Heeft iemand een infrarood verwarming?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door de Jonckheer »

En dat komt dan weer doordat iemand op het idee is gekomen om de bagageruimte van een camper een "garage" te noemen . . :lol: :lol:
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door L4H3 »

In de garagebox van de camper had mss gekund maar dat moet ik ook een schoorsteen op de bus metselen of lassen. En dat is dan niet weer handig als ik onder het viaduct door moet. :bang:
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6372
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door rongreven »

Niet tijdens het rijden gebruiken.
En bij stilstand een automatisch uitschuifbare rvs schoorsteen.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door Appiecamp »

Eric van den Heuvel schreef:Hallo, Ik heb eind vorig jaar een Kronings heat ingebouwd en geïntegreerd in het luchtverwarming systeem.
In November hebben we hem gebruikt in Croatië en Hongarije en 1e twee weken '17 weer in Hongarije. Werkt prima, heeft 3 standen alsook de blower. Dus als je maar tot de 2e stand kunt gaan dan kan de blower nog altijd op de 3e stand. S'nachts bij ± min 20, op stand 2, hielt hij de camper op + 12. S'ochtends schakelen wij dan de dieselkachel bij en is hij zo op temperatuur. Groet, Eric
Kijk aan deze optie had ik ok gedacht.
De Wit Schijndel had deze tot voor kort ook...
Waar heb jij deze aangeschaft?
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8265
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door hurktoilet »

leuk idee, die kroningsheat, maar aangezien mijn omvormer maar 300 watt trekt werkt ie voor mij alleen als we aan de paal staan (en dat staan we zelden). Zwaardere omvormer lijkt me geen optie omdat mijn hh-accu beperkt is en de accuruimte amper ruimte biedt voor een grotere accu.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door kampo »

Even een overzichtje geven van wat ik erover weet.

* De leefruimte elektrisch verwarmen vanuit de 12V accu kan niet.

* Op 230V kan je wel verwarmen maar met beperking dat je aan een stevige paal moet hangen die 10A (2.000 Watt) kan leveren. Vooral bij grotere campers moeten meerdere 230V elementen, eventueel vloerverwarming voorzien zijn anders red je het niet. Niet echt praktisch, eerder voor occasioneel gebruik gedacht. Het is een hele opdracht om die 10A te vinden. De kacheltjes moeten vast bevestigd staan en voldoen aan allerlei eisen ivm de veiligheid die je wenst bij een 230V oplossing.

* Airco inverter op 230V: Werkt wel maar enkel als noodoplossing gedacht. Omdat de airco monden aan het plafond zijn krijg je op reverse cycle (verwarmen) de warmte niet naar beneden. Dus hele slechte warmteverdeling. Bovendien stop de warmtepomp werking ergens onder de 0°C.

* Op gas verwarmen met een Truma is de meest voorkomende oplossing op grotere campers.
Dat is dan meestal een luchtverwarming gecombineerd met een warmwater boiler. Het werkt goed maar het gas in een camperbus stockeren kost je even veel aan problematiek als de prijs van de kachel zelf.

* Op +7m campers is er het Alde verwarmingssysteem op gas met waterkingloop. Je moet daarbij minstens een paar meter (>5?) convectorplint kwijt geraken.

* Dan heb je Eberspächer en Webasto (en een paar chinezen en russen klonen ervan) dieselverwarmingen. Worden in hele grote aantallen gebruikt op alle trucks.
Klein en beproefd concept voor een bus camper. Wat duurder in aanschaf maar nadien geen brandstofproblematiek. Nadeel is het iets hoger 12/24V stroomverbruik. Verschillende versies met of zonder warm water. De meest weerhouden modellen zijn Airtronic en Airtop van 2,2 kW en de 4kW voor grotere minder geïsoleerde campers.

* De hout en pellet kachels zijn eigenlijk ook uitgesloten voor kleinere voertuigen. Enkel de modellen met buitenluchtaanzuiging komen in aanmerking. Die speciale met buitenlucht verbranding kan je in de marinehandel vinden. Het is zeer exotisch zo een oplossing in een kleiner voertuig. Ik volg dit al jaren, ken er verschillende, maar ben onderweg niemand tegengekomen die deze oplossing is blijven gebruiken. Het probleem is het te hoge kleinste vermogen. Het wordt altijd te warm en je kan niet terug regelen enkel het raam openzetten. Het constant aanvullen met houtbrandstof in een micro klein kacheltje is niet leuk.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Cosmoscar
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 22:48
Locatie: Nieuwegein

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming



Bericht door Cosmoscar »

Bob Diesel schreef:Houtkachel :idea: speciaal voor boten en RV
http://cubicminiwoodstoves.com/collecti ... wood-stove


kijk maar eens bij deze duitser wel een ander merk

Geweldig, ik wist niet van het bestaan. Weer wat geleerd.

Oscar
LMC i605
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door Appiecamp »

kampo schreef:Even een overzichtje geven van wat ik erover weet.


* Op 230V kan je wel verwarmen maar met beperking dat je aan een stevige paal moet hangen die 10A (2.000 Watt) kan leveren. Vooral bij grotere campers moeten meerdere 230V elementen, eventueel vloerverwarming voorzien zijn anders red je het niet. Niet echt praktisch, eerder voor occasioneel gebruik gedacht. Het is een hele opdracht om die 10A te vinden. De kacheltjes moeten vast bevestigd staan en voldoen aan allerlei eisen ivm de veiligheid die je wenst bij een 230V oplossing.
Ik ga van mijn zelf uit...
Ben geen koude mens dus zal niet naar gebieden gaan met -10 graden.
Als ik die Kroningsheat gebruik tijdens vakantie om de camper bv 10 graden hoger te krijgen dan de omgeving zal dit toch wel voldoen?
Ik ga er inderdaad niet vanuit dat het een volwaardige verwarming is in alle seizoenen alhoewel ik toch recensies lees die erg tevreden zijn.
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door Appiecamp »

Misschien nuttige info voor belangstellende in het noorden van het land.
Na een vraag van mij aan Kronings nederland waar ik het product allemaal kon kopen...
Kan je hem eventueel voelen en ruiken... :D

U kunt vanaf Zaterdag a.s. de HEAT 1500+ aanschaffen bij Strating Caravans in Zuidbroek.

De kosten van de HEAT 1500+ zijn €399,-

Wij zullen aanwezig zijn op de huisshow in Zuidbroek.

Adres:
Strating Caravans
Weg der Verenigde Naties 6
9636 HW Zuidbroek

Met vriendelijke groeten,
Kronings Nederland
Gebruikersavatar
Razend
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 11:16

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door Razend »

Appiecamp schreef:Kan je hem eventueel voelen en ruiken...
Ja, met dat 'ruiken' sla je de spijker op z'n kop. Ik heb een kleine buscamper waar we met z'n tweeën in slapen. Maar we hebben ook 2 flinke honden. Die slapen doorgaans weliswaar in hun eigen (door ons zelf ontworpen en gemaakte) hondentent, maar we hebben daardoor wel altijd veel haren en stof in de camper (thuis trouwens ook). Met een elektrische kachel met ventilator zoals de Kronings, vrees ik dat ik in de camper voortdurend een gasmasker op moet...

Ik ben derhalve toch vast van plan een IR stralingspaneel te gaan uitproberen. En dan liefst eentje die aan het plafond kan. Relatief koude voeten is daarbij wel een nadeeltje... Misschien dan ook nog een vloerverwarminkje in de rondzit...???
Ford Transit 85T260, L1 H2 van oktober 2006. Vrijwel klaar (maar nooit helemaal) met de ombouw naar camper. Een lang gekoesterde droom die in vervulling gaat!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door Kroppie »

ik heb hier een 400watt 230volt infrarood verwarmings paneel staan , weet niet waar je woont maar kun je lenen om te proberen.
maten 60 x 60 cm en 3cm dik

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Razend
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 11:16

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door Razend »

Kijk Jos, dat is nog eens een prachtig voorstel!
Ik woon in Huizen ('t Gooi), maar een keertje naar de Beemster karren is alleen maar goed voor mijn motor, die anders toch teveel vervuilt. Misschien wil je hem wel verkopen? Kan het paneel aan het plafond?

Groet, Razend (Roeland)
Ford Transit 85T260, L1 H2 van oktober 2006. Vrijwel klaar (maar nooit helemaal) met de ombouw naar camper. Een lang gekoesterde droom die in vervulling gaat!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door Kroppie »

kan aan het plafond is een plaat met op de hoeken 4 gaatjes, plaat opzich is 12 mm dik maar er zit op 1 hoek een aansluit doos met aan/ uitschakelaar van 2cm dik ,als ie je bevalt , voor 50 euro is ie van jou.
kijk ook eens op http://www.ebay.de op infrarot heizung

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door seth_space »

Kampo , peima samenvatting maar deze ontgaat me.
Het werkt goed maar het gas in een camperbus stockeren kost je even veel aan problematiek als de prijs van de kachel zelf.
Een LPG tank kan in elke camper een plaatstje vinden het verbruik is minimaal. Met de kosten van paalstroom kun je heel wat LPG tanks vullen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie