Jumper 3.0 "Stealth" KLAAR :-)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1323
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Jumper 3.0 "Stealth"



Bericht door joske501 »

Beste,

Ik heb de Lewmar dakluiken zitten, die zijn mooi strak aan de binnenzijde en met een redelijke opstaande rand om daar met je bekleding achter aan te sluiten. Hiermee kun je heel mooi afwerken. Zijn wel duurder dan de Gebo.
http://www.lankhorst-taselaar.nl/Catalo ... oduct.aspx

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Jumper 3.0 "Stealth"



Bericht door kampo »

En zo heb ik de Gebo Flushline verkozen omwille van de "slechts" 24mm opbouwhoogte.
Die Gebo's (Almere) zijn inderdaad iets goedkoper als Lewmar. Maar de kwaliteit en de sterkte is zeker voldoende.
Er bestaan bij beide merken ook hogere en sterkere en die zijn duurder.
Die versies heten Ocean Line. Alle versies zijn steeds te bestellen met een flens en een combirollo.
Verder moet je weten, dat platter ook nadelen heeft. Het water en de regen in ventilatiestand gaan sneller over de opstaande rand.
Maar de sterkte, stroomlijn en de inbraakveiligheid waren voor mij doorslaggevend.

De montage op een geribbeld dak van een bestelwagen vraagt veel meer vakkennis.
Informeer je vooraf heel goed want anders heb je gegarandeerd lekken na een 2 tal jaar.

De studie van het dak maak je in 1 maal: samen met solar, schaduw, luiken, champignons en antennes.
Dus ga nooit zomaar een dakluik plaatsen !
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Jumper 3.0 "Stealth"



Bericht door myway »

Let ook op dat bij de flushline het monteren van het horregaas niet mogelijk is als het luik verdiept in het plafond zit en dat heb je al snel.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Jumper 3.0 "Stealth"



Bericht door kampo »

Dit is ook een leuk bedacht voorbeeld maar wel op Sprinter Euro6.
Achteraan kunnen er 2 kleine alukoffers op en zijdelings eventueel de mast van een zeilboot.
Dakrek onderdelen zijn afkomstig van Prime Design Europe.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Groeten Kampo
Rikt57
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 14:15
Locatie: Belgie

Re: Jumper 3.0 "Stealth"



Bericht door Rikt57 »

Dank voor jullie snelle reacties! :bow:
Ik heb de Lewmar dakluiken zitten,
Heel knap maar dat wordt me toch een beetje te duur. Ik was eerst aan het kijken naar fiamma of seitz, dus Gebo lijkt me al een behoorlijke update. :thumbup:
De montage op een geribbeld dak van een bestelwagen vraagt veel meer vakkennis.
Informeer je vooraf heel goed want anders heb je gegarandeerd lekken na een 2 tal jaar.
Dat probeer ik dus nu te doen :wink: Ik ben niet onhandig maar een gat maken in het dak van onze 'nieuwe'(3jaar) bus vind ik toch erg spannend.
Is het genoeg om de 'gaten' ontstaan door het geribde dak te vullen met silicone? Of zaag ik stukjes plexi op maat en plak ik die met polymeer er tussen, om daarna te kitten met sylicone?
Let ook op dat bij de flushline het monteren van het horregaas niet mogelijk is als het luik verdiept in het plafond zit en dat heb je al snel.
De Flens van de flushline zit 25mm door het dak. Ik vermoed dat het dak waarschijnlijk maar +-20mm dik mag zijn om de hor te gebruiken. Dat gaat, waarschijnlijk, inderdaad niet lukken.

Thanks!
R.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Jumper 3.0 "Stealth"



Bericht door kampo »

Afhankelijk van de soort silicone (bv sikaflex 221) mag je niet dikker als 3 à 5mm aangebrengen.
Anders droogt het midden niet. Dus je moet inderdaad opvullen maar er daarbij op letten dat je zowel een
binnenste als een buitenste ring met silicone hebt. Als er dan 1 doorslaat heb je de andere nog.
Doe het ook niet in 1 keer maar in 2 lagen gespreid over 2 dagen.
Wat de bolling van het dak platduwen betreft verwijs ik naar de problematiek S4 of S7 ramen in de bolle wanden.
Er is staal en Alu dus uitzetting is anders en dat betekend silicone moet dit opvangen. Mijn ervaring is 222iUV dat is de UV bestendige opvolger van 221.
Het inkorten van de afwerkingsflens (alu of wit ABS) is geen probleem maar ik vermoed dat je een combirollo gaat gebruiken, van Dometic trouwens, en geen horregaas voor schepen !?
Let ook op de andere details op de montagefotos.
Die plaatsing gebeurd steeds voor het isoleren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Jumper 3.0 "Stealth"



Bericht door myway »

Er wordt gesproken over silicone........... het dak is geen badkamer, daar gebruik je dat.
Sika 221 is zeker geen silicone maar polymeer kit, een lijmende kit dus.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Jumper 3.0 "Stealth"



Bericht door kampo »

Ja in het Vlaams gebruiken we al wel eens meer het verkeerde woord...
Groeten Kampo
Toedeledoki

Re: Jumper 3.0 "Stealth"



Bericht door Toedeledoki »

Ik heb de Gebo flushline 420x420 gebruikt. Deze komt redelijk "op de ribbels" uit. Je hoeft dan maar 6 kleine opvulstukjes te maken. Stukje trespa of kunststof van ca 6 mm voldoet. Het luik lijm ik er gewoon in met lijmkit. One for all Polymax of Sika.

Voor de Gebo dakluiken zijn er ook binnen afwerkranden te koop. Die zijn prijzig maar wel handig.

Kit op het dak wil na verloop van tijd nog wel eens uitdrogen. Daarom smeer ik de onderkant ook altijd af met kit. Dit is niet aan inwerking van de zon onderhevig en droogt niet uit.
Rikt57
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 14:15
Locatie: Belgie

Re: Jumper 3.0 "Stealth"



Bericht door Rikt57 »

Afhankelijk van de soort silicone (bv sikaflex 221) mag je niet dikker als 3 à 5mm aangebrengen.
Anders droogt het midden niet. Dus je moet inderdaad opvullen maar er daarbij op letten dat je zowel een
binnenste als een buitenste ring met silicone hebt. Als er dan 1 doorslaat heb je de andere nog.
Doe het ook niet in 1 keer maar in 2 lagen gespreid over 2 dagen.
Dat is heel duidelijk kampo, waarvoor dank! :-)
Het inkorten van de afwerkingsflens (alu of wit ABS) is geen probleem maar ik vermoed dat je een combirollo gaat gebruiken, van Dometic trouwens, en geen horregaas voor schepen !?
Ben net even gaan meten: De dikte van het dak (ribbels dak + isolatie + binnenafwerking) gaat wel meer zijn dan 25mm. Dus de flens zal ik niet moeten inkorten. Ik zie dat jij ook de verduistering van Gebo hebt gebruikt, niet van Dometic.. (heb het artikelnr opgezocht)
Afbeelding
Die rolluik van Gebo koop je dan waarschijnlijk gewoon in dezelfde maat als het dakluik en wordt bevestigd tegen de hemelbekleding?
EDIT: misschien houden we het voorlopig wat 'artisanaler' en hangen we gewoon een mooie doek. :idea:
Daarbij had ik nog een vraag: is het nodig een houten versteviging langs de binnenkant van het dak te maken?
zoals hier:
Afbeelding
Er wordt gesproken over silicone........... het dak is geen badkamer, daar gebruik je dat.
Sika 221 is zeker geen silicone maar polymeer kit, een lijmende kit dus
Thanks! :thumbup:
Ik heb de Gebo flushline 420x420 gebruikt. Deze komt redelijk "op de ribbels" uit. Je hoeft dan maar 6 kleine opvulstukjes te maken. Stukje trespa of kunststof van ca 6 mm voldoet. Het luik lijm ik er gewoon in met lijmkit. One for all Polymax of Sika.

Voor de Gebo dakluiken zijn er ook binnen afwerkranden te koop. Die zijn prijzig maar wel handig.

Kit op het dak wil na verloop van tijd nog wel eens uitdrogen. Daarom smeer ik de onderkant ook altijd af met kit. Dit is niet aan inwerking van de zon onderhevig en droogt niet uit
Ook duidelijk, ik bekijk de maat even. Merci! 8-)
Laatst gewijzigd door Rikt57 op zo 08 jan 2017, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Jumper 3.0 "Stealth"



Bericht door myway »

De afbeelding is een Seitz- minirollo.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Jumper 3.0 "Stealth"



Bericht door kampo »

Kijk nog eens op de foto's van Joske.
Daar is die binnenflens uitzonderlijk mooi bekleed ! Wat een werk.
Dezelfde (universele) Rollo van Dometic werd daar gebruikt op een Lewmar.

De hemel is altijd dikker als 40mm, dat komt door de togen.
Een versterking rondom de uitsnijding doe ik altijd en liever in metaal als met hout maar dat is een persoonlijke voorkeur. Belangrijk is dat je de hemel bekleding er kan aan vastmaken.
De dikte van de versterkingkader zal daardoor bepaald worden.

Let op bij het kiezen van de afmetingen, niet alle combinaties bestaan.
Je hebt nodig: dakluik+flens+Rollo en de som daarvan is dan de totaalprijs.
42x42 cm vind ik klein en weinig licht maar het hangt ook af van de mogelijkheden.
Heb je al een dakplan getekend met alles erop ? Daar begin je mee.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Jumper 3.0 "Stealth"



Bericht door myway »

paul snip schreef:Ik heb de Gebo flushline 420x420 gebruikt. Deze komt redelijk "op de ribbels" uit. Je hoeft dan maar 6 kleine opvulstukjes te maken. Stukje trespa of kunststof van ca 6 mm voldoet. Het luik lijm ik er gewoon in met lijmkit. One for all Polymax of Sika.

Voor de Gebo dakluiken zijn er ook binnen afwerkranden te koop. Die zijn prijzig maar wel handig.

Kit op het dak wil na verloop van tijd nog wel eens uitdrogen. Daarom smeer ik de onderkant ook altijd af met kit. Dit is niet aan inwerking van de zon onderhevig en droogt niet uit.
Het dicht natuurlijk prima af maar is heel lastig om het luik om wat voor reden dan ook te demonteren.

Ik zou de ribbels aan de buitenkant ook met Trespa opvullen en met een polymeer kit verlijmen en ook aan de binnen dit met hout en polymeerkit doen.
Zo krijg je een vlak en stevig geheel.
Het luik er in met Dekalin 8936, werkt heel makkelijk, blijft elastisch en het luik is makkelijk te demonteren.
Daarna een rand polymeerkit om het luik.
Die rand kun je makkelijk doorsnijden indien het luik er uit moet, indien het er tussen zit kan dat wel eens heel lastig worden.
Toedeledoki

Re: Jumper 3.0 "Stealth"



Bericht door Toedeledoki »

Mocht het nodig zijn dan krijg ik het luik er wel uit hoor!

En anders zagen we er een grotere in :lol3:

De Gebo luiken zijn zo sterk dat ze de camper overleven. Je kunt er gewoon overheen lopen en ze zijn 100% waterdicht. Ik vind het een veel veiliger idee dan die originele caravan plexiglas rommel die er ook nog eens 10 cm bovenuit steekt. Wordt dus als eerste geraakt door een overhangende tak of iets dergelijks. En een hagelbui aan het Gardameer kunnen ze ook niet hebben.
Ander nadeel van het caravan spul is dat je er niet sneller dan 130 km per uur mee mag rijden. En ze veroorzaken nogal wat windgeruis.
Plaats reactie