Kan iemand naar mijn elektra schema kijken?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Kan iemand naar mijn elektra schema kijken?



Bericht door 309T16 »

Het door Kampo aangebracht punt van het (te) grote glasoppervlak (doorbuigen) blijft wel bestaan, ondanks het creëren van een stijver frame.
Ik denk zelf aan een ondersteuning van de glasplaat. Iets dat wel warmte geleidt.

Het frame van mijn paneel vind ik stijf genoeg, maar wij rijden ook niet harder dan 90 in de praktijk.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Kan iemand naar mijn elektra schema kijken?



Bericht door blizard »

Volgens mij is het helemaal geen glas, maar een soort epoxy
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Kan iemand naar mijn elektra schema kijken?



Bericht door 309T16 »

Zal best zo kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kan iemand naar mijn elektra schema kijken?



Bericht door Kroppie »

wat dacht je dat een stormwind met zo,n groot paneel op een huis dak doet , dat blijft ook heel ,en dat zit meestal op de langsprofielen met meestal maar 3 of max 4 klemmen vast , en de afdekking is speciaal glas meestal van 3,2mm dik .

windkracht 10 (+-95km/h) is bijna 50kg winddruk per m2 op loodrecht op de wind gericht vlak , nu is een dakvlak schuin waardoor die kracht veel minder is , op een camper liggen de panelen meestal vlak dan is de invloed van wind nog minder .

ik zie geen probleem .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Kan iemand naar mijn elektra schema kijken?



Bericht door gsm »

@309T16, ik wil een zoveel mogelijk automatisch geregeld schema en vandaar het schema met de relais aan het begin. Zodra de stekker van de walstroom aangesloten wordt gaat het relais om en wordt de inverter uitgeschakeld en met het wisselcontact is het een goede oplossing.
Ik weet dat als je het paneel goed koelt dat die meer levert zo gaat het ook bij ons op het dak van de woning maar 265Wp levert al heel snel stroom icm de MPPT, ik ben daar niet zo bang voor.
Als je kijkt naar de plakpanelen die veel duurder zijn en minder leveren ben ik met een huispaneel beter af
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Kan iemand naar mijn elektra schema kijken?



Bericht door kampo »

Natuurlijk zijn er verschillende campers die met een heel groot paneel van 300Wp rondrijden.
Ongeveer dezelfde prijs maar iets meer bevestigingswerk heb je met 2 kleinere panelen van 150Wp.
Dus het gaat ook met een groot paneel, ik wil enkel wat kennis daarover meegeven.
Waar ik voor waarschuw is hier steeds de zeer eenvoudige uitspraak: Ik heb het zo gedaan op mijn camper dus is het goed.
Dat is voor mij onvoldoende om te besluiten dat het ook echt goed is.

Het is wel degelijk glas als toplaag bij de panelen die ik onderzocht heb. Ze zijn sterk maar kunnen niet goed tegen takken.
Zo een paneel bestaat uit verschillende lagen. "solar panel layers"
Ik analyseer met interesse schadegevallen. Daardoor durf ik stellen dat een groter aantal panelen,
na verloop van tijd verschillende soorten schadepatronen vertonen. Hot spots, browning door te hoge temperatuur, micro cracks, ...
Stroom geven ze meestal nog wel, zij het minder.
Het zijn fabricatiefouten, kwaliteit en inwerking van de “natuurelementen” die aan de oorzaak liggen.
Je moet eens op een dak, van heel dichtbij, naar een solarpaneel kijken van een paar jaar oud en je zal bij verschillende panelen allerlei zaken ontdekken die er niet waren toen ze nieuw waren.

Doe ook eens de test en druk in het midden bij een groot paneel (voorzichtig) met je hand en je zal zien dat een indruk van 1,5 cm met een kracht van een 25 à 50kg mogelijk is. Het plooit naar beneden en ook evenveel naar boven. De trilling en frequentie van die beweging bij hobbelwegen op een voertuig kan je je voorstellen. Dat is niet te vergelijken met bevestiging in de wind op een huis, waar ze gevoelig zijn voor windbelastingen die hun draagstructuur kunnen vervormen, omverblazen, optillen of verschuiven.
Het probleem van trillingen op een camper is dat de verschillende layers daardoor van elkaar kunnen loskomen, na verloop van tijd. Delaminatie.
Er centraal iets onder leggen is geen oplossing. Dan krijg je andere problemen.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kan iemand naar mijn elektra schema kijken?



Bericht door Kroppie »

alles wat gebruikt word is aan slijtage onderhevig , en als ik na een aantal jaren mezelf van heel dichtbij ga bekijken zie ik ook allerlij dingen die er niet waren toen ik nieuw was .
een paneel op een camper is net zo onderhevig aan weersinvloeden als een op een gewoon dak , mss komen daar nog wat trillingen bij , wel t.s kiest voor dat paneel en heeft een rondom bevestiging , dus zal wel meevallen , en indien niet dan heeft ie ervaring van wat wel of niet kan .

ik heb thuis panelen (bp msx)van nu 18 jaar oud en die leveren nog volgens specificaties , en van de 4 panelen op mijn camper(shell) , 14 jaar oud , is er nu 1 die 4 % minder levert dan de anderen , nou daar kan ik na 14 jaar niet wakker van liggen .
wat ik zeggen wil , wat je ook doet , niets is voor eeuwig , en gebruik de mogelijkheden die je NU hebt

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Kan iemand naar mijn elektra schema kijken?



Bericht door jan- »

gsm schreef:@Jan
Hoe bedoel je met de draad aan de kant van de zekering aansluiten ?
De lekstromen kan ik pas meten als het geheel geïnstalleerd zijn. De koelkast heb ik nog niet en een extra schakelaar zou dan de oplossing kunnen zijn. De druppellader zal een stand-by verbruik hebben en daar heb ik rekening mee gehouden.
Vergeet niet dat enkele leidingen voor verlichting en de leidingen naar de andere achter de wanden en dakplaten lopen maar de rest blijft altijd bereikbaar.
Wat kachel betreft zitten we op het zelfde vlak, we nemen in eerste instantie een elektrische kachel omdat we die toch al hebben maar een dieselkachel is een optie als het niet bevalt.
Moet ik daar rekening mee houden qua elektra ? Een ontstekingskabeltje is later gemakkelijk aan te leggen en een aftak van de dieselleiding ook, een afvoer is dacht ik niet nodig.
De draad van de accu naar het verdeelblok met zekeringen is nu niet gezekerd. Maar ik weet niet hoe ver dit van de accu geplaatst worden.

Als je later een dieselkachel wil kan je hem binnen plaatsen. Naar buiten heb je dan een aanvoer en een afvoer nodig voor de verbrandingsgassen, dieselleiding en een draad naar het pompje. Binnen een dikke draad voor de voeding en een draad naar de thermostaat. Je kan de kachel ook buiten plaatsen, maar dan heb je weer dikkere luchtleidingen en een draadboom door de bodem van je camper.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Kan iemand naar mijn elektra schema kijken?



Bericht door gsm »

jan- schreef:De draad van de accu naar het verdeelblok met zekeringen is nu niet gezekerd. Maar ik weet niet hoe ver dit van de accu geplaatst worden.

Als je later een dieselkachel wil kan je hem binnen plaatsen. Naar buiten heb je dan een aanvoer en een afvoer nodig voor de verbrandingsgassen, dieselleiding en een draad naar het pompje. Binnen een dikke draad voor de voeding en een draad naar de thermostaat. Je kan de kachel ook buiten plaatsen, maar dan heb je weer dikkere luchtleidingen en een draadboom door de bodem van je camper.
Dat kabeltje tussen de hh accu en het verdeelblok zal ±15cm lang worden en binnen in de bank komen die helemaal van hout gaat worden.

Ik heb me nog niet verdiept in een dieselkachel maar ik begrijp dat ik nu geen extra maatregelen hoeft te nemen als ik later toch een dieselkachel neem
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Kan iemand naar mijn elektra schema kijken?



Bericht door kampo »

Voor de standkachel achteraf zou ik nu de plaats voorzien.
Er zijn in jou voertuig slechts 1 of 2 locaties waar hij kan komen en die moet je vrijhouden.
Anders kan het niet meer of moet je achteraf zwaar ombouwen.
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Kan iemand naar mijn elektra schema kijken?



Bericht door gsm »

Dan wil ik graag weten waar die 1-2 plekken zijn :wink:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Kan iemand naar mijn elektra schema kijken?



Bericht door gsm »

Paneel is besteld en de MPPT 75-15 ook maar toch even een vraagje, wat heb ik nog meer nodig ?
Ik denk zelf niets maar misschien is het nuttig om de MPPT control te kopen en aan te sluiten want ik wil ook wel zien of en hoeveel die laad en of de accu nog in goede staat is.
Als ik die koopt heb ik ook VE kabels nodig, klopt dat en maakt de lengte veel uit ? Ik wil de control boven de ruimte in de wand plaatsen en dat is 2 meter van elkaar.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Kan iemand naar mijn elektra schema kijken?



Bericht door 309T16 »

Je kan de MPPT dan ook instellen. Bijv. hem vastzetten op 12V. i.p.v. hem laten kiezen aan de hand van de aangeboden spanning.
Ga ik ook doen. Dit omdat ik het zonnepaneel schakelbaar maak naar de 2 accubanken toe.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Kan iemand naar mijn elektra schema kijken?



Bericht door jansloos »

Wat zijn VE kabels?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie