Marge/BTW

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
hobby fan
Berichten: 234
Lid geworden op: do 18 okt 2007, 9:55
Locatie: Elshout (NBr)

Marge/BTW



Bericht door hobby fan »

hoi alle
klopt het als ik een marge bus koop dat ik dan geen BPM hoeft te betalen.
en als ik hem tot camper laat omkeuren, betaald ik dan wel rest BPM ???

M.VR.GROETEN COR :crazy: :crazy: :crazy:
de blijde rijders met een boxer 3.0 L3 H2
is om gebouwd tot camperbus
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: marge / btw



Bericht door hathi »

Stelling Klopt,maar is bus ouder dan 5 jaar,betaald u ook geen Bpm meer,. na inbouw natuurlijk wel,vanwege,het personenauto kenteken
Hans
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: marge / btw



Bericht door BOKKIE »

Hoi Hobby Fan,

@ Hathi: NEEN niet geheel correct!

Een MARGE bus betekent dat de bus in het BEZIT is geweest van een PARTICULIER, een ONDERNEMER (BTW plichtig) die de bus vervolgens koopt kan mogelijk de BTW NIET terug vragen. DUS: Marge auto heeft NIETS te maken met de BPM!

Maar nog een keer het BPM verhaal in onderstaande:
Voertuig JONGER dan 5 jaar: Als PARTICULIER aangekochte bedrijfswagen;DIRECT bij aankoop van het voertuig BPM en BTW afdragen (BTW betaald Voertuig wordt dan marge). Leverancier moet dat regelen!
Na verbouw tot camper en omkeuring door de RDW tot KAMPEERAUTO (op het kenteken) hoeft u GEEN BPM meer af te dragen.
Voertuig OUDER dan 5 jaar: Als PARTICULIER aangekochte bedrijfswagen; dan VOORLOPIG geen BPM afdragen, wel BTW betalen (Voertuig wordt dan marge).
Na verbouw tot camper en omkeuring door de RDW tot KAMPEERAUTO (op het kenteken) MOET alsnog BPM afgedragen te worden.
LET OP: U betaalt ALTIJD nog een RESTANT BPM ook bij een voertuig ouder dan 10jaar, gelukkig is dat dan nog maar minimaal.
LET OP: Op het kenteken na omkeuring: BEDRIJFSAUTO en inrichting KAMPEERAUTO komt u in aanmerking voor het zogenaamde kwarttarief vwb de wegenbelasting.
LET OP: Als de camper voor de eerste keer is omgetoverd naar kampeerauto moet u dit wel zelf voor de eerste maal aanvragen bij de belasting dienst, dus niet vergeten!
LET OP: het voertuig kan ALLEEN maar een KAMPEERAUTO worden als het zogenaamde fiscale blok in de laadruimte van het voertuig past.
Het fiscale blok heeft een bepaalde maat (2.00mtr lang x 1.70mtr hoog x 0,20mtr breed)( even uit mijn hoofd), hoogte mag gecreëerd worden met en hefdak, fiscaal blok wordt dan wel aangepast (1.00mtr lang x 1.70mtr hoog x 0,90mtr breed) (even uit mijn hoofd). Als de motor achterin zou liggen (VW T1, T2 en T3) mag dit beschouwd worden als zijnde een vlakke vloer.
LET OP: De camper moet wel voldoen aan de gestelde eisen en maten.

Kijk ook eens op de verschillende sites: RDW en de belastingdienst. Gebruik ook de zoekfunctie alhier voor alle topics hierover.
Kijk ook op mijn site voor de ombouw van bedrijfsauto's naar kampeer auto's.
Succes,

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: marge / btw



Bericht door gsm »

Ik heb 2 maanden geleden een marge bus gekocht bij een autohandelaar die van een een bedrijf is geweest en ik heb mijn Doblo verkocht als marge auto
Toen wij de Doblo kochten kwam op de verkoopprijs de BTW en de BPM omdat die toen pas 2 jaar oud was
Beetje verwarrend maar dat komt omdat handelaren een bus van 5 jaar en ouder soms aanbieden als marge auto omdat je toch geen BPM meer hoeft te betalen en de verkoper de BTW al in de verkoopprijs zet omdat de verkoper het moet verrekenen en niet de koper
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: marge / btw



Bericht door hathi »

Bokkie wel geheel correct,lees de vraag nog maar eens,het is reeds een marge bus,zoals TS aan geeft,......hoe die dat geworden is doet niet zozeer ter zake ,of je moet daar aan twijfelen,b.v leeftijd..daarom vermeld ik ook de 5 jaar,trouwens zoals vermeld,het is nooit de koper die betaald,als de doorschuifregeling niet correct is toegepast maar de nalatige ondernemer
Hans
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: marge / btw



Bericht door BOKKIE »

Hoi Hathi,

NEEN jou verhaal is nog steeds niet correct.

Stelling Klopt,maar is bus ouder dan 5 jaar,betaald u ook geen Bpm meer <= Dit deel klopt niet.

Ik bedoel, je suggereert hier dat BPM met marge of andersom te maken heeft.
De BPM moet je los zien van het begrip MARGE, marge heeft alleen te maken met de BTW en de particulier en ondernemer.
In mijn eerste antwoord regels heb ik precies uitgelegd hoe het wel zit.
Vanzelfsprekend is er wel OORZAAK en GEVOLG,......................

Er zijn uitzonderingen:
Als het een GEEL kenteken voertuig is, dan is er DIRECT bij aankoop, OOK voor een ondernemer wel BPM betaald.
TS geeft niet aan dat er een GEEL kenteken voertuig wordt aangeschaft!
GEEL kenteken wil zeggen dat bij de eerste toelating (nieuw) reeds een personen auto is.
Dus bv een personen vervoer taxi bus.

Zie even de link:
http://www.dealeroccasionhuis.nl/veelgestelde-vragen/
CITAAT:
Voor particulieren bestaat er geen verschil. BTW of Marge geldt enkel voor ondernemers. Wanneer u BTW plichtig bent heeft u bij een BTW auto de mogelijkheid de BTW terug te vorderen na aankoop. Bij een Marge auto is dit al eens gedaan en niet meer mogelijk. Al onze prijzen staan inclusief BTW vermeld, tenzij anders vermeld.

In het citaat wordt dus alleen maar van BTW gesproken en niet over de BPM.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: marge / btw



Bericht door hathi »

Ik snap het echt niet,volgens mij,heb je vraag en antwoord niet goed gelezen,ik heb het niet over btw,het is marge ,dan is hetgeen waar jij het over hebt al lang achter de rug,je weet toch totaal niet hoe oud deze bus is,dus de stelling in de vraag van TS klopt gewoon geen Bpm,alleen bij inbouw, zolang je geen leeftijd weet.
Hans
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: marge / btw



Bericht door gsm »

Mensen er is een simpele vraag gesteld maar daar komen ingewikkelde antwoorden op die niet relevant zijn.
Terug naar de vraag van TS Hobby Fan :
Op een marge auto is de BTW en BPM al betaald en hoef je dus niet meer te betalen.
Als die omgekeurd wordt naar camper dan wordt het een geel kenteken en betaal je de rest BPM
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: marge / btw



Bericht door BOKKIE »

Hoi Gsm,

Zie quote
gsm schreef:Op een marge auto is de BTW en BPM al betaald en hoef je dus niet meer te betalen.Als die omgekeurd wordt naar camper dan wordt het een geel kenteken en betaal je de rest BPM
HELAAS ONJUIST!

Als de BPM eenmaal op een voertuig is betaald (ook op een GRIJS kenteken voertuig) hoef je NA omkeuring, bij de RDW, naar BEDRIJFSAUTO met inrichting KAMPEER AUTO, GEEL kenteken, GEEN BPM meer te betalen. Zelfs geen rest BPM. Het is NIET mogelijk om een deel van de BPM van te voren te betalen.

Zie mijn eerste antwoord in dit topic wat daarvan de voorwaarden cq redenen zijn welke ik hier nog een keer neer zet!
Maar nog een keer het BPM verhaal in onderstaande:
Voertuig JONGER dan 5 jaar: Als PARTICULIER aangekochte bedrijfswagen; DIRECT bij aankoop van het voertuig BPM en BTW afdragen (BTW betaald Voertuig wordt dan marge). Leverancier moet dat regelen!
Na verbouw tot camper en omkeuring door de RDW tot KAMPEERAUTO (op het kenteken) hoeft u GEEN BPM meer af te dragen.
Voertuig OUDER dan 5 jaar: Als PARTICULIER aangekochte bedrijfswagen; dan VOORLOPIG geen BPM afdragen, wel BTW betalen (Voertuig wordt dan marge).
Na verbouw tot camper en omkeuring door de RDW tot KAMPEERAUTO (op het kenteken) MOET alsnog BPM afgedragen te worden
.


Ik heb dat gehad met mijn Volkswagen Crafter van 11-2010 welke ik in augustus 2014 heb gekocht.
ANNO 2014!
Deze bus kocht ik als PARTICULIER en de verkoper moest DIRECT met mij de BPM afrekenen omdat het voertuig jonger dan 5 jaar was. LET OP: Ik kreeg daarbij WEL een GRIJS kenteken op het voertuig! (VJ-788-X).

Afbeelding

Ik betaalde daarvoor dan wel veel wegenbelasting maar zeker nog 200Euro minder, per 3 maanden = 552,00Euro, dan met een GEEL kenteken voertuig = 735,00Euro/3mnd.
Na 3 maanden heb ik het voertuig omgekeurd als BEDRIJFSAUTO met inrichting KAMPEER AUTO bij de RDW, en betaal nu ca. 255,00Euro per/3mnd, dit is wel het kwarttarief! Dus nu op een GEEL kenteken, maar ook een ander kenteken.

Afbeelding

Voor de goede orde: Ik heb na de omkeuring GEEN aanslag meer gehad voor het betalen van de BPM, dus ook geen rest BPM. LET OP: Ik moest na de omkeuring nog wel een aanvraag BPM indienen.

Misschien is het handig als de juiste sites worden geraadpleegd en gelezen voor de juiste informatie.

Ik kom er nu niet meer op terug.
Als hier informatie wordt gegeven moet dat wel de juiste zijn, in principe is het BTW en BPM verhaal erg simpel en duidelijk maar er zijn wel voorwaarden wanneer je wel of niet BTW en BPM moet betalen.
Om het nu heel duidelijk neer te zetten heb ik de letters maar SUPER GROOT gemaakt.

Aan de andere kant, waarom je zo druk maken?
Je wilt wat, je zoekt wat, je vindt wat. Als het voertuig je aanstaat dan koop je zo'n ding. De rest zien we later wel. De BPM hebben we van te voren ruim ingecalculeerd en hebben het voertuig gewoon gekocht.
Wij hebben anderhalf jaar naar een nette, fatsoenlijke bis gezocht, jong en met weinig kilometers. Wij vonden de huidige bus die eerlijk gezegd toch wel 5000,00Euro boven het budget was. Toch hebben wij deze bus gekocht, en naar bleek een uitstekende bus die ons zeer goed bevalt. Voor wat betreft de BTW en BPM, dat was bedrag van een derde van de totale kostprijs van het voertuig, waar je een uitstekende tweede hands auto voor kan kopen.
Het belangrijkste: Wat genieten we van deze bus, lees camper.

Succes.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: marge / btw



Bericht door gsm »

Ik vind je door met grote en vet geschreven letters heel erg dominant overkomen alsof jij het weet en iedereen het fout hebben.
Uit eigen ervaring weet ik dat bij een marge auto de BTW en BPM is betaald voor grijskenteken, bij omkeuring betaal je rest BPM.
Jonger of ouder dan 5 jaar maakt niets uit en tot x jaar oud.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: marge / btw



Bericht door Toon »

hobby fan schreef:hoi alle
klopt het als ik een marge bus koop dat ik dan geen BPM hoeft te betalen.
en als ik hem tot camper laat omkeuren, betaald ik dan wel rest BPM ???

M.VR.GROETEN COR :crazy: :crazy: :crazy:
volgens mij kan hier op niemand een goed antwoord op geven
niemand weet of het een grijs of geel kenteken bus is
niemand weet wat de vorige eigenaar is geweest
bedrijf of particulier
het is een marge bus meer staat er niet
de BTW is dus reeds betaald en niet meer verrekenbaar
BPM moet meer gegevens van komen betreffende het soort kenteken en vorige eigenaar
BPM heeft volgens mij niets met marge te maken
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: marge / btw



Bericht door hathi »

Haje allemaal waar,wat je schrijft,ook goede uitleg ,maar ook allemaal betrekking op jouw bus,en op jouw situatie,zoals in jouw geval ervaren ,en geweest is,maar er zijn meerdere situaties mogelijk,bv ik koop de bus als particulier en betaal ook het,binnen 5 jaar verplichte restant Bpm ( lees bijdrage GSM) maakt voor een camperbouwer toch niet uit!..en daarom ga ik alleen in op de vraag.
Hans
Gebruikersavatar
hobby fan
Berichten: 234
Lid geworden op: do 18 okt 2007, 9:55
Locatie: Elshout (NBr)

Re: marge / btw



Bericht door hobby fan »

hoi alle

al met al nog niks wijzer geworden hier .
teveel antwoorden en geen enkel het zelfde .
maar toch bedankt mvg cor
de blijde rijders met een boxer 3.0 L3 H2
is om gebouwd tot camperbus
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: marge / btw



Bericht door hathi »

Hoi hobby fan,jammer,maar je had voor een duidelijker antwoord,minimaalwat meer gegevens,zoals b.v bouwjaar kunnen geven.summiere vragen,summiere antwoorden,
Hans
Plaats reactie