt. Maar de Xtrem is met naden en ik weet niet of je dit erdoorheen ziet.
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:

Re: Interstar L1H1 zelfbouwproject



Bericht door Gerard Exis »

@ Kampo, je hebt gelijk. Soms vergeet je dat iedereen bouwt vanuit zijn eigen kunnen en budget :oops:

Intussen heb ik ook de combi van Webasto gezien, lijk mij een mooie tussenstap, makkelijk installeren, toch direct heet water (zelfs zonder douche ook wel fijn) en goedkoper dan een volledig watersysteem.
Groeten Gerard.

Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Interstar L1H1 zelfbouwproject



Bericht door henk en lila »

Mechtild H schreef:....
Nog een vraagje, als je met vilt gaat werken, hoe goed zie je datgene wat eronder zit. Ik heb nl Xtrem geplakt en wil dit evt afplakken met vilt. Maar de Xtrem is met naden en ik weet niet of je dit erdoorheen ziet.
"Open deur" maar dat hangt er vanaf hoe dik die vilt is. Kun je geen proefstukje maken van bijv 5 x 20 cm?
Ik heb triplex platen en die naden waren ook niet perfect maar je ziet ze niet meer door de vilt heen (lichtgrijze vilt van de Wit uit Schijndel).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Mechtild H
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 20:11

Re: Interstar L1H1 zelfbouwproject



Bericht door Mechtild H »

Sorry dat ik nu pas reageer. Ik ben even een tijdje niet actief kunnen zijn maar ben er nu weer en ga eindelijk beginnen met spullen halen komende week bij Jassicamp. Ik moet een beetje opschieten als ik van de zomer erin wil slapen en koken. :crazy: Maar bedankt voor je reactie over gebruik van vilt, Henk. Dan ga ik dat ook doen. Lijkt me wel redelijk makkelijk werken.
Plaats reactie