Ramen in de wand maken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door gsm »

Ik heb gezien de prijs toch besloten om de S4 te houden al mag ik ze omruilen en dus heb ik een mal gemaakt om het gat af te tekenen en nu de juiste hoogte bepalen.
Later zal ik een eigen topic openen met daarin wat foto´s en beschrijving en daarin ook de eventuele vragen stellen anders krijg ik veel topics voor één ombouw :-B
Tot op heden zijn het allemaal vragen geweest voor de voorbereiding maar daar is nu een einde aan gekomen want ik ben nu in de bus bezig.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door kampo »

myway schreef:Een S7 raam helemaal compleet in de maat 700x450 kost het dubbele van de prijs dan voor een s4 raam.
Daarbij is de lijst van een S7 raam van aluminium, dus een koudebrug.
Er worden al jaren s4 ramen in busjes gemonteerd zonder problemen, gewoon de plaat recht trekken, doen de meeste bouwers van fabriekscampers, die s4 ramen gebruiken ook.
pele schreef:Die bolling bij gebruik van een S4 raam geeft totaal géén probleem. Een strookje multiplex is helemaal niet nodig. De mate waarin je de schroeven onder en boven vastdraait, bepaalt de breedte van de onderste en bovenste voeg. Die breedte kan je gelijk verdelen. Bij een Sevel-bus is dat echt niet storend, niet bij de vroegere generatie 1994 - 2006, niet bij de huidige,vanaf 2006. Als je naar de centen moet zien, zou ik geen S7 raam nemen.
Bedankt voor deze uitleg. Ik denk dat we het daarmee goed begrijpen en ook een juiste keuze kunnen maken.
Nog een laatste vraagje: Als zo een S7 raam(set) het dubbel kost van een S4 is het dan ook beter van kwaliteit, mooier of hoogwaardiger afgewerkt ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door the kapitein »

Mijn persoonlijke voorkeur is dat een S7 raam strakker is afgewerkt. En dus voor een netter uiterlijk zorgt van mijn bus camper. De kwaliteit is vergelijkbaar zou ik zo zeggen.
En de prijs , ach gaan we een keer niet uit eten, bespaar je ook zomaar 150 Euro mee. Alles is relatief. :cheers:
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door gsm »

Dan moet je veel eten als je €150 moet afrekenen bij McDonald :lol3: :lol3:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door myway »

Wat ik niet erg handig vind aan de S7 ramen is de lijst van het raam, deze is van aluminium en zal in de winter een koude brug zijn met condensvorming als gevolg.
Of de verduistering en hor net zo lang mee gaan als bij de S4, tja de tijd zal het leren.
De verduistering zal niet echt goed verduisteren met de touwtjes die er door lopen, het is een harmonica systeem en ook aan de zijkanten zal er licht doorkomen.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door WoutvanAken »

Graag zou ik nog de ervaringen horen van mensen met een Adria buscamper waar de grote kunststof ramen in zitten.
Volgens mij zit hier gewoon een afdichtrubber in het plaatwerk en valt het raam er ruim overheen.
Deze ramen worden volgens mij ook door Reimo verkocht en zijn goedkoper dan de Seitz ramen.
Wout.
Rikt57
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 14:15
Locatie: Belgie

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door Rikt57 »

Hoi allen,
Ik ga ook s4's plaatsen in de achterportieren van een ducato, ik heb ze al liggen.
Alles wat ik hier lees is me redelijk duidelijk, alleen de dikte van het houten frame stel ik me vragen bij.

Volgens het boekje van de S4 moet de wanddikte exact 26mm zijn.
Ik gok dat de plaatdikte van de ducato 1.5mm is? ..
Op de plaatsen waar dan de bolling zit gaat de wanddikte dan wel eerder naar de 29mm gaan..
(3mm onder en boven)

Heb ik het goed dat de dikte van het houten frame dan 24,5mm moet zijn?
(24,5 hout + 1,5 plaatdikte = 26 voor de seitz)

Of mag ik gerust 25mm nemen?

Thanks!
R.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Ramen in de wand maken



Bericht door myway »

Het frame moet MINIMAAL 26 mm zijn.
Ik heb ze wel ingebouwd in wanden van 6 cm.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door gsm »

Klopt wat myway schrijft en de bolling kon ik weg werken met het aandraaien van het raam maar je moet wel nieuwe schroeven gaan halen voor je er aan begint want de bijgeleverde waren bij mij voor de minimale maat. In de bijschrijve staat welke maat schroeven je moet hebben bij welke dikte wand.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Rikt57
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 14:15
Locatie: Belgie

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door Rikt57 »

Inderdaad, minimaal 26, dat. Begrijp ik.
Maar vanaf 27mm heb je 'afstandslijsten' nodig volgens het boekje. Dat begrijp ik niet goed :oops:
Of is dit eigenlijk niet nodig?
IMG_1547.JPG
IMG_1547.JPG (223.59 KiB) 1336 keer bekeken
IMG_1548.JPG
IMG_1548.JPG (202.95 KiB) 1336 keer bekeken
Thanks
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Ramen in de wand maken



Bericht door myway »

De afstandslijst is niet direct noodzakelijk.
Als je echter naar een wand dikte van meer dan 45 mm gaat gaan de lijsten zo ver uit elkaar staan dat je er tussen door kijkt en dan kijk je op de binnenwand.
Ik los dat op door de binnenwand zwart te maken dan valt het niet op.
gimalala
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 22:08

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door gimalala »

Hallo,

Ik heb vandaag een raam in de Ducato gemaakt,
op zich prima gelukt, netjes met dekaseal 8936 gekit, een mooi binnekader gemaakt.

Echter, hoe werken jullie de rand die aan de buitenkant blijft staan af?
afkitten met een siliconenkit=
met de dekaseal krijg ik het niet strak.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door myway »

Eh welke rand bedoel je, foto??
gimalala
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 22:08

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door gimalala »

Afbeelding

deze rand die vooral aan de bovenkant enigszins zichtbaar blijft.
Ik denk dat het het mooiste is om dit netjes met een zwarte siliconenkit af te kitten.
Plaats reactie