Ombouw Fiat Ducato L4H3

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door L4H3 »

Na een intensieve zoektocht van 4 maanden voor de grootste Fiat is het ons gelukt om een mooi exemplaar te vinden met net geen 100.000 km op de klok. Van de 10 wensen zijn er 8 vervuld maar die zijn door mezelf te maken. We zijn in de gelukkige positie dat we een mooie ruimte hebben om de komende 7 maanden te gaan bouwen. Ja want hij moet 12 mei 2017 gereed zijn want dan wordt mijn viendin 50.
Onze keuze voor een lange hoge bus is simpel.
- We willen een langsbed van 200 cm lang en 180 cm breed. Net als thuis. Niet over elkaar heen moeten kruipen als er een snachts moet pissen.
- Grote garage waar 2 fietsen en 1 scooter in kan.
- dubbele bodem
- zonnepaneel 250 wp
- 200AH AGM Accu
- omvormer 800w
- max Fann de luxe
- raam bij zitje en keuken beide 115 x 55
- geen douche wc ruimte. We vinden dit een te groot blok in de camper waar je maar 5 min per dag gebruik van maakt. Er komt een porta potti uitschuifbaar onder een zitje.
- bestuurders stoel en bijrijders stoel worden niet gebruikt bij het camperen. De cabine wordt niet betrokken bij de camper.
- Thetford Triplex Combi
- Thetford T1090 koelkast
- Fiamma F65S luifel 4 meter
- Bearlock
- Tja tijdens de bouw zal er nog wel het een en ander wijzigen.

Morgen eerst de Bearlock laten inbouwen en dan verder met isoleren met X-Treme.
vanmiddag al een klein beetje gedaan.

We hebben er zin in.
Laatst gewijzigd door L4H3 op do 02 feb 2023, 9:21, 11 keer totaal gewijzigd.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22713
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door PaulBng »

Met het niet gebruiken van de (draaibare) voorstoelen lever je heel veel ruimte in...
Heb je een tekening gemaakt?
(Wij houden van plaatjes )
Ik heb ook een buscamper, een L3 weliswaar, maar ben erg blij met een afgesloten wc-tje.
Beetje privacy. En mooi om natte kleding op te hangen.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door L4H3 »

Idd geen voorstoelen gebruiken is minder ruimte maar we willen echt een afgesloten ruimte maken en ik wil het stuur niet zien. :-B
Foto,s komen nog.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door annoh »

@TS,
Waarom ga je gebruik maken van X-trem?
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door myway »

Om te isoleren...................denk ik
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1315
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door joske501 »

Beste,

Als ik allemaal je wensen lees hoop ik dat je een groot rijbewijs hebt want een L4H3 is een zware auto en met een degelijke inrichting zal er nog weinig gewichtsoverschot zijn voor een scooter.
Je zal dus heel goed moeten op het gewicht letten van de gebruikte materialen.
Met welke motor is het voertuig uitgerust? Indien het om een 3.0 liter gaat is deze 50 kg zwaarder dan de 2.3
De cabine niet betrekken in de leefruimte????? daar bega je toch een grote fout.
Je hebt net geen 4 meter inbouwruimte en je ontneemt reeds 2 meter voor het bed, dan blijft er slechts een kleine 2 meter over voor al de rest, 't zal moeilijk worden. Draaistoelen zijn gezellig en maken de zithoek zeer ruim, vergeet dat niet.
Die porta-potti? daar zou ik ook maar nog eens over nadenken!
Indien je met autocad overweg kan, kan ik je een digitale tekening bezorgen van de L4H2, mits een beetje stretchen naar boeven toe kan je dan daar mee aan de slag. PDF tekeningen kan je ook bekomen om een idee te geven. Ik tekende mijn camper op de mm uit voor ik het hoofdzakelijk liet uitbesteden en heb daar meerdere maanden aan getekend en over nagedacht, dus ga niet te snel aan de slag en denk daar zeer degelijk over na.
Mijn tekening gaat over een dwars bed en achterin een volledig afgesloten fietsruimte, dus een koude zone. Je komt dus niet in de camper via de achterzijde. Weet ook dat de achterzijde (achterlichtenzone en achterdeuren) heel moeilijk is te isoleren, indien het slechts een zomercamper is, is dat geen enkel probleem, maar..

Joske
Laatst gewijzigd door joske501 op zo 02 okt 2016, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door annoh »

@myway,
isoleren van temperatuur is een ander doel dan isoleren van geluid. Uit de topic is mij niet duidelijk welke vorm van isolatie bedoeld wordt. Vandaar mijn vraag.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door myway »

Voor geluidsisolatie heeft x-trem geen zin, dus nu maar hopen dat het voor temperatuur is.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door annoh »

Er zijn manieren om tegelijkertijd iets te doen aan geluidsisolatie en warmte isolatie.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door L4H3 »

- Dat van die voorstoelen niet betrekken bij de camper is een bewuste keuze. Anders hadden we wel een bestaand model gekocht. We willen eens wat anders en niet een 13 in een dozijn buscamper.
- Xtreme is puur voor warmte isolatie.
- Ja ik heb een C rijbewijs. Maar is echt niet nodig.

Vandaag de HPL platen besteld. Duropal geplakt op berkentriplex. Er komt geen plastic infrees strip op de kopse kanten maar het Berken wordt strak gelakt. Vonden we gewoon mooi.
Ook direct maar een nieuwe Festool invalcirkelzaag gekocht.
Laatst gewijzigd door L4H3 op ma 03 okt 2016, 15:10, 2 keer totaal gewijzigd.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door Sam vdb »

L4H3 schreef:
Ook direct maar een nieuwe Festool invalcirkelzaag gekocht.
Daar zul je geen spijt van hebben :thumbup:
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door 't Busje »

L4H3 schreef:- bestuurders stoel en bijrijders stoel worden niet gebruikt bij het camperen. De cabine wordt niet betrokken bij de camper
Als je het tussenschot laat zitten, moet je wel steeds buitenom van de cabine naar het camperdeel en vice versa. Bij slecht weer kan dat tegenvallen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door intrudy »

Die Thetford T1090 koelkast schijnt nogal een lawaai te maken. Ik zou voor een Waeco CoolMatic CRX gaan.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door pele »

Beste L4H3,
Bewaak het gewicht goed! De berken multiplexplaten met HPL zijn supergoed maar zeer zwaar. Onderschat het niet!
Het niet betrekken van de stuurcabine betekent veel plaatsverlies, maar er zijn zeker argumenten om dat te doen. De vaste wand kan je vervangen door een wand met een deur/doorgang.
Ik ben zeer benieuwd hoe je de beschikbare ruimte gaat benutten: langsbedden en toch nog ruimte voor twee fietsen en een scooter?! Een zithoek zonder cabinestoelen?
Plaats reactie