Ramen in de wand maken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Ramen in de wand maken



Bericht door gsm »

Als eerste wil ik iedereen een heel goed en gezond 2017 toe wensen met veel camper plezier.

Het nieuwe jaar is weer begonnen dus ga ik nu ook starten met de ombouw en om maar gelijk met het voor mij angstigste gedeelte te beginnen de ramen.
Ik heb de ramen in huis en die passen op de plekken waar we ze willen maar nu het aftekenen, het zagen en plaatsen.
Even dus maar mijn vragen op een rijtje :
Hoe meten jullie de ramen uit ? Evenwijdig aan het profiel aan de buitenkant zoals op de foto is aangegeven ?
Zagen is dat buiten te doen met een decoupeerzaag ? Snabbelaar kan ik lenen maar een schaar heb ik niet.
Gezien het weer wat vrij zacht is kan ik het nu uitzagen en latten aan de binnenkant lijmen met Sika 552AT ?
Ik heb de Dometic S4 ramen en die hebben een rubber profiel aan het buitengedeelte, is dat genoeg als afdichting of moet ik ook nog Sika 710 butyleenkit gebruiken ?
De bolling van de stalen buitenplaat hoe vangen jullie dat op ? Dat is bij mij ±6mm in het midden van de bolling gemeten.
Tips zijn welkom
Bijlagen
Vanuit hier maatvoering  ramen nemen.jpg
Vanuit hier maatvoering ramen nemen.jpg (76.82 KiB) 3134 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ramen in de wandmaken



Bericht door myway »

De bolling zal al weg zijn door het binnen frame.
En lees de gebruiksaanwijzing eens waar kit moet komen, staat er gewoon in.
Zit er geen mal bij voor de maat van het gat?
bobbus
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 17:11

Re: Ramen in de wandmaken



Bericht door bobbus »

je mag eerst de buitenkant met een beschermfolie of ander materiaal beplakken zodat je goed kan aftekenen en de wand niet beschadigd , het moet wel mooi blijven toch . dan maak je een mal van de sparing die je wil maken , die kleef je op de wand en dan teken je het te zagen gat af .
dan zaag je de bochten eerst , daarna de rechte stukken , zaag zo koud mogelijk , dat wil zeggen dat je geen overmatige opwarming krijgt en dus blijvende uitzetting / vervorming . slijpen is daarom geen goede optie , plakken met sika 221 , goed ontvetten voor je gaat plakken.
zonder wrijving geen glans
bobbus
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 17:11

Re: Ramen in de wandmaken



Bericht door bobbus »

ik zaag de bochten met de decoupeerzaag en de rechte stukken met een recipro onder een vlakke hoek als het ware.
zonder wrijving geen glans
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Ramen in de wandmaken



Bericht door rongreven »

Ik zou i.i.g. zorgen dat je rekening houdt met de opstaande rand.
De zaag moet daar wel langs kunnen, anders moet je met de voet van de zaag over de opstaande rand.
Groet, Ron Greven
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ramen in de wandmaken



Bericht door myway »

bobbus schreef:je mag eerst de buitenkant met een beschermfolie of ander materiaal beplakken zodat je goed kan aftekenen en de wand niet beschadigd , het moet wel mooi blijven toch . dan maak je een mal van de sparing die je wil maken , die kleef je op de wand en dan teken je het te zagen gat af .
dan zaag je de bochten eerst , daarna de rechte stukken , zaag zo koud mogelijk , dat wil zeggen dat je geen overmatige opwarming krijgt en dus blijvende uitzetting / vervorming . slijpen is daarom geen goede optie , plakken met sika 221 , goed ontvetten voor je gaat plakken.


Wat ga je plakken met 221?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ramen in de wandmaken



Bericht door gsm »

@Myway
De bedoeling is om na het uitzagen de latten er in te lijmen en die met lijmtangen vast te houden, wordt de bolling door de latten dan genoeg terug getrokken en blijf je dat niet zien aan de buitenkant ?
Hoelang moeten de lijmtangen er op blijven met Sika 552AT ? Dat staat niet op de koker en gezien het weer moet het misschien wel de hele nacht open blijven en dat is niet wat ik wil.
Ik moet alles buiten op straat doen in weer en wind

Er komt een kitstrook in de hoek van het profiel rondom maar dan kan het water alsnog achter het profiel lopen als het rubber profiel wat in het buitengedeelte zit niet goed afdicht door de mogelijke bolling van de buitenplaat

Er zit geen mal bij

Ik gebruik 710 butyleen kit

@bobbus
Ik zag hier ergens zoiets, iemand plakte het af met tape.
Afkitten volgens beschrijving dus alleen in de hoeken of ook als extra rondom aan de buitenkant ?

@rongreven
Ik kom geen opstaande randen tegen er van uit gaande dat ik van buiten uit zaag
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Ramen in de wandmaken



Bericht door rongreven »

Dan heb ik je foto verkeerd beoordeeld.
Ik dacht dat er boven de pijl een opstaande rand zat volgens de foto.
Groet, Ron Greven
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Ramen in de wandmaken



Bericht door myway »

Kijk eens hier voor informatie over Sika
http://nld.sika.com/nl/producten/docume ... tml?page=2

Als je de latten met lijmklemmen vast zet wordt er veel lijm tussen uit geperst.
Om te zorgen dat er een 2 mm tussen zit kun je bv. Lucifershoutjes als afstandhouders in de kit drukken, dan ook nog een lat aan de buitenkant voor een gelijkmatige kracht verdeling.
Bij erg grote ramen zul je idd. iets zien dat de bolling eruit is.

Maar kijk eerst eens of het bij deze temperatuur wel handig is.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ramen in de wandmaken



Bericht door gsm »

@rongreven
Klopt ook daar zit een uitstekende rand maar daar blijf ik 4cm onder dus ruimte genoeg om te zagen
Maar de vraag is meten jullie het raam daar vanuit of doe je dat bv vanuit de kokers aan de binnenkant of ???? Je kan geen waterpas gebruiken :-B

@myway
Bedankt voor de link, het ziet ernaar uit dat het niet kan, verwerkingstemperatuur 5-40° en bij lage temperatuur minimaal en dag drogen.
Ik wilde de ramen er als eerste in hebben om de binnen beplating gelijk goed op maat te zagen.
De tip van de lucifer er tussen zal ik onthouden :thumbup:
De ramen zijn 50 x 50 cm dus geen hele grote ramen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ramen in de wandmaken



Bericht door L4H3 »

hoi gsm.

je moet meten aan de buitenkant van de bus. daar zit een kitnaat. deze staat exact verticaal
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ramen in de wandmaken



Bericht door Aloys »

Ik heb 2 kleine zijraampjes aan de linkerkant van de bus. Links en rechts van de verticale
steunbalk (die aan de binnenkant zit). Die pasten precies, ik heb rekening gehouden met de
balken aan de binnenkant én met de buitenkant...

Op die plaats zit bij mij het (grote) keukenblok. Wij hebben geen douche/toiletcabine.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ramen in de wandmaken



Bericht door PaulBng »

Boor een gaatje ongeveer in het midden van waar het raam moet komen. Dan heb je een referentiepunt binnen en buiten.
Dan meten. En nog een keer. En nog een keer door iemand anders..
bobbus
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 17:11

Re: Ramen in de wandmaken



Bericht door bobbus »

ik heb geen oordeel over welke sika want wij kopen kit bij een ander , is dan ook wat ze in het begin "pas op" kit noemden want vast is vast. verder lijmen wij nooit met lijmklemmen omdat de kit de overgang moet opvangen en niet doorgeven , daardoor trek je het hele raam uit zijn fatsoen en als het een beweegbaar raam is schuift of sluit het niet als je het bol of hol trekt .
zonder wrijving geen glans
Plaats reactie