Iveco Daily op aardgas

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door durisotti »

De gas IVECO's hebben een omgebouwde 4 cilinder 3 liter motor, is van diesel omgebouwd naar benzine.
Op gas heb je 136 pk, op benzine 80.

https://www.cfg.nl/producten/cng-lng-motoren/daily-cng

Je kunt deze motor als diesel ook voorzien van LPG als bi fuel.
Toedeledoki

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door Toedeledoki »

@Marcel:

Ga je de 609 wegdoen?

Zijn anders wel de bussen waar je de wereld mee rond kunt met hamer, knijptang en ijzerdraad.

Wat mij er destijds van weerhouden heeft om zo'n ding te kopen is de beperkte snelheid en het lawaai (relatief). Ik was bang dat me dat op een gegeven moment ging irriteren. Is dat voor jou ook de reden om over te stappen?

Wat betreft een Daily "postkoffer" dat is nog steeds een "vrachtwagenachtige" terwijl een Ducato/Jumper/Boxer iets meer comfort en snelheid biedt. De laadruimte van deze bussen is ook bijna vierkant. Misschien iets om ook in je afweging mee te nemen?
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door Marcel1962 »

@ Paul,

wij zijn al een lange tijd op zoek naar wat anders. Tijdens de terugreis van onze laatste vakantie vroeg mijn vrouw wat we met de 609 zouden gaan doen, verkopen of wachten dat we wat anders hebben? Voor de gein dezelfde avond een advertentie gezet om te kijken of er interesse is en een half uur later ging de telefoon en een dag later was hij weg...
Dit is natuurlijk wel leuk maar om eerlijk te zijn is mij dat wat te snel gegaan, zeker als het een zelfbouw camper betreft waar je menig vrij uurtje in gestoken hebt.
Een schrale troost is dat het hele leuke mensen zijn die hem gekocht hebben en dat we deze ook regelmatig nog zien!

Ons eisenpakket voor een "nieuwe" camper t.o.v. onze 609:

- minder herrie (de 609 was zeker vermoeiend)
- meer vermogen (snelheid)
- meer ruimte
- stuurbekrachtiging
- airco

Op de airco na komt zo'n 65C14 aardig in de buurt van ons eisenpakket!
Groet Marcel, DK1NL.
Toedeledoki

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door Toedeledoki »

Oke, en waarom geen Ducato/Jumper/Boxer in een L3H2 of L4H2 uitvoering?

Dat rijdt (zeker op de Autobahn) als op rails. De Heavy of Maxi uitvoering heeft een zeer solide onderstel. De ruimte binnenin is breder dan een standaard Iveco Daily. Tussen de wanden 187 cm. En met uitsparingen in de betimmering een bed van bijna 2 meter mogelijk.
De vloer is laag.
Tja, en voorwielaandrijving. Het rijdt prima. En zeker met de zware motor voorin heb je meestal net zoveel tractie als een achterwielaandrijver.

Eigenlijk zou je voor de grap eens moeten rijden met een Ducato en met een Daily 3 liter. Ik heb beide gedaan. De Ducato komt iets dichter bij een personenauto dan een Daily. De Daily is echt nog een kleine vrachtwagen. De Ducato is stiller, sneller en stabieler.

Dat de oude Benzen snel verkopen was mij ook al duidelijk. De 407 hebben ze bijna om gevochten toen ik hem (achteraf te goedkoop) te koop zette.
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door Marcel1962 »

Onze voorkeur gaat toch uit naar een bredere auto en een zwaarder chassis tot 6-7 ton.
Ik wil mij niet beperken tot 3,5 ton.

Wat de prijzen betreft van die oude Benzen, ik had er misschien ook wel meer voor kunnen krijgen maar van de andere kant ben ik tevreden en heb er 2 leuke kennissen bij gekregen!
Groet Marcel, DK1NL.
Toedeledoki

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door Toedeledoki »

Oke, dat snap ik! Maar dan ga je qua comfort en snelheid wat inleveren ten opzichte van een Ducato.

Succes met de zoektocht.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door de Jonckheer »

durisotti schreef:De gas IVECO's hebben een omgebouwde 4 cilinder 3 liter motor, is van diesel omgebouwd naar benzine.
Op gas heb je 136 pk, op benzine 80.
Ik vermoed dat dat is gedaan om te voorkomen dat bestuurders van die dingen voor het gemak maar op benzine gaan rijden. Kan haast niet anders want benzine geeft nog altijd meer vermogen dan welk gas dan ook.
Toedeledoki

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door Toedeledoki »

Dat is niet helemaal waar Jonckheer. Een motor speciaal voor gas ontwikkeld loopt minder goed op benzine. De compressie is 1 op 12,5. Dat is te hoog voor benzine eigenlijk. De vorm van de zuiger lijkt ook meer op die van een diesel of direct ingespoten benzinemotor.

Ik denk dat het vermogen beperkt is om motorschade door pingelen te voorkomen. Gas is veel klopvaster.

Ik heb me er serieus in verdiept en heb er bewust van afgezien.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door Hoofdnoorman »

Het feit dat een "oudere" benzinemotor minder kracht heeft op LPG komt omdat de ademhaling is afgeknepen. Het gasmengstuk moet kleiner zijn dan de doorlaat van de carburateur omdat men anders geen/weinig venturi-effect zal hebben en dan geen goed mengsel.

Bij een motor met dampinspuiting of vloeibare inspuiting, kan het wel eens andersom worden. Ook bij Bi-fuel auto's zijn vaak het motormanagement alsmede zuigers aangepast. Door de hogere klopvastheid van LPG kan men naar een hogere compressie einddruk en zodoende meer vermogen genereren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door Gommel »

Zoiets niks dan?? Staan er ook geregeld op:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... e=lr&pos=1
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door durisotti »

Die rijd op diesel en heeft een ledig gewicht van 3250 kg, mag 3500 kg wegen...
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door Marcel1962 »

Gommel schreef:Zoiets niks dan?? Staan er ook geregeld op:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... e=lr&pos=1
Met een leeg gewicht van 3200 kg kan die nooit op klein rijbewijs!
Groet Marcel, DK1NL.
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door Gommel »

Dacht te lezen dat je ook C rijbewijs had. Deze zijn in princiepe C rijbewijs alleen worden terug gekeurd.
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Iveco Daily op aardgas



Bericht door Marcel1962 »

Ik heb ook rijbewijs C maar reageerde op de advertentietekst! :thumbup:
Groet Marcel, DK1NL.
Plaats reactie