inbouw L4H3

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
jasper130181
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 25 jan 2006, 0:19
Locatie: Berlicum

inbouw L4H3



Bericht door jasper130181 »

Na jaren geen camper meer gehad te hebben gaan we het toch weer proberen.
Wij gezin 3 kinderen 5,5 en 7 jaar.
We willen de camper in de zomer maar ook in de winter gaan gebruiken daarom heb ik de volgende indeling bedacht.
Bus is van 2011 dus kan ik nog gebruik maken van langsbanken voor de keuring.

Achterin 20 cm verhoogde rondzit van 120 aan passagierskant en 140 aan bestuurderskant
Als het een bed word kan ik met de voeten namelijk net boven de style liggen en hebben we een bed van 195 lang.
Alleen 2 kleine achterramen dan is hoofd en voeten eind vrij van ramen.

Voorin een langsbank van 120 cm achter bestuurdersstoel,en langsbank van 50 cm achter passagiersstoel.
Na de keuring maak ik tegen de wc ook een zitplaats met de rijrichting mee dan kan ik daar ook lekker zitten.

Ik ben bezig om er 3 gekeurde stoelen achterin te krijgen maar dit is erg lastig.
M1 vloer met gekeurde stoelen voldoet niet vandaar de langsbanken.
Ben benieuwd wat julie hiervan denken en of er nog wel een gekeurde oplossing is.

Als ik er achter ben hoe ik foto's moet toevoegen ga ik dat zeker doen

Bus ben ik aan het isoleren met Xtrem 2 cm Vloer met 1 cm X trem
Alleen de stijlen moet ik nog een oplossing voor vinden

MVG Jasper
Het leven is meer dan werken alleen
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: inbouw L4H3



Bericht door annoh »

TS,
Je vraagt naar hoe mede forum leden denken.

Het is een bekende manier om na bezoek RDW station de meubeltjes wat te verzetten.
Uit de informatie die ik van diverse verzekeringsmaatschappijen ontvangen heb kan je bij ongeval geen gebruik maken van bv inzittendenverzekering indien iemand tijdens het ongeval zit op een niet gekeurde zetel.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: inbouw L4H3



Bericht door pele »

Ik denk dat je eerst een compleet zicht moet hebben op de inrichting, alvorens te gaan isoleren. Er moeten allicht nog gaten, verstevigingen en leidingen aangebracht worden voor het isoleren.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: inbouw L4H3



Bericht door jan- »

Ik vraag me af op grond van welk artikel zo'n verzekeringsmaatschappij zich dan kan beroepen. Wat is een niet goed gekeurde zetel?

Als ik als voorbeeld mijn camper neem. Achterin een bank in de lengterichting. Opgebouwd uit balkjes hout van 15x15mm en 3mm triplex. Allerlei uitsteeksels van bouten, draadeinden en ijzeren balkjes op hoofd hoogte. Dat bankje is goedgekeurd voor 4 personen. Later door de verzekering ook grondig bekeken.

Omdat ik toch wel eens personen op de achterbank vervoer heb ik de belangrijkste uitsteeksels toch maar beschermd.

Als ik nu in botsing kom met een camper waarvan de vorige eigenaar de bank aangepast heeft door een hele stevige bank met hele stevige gordelbevestiging dan ben ik verzekerd en de andere niet?

(foto's toevoegen kan toch door onderin bij het aanmaken of wijzigen van een bericht deze in de bijlage te zetten?)
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: inbouw L4H3



Bericht door Dafluc »

Bij mijn weten is dit het op dit moment geldende verhaal aangaande zitplaatsen in een camper. Het lijkt me sterk dat je een langsbank wel als zitplaats op kenteken krijgt (tot een bepaald bouwjaar), maar vervolgens voor de verzekering niet zou mogen gebruiken.
Een goedgekeurde zitplaats met gordel is weer een ander verhaal. Die zal vrijwel onmogelijk te verwezenlijken zijn als zelfbouwer. Verder is er nog een verschil tussen zitplaatsen die gebruikt mogen worden tijdens het rijden en zitplaatsen alleen te gebruiken bij stilstand.
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: inbouw L4H3



Bericht door annoh »

@Jan,
Vanuit het Voertuigenreglement mag je bepaalde zaken in een voertuig niet veranderen tenzij je aan de RDW kan aantonen dat de constructie sterk genoeg is. Een berekening is in het algemeen onvoldoende.

Verzekeringsmaatschappijen beroepen zich op het Voertuigenreglement.

@Dafluc,
Het door jou aangehaalde artikel beperkt zich voornamelijk tot gordels en ik vraag mij af of het artikel up to date is. Plaats je een bank tegen de zijkant en is de auto van naar ik meen voor 2013 dan mag de auto van de RDW niet voorzien zijn van gordels. Dit om te grote verwondingen door gordels te voorkomen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: inbouw L4H3



Bericht door Dafluc »

Op langsbanken kun je inderdaad beter geen gordels plaatsen, bouwjaar maakt daarbij niet uit. Tot een bepaalde datum kreeg je de zitplaatsen van een langsbank wel op kenteken bij ombouw.
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: inbouw L4H3



Bericht door annoh »

Die langsbanken zijn uitstaan vanuit het leger. Daar is veiligheid toch niet van belang want de manschappen gaan toch de loopgraven in.
Na 2013 mag je geen langsbanken gebruiken.

De regels zijn aan verandering onderhevig.
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: inbouw L4H3



Bericht door myway »

Nog maar even voor de duidelijkheid de langsbank telt als zitplaats tijdens het rijden tot 21 juli 2013
Het is bij de RDW natuurlijk een doorn in het oog dat ze bij campers tot die datum een langsbank als zitplaats op het kenteken moeten zetten.
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: inbouw L4H3



Bericht door Appiecamp »

myway schreef:Nog maar even voor de duidelijkheid de langsbank telt als zitplaats tijdens het rijden tot 21 juli 2013
Het is bij de RDW natuurlijk een doorn in het oog dat ze bij campers tot die datum een langsbank als zitplaats op het kenteken moeten zetten.
Bij mij werd 2012 aangeven tijdens de keuring.
Hij heeft het nog nagezocht omdat ik het over 2013 had.
Gelukkig was die van mij van 2011...
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: inbouw L4H3



Bericht door Dafluc »

Ik ga er van uit dat iedereen snapt dat een zitplaats op een langsbank niet echt veilig is. Met gordels is het nog gevaarlijker dan zonder.
Neemt niet weg dat ze door hele volksstammen jaren zijn gebruikt. En ja, als het mis gaat zijn de rapen gaar.
Afbeelding
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

inbouw L4H3



Bericht door myway »

Dat een langsbank niet echt veilig is zal voor iedereen duidelijk zijn en zal dus vaak na de keuring worden omgebouwd naar een dwarsbank met gordelbok.
Laatst heeft iemand hier op het forum wel een goedkeur gehad met een dwarsbank met gordelbok maar hij kon helaas geen foto laten zien van de onderzijde van de wagen.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: inbouw L4H3



Bericht door annoh »

Indien je een gecertificeerde bok of slaapbank hebt doen ze bij de RDW niet moeilijk. (en bij de verzekering ook niet)

Voor heel veel campers zijn gecertificeerde bokken en slaapbanken leverbaar.
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: inbouw L4H3



Bericht door myway »

Ja natuurlijk.
Het gaat niet alleen om een certificaat van de gordelbok maar ook om de bevestigingspunten.
Plaats reactie