Heeft iemand een infrarood verwarming?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door 't Busje »

@Aloys: Het grote voordeel van zo'n plintverwarming is de vaste inbouw. Hij zit je nooit in weg bij gebruik en je hoeft hem niet op te bergen als je hem niet gebruikt. Voordat we onze Kia Pregio tot campertje hebben laten ombouwen en op een matras op de vloer sliepen, hadden we een losse ventilatorkachel van 500/1000 watt mee, die altijd in de weg zat.

Overigens zijn die plintverwarmingen er ook in 500 en 700 watt uitvoering, maar jammer genoeg niet schakelbaar tussen de verschillende vermogens.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door Cee Pee »

Die kleine 500w olie gevulde radiator staat bij ons in vaste opstelling tactisch onder de tafel paste precies, zoals nu in de stalling staat hij heerlijk aan geen bewegende of gloeiende delen en de kou is mooi weg.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
h+b
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 16:30

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door h+b »

De enige manier waarop je in mijn ogen nog zinnig op elektriciteit kunt verwarmen is met een warmtepomp. Ik heb een Freshwell 3000, waarmee je maximaal 600W erin moet stoppen om er 2500W warmte uit te krijgen en dan stoppen ze er nog een 500W verwarmingselement bij als het nog iets sneller moet (maar dan is 1W aan verbruik ook min of meer gelijk aan 1W warmte, dus dat doet dan in verhouding natuurlijk een stuk minder). En 2500W verwarming is echt veel; ik kan me niet voorstellen dat je om hem op temperatuur te houden meer dan de helft nodig hebt. Voor mij was het een leuke bijkomstigheid, aangezien ik een onderdebank airco wilde hebben en de verwarming erin zit. Een dure gaskachel die ook nog een hoop plek inneemt zou ik hoe dan ook niet hebben gekocht.

Ik heb wel geprobeerd m'n camper behoorlijk te isoleren en aanvullend breng ik nog vloerverwarming aan, omdat met name de koude vloer bij het opstaan een dingetje is. De Victron is toch groot genoeg en zolang ik aan de paal sta komt het wel goed. Niet helemaal de gedachte zoals sommige camperaars dat hanteren, maar op vakantie zijn dit voor mij wel de kleine geneugten die het plezier er net wat groter op maken. Thuis is het hele huis al verduurzaamd en camperen is per definitie al een stuk CO2-neutraler dan vliegen, dus ik voel me er ook niet schuldig om.

Nadeel is alleen dat de COP van een warmtepomp bij temperaturen richting 0 erg hard terugloopt en daaronder helemaal niks doet als het op verwarmen aankomt. In de winter heb je hier dus niks aan. Moet het echt snel warm en ook lang zo kunnen blijven, dan blijft gas of diesel op dit moment de aangewezen energiebron.
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Ik heb eind vorig jaar een Kronings heat ingebouwd en geïntegreerd in het luchtverwarming systeem.
In November hebben we hem gebruikt in Croatië en Hongarije en 1e twee weken '17 weer in Hongarije. Werkt prima, heeft 3 standen alsook de blower. Dus als je maar tot de 2e stand kunt gaan dan kan de blower nog altijd op de 3e stand. S'nachts bij ± min 20, op stand 2, hielt hij de camper op + 12. S'ochtends schakelen wij dan de dieselkachel bij en is hij zo op temperatuur. Groet, Eric
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door Kroppie »

welke camper heeft u,? wat is een kronings heat,? is ie elektrisch, zo ja wat is het vermogen, en wat is dan de accucapaciteit, of is ie op gas.?
of wil ik nu teveel weten.?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming



Bericht door Rotec 590 »

Bob Diesel schreef:Houtkachel :idea: speciaal voor boten en RV
http://cubicminiwoodstoves.com/collecti ... wood-stove


kijk maar eens bij deze duitser wel een ander merk
In Frankrijk mag geen hout of kolenkachels meer gebruikt worden in kampeervoertuigen. In ieder geval niet in La Plagne en Montgenevre. Staat met grote letters aangegeven.

Ik heb deze wintersport een Halogen Heather gebruikt met 3 standen van elk 400 watt. Op 800 watt kon ik makkelijk de camper warm houden met min 10 buiten. Wel heb ik de gaskachel aangehouden voor de waterleidingen en de wc.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31989
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door Bob Diesel »

EU ,is iets groter als 2 dorpen :crazy:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door Rotec 590 »

Bob Diesel schreef:EU ,is iets groter als 2 dorpen :crazy:
Niet als je nog wilt skiën. De mogelijkheden zijn zeer beperkt momenteel in Frankrijk.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8966
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door kampo »

Het probleem bij die mini en micro houtkachels die speciaal voor schepen en campers gebouwd worden is de regeling.
Bij het bereiken van de gewenste binnentemperatuur in de camper moet de kachel tijdelijk uitgaan.
En dat kan niet. Er bestaan geen houtkachels die je behoorlijk laag kan afwurgen dus moet je steeds een raam openzetten. Dat ben je snel beu.
Bovendien is het aanvoeren van brandstof (hout, kolen, pellet) om de zoveel uur, een klus die niemand lang volhoud.
Tja die micro kachels hebben een micro inhoud.
Kijk naar Amumot en tel eens uit hoeveel ombouwingen hij over de afgelopen jaren gedaan heeft aan zijn camper.
Het begint wel iedere keer met een uitleg over verbetering...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6402
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door rongreven »

L4h3 heeft:

""Afgelopen week pelletkachel in de garagebox gemaakt. Met dank aan Rutte en Dijsselbloem. Ding kost 3300 euro en ja geloof het of niet je krijgt van de heren 3200 euro subsidie voor dit ding. Na 1 jan 2017 is dit nog 2500 euro. Maargoed. Ding maakt het lekker warm in de garage dus vandaag weer effe wezen klussen.""

Dus het is wel mogelijk, zelfs met subsidie. :bow:
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Luc & Chris
Berichten: 1248
Lid geworden op: do 05 nov 2009, 20:00
Locatie: Kloosterzande - Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door Luc & Chris »

Heeft er iemand überhaupt wel een betaalbaar alternatief aangedragen?

Wij hebben in onze pas aangeschafte zelfbouwcamper namelijk geen verwarming en willen er ook wel in de winter gebruik van maken, desnoods aan de paal. De bouwer van deze camper heeft deze eigenlijk gebouwd om altijd aan de paal te staan namelijk en wij willen precies het tegenovergstelde.

Ik zie heel veel mogelijkheden online gaande van goedkope keramische kachels tot de standverwarmingen, maar zie eigenlijk door het bos de bomen niet meer. Dus ben ik op zoek naar een betaalbare oplossing en dan nog het liefste gasloos.....
ICD drager sinds 20 juni 2016.
Meer lezen over ons? Hier klikken.
Gratis camperplaats in Zeeuws-Vlaanderen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door L4H3 »

Ja werkt perfect. Maarrrr dit is er een op CV en weegt 250 kg. Jammer dat ze deze kachels niet voor campers hebben in klein formaat tot bv 3 kw. Dat ding van mij is 20kw. Als de garage op temperatuur is gaat de vlam uit en de pomp blijft draaien voor de radiatoren. Komt de temp in het vat van 50 liter onder de 35 graden dan gaat automatisch de kachel weer in de fik totdat het buffervat weer max 90 graden is. Subsidie kan je vergeten want kachel moet op postadres van jezelf staan en dat heeft je camper niet als je in zuid frankrijk staat


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door Kroppie »

komen ze iedere keer controleren als de kachel aangaat dan ? thuis installeren en daarna op een aanhanger.

met een stevige aanhanger en een voorraad pellets, en 2 flexibele slangen naar de camper kom je m.i. een heel eind, en pellets zijn ook in fr te koop .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6402
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door rongreven »

L4H3 schreef:Ja werkt perfect. Maarrrr dit is er een op CV en weegt 250 kg. Jammer dat ze deze kachels niet voor campers hebben in klein formaat tot bv 3 kw. Dat ding van mij is 20kw. Als de garage op temperatuur is gaat de vlam uit en de pomp blijft draaien voor de radiatoren. Komt de temp in het vat van 50 liter onder de 35 graden dan gaat automatisch de kachel weer in de fik totdat het buffervat weer max 90 graden is. Subsidie kan je vergeten want kachel moet op postadres van jezelf staan en dat heeft je camper niet als je in zuid frankrijk staat


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En ik maar denken dat de kachel in de garagebox van de camper staat. :cheers:
Groet, Ron Greven
Plaats reactie