inbouw L4H3

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: inbouw L4H3



Bericht door annoh »

Een certificaat wordt afgegeven, door bv de RDW of TÜV, indien niet alleen de stoel of slaapbank voldoet aan Europese eisen ten aanzien van sterkte maar ook dat de bevestiging voldoet aan die eisen. Je ziet dat op een certificaat van bv een stoel of slaapbank altijd aangegeven wordt voor welke auto dat geldt.

De wet-en regelgeving hieromtrent is overigens redelijk transparant.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: inbouw L4H3



Bericht door pele »

myway schreef:Dat een langsbank niet echt veilig is zal voor iedereen duidelijk zijn en zal dus vaak na de keuring worden omgebouwd naar een dwarsbank met gordelbok.
Laatst heeft iemand hier op het forum wel een goedkeur gehad met een dwarsbank met gordelbok maar hij kon helaas geen foto laten zien van de onderzijde van de wagen.
In dit fotoalbum zie je ergens de bevestiging van zo'n gordelbok aan het chassis: https://myalbum.com/album/6nNlHostVCSz
Je ziet ook een aanpassing van de originele duozit die dan op de gordelbok gemonteerd werd. De gordelbok is van "Agutti", maar er zijn meerdere producenten voor de Sevel camionettes.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: inbouw L4H3



Bericht door myway »

Er zijn natuurlijk foto's op het net te vinden, maar of de RDW dat dan ook goedkeurt en die zitplaatsen op het kenteken komt??
In de link die je aangeeft gaat het volgens mij ook nog om een voertuig met Belgiës kenteken.
Gebruikersavatar
jasper130181
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 25 jan 2006, 0:19
Locatie: Berlicum

Re: inbouw L4H3



Bericht door jasper130181 »

Hallo bedankt voor jullie reacties

Ik ben natuurlijk ook van mening dat een langsbank zonder gordels nergens op slaat
Maar heb ik keus?
ik heb 3 kinderen die ik veilig wil vervoeren
Ik neem een gordelbok voor 2 personen achter bestuurderstoel tussen gordelbok en bestuurdersstoel maak ik langsbank van 30 cm diep en 80 cm breed dan krijg je een l zit met 2 personen op kenteken
Aan de andere kant maak ik een bankje voor 1 persoon zonder rugleuning tijdens de rit kun je dus in de rijrichting dmv gordel op style achter schuifdeur in mijn ogen veilig zitten.
Je zit alleen niet in de langsrichting maar met de rijrichting mee
De gordels mogen er bij de keuring niet in
Heeft er iemand een idee dat het gekeurd kan hoor ik dit graag anders moet ik het zo doen.
Ik verplaats dus eigenlijk niks na de keuring ik gebruik het alleen anders .

MVG Jasper
Het leven is meer dan werken alleen
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: inbouw L4H3



Bericht door annoh »

@TS,
Je vraagt je af of je keuze hebt. Het leuke is, je hebt heel veel keuze!

Wanneer je een bestelwagen gaat aanschaffen om om te bouwen tot camper is volgens mij één van de eerste vragen die je moet stellen: "hoeveel veilige zitplaatsen komen er op kenteken". Lukt het bij de ene bestelwagen niet om het gewenste aantal te halen dan kijk je uit naar een ander type. De keuze is reuze!

Ik ben meermalen bij crashtesten aanwezig geweest. Vanuit die kennis /ervaring heb ik in het volgende weinig vertrouwen:
Aan de andere kant maak ik een bankje voor 1 persoon zonder rugleuning tijdens de rit kun je dus in de rijrichting dmv gordel op style achter schuifdeur in mijn ogen veilig zitten.
Maar als jij denkt dat dat veilig is, succes ermee.

Daarnaast zal je de vraag moeten stellen of je het op prijs stelt dat, bij calamiteit, het zelf gemaakte bankje tegen je gaat werken als het erop aan komt dat een verzekeringsmij. gaat uitbetalen. Ook dat is een eigen keuze.

Overigens, er zijn ook gecertificeerde éénpersoons stoelen voor heel veel bestelauto's te koop. Ook op dat gebied is er keuze.
Gebruikersavatar
jasper130181
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 25 jan 2006, 0:19
Locatie: Berlicum

Re: inbouw L4H3



Bericht door jasper130181 »

Ik begrijp wat je bedoelt met wat wel kan en mag voor de aanschaf van de bus ben ik bezoek geweest bij diverse ombouwers van stoelen geplaatst op M1 vloer
Mij is toegezegd dat dit geen probleem was en hun zouden het inbouwen.
Vloer besteld gekeurde stoelen besteld afspraak gemaakt voor inbouw
Aan de achtkant bus snel het bed gemaakt keuken erin dan zou hij gekeurd worden als camper met personen op kenteken
Maar enkele dagen van te voren kreeg ik van erkend inbouw bedrijf te horen dat het alleen kan als rolstoelbus (dat is fictief grijs kenteken) de emissie eisen en remmerij moest opnieuw gekeurd worden in Lelystad
Dan moeten wij dus alle documenten hebben die we niet hebben en niet kunnen krijgen
Vandaar dat ik nu geen keuze meer heb?
Als er iemand is met een idee dat het wel kan hoor ik het graag

Draai stoelen en aanpassingen aan de stoelgeleiders mag ook niet toch zijn er vele die dat doen
Het leven is meer dan werken alleen
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: inbouw L4H3



Bericht door annoh »

Heb je alle inbouwbedrijven in NL benaderd die Schnierle gebruiken?
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: inbouw L4H3



Bericht door pele »

annoh schreef:@TS,
Je vraagt je af of je keuze hebt. Het leuke is, je hebt heel veel keuze!

Wanneer je een bestelwagen gaat aanschaffen om om te bouwen tot camper is volgens mij één van de eerste vragen die je moet stellen: "hoeveel veilige zitplaatsen komen er op kenteken". Lukt het bij de ene bestelwagen niet om het gewenste aantal te halen dan kijk je uit naar een ander type. De keuze is reuze.
.
Ik denk dat de keuze juist minimaal is. De bestelwagen L4H3 die Jasper heeft biedt meer ruimte dan alle andere. Er moeten niet alleen 5 rij - zitplaatsen inkomen, ook voor 5 personen slaapgelegenheid, opbergruimte, tafel, toilet (los), keukentje. En dan moet het wellicht nog onder de 3,5 ton voor een gewoon rijbewijs.
Misschien kan er gedacht worden aan het volgende: 3 zitplaatsen die vooraan in de cabine aanwezig zijn. Op de welbepaalde plaats, op +/- 115 cm van de cabinerand een gordelbok met twee zitplaatsen. Die plaats heb je niet te kiezen, de bevestiging van de gordelbok ligt tot op de centimeter vast en moet door een erkend bedrijf geplaatst worden. De 5 personen zitten bij elkaar, op veilige plaatsen.
Er moet volgens mij wel een bedrijf te vinden zijn dat stoelen zoals die van Schnierle kan inbouwen en op kenteken zetten.
Dan moet gekeken worden naar slaapplaatsen. Men zou achteraan een dinette kunnen maken met twee langsbanken, een neerlaatbare tafel waarrond men met 5 kan zitten en in neergelaten positie met drie kan slapen. Boven deze zit/slaapbanken een bed voor twee, indien mogelijk neerlaatbaar. Dan moet er nog ergens een keukenblokje staan en plaats voor een (opbergbaar) toilet.

Het idee van langsbanken voor tijdens het rijden zou ik zeker vergeten! Niet alleen onveilig maar ook oncomfortabel. En misschien ook niet meer op kenteken te krijgen, al mag er in Nederland tot hiertoe meer dan in België.
Laatst gewijzigd door pele op di 11 okt 2016, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: inbouw L4H3



Bericht door WhiteVanMen »

jasper130181 schreef:Hallo bedankt voor jullie reacties

Ik ben natuurlijk ook van mening dat een langsbank zonder gordels nergens op slaat
Maar heb ik keus?
ik heb 3 kinderen die ik veilig wil vervoeren


MVG Jasper
Er is wel wat te vinden hoor
Kijk maar even bij http://www.tonke.eu/
o.a een mooie 3 zits slaapbank met 3punts gordels om je koters veilig te vervoeren.

Houten langsbankjes dat moet je toch niet willen.
:crazy:
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: inbouw L4H3



Bericht door pele »

Ik heb de Tonke Van eens bekeken. Knap en compact. Maar : Is bijvoorbeeld deze bank apart te kopen en te homologeren voor een Sevel ( Ducato, Boxer, Jumper)chassis? En nog betaalbaar?
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: inbouw L4H3



Bericht door Appiecamp »

En misschien in de lengte slapen en beide zijden in de lengte bed er boven?
Soort stapel bed.
Onder 3 man naast elkaar en boven beide langs zijden een bed.
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: inbouw L4H3



Bericht door WhiteVanMen »

Tja betaalbaar ?
Geen idee hoeveel waarde of prioriteit de TS aan zijn koters hangt?
:think:
En als het in een volksbussie past dan toch zeker in een L4H3 van een of ander merk.
Voor details neem je gewoon kontakt op met de leverancier.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: inbouw L4H3



Bericht door pele »

't Is geen kwestie van erin te passen.Het probleem is dat zitplaatsen een typegoedkeuring moeten hebben , specifiek voor een bepaald chassis. Als zo'n typegoedkeuring voor een product niet bestaat, dan moet het nog verworven worden met dure tests, nieets voor een particulier, zelfs niet voor een (kleine) professionele bouwer.

(Tussen haakjes, de voertuigen en cabins van Tonke zien er werkelijk schitterend uit. )
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: inbouw L4H3



Bericht door annoh »

@Pele

Ik ben niet eens met deze stelling van jou:
Als zo'n typegoedkeuring voor een product niet bestaat, dan moet het nog verworven worden met dure tests, nieets voor een particulier, zelfs niet voor een (kleine) professionele bouwer.
Overigens, er is een Duitse TÜV gekeurde bok voor Ducato e.d., niet voor de Sprinter. Twee personen op de bok en 3 voor.
Plaats reactie