ventilatie in camper met behulp van pc ventilator

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 05 nov 2008, 21:12
Locatie: Zedelgem (B)

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door waarnaartoe »

Wij gebruiken ook een 230V tafelventilator. Ik heb de voet gedemonteerd. Plaats hem in het dakraam, hij steunt op de rails van de verduistering en het vliegengaas.
Werkt perfect en krachtige luchtverplaatsing.
Hoe ver je reist, heeft niets met afstand te maken.
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door Sam vdb »

rijschoollucassen schreef:Hier een eerste opzet, 38 cm lang, kan op de geleiders van de hor van het kleine dakluik liggen.
Afbeelding

Kleine tip, eerst de blauwe folie verwijderen voordat je de schildersföhn er op zet.... :bang:

Jaap
Hallo Jaap,

Ik zie dat je foto van je knutselwerk in plexi ondertussen verdwenen is, kan je hem nog eens uploaden? was er hier net naar op zoek 8-)
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door Ares »

Ik heb deze gekocht voor 15 EUR op Amazon:
Afbeelding

Werkt op 12v en batterijen, heeft 3 standen en past netjes in een 40x40 dakraam.
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door KTManiac »

Ik heb een tijdje geleden ook 's een dakventilator in elkaar gefrøbeld omdat alles wat kant en klaar te koop is mij veel te veel lawaai maakt. Twee dunne MDF plaatjes met daartussen 4 redelijk stille ventilatoren. Een flink stuk stiller dan alles wat Fiamma levert iig.

Afbeelding

Snelheid is te regelen door ze d.m.v. een schakelaar per 2 parallel of in serie te schakelen. Schakelaar en 12V aansluiting zit aan beide zijden.

Afbeelding

Blazen of afzuigen (en dat laatste werkt het beste voor verkoeling) door het hele ding gewoon om te keren. Bevalt me prima. :thumbup:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door kampo »

Dat is heel mooi gedaan !
Hoe heb je de ventilatortjes aan de plaat vastgemaakt ?
Kan nogal verschil in geluid geven is mijn ervaring.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door KTManiac »

Dank je!
Zitten er gewoon in vastgeschroefd met een klein randje kit ertussen om de kans op resonantie te verkleinen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door Hoofdnoorman »

Afbeelding

Bij mij is hij op dit moment nog op 220 Volt en is eigenlijk voldoende voor de superwarme dagen.
Was eerst van plan om hem 12 volt te maken, maar daar gebruik ik hem te weinig voor.
Hij is erg stil en blaast zowat de koffie uit de beker.

En toch, in mijn vorige camper haalde ik de lucht weg onder de camper met een kleine 12 cm PC ventilator welke ook een zéér goede koeling gaf. Hoe gek het misschien ook klinkt, het lijkt mij dat dit zelfs beter werkte en nog stiller. Dit kan echter tussen de oren zitten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door kampo »

Ook echt heel creatief hoofdnoorman ! :thumbup:
Leuk dat je op het idee bent gekomen.
Hoe stil is dat dan, want wat voor de ene stil is, kan de andere maar niks vinden ?


Het is een eenvoudig principe en je kan het zoals hierboven bewezen, leuk achteraf bouwen.
Als ik er wat principieel over nadenk blijven er toch nog wat bezwaren.
Je moet de boel steeds opstellen en afbreken. Vermoeiende klus als je dat 100keer gaat doen.
Opbergen zonder stukmaken voor tijdens de rit is ook zoiets.
Ziet er nog fragiel uit.
Je bent je dakluik kwijt.
De hor en verduistering kunnen niet meer dicht.
De geluidsproductie, niemand geeft een waarde op.

Dus eigenlijk blijft het op deze wijze een beetje behelpen.
Een gescheiden en vast opgesteld ventilatiesysteem zal waarschijnlijk minder nadelen hebben.
Groeten Kampo
Bert
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door Bert »

Dit was mijn ventilator,
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Paste in een Remis dakluik van 40 x 40 cm.
De diameter is 20 cm en door deze ophanging bijna geruisloos
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door Hoofdnoorman »

kampo schreef:Ook echt heel creatief hoofdnoorman ! :thumbup:
Leuk dat je op het idee bent gekomen.
Hoe stil is dat dan, want wat voor de ene stil is, kan de andere maar niks vinden ?


Het is een eenvoudig principe en je kan het zoals hierboven bewezen, leuk achteraf bouwen.
Als ik er wat principieel over nadenk blijven er toch nog wat bezwaren.
Je moet de boel steeds opstellen en afbreken. Vermoeiende klus als je dat 100keer gaat doen.
Opbergen zonder stukmaken voor tijdens de rit is ook zoiets.
Ziet er nog fragiel uit.
Je bent je dakluik kwijt.
De hor en verduistering kunnen niet meer dicht.
De geluidsproductie, niemand geeft een waarde op.

Dus eigenlijk blijft het op deze wijze een beetje behelpen.
Een gescheiden en vast opgesteld ventilatiesysteem zal waarschijnlijk minder nadelen hebben.
Ik heb deze vorig voorjaar gemaakt. Het is een kopie van het topic "Wat heb je vandaag aan je camper gedaan".
Stil is zeker een begrip wat moeilijk uit te leggen is zonder meetapparatuur.
Maar ook deze is niet geheel betrouwbaar.
Zo had ik afgelopen winter iemand in de buurt met een "stille" generator. Je hoorde hem buiten mijn camper nauwelijks. Binnen in de camper lag Hockey echter zéér zenuwachtig te trillen. De generator dreunde door tot in mijn camper. Doordat de zijruit waarschijnlijk aan het resoneren was en gewoon opnieuw geluid in mijn camper produceerde. De generator bij de man een kwartslag gedraaid en het was rustig.

Stil is bij mij dat ik fatsoenlijk dingen kan doen zonder door het geluid gestoord te worden. Mijn ventilator kan in hoogzomer op de plaats blijven liggen. Verduistering is dan niet nodig omdat de plaat al genoeg licht wegneemt. Het dakluik staat altijd op een kier en de ventilator kan daar gewoon blijven.
Daar ik met een gemodificeerde sinus omvormer werk, resoneert de ventilator. Bij walstroom echter is hij redelijk geluidloos. Het is een tafelventilator en maakt dan ook het geluid van de tafelventilator. De daarbij geproduceerde wervelende luchtstroom, geeft het aangename verkoelde werken in de camper.

Afgelopen zomer heb ik hem ook in de raamsponning gehad van mijn keuken. Hij ligt dan in de sponning en aan de andere kant op de raamklemmen te draaien. Ik zit dan buiten met mijn stoel onder de luchtstroom en heb het aardig naar mijn zin.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door Klass »

Even dit oude draadje weer omhoog halen!
Ik wil het liefst geen dakraam in mijn Renault Master en heb daarom het volgende bedacht; ik wil bovenin de achterdeuren twee ventilatieroosters met computer ventilators ervoor plaatsen. Deze hebben beide een max flow van 85m3/u en wil ik op afzuigen zetten, zal dit genoeg zijn om de kleine ruimte (l2h2) van verse lucht te voorzien op een warme zomernacht?
Heeft iemand hier ervaring mee?
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door pwhooftman »

Dat verwacht ik wel, maar op volle kracht zal er veel te veel herrie optreden, niet alleen door het motortje maar ook door de lucht die op hoge snelheid door de nauwe opening gaat. Twee computerfans in serie zal veel beter gaan, en dan verwacht ik nog steeds ruim voldoende airflow.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door DJSmiley »

Dat zal minimaal zijn. Maar goed, je hebt wel ventilatie, beter iets dan niets.

Die 85m3 is in de praktijk wel onder optimale omstandigheden: Hoe ga je dat waterdicht in je deuren monteren? Wat je ook doet, dat zorgt voor een hoop demping van je luchtstroom. De deuren op een kiertje zetten zal een stuk beter werken. Desnoods een tafelventilator erin om wat airflow te forceren.
Alternatief is om in de bodem fans te zetten, koude lucht die omhoog gaat erin blazen en via een raampje eruit. Dan heb je ook niet te maken met regen. Alleen zorgen dat opspattend water niet erin komt, maar dat is een stuk makkelijke te realiseren (Zet bv een 12cm fan bovenop een 15cm 125mm PVC buis). Rendement zal beter zijn omdat je dan nauwelijks last hebt van roosters en andere luchtstroom beperkende factoren.

Daarnaast nog de factor geluid: Die computerfans zijn over het algemeen klein (8-14cm), dus moeten aardig toeren maken. Dat in een stalen deur is ook een semi-klankkast. Die dingen terugregelen maakt ze iig een stuk stiller, en neem ook een stil exemplaar. Maar lager toerental is ook meteen (aanzienlijk) lagere opbrengst. Veel meer dan iets ventileren ga je denk ik niet halen.

Een tafelfan is een stuk stiller (grotere fan). Een Maxxfan is natuurlijk helemaal ideaal, dan hoef je ook niet bang te zijn voor een buitje.

Ja, je moet een gat maken. Maar ik zie niet waarom dat een probleem zou zijn tov de voordelen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door Klass »

Zo een ventilatiegat/roostertje in de vloer heb ik ook over zitten denken, ik vind het alleen een nadeel dat je zoveel herrie door dat gat naar binnen krijgt tijdens het rijden...
Dat de deuren een soort klankkasten zijn is inderdaad wel een nadeel, maar ik denk dat als je een stille ventilator koopt en hem bijvoorbeeld met een stuk rubber ertussen ophangt dat het wel mee kan vallen. Ik vind dit lastig in te schatten dus zou dit toch moeten proberen om erachter te komen!
Plaats reactie