Ramen in de wand maken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door the kapitein »

Om even aan te haken op het ramen topic. Ook ik ga binnenkort een raam maken in mijn reeds bestaande Mercedes camper.
ik heb gekozen voor de Seitz S7P serie ramen. Deze passen namelijk perfect in de ronding van de wagen. Zal nog even de twee foto's plaatsen.
Echter is de montage anders dan een S4 raam. En zit er standaard geen binnen frame bij.
Ik ga wel een originele verduisteringsgordijn binnen plaatsen. Maar nu komt het, hoe kan ik nu het beste de ruimte opvullen tussen de buitenwand en de binnenwand. Het mooiste zou een kunststof lijst zijn. Of een houten frame maken en die afwerken met vineer.

Iemand een beter idee en nog

Marco.
Bijlagen
IMG-20170103-WA0006-800x600.jpg
IMG-20170103-WA0006-800x600.jpg (81.07 KiB) 1872 keer bekeken
IMG-20170103-WA0007-800x600.jpg
IMG-20170103-WA0007-800x600.jpg (91.59 KiB) 1872 keer bekeken
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door WoutvanAken »

Marco, je zou een houten frame kunnen maken en bij een interieurbouwer de binnenrand laten beplakken met hetzelfde kunststof welke bijv. om een tafelblad zit. Erg sterk en in veel kleuren leverbaar en met de juiste machine ook aan de binnenkant te lijmen.
Zelf bijv. wit pvc 2mm lijmen moet mijns inziens ook kunnen, beetje verwarmen in de hoeken.
Wout.
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door the kapitein »

Dat is eigenlijk wel een uitvoerbaar idee. Bij de Formido hier bij ons zijn er verschillende kleuren en breedte te koop.

dacht zelf aan een kunststof sierlijke, maar kan nog niet iets moois vinden.

Marco.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door durisotti »

Nooit zagen of flexen aan het plaatwerk van auto's !
Boren is ook niet aan te raden.
Als je zaagt of boort wordt het materiaal te heet en dan heb je meer kans op roestvorming.
Ook het zaagsel is het begin van roest.
Altijd knippen dat doet een plaatwerker ook.
Een eenvoudige plaatschaar op lucht kost maar een paar 10 jes.
Met een knabbelschaar op handkracht wil het ook prima kost wat meer tijd.
Het begin voor de schaar maken door met een priem een gat in het materiaal te slaan.
Verder zorgen dat je nooit haakse hoeken knipt, maar altijd ronde !
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door myway »

De hor en verduistering voor een S7 raam zit ook in een cassette.
Dat heeft echter niets met het buitenraam te maken, die wordt vast gezet met beugeltjes.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door kampo »

Ik snap niet waarom je in een buscamper nog Seitz S4 ramen zou zetten.
Bovendien is het meer werk om de problemen bij de plaatsing in een niet vlakke wand op te lossen.

De Seitz S7 met bolling zijn toch beter geschikt. Is het prijsverschil dan zo groot dat het te overwegen
is om het toch met de verkeerde ramen te doen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door the kapitein »

De Seite S7P passen idd veel mooier. Alleen hebben ze jammer genoeg in die serie geen schuifraam.
en de prijs die ik betaal is €279,- S4. En €295 S7P, maar dat is exclusief het binnenkader. Die kost ook nog eens €180.

Dus de prijs is wel flink hoger. Maar ik vind de meerprijs te overzien. Ook omdat het maar om twee ramen gaat.
Maar begrijp dat het verschil groot is. Keuzes ,keuzes.

Marco.
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door the kapitein »

Myway:

zorgt het binnenkader van een S7P ook gelijk voor afwerking van het gat in de binnenwand net zoals een S4 binnenkader doet?
Met andere woorden, schuif je binnenkader in het gat, of schroef je met op het gat?

Marco
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door gsm »

Weer wat geleerd en het blijkt dat een beginneling niet alles "weet" te vragen zo heb ik gewoon een S4 gekocht bij de Wit voor €235 en een S7 kost €269
Dit blijkt dus niet helemaal goed te zijn en ik heb de Wit een mail gestuurd of het nog mogelijk is om de S4 te ruilen voor de S7, ik ben benieuwd.
Lukt dat niet dan overweeg ik om boven- en onderin een strookje multiplex te de kit op te nemen en het raam helemaal rondom af te kitten. De strookjes multiplex zijn ervoor om het raam zo recht mogelijk in te bouwen en dus niet alleen bovenin 6mm kit te hebben maar dat te verdelen op de boven- en onderkant wat dan beiden 3mm gaat worden.
Iemand dat ook al zo gedaan ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door myway »

Een S7 raam helemaal compleet in de maat 700x450 kost het dubbele van de prijs dan voor een s4 raam.
Daarbij is de lijst van een S7 raam van aluminium, dus een koudebrug.
Er worden al jaren s4 ramen in busjes gemonteerd zonder problemen, gewoon de plaat recht trekken, doen de meeste bouwers van fabriekscampers, die s4 ramen gebruiken ook.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door myway »

Hierbij de afbeelding voor het inbouwen van het binnenkader.
Afbeelding
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door gsm »

Oeps daar heb ik mij in vergist :bang: , dat het binnenraam er nog bij komt.
Ja en net wat je schrijft velen gebruiken de S4 nog steeds en mijn beschreven oplossing met 2 strookjes triplex als afstandhouder moet het toch redelijk goed er uit komen zien.
Ik vind 6mm kitvoeg aan de bovenkant erg veel vandaar het verdelen naar 3mm boven en 3mm onder
En dat schema zit niet bij mijn S4 - is zeker van een S7 ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door myway »

quote="the kapitein"]Myway:

zorgt het binnenkader van een S7P ook gelijk voor afwerking van het gat in de binnenwand net zoals een S4 binnenkader doet?
Met andere woorden, schuif je binnenkader in het gat, of schroef je met op het gat?

Marco[/quote]

Dat was een vraag van Marco
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ramen in de wand maken



Bericht door pele »

Die bolling bij gebruik van een S4 raam geeft totaal géén probleem. Een strookje multiplex is helemaal niet nodig. De mate waarin je de schroeven onder en boven vastdraait, bepaalt de breedte van de onderste en bovenste voeg. Die breedte kan je gelijk verdelen. Bij een Sevel-bus is dat echt niet storend, niet bij de vroegere generatie 1994 - 2006, niet bij de huidige,vanaf 2006. Als je naar de centen moet zien, zou ik geen S7 raam nemen.
Plaats reactie