Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Stefanv
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 13 nov 2016, 21:37

Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?



Bericht door Stefanv »

Deze auto's worden door het bedrijfsleven massaal gebruikt om zware spullen te vervoeren waarbij ze op de koop toenemen dat ze dagelijks de wet overtreden. De pakkans is te klein. Jammer want degene die dus wel netjes wil ondernemen kan niet zo goedkoop vervoeren.

Voor een camper zou je zoiets kunnen zoeken met enkellucht achter. Dat scheelt de nodige kilo's. Misschien kan je de zware betonplex vloer vervangen door een dunnere lichtere variant. Evt de achterdeuren verwijderen en er een lichtere wand voor terugplaatsen met een camperdeur.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?



Bericht door kampo »

de Jonckheer schreef:...Nou, reken maar dat je verhaal absoluut niet klopt, de regels voor kampeerauto's zijn in België veel strenger dan bij ons. Ga maar eens een camper van NL naar B importeren, dan kom je er wel achter. Daar waar bij ons het meeste een papieren gebeuren is in 5 minuten geregeld bij de RDW en belastingdienst moet er in België heel veel technisch onderzoek plaats vinden. Ik heb daar menig horror verhaal over gehoord van mensen die welhaast tot wanhoop gedreven er een jaar of meer over deden om een Belgisch kenteken op hun camper te krijgen, dankzij de welhaast krankzinnige regelgeving en bureaucratie. Dus kom niet aan dat het zo'n beetje hetzelfde is want dat is absoluut niet waar! Daarnaast heeft een en ander niets met de EU van doen.
Het zijn zware woorden. Je zal je toch iets meer in de materie moeten verdiepen eer je zoiets schrijft.
Dan zal je merken dat er een verschil is tussen verhalen en werkelijkheid. Zoek het zoals ik eens uit, vergelijk het met elkaar.
Tussen Duitsland, België , Nederland en Frankrijk is er geen groot verschil is inzake regelgeving homologatie van een kampeerwagen M1-SA. Dat is logisch want we hebben ons allemaal te schikken naar de dezelfde Europese richtlijnen. Zo zijn de regeltjes in verband met een gasinstallatie, een raam of een bumper allemaal 100% hetzelfde tussen BE en NL. Waar er een verschil is en dat moet je schrijven is de procedures en de controles. In Nederland kijken ze veel zaken niet na onder het moto "het is je eigen verantwoordelijkheid als de boel ontploft" en vooral doen ze geen dubbele controles van zaken die al eens gekeurd werden.
In Nederland heeft de administratie de neiging om je als hobbyist of particulier te helpen. In België doet diezelfde administratie moeilijk als het een particulier betreft. Soms echt absurd daar ben ik het mee eens. Een particulier weigeren kunnen ze niet. Dat moeilijk doen is een politieke keuze en komt door het gelobby van een aantal beroepsgroepen die de markt voor de professionelen proberen af te schermen. Niet slim want dan beknot je individuele creativiteit en maak je grote (buitenlandse) camper en automobielfabrikanten groepen nog groter. De politiek is hier in BE niet echt consumentgericht is mijn mening erover.
Als het in België al eens 7 maanden duurt eer een zelfbouwer zijn camperkeuring en documenten krijgt dan is dat omdat er allerhande zaken niet in orde zijn met de inrichtingen die werd aangebracht of met de administratieve documenten die moeten aangeleverd worden. Dat kan dus vermeden worden. Er zijn gevallen bekend die na 3 jaar nog steeds geen homologatie hadden, omdat ze na 3 jaar nog steeds niet in orde waren gebracht wegens bijvoorbeeld een onmogelijke gewichtsverdeling. Zo iets weigeren dat is in Nederland niet anders. Normaal duurt een individuele keuring om van een goederenvervoer een camper te maken, bij ons in BE momenteel 2 maanden, wat inderdaad belachelijk lang is in vergelijking met NL.


Denk er overigens aan dat ik om de bekende reden nog steeds veeeeeeel liever een camper in België heb als in Nederland. x:D
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?



Bericht door de Jonckheer »

Jawel maar daar was dan Ernst, die zijn Amerikaanse schoolbus vanuit Duitsland naar België bracht omdat hij daar ging wonen. De meest idiote dingen moesten worden gedaan, waaronder de trommels er af want de schoenen moesten worden opgemeten om te zien of die bus de remvertraging wel haalde . . In Duitsland was er niets mee, maar goed. Als je dan ook weet dat er bijna geen voertuig op deze wereld rondrijd wat aan strengere eisen moet voldoen dan een Amerikaanse schoolbus, vanwege het feit dat die met kinderen rondrijd en dat een autobus fabrikant écht geen bus verkoopt met onvoldoende remvermogen weet je ook dat het pure bureaucratische pesterij is. Het heeft heel lang geduurd voordat hij zijn papiertjes had, mede door de vorm- en formulierfouten van diezelfde overheid, niet omdat die bus niet goed was, want dat was ie wel. Overigens verhuisde de man terug naar Duitsland en was het verkrijgen van een Duits kenteken een kwestie van een stempel ophalen zonder keuring. Over verschil gesproken!
Het verkrijgen van een camper kenteken voor mijn bus was een kwestie van de keurmeester er doorheen lopen, even kijken en niets aanraken en het was goed. Duur: 5 minuten.

Maar je kunt mij niet wijsmaken dat de RDW zich niet aan de regels houd. Die interpreteren niet, zoals jij wenst te geloven, maar voeren die regels stipt uit, hetgeen volkomen logisch is want bij miskleunen krijgt zo'n ambtenaar het op zijn bordje en die zit daar niet op te wachten, geloof dat maar.
De conclusie kan derhalve alleen maar zijn dat er wat basisregels (wereldwijd vermoed ik, zoals verlichting, etc.) zijn en dat voor de rest de individuele landen hun eigen regels hanteren zoals het wel of niet keuren van een gasinstallatie.

Wat betreft je opmerking dat je met een camper beter af bent in België dan in Nederland heb je gelijk maar alleen financieel omdat de mrb en de aanschafprijs er stukken lager is. Overigens geld dat voor elk ander land in de wereld want nergens anders bestaan zulke debiele tarieven als hier.
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?



Bericht door BobV »

kampo schreef: Er zijn ook nog veel andere eisen, waar men maar sporadisch op controleert maar die echt wel verplicht zijn.
- afmetingen nooduitgangen
- type vensters
- gebruik van gas aan boord
- verluchting boven en onderaan
- ...
Waar kan ik deze inrichtingseisen vinden Kampo, die volgens jou ook voor Nederland gelden?
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?



Bericht door linus »

Afgezien van de vragen rond Rdw of gewicht lijkt mij zo'n wagen sowieso ongeschikt als camper.... Vijf of zes zitplaatsen met daarachter een bakje waar het voor twee personen al dringen wordt :-? of hoe stel je je dat voor ?
Toni
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?



Bericht door Cee Pee »

Een bus camper kan nog veel kleiner zijn.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?



Bericht door kampo »

Hallo Bob V
Een camper volgens de regels bouwen dat betreft een goot aantal normen, Europees en Nederlands.
Ik ken ze niet allemaal., heb er een paar maar je moet ze kopen, de teksten zijn om allerlei redenen niet gratis verkrijgbaar.
Als voorbeeld EN 1646-1:2012
Leisure accommodation vehicles – Motor caravans
Part 1: Habitation requirements relating to health and safety

Hallo Jonckheere
Was het deze schoolbus dan ben ik hun verleden jaar tegengekomen ?

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?



Bericht door de Jonckheer »

Het betreft wel deze man maar zijn vorige bus, dat was ook een Bluebird.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op zo 29 okt 2023, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?



Bericht door kampo »

Ramen zijn niet verplicht in een camper.
De minimale afmetingen van de nooduitgang(en) zijn wel beschreven en verplicht.

Wat de ventilatie betreft moet een camper voldoen aan de Europese richtlijn,
waarop bij de keuring in België niet gecontroleerd wordt, wel in Duitsland en Frankrijk: DIN EN721 en andere1

Zo zijn er 100den zaken die zowel in BE als in NL van toepassing zijn zoals:

Zitten er zitplaatsen in het leefgedeelte waarop personen vervoerd gaan worden tijdens het rijden??
Heb je al een COC van het chassis? en toestemming van de voertuigfabrikant om er een camper op te bouwen ?
Heb je een gecertificeerde stootbalk (achterbumper) gemonteerd??
Is je zijafscherming voldoende sterk??
Gecertificeerde (extra)brandstoftanks gemonteerd??
E-keur glas in je ramen??
Alle benodigde reflectie en verlichting aanwezig en voldoen die aan de plaatsings voorschriften en minimale zichthoeken?? (geld ook voor de kentekenplaat achter!)
Alle afrondingen aan de buitenzijde minimaal met een straal van 2,5mm??? (geen scheermes)
Breedte van de opbouw binnen het spiegel certifikaat???

enz...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?



Bericht door Cee Pee »

Je kunt wel een hoop schrijven hier maar zolang er geen bron vermeldingen bij staan zijn die beweringen van nul tot generlei waarden.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?



Bericht door kampo »

Ik schijf alvast iets en doe een poging om daarbij geen fouten te maken.
Ik kan me ook beperken tot het afbreken van hetgeen een ander schrijft.
Dat is wat jij hier voortdurend doet en niet erg opbouwend :bang:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?



Bericht door Cee Pee »

Zo'n soort reactie verwachte ik al, maar nog steeds geen antwoord op de vraag waar die regels dan wel staan.
In een eerdere reactie verwees je naar regelgeving die je kopen moest maar dat kan nooit.
Wetgeving moet voor een ieder vrij toegankelijk zijn en dat is het niet als je betalen moet om het te mogen inzien.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?



Bericht door Marco Polo »

Op de een of andere manier zijn NEN normen niet vrij verkrijgbaar.
Waarschijnlijk is de achterliggende wetgeving wel ergens te vinden maar het maakt het opzoeken van regels er niet makkelijker op.
Plaats reactie