Koelkast: gas vs elektrisch: kostenplaatje/safety/stealth
Re: Koelkast: gas vs elektrisch: kostenplaatje/safety/stealt
Toen wij met de tent kampeerden, hadden we helemaal geen koelbox. Wij haalden de bederfelijke boodschappen elke dag vers.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- Mickel Moen
- Berichten: 5261
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Koelkast: gas vs elektrisch: kostenplaatje/safety/stealt
Natuurlijk, je kunt zo minimaal als het zelf wilt.
Een rugzak met een hangmat en een zeiltje tegen de regen kan ook.
Maar nu dwalen we af.
Een rugzak met een hangmat en een zeiltje tegen de regen kan ook.
Maar nu dwalen we af.
Re: Koelkast: gas vs elektrisch: kostenplaatje/safety/stealt
Het is wel een beetje afdwalen, maar elke dag boodschappen doen betekent in wezen dat je de koelkast van de winkels gebruikt.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Koelkast: gas vs elektrisch: kostenplaatje/safety/stealt
Niet waar of anders gedacht?Mickel Moen schreef:Dat is dus niet waar.
Ts wil als ik het goed begrijp geen hh-accu. Als je het minimaal houdt kan je inderdaad zonder. Een paar ledlampjes op een goede startaccu kan wel.
De absorptiekoeler kan tijdens het rijden op stroom en bij stlilstand op gas. Ga je iets meer investeren in de gasinstallatie dan kan de koeler ook tijdens het rijden op gas, maar gezien het minimalistische zal dat niet de bedoeling zijn.
Ik zou die ventilator dus ook zeker weglaten. Wie minimalistisch wil, doet ook niet zo moeilijk, als de koeler het eens niet zo goed doet, omdat die de warmte niet zo goed kwijt kan.
Zorg er wel voor, dat je iedere keer, wanneer je ergens iets langer parkeert, je wel eerst weer op gas zet en van de 12V af.
Onder vrijstaan versta ik iets anders, maar....jij gelijk.
Groet, Ron Greven
Re: Koelkast: gas vs elektrisch: kostenplaatje/safety/stealt
Dank voor de reacties.
Het wordt inderdaad vrij basic, maar een goede koeling zou ik wel graag hebben. We hadden voor onze bus een caravannetje met koelbox op 220, ik zou liever iets verbeteren dan er op achteruit gaan.
Joske,
Het zijn niet de roosters die me tegenhouden, eerder de moeite die een absorptiekoelkast heeft om de boel koel te houden. Beluchting, ontluchting, rookgas, ventilator,... en dan lees ik dat ze bij erg warm weer nog steeds moeite hebben met koelen Ik moet ook toegeven dat ik het niet zo op gas heb staan, vooral omdat ik er bitterweinig vanaf weet en je leest van alle verhalen.. Als ik ventilatoren moet gebruiken om een goede koeling te krijgen (wij houden namelijk erg van het zonnetje) dan heb ik terug elektriciteit nodig. Ik wou net op gas overschakelen om de elektriciteit te minimaliseren.
Nu zit ik er aan te denken om toch een batterij (yellow-top) aan te schaffen, schakelen met cyrix naar de alternator en een lader. Ik had me in mijn hoofd gehaald dat wanneer ik voor elektrische koeling zou gaan, ik ook zonnepanelen zou nodig hebben. En die hele mikmak voor enkel een koelkast vind ik overdreven.
Nu moet ik dus even kijken welke koelkast/box ik graag heb. Aan de hand daarvan bepalen welke batterij ik nodig heb, en hoe lang deze dan zou meegaan. Eventueel vrede nemen met het lawaai van een compressorkoelkast die snachts toch ietwat hoorbaar is...
Op deze manier kan ik toch 'een korte tijd' gekoeld en vrij staan, het lijkt een redelijke tussenoplssing op de moment.. surplus: geen gasgedoe meer. Wel een hapje uit het budgetje, want zo een batterij kost al iets.
Ik moet zeggen dat ik dit projectje toch een beetje onderschat heb, superhard bedankt voor jullie hulp!
Groeten,
R.
Re: Koelkast: gas vs elektrisch: kostenplaatje/safety/stealt
Evert
deed ik 35 jaar geleden met mijn 3 zoontjes camperen in zd portugal , om toch een koud drankje te hebben op het strand , s,avonds vlak voor sluitingstijd naar de winkel , daar 2 flessen water gepakt en bij de vleesafdeling in de diepvries gelegd .
s,morgens zorgen als 1e bij de winkelte zijn als hij open ging, flessen water pakken en afrekenen, geen enkel probleem, en s,middags koude limonade .
jos
deed ik 35 jaar geleden met mijn 3 zoontjes camperen in zd portugal , om toch een koud drankje te hebben op het strand , s,avonds vlak voor sluitingstijd naar de winkel , daar 2 flessen water gepakt en bij de vleesafdeling in de diepvries gelegd .
s,morgens zorgen als 1e bij de winkelte zijn als hij open ging, flessen water pakken en afrekenen, geen enkel probleem, en s,middags koude limonade .
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Koelkast: gas vs elektrisch: kostenplaatje/safety/stealt
Over welke koelkast beschik je dan tbusje? (400eur voor een koelkastje is al erg behoorlijk voor ons, ik zie van die koelkasten van 1000 en nog euros, dat zit er niet in)'t Busje schreef: Ik vind een ventilator niet nodig. Bij 30 graden buiten blijft onze koelkast goed koud. Achter het bovenrooster van de koelkast zit een plaatje, waardoor alle lucht langs de warmtewisselaar van de koelkast geleid wordt.
Re: Koelkast: gas vs elektrisch: kostenplaatje/safety/stealt
begin goedkoop, bevalt het?, dan blijft het, bevalt het niet, kun je doorsparen tot iets beters, en in die tijd gewoon genieten van het reizen met de bus.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Mickel Moen
- Berichten: 5261
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Koelkast: gas vs elektrisch: kostenplaatje/safety/stealt
Rikt57,
Met een compressor koeler en een Yellowtop gaat het veell lijken op hoe ik het heb gedaan.
Eerst zonder zonnepaneel en twee Bluetops. Later nog een paneel geplakt. Het is maar net hoe lang je vrij wilt staan.
Zie verder mijn blog.
Met een compressor koeler en een Yellowtop gaat het veell lijken op hoe ik het heb gedaan.
Eerst zonder zonnepaneel en twee Bluetops. Later nog een paneel geplakt. Het is maar net hoe lang je vrij wilt staan.
Zie verder mijn blog.
Re: Koelkast: gas vs elektrisch: kostenplaatje/safety/stealt
Inderdaad, zoals Geert, Mickel Moen schrijft. Je kan met de tijd je elektrische installatie uitbreiden met een zonnepaneel en een acculader. Die Cyrix moet niet aan de alternator, wel rechtstreeks met minimaal 16 mm2 aan de startaccu en liefst zo dicht mogelijk erbij.
Een koelbox is nog zuiniger dan een koelkast, misschien wel iets minder praktisch van schikking binnenin. Een 40 liter toestel kost nieuw minimaal 800 euro. Met wat zoeken vind je er tweedehands één. Reken tussen 200 en 400 euro.
(Zelf kocht ik er in de loop der jaren en ook nog pas geleden een 6 tal, telkens minder dan 250 euro. Kijk ook bij vrachtwagens, maar dan moet ie wel op 12V kunnen.) Laat je geen goedkopen Pelletier koffer aansmeren. Aansluiten doe je niet met die stomme sigaretten-aansteker- plug. Een koelbox vind veel gemakkelijker een plaatsje in je kleine bus.
Koken kost geld, koelen nog meer! Met een absorptiekoelkast heb je bijkomende kosten : gasfles(gewicht en plaats!), leidingen, gaskast, roosters plaatsen. Als je die goed plaatst, is het perfect veilig en werkt het behoorlijk. Maar ik vind het in jouw geval complexer en al bij al niet goedkoper.
(Ik lees en hoor heel veel lof over die Yellow Top accu's. Maar een goedkope semitractie accu van pakweg 120 Ah kan ook. In aankoop de helft van de Yellow Top, op termijn wellicht dezelfde kostprijs. )
Een koelbox is nog zuiniger dan een koelkast, misschien wel iets minder praktisch van schikking binnenin. Een 40 liter toestel kost nieuw minimaal 800 euro. Met wat zoeken vind je er tweedehands één. Reken tussen 200 en 400 euro.
(Zelf kocht ik er in de loop der jaren en ook nog pas geleden een 6 tal, telkens minder dan 250 euro. Kijk ook bij vrachtwagens, maar dan moet ie wel op 12V kunnen.) Laat je geen goedkopen Pelletier koffer aansmeren. Aansluiten doe je niet met die stomme sigaretten-aansteker- plug. Een koelbox vind veel gemakkelijker een plaatsje in je kleine bus.
Koken kost geld, koelen nog meer! Met een absorptiekoelkast heb je bijkomende kosten : gasfles(gewicht en plaats!), leidingen, gaskast, roosters plaatsen. Als je die goed plaatst, is het perfect veilig en werkt het behoorlijk. Maar ik vind het in jouw geval complexer en al bij al niet goedkoper.
(Ik lees en hoor heel veel lof over die Yellow Top accu's. Maar een goedkope semitractie accu van pakweg 120 Ah kan ook. In aankoop de helft van de Yellow Top, op termijn wellicht dezelfde kostprijs. )
Re: Koelkast: gas vs elektrisch: kostenplaatje/safety/stealt
@Rikt57:
In onze camper zit een Dometic RMS 8500 af fabriek ingebouwd. Inderdaad erg duur.
In ons busje hadden we zoiets.
In onze camper zit een Dometic RMS 8500 af fabriek ingebouwd. Inderdaad erg duur.
In ons busje hadden we zoiets.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Koelkast: gas vs elektrisch: kostenplaatje/safety/stealt
"zoiets" (Tristar) vind ik geen goede keuze.
tweedehands aanbod , bijvoorbeeld (B) :
http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 93291.html
tweedehands aanbod , bijvoorbeeld (B) :
http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 93291.html
Re: Koelkast: gas vs elektrisch: kostenplaatje/safety/stealt
http://www.koelbox4you.nl/webwinkel/art ... ybrid.html
Die mobicool B40 zegt me wel iets.
200eur voor een koelbox die op 230V volgens het compressor-principe werkt en op 12V peltier.
De gebruikservaringen die ik heb gelezen op verschillende plaatsen zijn heel positief.
die waeco CDF35, heb ik ook wel intresse voor, is een halfuurtje rijden van mijn woonplaats.
Alleen betaal ik dan meer, voor iets betere kwaliteit maar wel 2dehands.
Deze is ook wel kleiner dan die mobicool maar verbruikt hetzelfde op 12V.
Momenteel gaat mijn voorkeur naar de nieuwe mobicool B40, mede omdat ik er niks slecht over kan vinden, veel positieve reviews.
Dan wordt het maar eens denken aan de batterij:
verbruik op 12V = 3,9A
24uur vrijstaan = 3,9 * 24 = 93,6Ah bruikbare batterijcapiciteit
benodigde batterij: semitractie 200Ah (max 50% ontladen)
AGM: 120A (max 20% ontladen)
-> verbeter me als ik me vergis in die 20% van de AGM, heb dat op 'het internet' gelezen.
Het is best mogelijk dat ik er ooit toch zonnepanelen op leg. (flexible solar panel 100W + controller +-200eur @ ebay)
Daar zal ik me dan wel wat beter moeten over inlezen.
Thanks,
vriendelijke groeten,
Rik
Die mobicool B40 zegt me wel iets.
200eur voor een koelbox die op 230V volgens het compressor-principe werkt en op 12V peltier.
De gebruikservaringen die ik heb gelezen op verschillende plaatsen zijn heel positief.
die waeco CDF35, heb ik ook wel intresse voor, is een halfuurtje rijden van mijn woonplaats.
Alleen betaal ik dan meer, voor iets betere kwaliteit maar wel 2dehands.
Deze is ook wel kleiner dan die mobicool maar verbruikt hetzelfde op 12V.
Momenteel gaat mijn voorkeur naar de nieuwe mobicool B40, mede omdat ik er niks slecht over kan vinden, veel positieve reviews.
Dan wordt het maar eens denken aan de batterij:
verbruik op 12V = 3,9A
24uur vrijstaan = 3,9 * 24 = 93,6Ah bruikbare batterijcapiciteit
benodigde batterij: semitractie 200Ah (max 50% ontladen)
AGM: 120A (max 20% ontladen)
-> verbeter me als ik me vergis in die 20% van de AGM, heb dat op 'het internet' gelezen.
Het is best mogelijk dat ik er ooit toch zonnepanelen op leg. (flexible solar panel 100W + controller +-200eur @ ebay)
Daar zal ik me dan wel wat beter moeten over inlezen.
Thanks,
vriendelijke groeten,
Rik
Re: Koelkast: gas vs elektrisch: kostenplaatje/safety/stealt
Hmm.. na wat lezen blijkt een AGM-accu toch gevoelig aan de laadstroom/spanning en aangezien ik veel ga laden via de alternator is het misschien beter dat ik voor semitractie kies...