Stroomverbruik koelkast

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Stroomverbruik koelkast



Bericht door Hoofdnoorman »

kampo schreef:Nu stel je het wel heel eenvoudig voor. Waarom meet men het ECHTE verbruik dan zo zelden ?
Het moet ook nog eens tijdens je reis gebeuren, in de praktijk en niet thuis op de parking.
De goedkope 230V energiemeter kan je inderdaad gewoon kopen.
Waarschijnlijk kan je meestal niet zomaar bij het stopkontakt. Daarvoor moet de koelkast er uit. En dat gaat enkel bij de 230V versies.
Bij een 12/24V camper koelkast is het net zo maar daar moet je er een dure BMV of een chinezenkloon met shunt in de kk massa tussen gaan zetten.

Om gedurende langere termijn te monitoren heb ik wel temperatuur en spanning loggers
http://www.conrad.be/ce/nl/product/1225 ... emperatuur
maar stroom moet ik loggen over een BMV en dan de verbruikte Ah aflezen.
Goh, ik dacht ik zal even beleefd wezen en jou niet gelijk de grond in trappen, dus geef ik subtiel een andere, en eenvoudige, mogelijkheid aan. Nu blijkt dat jij, koste wat het kost, dan toch maar de mensen via de moeilijke weg wilt gaan leiden. En het hele topic gaat over de 220 volt koelkast en niet, zoals je jezelf er uit probeert te lullen, over een gecombineerde koelkast.
Man, schei daar eens mee uit en gebruik je hersens. Je maakt jezelf gewoon belachelijk.
Een koelkast die op 220 draait is gewoon met de, door mij beschreven, meter eenvoudig en accuraat te monitoren. Nu jij daar op gewezen wordt kom je ineens met een rotsmoes alsof het rijden enige invloed zou hebben op het verbruik in de 220 volt modus. Dat is dus niet zo. Die koelkast draait. Het enige zou kunnen zijn dat als er gereden wordt, niemand met z'n klauwen in die koelkast zit.
Om je dan nog meer belachelijker te maken kom je met een "excuus" dat je niet zomaar bij een stopcontact kunt komen. Nou, ik denk dat menigeen een huishoudkoelkast gewoon via een stopcontact heeft aangesloten.

Daarna wil je dan ook nog een advies er door drukken door er een regiment andere apparatuur aan te sluiten, of de mensen beleerd te vertellen hoe of jij dat dan zou doen.

Beste mensen!
Wil je van een apparaat weten hoeveel het verbruikt op 220 Volt, zet er dan maar gewoon even dat watt metertje (€ 9,95 bij de Gamma/Action/o.i.d.) tussen stekker en stopcontact. Kijk even wat het verbruik in "standby" omvormer is en het rendement. Dan blijft de berekening makkelijk en met voordelige middelen. Geen geouwehoer van of de compressor nu 10 minuten per uur draait en 's nachts niet, gewoon een duidelijke aanduiding van de verbruikte stroom en eventueel ampères. Zelfs de aanloopstroom (piek) wordt duidelijk aangegeven, ook bij de goedkopere dingen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stroomverbruik koelkast



Bericht door kampo »

Hoofdnoorman schreef:...Goh, ik dacht ik zal even beleefd wezen en jou niet gelijk de grond in trappen...
Hoofdnoorman schreef:...Man, schei daar eens mee uit en gebruik je hersens. Je maakt jezelf gewoon belachelijk...
Beste
Ik ben verbaasd van dit soort taalgebruik.
Wordt enkel gebruikt als er geen zinvolle argumenten in een discussie meer gevonden worden.
Op andere plaatsen is zo een taalgebruik niet toe gelaten.

Wat je inhoudelijk schrijft maakt voor mij duidelijk dat je niet leest wat er staat.
Het heeft dan ook geen zin om hier op in te gaan.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stroomverbruik koelkast



Bericht door kampo »

Kroppie schreef:die waeco dingen hebben bijna allemaal de danfoss bdf 35 compressortjes erin zitten,
Nog even een kleine aanvulling hierop. Danfoss compressoren werden overgenomen en heten SECOP sinds 2010
Voor de rest zijn de compressoren hetzelfde gebleven
http://www.secop.com/

Waeco werkt steeds minder met deze compressor en steeds meer met een eigen Chinezen kloon
http://cfx.waeco.com.au/cfx/media/model ... 12-JCN.jpg
Kroppie schreef: die verbruiken max 35 watt, neem gedurende een dagje eens de tijd op wat ie draait in een uur, en je weet genoeg .
ik weet dat die 35 watt het max is(motortjes worden naar gelang de noodzaak in toeren geregeld), dus de uitkomst is ws wat te hoog, wel dan valt het in de praktijk dus mee.
en je hoeft ook niet een hele dag met een stopwatch naast de kk te gaan zitten,(doe je dat wel neem er dan een koud :cheers: ) bij, tijdens de dag gewoon eens opletten wanneer en hoe lang ie draait.
hoeft niet allemaal op 4 cijfers achter de comma nauwkeurig, het is geen raketlancering, want of je nu op 35Ah per dag uitkomt of op 40Ah, dat maakt (mij althans)ook niets meer uit.
Kroppie daar ben ik het mee eens.
Ook mij maak het niet uit dat het stroomverbruik "iets" meer of minder is.
Wat ik wou vertellen is dat ik het gemeten heb. Zoals te verwachten kwam ik hoger uit als de fabrieksopgave.
De voornaamste oorzaak is dat ik de koelkastdeur tijdens die meting (normaal gebruik) bij regelmaat open, er iets uithaal en insteek.
Dat heeft dus, ook volledig zoals te verwachten, een zeer grote invloed op het stroomverbruik.
Dat is zo met ieder type koelkast en hoe intensiever je hem gaat gebruiken hoe groter het verschil met de ideale fabrieksopgave zal worden.
Voor de rest heb ik enkel positieve ervaringen met compressorkoelkasten.

@Myway
Zelf kwam ik bij een ingebouwde koelkast, nooit dichter als een meerverbruik van 20 à 30 %.
Deuren gesloten, alles al lang op temperatuur, en gevuld met isolatieschuim.
Wat ik redelijk beschouw. Tenslotte ga ik ervan uit dat de fabrieks specs uiterst geoptimaliseerd worden opgegeven.
Als ze enkel de ongunstige cijfers zouden laten zien dan verkopen ze minder.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroomverbruik koelkast



Bericht door Kroppie »

het gemeten door u meerverbruik word al kleiner, was een aantal antwoorden terug 2 a 3x zoveel is nu 20 a 30% geworden, misschien is de gevolgde meetmethode niet de juiste, want waar komen die afwijkingen dan vandaan met metingen en ervaringen van mensen die zo,n hh koelkast al jaren zonder probleem gebruiken, minder meten en aanzetten die koelkast en naar behoefte er bier in zetten of uithalen, daar is mijn koelkast voor, en niet eens alleen voor bier.
als u het moeilijk wilt doen prima gaat uw gang ik zal u daarin niet remmen, maar tot nu toe behalve een foto, van een voertuig, van uw situatie met uw koelkast niets vernomen, dus wat is uw situatie waar u uw gegevens uit haalt, u heeft van mij en anderen kunnen lezen hoe wij het hebben, nu u nog, want zo blijft het onduidelijk waar uw gegevens vandaan komen, of heeft u een grote duim.

voor mij nu defintief einde discussie met u over dit onderwerp, dus reageren uwerzijds hoeft niet meer, ik heb n.l. geen enkel probleem met mijn kk.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 31 jan 2017, 9:33, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Stroomverbruik koelkast



Bericht door myway »

@kampo
Mijn ervaring is dus anders, ook bij de fabrikant wordt de koelkast getest door hem af en toe open te doen en er iets uit te halen en bij te plaatsen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stroomverbruik koelkast



Bericht door kampo »

Je moet wel de details lezen van wat ik schrijf.
Het gemeten meerverbruik in ingebouwde toestand was op mijn eigen camper in het temperatuur stabiele ruim van een ferry.
Daar staat er hoeveel het was en op welke manier gemeten.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 9&start=70

Als je een koelkast uit de camper haalt en ideaal geventileerd of belucht gaat nameten, dus niet ingebouwd in een camper, kom je aan waardes die dichter liggen bij de opgegeven fabrieks specs en volgens mijn metingen meestal +20 à +30%. Niet precies en niet hetzelfde voor ieder merk of model. Koelboxen met topdeksel scoren meestal het dichtst bij de opgegeven specs.
Als je een koelkast volledig ingebouwd in een camper intensief gaat gebruiken bij hogere omgevingstemperaturen dan is het stroomverbruik 200 tot 300% van de fabrieks specs volgens mijn vaststellingen. De vaststelling heb ik gedetailleerd weergegeven en omschreven door de 100% inschakelduur die de compressor bij mijn eigen Waeco HDC model soms draait zelfs over relatief langere termijn. Ook bij een CR110 en CR130 krijg je al eens 100% inschakelduur gezien over een periode die langer is als een etmaal. Bij intensief gebruik in het zuiden.

Tijdens mijn carrière heb ik een groot aantal koeltechnische metingen gedaan. Daardoor heb ik geleerd van de nodige marge te voorzien. Als dat al van belang is en de rest bepaal je zelf.

@ myway.
Nee bij de meting van de fabrikant die dient voor publicatie van de specificaties en voor het energielabel blijft de deur wel degelijk dicht en gaat er niets kouds of warms in of uit de koelkast. Enkel 230V huishoud koelkasten hebben binnen de EU een energielabel verplichting. De 12/24V camperkoelkasten (bij mijn weten) niet. Daardoor is er bij de laatste wat meer vrijheid om de specs zelf te bepalen.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Stroomverbruik koelkast



Bericht door myway »

Ik heb het niet over een 230 huis koelkast maar ik had het over een cr110.
Dat bij hogere temperatuur de kast harder moet werken zal duidelijk zijn, maar ze geven ook aan dat de meting is bij 25 graden buiten temperatuur en 5 graden in de kast.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Stroomverbruik koelkast



Bericht door Mickel Moen »

Ten eerste verbaast het mij, dat de toon van sommige reacties zo negatief is. Onnodig grievend en je komt er geen snars verder mee in de discussie. Erg jammer.

Verder worden hier naar mijn idee zaken door elkaar gehaald.

1. Het werkelijke verbruik in die bepaalde camper, van die camperaars, met dat campergedrag op die locatie. Het maakt nogal wat uit, of je eindbestemming de noordkaap is of Gibraltar.
Alleen interessant voor de gebruiker zelf, met name om te weten, hoelang je de accu nog kunt belasten voordat je op de kritische grens van ontlading komt behorende bij jouw accu.
Een accumonitor is hiervoor een veelgebruikt instrument. Dat apparaat in het stopcontact kan je inderdaad ook gebruiken om het verbruik van specifieke verbruikers te meten.

Voor het onderling vergelijken van koelers echter volstrekt onbruikbaar. Of het moet zo zijn. Dat je het ene jaar de ene koeler gebruikt en het jaar daarop een andere onder vergelijkbare omstandigheden en je tot de conclusie komt, dat het ene systeem zuiniger is dan het andere.

2. Voor een objectieve vergelijking van koelers is het bij 1 genoemde echter totaal onbetrouwbaar. Daarvoor zul je uit moeten gaan van volgens richtlijnen uitgevoerde testen binnen zekere marges.
Nu bestaat er voor huishoudkoelers het energielabel en daar gelden Europese richtlijnen voor. Je kunt dus uitgaan van een objectieve vergelijking. De opgave in Kwh is daarbij het meest interessant. Nu was ik wel nieuwsgierig, naar de richtlijnen aan dat label. En gevonden:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 60&from=EN

Wat ik vooral belangrijk vind, is onder welke omgevingstemperatuur en met welke binnentemperatuur er getest wordt. Dit is +25 C en +5 C. He die waarden kom ik bij recreatieve koelers ook wel eens tegen. Nu is het jammer dat lang niet alle recreatieve koelers onder het label vallen. Koelers werkend op een accu hoeven niet gelabeld te worden. Wat verder opvalt is, dat er niets staat over het gebruik, dus niets over of er getest wordt met een zekere inhoud en over het openen van de koeler tijdens het testen. Vooralsnog ga ik er dus vanuit dat er getest wordt met een lege koeler bij de gegeven temperaturen. Dan kom je dus op een minimaal verbruik, wat niet overeenstemt met het werkelijke verbruik. In die zin ga ik dus met kampo mee, om er een ruime marge bij op te tellen.

Het lijkt mij interessant om zo eens een vergelijking te maken op basis van de gegevens volgens het energielabel en de gegevens van fabrikanten van recreatieve koelers die een verbruik opgeven bij een zekere omgevingstemperatuur en een zekere binnentemperatuur. Daarover later meer.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Stroomverbruik koelkast



Bericht door henk en lila »

:thumbup:
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Stroomverbruik koelkast



Bericht door Appiecamp »

Iemand een idee hoeveel AH accu ik nodig ben om deze koelkast 1 dag op een accu te laten draaien?
https://www.dewitschijndel.nl/dometic-c ... ekoelkast/
Deze zit in mijn bus en sta aan de paal.
Vraag me af wat voor accu ik nodig ben om vrij te staan?
Iemand daar een idee over?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Stroomverbruik koelkast



Bericht door de Jonckheer »

Dat is een absorptiekast en dus een enorme stroomvreter. Die moet op gas als je niet aan de paal staat, met een accu gaat dat niet werken.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Stroomverbruik koelkast



Bericht door myway »

In de specificaties staat 1.9 kWu/24 u
Reken maar uit 1900 watt/12volt/24uur = 6,6Ah
Met een accu van 325 Ah moet dat lukken om 24 uur te werken, mag je hem nergens anders voor gebruiken.

Gebruiken op gas lijkt mij handiger.
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Stroomverbruik koelkast



Bericht door Appiecamp »

Wordt lastig dus.

Inderdaad wordt het dan gas.
Heb hem nog niet op gas aangesloten gehad.
Maar eens proberen.
Handyman2
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Stroomverbruik koelkast



Bericht door Handyman2 »

Een onbelicht feitje bij kompressorkoelkasten, of het nu huishoud- of camperkoelkasten betreft:

Bij omgevingstemperaturen, lager dan 10 graden zouden ze niet zo goed meer werken.
Een onbeperkt ventileren met ijskoude lucht, dus via de gewone, oude roosters, zou weleens niet zo goed zijn....
Voordat soort situaties zouden er zgn "schuur kk of diepvriezers" bestaan .... Ik had er nog nooit van gehoord, maar ja men leert steeds bij.

Ik kreeg dan ook het advies, maak de roosters dicht, maar zorg voor circulatie via onderkant en bovenkant van de kast. Dat is meer dan voldoende, zodoende krijg je de hoge zomertemperatuur van die er in de zon heerst, niet tegen je kast aan.

Gr. Daniël.

PS: verbruik van onze kompressor kk, is ook vrij laag, bij deze lage temperaturen en niet zo vaak openen ...
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
Plaats reactie