Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?
Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?
Dank voor alle reacties
Heb nog geen C1 rijbewijs.
basis voortuig is idd een 5 tons terug naar B gekeurde wagen.
Welke papieren erbij zitten weet ik zo 123 niet
Wellicht biedt dat wat mogelijkheden?
Heb nog geen C1 rijbewijs.
basis voortuig is idd een 5 tons terug naar B gekeurde wagen.
Welke papieren erbij zitten weet ik zo 123 niet
Wellicht biedt dat wat mogelijkheden?
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?
Eerder schreef je dat de Toegestane technische max ook 3500kg is.
Klopt niet helemaal met een teruggekeurd voertuig volgens mij.
Dan zou hier wel 4 of 5 ton moeten staan
Klopt niet helemaal met een teruggekeurd voertuig volgens mij.
Dan zou hier wel 4 of 5 ton moeten staan
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?
Het is er een met dubbellucht achter dus het zal idd een 5 tons wagen zijn. Het probleem zit hem in de 3,5 ton technische massa op het kenteken. Als je dit door wilt zetten zou ik eerst informeren waar dat in zit. Is het alleen de vering en niet het chassis, remmen, etc. zou het makkelijk op te lossen zijn maar dat moet je eerst weten. Zoals ie er nu bij staat gaat het hem niet worden, je komt veel laadvermogen te kort. Is ook raar want daar kan nooit meer in dan 350 kg als de bestuurder tenminste niet zwaarder is dan 90 kg . Wat hebben ze daar dan mee vervoerd? Kippenveren of opgeblazen luchtballonnen? Dubbele cabine ook nog. Ga je met z'n vijven rijden is ie al bijna overbeladen!
Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?
En toch zet de RDW zo'n ding op B kenteken... 6 persoons
Zet je toch ook aan het denken..Maar ben het met je eens Jonckheer..
Zet je toch ook aan het denken..Maar ben het met je eens Jonckheer..
Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?
En wij hier maar denken,dat over gewicht,alleen bij Campers speelt,niet dus ,het speelt,al zo lang als ik weet,bij alle (vracht/bestel) auto's ,s,en zal wel zo blijven ook? Ook de Nederlandse schoorsteen moet immers blijven roken
Hans
Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?
Tja, dat gebeurde heel veel.
Je nam een flinke auto met veel vermogen, (je kon zelfs een iveco daily terug laten keuren van ZES ton naar DRIE ton)
Je liet een VOLUMEBAK erop monteren met een inhoud tot wel zo,n 25 kubieke meter inhoud
Dan een lekker goedkoop coureurtje erop met een b rijbewijs, en dan raggen maar.
Mede daardoor zijn de rijbewijzen en gewichten nu aangescherpt. 3.5 ton is en blijft 3.5 ton voor B of BE.
Is je camper nu iets zwaarder moet je c halen plus je camper op laten hogen,
wat een hele hoop goedwillende mensen nachtmerries bezorgd.
Groet van Hendrik
Je nam een flinke auto met veel vermogen, (je kon zelfs een iveco daily terug laten keuren van ZES ton naar DRIE ton)
Je liet een VOLUMEBAK erop monteren met een inhoud tot wel zo,n 25 kubieke meter inhoud
Dan een lekker goedkoop coureurtje erop met een b rijbewijs, en dan raggen maar.
Mede daardoor zijn de rijbewijzen en gewichten nu aangescherpt. 3.5 ton is en blijft 3.5 ton voor B of BE.
Is je camper nu iets zwaarder moet je c halen plus je camper op laten hogen,
wat een hele hoop goedwillende mensen nachtmerries bezorgd.
Groet van Hendrik
De allereerste, en totaal niet begrepen, supertrotse eigenaar van een
volledig Elektrische Mini Camper op basis van een Renault Kangoo Maxi ZE.
De benodigde stroom, wek ik dmv zonnepanelen gekoppeld aan een LG home batterij
grotendeels zelf op, zodat ik altijd van huis vertrek met een vol geladen "tank".
volledig Elektrische Mini Camper op basis van een Renault Kangoo Maxi ZE.
De benodigde stroom, wek ik dmv zonnepanelen gekoppeld aan een LG home batterij
grotendeels zelf op, zodat ik altijd van huis vertrek met een vol geladen "tank".
Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?
Dat bedoel ik dus niet,er is immers niets veranderd,de praktijk is,nog steeds dat de meeste vracht/bestelauto's ,ook gewoon met overgewicht rijden
Hans
Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?
Maar èh .... 'n dubbele cabine is wel leuk, kunnen we met z'n vieren voorin zitten.
De onderstaande camper hebben we gehuurd voor onze rondreis door West Canada in 2017.
De onderstaande camper hebben we gehuurd voor onze rondreis door West Canada in 2017.
- Bijlagen
-
- Adventurer.jpg (54.86 KiB) 2515 keer bekeken
Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?
Ik ben er geen grote specialist in en het is al zeker niet mijn beroep maar volg dit soort homologatietoestanden wel al jaren op, zowel in België als in Nederland.Rolf t5 schreef:...
- De Eisen voor de inrichting zijn gewoon als de andere campers.
Voor Kampo; Volgens mij zijn dat Belgische eisen waar jij op doelt....
Het verschil tussen BE en NL betreffende regelgeving homologatie van een kampeerwagen is echt niet groot. Logisch, want we zitten in hetzelfde Europese schuitje. Zo hebben wij inderdaad dezelfde vereisten voor de punten die ik hierboven opsom.
Wel blijkt al jaren dat de wijze waarop de homologatieambtenaren of andere keurders interpreteren wat wel en niet gecontroleerd word sterk kan verschillen tussen de landen. Het verschil is dus vooral de procedure volgens dewelke ze keuren en niet de inhoud van de wetten. Dat allerhande zaken daarbij niet bekeken wordt ontslaat je echter niet van de verantwoordelijkheid om een kampeerwagen toch te bouwen zoals het hoort en dat is volgens de Europees geldende regelgeving.
Groeten Kampo
Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?
merk Dinky Toy ????Kustom schreef:Zoiets heb ik al in het klein...
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Een ziek mens maar een
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?
Nou, reken maar dat je verhaal absoluut niet klopt, de regels voor kampeerauto's zijn in België veel strenger dan bij ons. Ga maar eens een camper van NL naar B importeren, dan kom je er wel achter. Daar waar bij ons het meeste een papieren gebeuren is in 5 minuten geregeld bij de RDW en belastingdienst moet er in België heel veel technisch onderzoek plaats vinden. Ik heb daar menig horror verhaal over gehoord van mensen die welhaast tot wanhoop gedreven er een jaar of meer over deden om een Belgisch kenteken op hun camper te krijgen, dankzij de welhaast krankzinnige regelgeving en bureaucratie. Dus kom niet aan dat het zo'n beetje hetzelfde is want dat is absoluut niet waar! Daarnaast heeft een en ander niets met de EU van doen.kampo schreef:Ik ben er geen grote specialist in en het is al zeker niet mijn beroep maar volg dit soort homologatietoestanden wel al jaren op, zowel in België als in Nederland.Rolf t5 schreef:...
- De Eisen voor de inrichting zijn gewoon als de andere campers.
Voor Kampo; Volgens mij zijn dat Belgische eisen waar jij op doelt....
Het verschil tussen BE en NL betreffende regelgeving homologatie van een kampeerwagen is echt niet groot. Logisch, want we zitten in hetzelfde Europese schuitje. Zo hebben wij inderdaad dezelfde vereisten voor de punten die ik hierboven opsom.
Wel blijkt al jaren dat de wijze waarop de homologatieambtenaren of andere keurders interpreteren wat wel en niet gecontroleerd word sterk kan verschillen tussen de landen. Het verschil is dus vooral de procedure volgens dewelke ze keuren en niet de inhoud van de wetten. Dat allerhande zaken daarbij niet bekeken wordt ontslaat je echter niet van de verantwoordelijkheid om een kampeerwagen toch te bouwen zoals het hoort en dat is volgens de Europees geldende regelgeving.
Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?
We dwalen nu wel af van het topic.......maar.
Volgensmij als ik de belevenissen van onze zuiderburen lees ondergaat iedere camper in belgie een typegoedkeuring alsof er een hele serie gebouwd gaat worden. Dan zijn we in Nederland iets practischer ingesteld.....hier krijg je voor een ombouw een individuele keuring...De zwaarste eis waar de auto moet voldoen is vaak het 3e remlicht
Volgensmij als ik de belevenissen van onze zuiderburen lees ondergaat iedere camper in belgie een typegoedkeuring alsof er een hele serie gebouwd gaat worden. Dan zijn we in Nederland iets practischer ingesteld.....hier krijg je voor een ombouw een individuele keuring...De zwaarste eis waar de auto moet voldoen is vaak het 3e remlicht
Re: Bakwagen met dubbele cabine naar camper: kan dat?
Rolf je vergeet de brandblusser,en daarin lopen ze weer voorop?
Hans