Fiat Ducato (2000)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
lvdg
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 dec 2016, 22:42

Fiat Ducato (2000)



Bericht door lvdg »

Dag allen!

Ik ben nieuw op dit forum en wat een goeie informatie allemaal! Ik ben van plan om een bestelbus om te bouwen naar een 'stealth' camper. Ik heb me al redelijk ingelezen maar ik ben alleen nog niet zo bekend met de motoren en toebehoren. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een fiat ducato l2h2 uit 2000 met een 2.8d motor 87 pk. Ik heb een aantal vraagjes aan jullie:

- Heeft iemand ervaring met deze motor?
- Ik wil graag een dwarsbed plaatsen omdat ik zelf ook niet zo lang ben (1.65m). Nu heeft de ducato uit 2000 als ik het goed begrepen heb een breedte binnenmaat van 1.81m. Ik neem aan dat dit de afmeting is van spant tot spant. Weten jullie of er een bed in past van 1.80 op 1 meter hoogte?
- de kilometerteller staat op 30.000. Wat is jullie algemene indruk van deze bus?

Het zou goed kunnen zijn dat deze onderwerpen al een keer besproken zijn maar ik kon het nergens vinden helaas. Ook op het internet kan ik er weinig over vinden maar misschien zoek ik wel verkeerd. In ieder geval bedankt alvast!

Groeten Lonneke
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat ducato bj 2000



Bericht door Kroppie »

een bus van 16 jaar oud met 30000km , ik denk dat je daar wat bij moet tellen , minstens een 1 voor het getal , zeker een bestelbus van dat formaat met zo weinig km,s in die 16 jaar is een beetje verdacht.
wat maten betreft , kan ik je niets vertellen ,en een voor een algemene indruk zijn er wel erg weinig gegevens, wel zou ik de bus heel goed zou laten keuren door een kundige instantie of persoon.
succes en fijne dagen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Fiat ducato bj 2000



Bericht door 't Busje »

Even afgezien van je andere vragen: een bus van 16 jaar oud met maar 30.000 km op de teller? Dat zou nog geen 2.000 km per jaar zijn en dat lijkt mij voor een bestelwagen onwaarschijnlijk weinig. Klopt de informatie wel?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Fiat ducato bj 2000



Bericht door durisotti »

Motoren zijn goed.
Als de bus maar 30.000 km heeft gelopen, wat natuurlijk kan, dan zou ik vooral kijken naar roest aan et chassis.
Breedte zou ik zelf gaan meten, dan weet je zeker dat je genoeg breedte hebt.
Toedeledoki

Re: Fiat ducato bj 2000



Bericht door Toedeledoki »

Dwarsbed van 1,80 gaat makkelijk lukken in dit model Ducato.
lvdg
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 dec 2016, 22:42

Re: Fiat ducato bj 2000



Bericht door lvdg »

Ik vond het inderdaad ook erg weinig kilometers en verdacht. Maar wie weet klopt het. Heb nog geen check gedaan. Aantal pk is ook oke? Ik ben van plan om door europa te reizen dus af en toe een bergje/heuveltje op. En dat is goed nieuws dat de motor prima is en bed past!
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Fiat ducato bj 2000



Bericht door henk en lila »

Moet het een NL camper op kenteken worden? Dan zeker is zeker zelf meten want dan is 1,80 m de verplichte bedlengte en in mijn ervaring meten de fabrikanten tussen het blik.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Fiat ducato bj 2000



Bericht door annoh »

@TS,
Of 87 PK voor jouw genoeg is kan alleen jijzelf beoordelen. Ga dus zeker uitgebreid proefrijden en niet alleen op wegen zonder helling en tegenwind.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato (2000)



Bericht door Aloys »

Wij hadden een Fiat Ducato van 2000, zelf ingebouwd. Ik dacht dat de ruimte blik-blik 1m91 was, niet 1,81m.
Die hoogte zit misschien niet precies op 1 meter van de vloer, want er zit ook nog een horizontale dwarsbalk,
daar moet je nét boven zitten. Daarom hadden we de vloer wat verhoogd, daar pasten dan weer doosjes
Franse en Duitse wijn onder, én de campingtafel en stoelen!

Tegen het blik hadden we een 1cm dikke plaat Xtreme-isolatie, daarop 3,6mm triples. Dan houd je van die 1m91
nog 1m88 over. Ik ben 1m83 en kon prima languit liggen. Tip: neem een kussen dat niet 40cm hoog is, maar 30.
Anders gaat er, bij het slapen, boven je hoofd zomaar 10cm verloren!

Afbeelding

We hadden het lang/hoog model (niet de extra hoge). Ik kon er precies rechtop in lopen. Je ziet de smallere
kussens, daar trokken we 's avonds de slopen omheen. Onder de vloer de buitenmeubelen. Op 'zolder' het
dekbed en een gespikkelde tas met de hoeslakens en kussenslopen.

Omdat je aan beide kanten van het bed kunt staan (ik sta dan even buiten) was het opmaken 's avonds in enkele
minuten gedaan. Van binnenuit (zoals bij veel campers en caravans) is dat lastiger. Dat deden we alleen als het
hard regende, buiten! :D

Tot slot: wij hadden ook de 2.8D zonder turbo en intercooler en we zijn er overal mee gekomen! Overwoestbare
motoren, we reden er bijna 300.000 km mee, geen olieverbruik tussen de jaarlijkse beurt. Wat kan gaan roesten
is het lichte plaatwerk aan de onderkant, rondom, en de balk onder de radiator. Die kan eenvoudig worden
vervangen, de onderkant vereist wat laswerk.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
martinelke
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
Locatie: Geesteren
Contacteer:

Re: Fiat Ducato (2000)



Bericht door martinelke »

Heb zelf de 2.8d en is een heerlijke motor en trekt goed, maar is zeker niet snel,maar snel genoeg.
Inderdaad is het plaatwerk onder wel een probleem,voor de buitenkokers is er plaatwerk te bestellen ,maar voor onder de bus de binnenkokers moet je alles zelf op maat maken.
Is wel even werk,maar dan heb je ook een gouden bus.
Onderdelen zijn goedkoop.

Olieverbruik is inderdaad nihil en een bed over dwars is goed te doen.


Kijk rustig even op het linkje onderaan ,dan kan je een beetje het laswerk zien :thumbup:
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.

https://www.martin-elke.com/
Plaats reactie