Iveco Daily op aardgas

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Toedeledoki

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door Toedeledoki »

Ik vraag me alleen af wat je in godsnaam met zo'n busdeur moet? Eruit halen? Normale deur proberen er in te zetten?

Ipv Daily's zijn er ook Sprinter postkoffers. Misschien een idee om die ook mee te nemen in de evaluatie?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door de Jonckheer »

durisotti schreef:Die rijd op diesel en heeft een ledig gewicht van 3250 kg, mag 3500 kg wegen...
Er staat dat ie 3 ton laadvermogen heeft, dus 6200 kg totaal. Hoe ze dan op klein rijbewijs komen?
Toedeledoki

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door Toedeledoki »

Misschien klein vrachtwagenrijbewijs? C1...
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door durisotti »

G
Massa rijklaar
3350 kg
Massa ledig voertuig
3250 kg
F.1
Technische max. massa voertuig
7200 kg
F.2
Toegestane max. massa voertuig
3500 kg

Is een teruggekeerd exemplaar, waarschijnlijk ingericht voor het vervoeren van lucht....
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door kampo »

Even terug komen op het echte onderwerp zoals ik het dan zie.
Het is een feit dat deze aardgaswagens van rond de 6 ton zeeeer gunstig aan te kopen zijn.
Niemand wilt die.
Zelden vind je een zo goed camper beestje voor zo weinig geld en al zeker niet bij de 3,5 ton diesel versies.
Maar op welke wijze kan je, liefst enigszins legaal, zo een aardgas motor inzetten of ombouwen zodat
je er dan ongestoord en goedkoop de grote toer van Europa mee kan doen.
Over de mogelijkheden tot ombouw van deze aardgas motor lees ik hier weinig.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door de Jonckheer »

Het zijn omgebouwde diesels dus terugbouwen zou kunnen maar ook heel duur want je moet dan weer de goede zuigers, verstuivers, brandstofpomp en wat er verder mogelijk nog aan gewijzigd is. Dan lijkt mij het ombouwen naar LPG nog de meest zinnige optie want hij kan ook nog op benzine mocht je onverhoopt de LPG tank leeg rijden.
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door Marcel1962 »

Maar die ombouw naar LPG gaat dan dusdanig veel kosten dat je voor weinig geld meer een dieselversie koopt.

Wat ik mij ook nog afvraag, LPG is een vloeibaar gemaakt gas maar CNG is alleen hoog (220 bar) gecomprimeerd gas.

Hoe zal het verbruik van LPG en CNG zijn t.o.v. een diesel?

Iets in mijn onderbuik zegt dat de kosten per km op gas wel een hoger zouden kunnen zijn dan op diesel, onderbouwen kan ik dit echter niet.
Groet Marcel, DK1NL.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door kampo »

Als ik jullie goed begrijp zijn de mogelijkheden hier
- blijven rijden op aardgas en de technische verbeteringen aanbrengen die Iveco vergeten is.
- ombouwen op LPG of benzine
- terugbouwen op diesel

Onafhankelijk van de kostprijs voor de ombouw en het gebruik daarna
is er toch als eerste de vraag welke daarvan mag.
Ik zie me in BE nog niet door de jaarlijkse (APK achtige) keuring voor CNG voertuigen geraken met een dieseltje vooraan onder de motorkap en CNG op de papieren.
Die gasten zijn daar ook niet van gisteren.
Groeten Kampo
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door Meine »

Zolang er busjes en bakwagentjes te koop zijn die gewoon kunnen rijden op diesel zonder dat er een sleutel op de motor moet, moet je dit soort wagens snel vergeten. Qua ombouw kosten een open end verhaal en veelal toch net niet goed na ombouw. Heel veel CNG stations staan bij gemeenten, bij stads en streekbusbedrijven of transportbedrijven achter op het terrein. Die staan wel op de lijst maar reken er op dat je er niet welkom bent. Dus in de praktijk kun je er geen kant mee op qua tanken en biedt het verder ook geen enkel voordeel. Naar mijn mening: afblijven dus van die CNG busjes.
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door Bert.H »

Beste,

Als je verder op internet kijkt over op aardgas rijden komen er toch leuke site langs deze bijvoorbeeld. http://www.energids.be/nl/vraag-antwoor ... atief/198/

bert.h
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door de Jonckheer »

Als ik dat goed begrijp kun je, als je zo'n compressor aanschaft, van je eigen aardgasaansluiting thuis tanken. Ik denk dus als de overheid die compressor subsidieert er wel een behoorlijk aantal mensen wil overstappen. Interessant dus voor de privé auto maar gezien de geringe tankmogelijkheid voor campers vooralsnog oninteressant.
Toedeledoki

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door Toedeledoki »

Met de huidige bevingsproblematiek denk ik niet dat aardgas de toekomst heeft. Veel nieuwe huizen worden al zonder gasaansluiting geleverd zelfs.
Plaats reactie