Ombouw Fiat Ducato L4H3

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3: KLAAR



Bericht door kampo »

Gewoon zo laten.
Meestal is het verlies zo iets als 1% per graad Celcius.
Dat is niet zo veel als je accu's al om 10h vol zijn.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3: KLAAR



Bericht door L4H3 »

Vandaag met het bootje naar Hvar...Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3: KLAAR



Bericht door gsm »

Ik snap de reactie van Kampo en Myway niet maar dat zal dan wel aan mij liggen
Myway heeft de zelfde vraag al eerder gesteld en daar op 11 februari antwoord op gehad viewtopic.php?f=7&t=8456989&start=378
En ik neem geen topic over en dus is dat inderdaad normaal dat ik reageer
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3: KLAAR



Bericht door myway »

Markenmies schreef:
L4H3 schreef:Vandaag weer de hobby BoB uitgehangen. Zonnepaneel in het L profiel gemaakt. 250wp moet genoeg zijn. Begin gemaakt met de boven kastjes. Boven eethoek komen er 4 en in de slaapkamer 3 grote aan weerszijden. Dus totaal 6.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Lijm je soms alle platen tegen die dak/wand regels??? Ik zie geen schroefgaten maar alleen lijmklemmen...Ben erg geïnteresseerd...
Ik zie het misschien via tapatalk niet goed maar van wie is bovenstaand bericht gsm
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3: KLAAR



Bericht door gsm »

L4H3 schreef
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3: KLAAR



Bericht door Markenmies »

L4H3 schreef:Latten aan dak zijn gelijmd en met blindmoeren. Scroll effe door topic dan kan je het zien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ging me meer over hoe je de frontpaneelgedeeltes aan elkaar gemaakt hebt, niet aan het dak. Dat had je uitvoerig beschreven! Klopt.
Thanx

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3: KLAAR



Bericht door myway »

Ah......... een quote is in tapatalk vaak slecht te zien.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3: KLAAR



Bericht door gsm »

Dan nog stel je de vraag 2 keer, op 11 februari waar je antwoord op kreeg en gisteren weer en dan word ik daarop aangevallen.
En als Tapatalk het niet goed weergeeft lees het dan eerst goed want mijn naam komt er in geen verte in voor
Ik ga ervan tussen en meld me af want op deze manier vind ik het niet leuk meer.
Groeten,
gsm
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3: KLAAR



Bericht door L4H3 »

front paneeltjes zijn gelijmd en aan achterzijde met hoekijzertjes geschroefd.

NIET afmelden gsm. Je leverd een positieve bijdrage op dit forum.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3: KLAAR



Bericht door myway »

Tja gsm waarom jij nou op je pik getrapt moet zijn geen idee.
Markenmies plaatsen een bericht waar ik van dacht dat het van hem zelf af kwam, ik leg uit waar het door komt en jij wil je afmelden.
Vorige week zou ik zeggen komt door de hitte, maar nu?
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Ombouw Fiat Ducato L4H3. BEVINDINGEN



Bericht door L4H3 »

Na 4 weken door het prachtige Kroatie te hebben getoerd hier onder de bevindingen van de camper zoals wij die ervaren hebben.

- Motor..top die 180 pk . Zonder problemen alle mogelijke bergen op rijden met veel koppel. Best zuinig gereden. Totaal 4600 km met een verbruik van 8,6/100. Dik tevree dus.
- maxfann. Zeer fijn op stand 10 zuigt hij je tegen het plafond. Op stand 1 maakt hij wel een licht fluitend geluid wat best irritant is. Tijdens slapen zetten we hem vaak op stand 2 of 3.
-S4 ramen. Zoals ik al eerder heb aangegeven vind ik dit niiet de meest ideale ramen voor in een bus maar een alternatief is er bijna niet. Het sluiten is en blijft een zorgvuldige handeling want het is best gammel vind ik. Ook in mijn caravan vond ik het nou niet de meest beste kwaliteit. Ben wel blij dat ik maar twee ramen in de bus heb gemaakt. Hierdoor was het met temperaturen boven de de 30 graden relatief aangenaam in de bus.
- luifel. Prima maar ook hier de potenbevestiging is van plastic. 1 is er afgebroken tijdens een rukwind. Dit onderdeel hadden ze beter van aluminium kunen maken. Maargoed verder werkt hij goed en snel.
- zonnepaneel. Prima. In de 4 weken niet aan de paal gestaan. Moet er wel bij zeggen we hadden veel zon. Ben er achtergekomen dat het paneel best warm wordt. Ik heb besloten om in het frame toch maar ventilatie gaten ga maken. De opbrengst wordt hierdoor ook hoger denk ik. Wel zo fijn met dagen als er minder zon is.
- koelkast. Doet het prima ook in de hitte. Zelfs vriesvak werkt perfect. Op de nachtstand hoor je hem niet.
Oven. Heerlijk. Broodjes opwarmen en heerlijke ovenschotels gehad net als thuis.
- watertank. Tja . Weinig gebruikt. Ik loop al 30 jaar met flessen water. Dit zal ik ook blijven doen. Water drinken uit de tank zal ik nooit doen. Heb hier geen goed gevoel bij. Als je in landen staat waar het 30+ is wordt het lauw.
- bed... Top. Heerlijk 180 x 200 in de lengte. Geen gekruip over elkaar.
- fietsen. Deze staan onder het bed wat een bewuste keus is. We zijn nu met de camper diverse steden in geweest en zo is de kans op stelen een stuk minder. En ze staan altijd droog.
- elektrische installatie. Alles werkt prima. Met de 800w omvormer kook ik zelfs water en laad er 2 fietsen mee op. Ipad en de telefoons ook. Ook de tandenborstel en scheerapparaat. Het zonnepaneel had in de middag de 230 AH accu weer vol.
- zitje. Heerlijk groot. Zit goed en je kan ook prima over dwars zitten heb ik gemerkt.
- dubbele bodem. Echt gemakkelijk. We hebben 4 grote vakken. 1 voor profiant. 1 voor de was. 1 voor gereedschap en 1 voor zooi.
- alkoof klep. Had niet gedacht dat ik deze veel zal gebruiken maar achteraf is dit het meest gebruikt opbergvak geworden.
Tja dat was het wel. Ik heb nog een lijstje met dingen die ik wel wat ga veranderen maar dat is zo gepiept. Oeja @ Kampo. Die kogelsnappers zijn echt top. Ik wil nooit meer anders. Gaan echt nooit open tijdens rijden. En bij stilstaan zijn ze echt ideaal.

Foto's van de veranderigen zullen de komende weken geplaatst worden. I.i.g. Voor onze volgende trip van 4 weken naar spanje eind september. Tussendoor lekker elk weekend op pad. Om te beginnen aankomend weekend naar Workum om daar lekker te gaan kiten
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3: KLAAR



Bericht door Markenmies »

[quote="L4H3"]front paneeltjes zijn gelijmd en aan achterzijde met hoekijzertjes geschroefd.

OK...Welke lijm heb je gebruikt, want het ziet er gelikt uit zeg.....!

Bedankt:

Mark
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3: Bevindingen



Bericht door gsm »

@Myway, ik heb me afgemeld op dit topic maar L4H3 melde in mijn topic dat hij een evaluatie ging melden en dus lees ik je berichtje nu pas, beter had geweest mij dit in een pm te melden dan had ik gelijk een reactie kunnen geven en had het niet in dit topic hoeven te staan want het is totaal niet relevant hier.
Maar als je terug lees dan meld ik dat je het voor de 2e keer vraagt waarom het paneel zo laag geplaatst is en daar reageerde ik op en daarop reageerde jij dat je verbaasd staat dat iemand anders het op deze manier monteert wat overkomt dat andere het niet doen zoals jij het wil of zoals jij het zou doen. Leren doe je meestal uit ervaringen
Dan kwam daarbij dat je mij aanviel dat ik een topic overnam met daarop de reactie van Kampo
Dat alles en met name de toon dat jij het vreemd vind dat men op deze manier iets monteert en dat weer terug koppelend naar mijn koelkast aansluiting was voor mij de reden om er van tussen te gaan en daaruit concludeerde jij weer dat ik van het forum ging afmelden maar ik meld in het forum van L4H3 dat ik me afmeld en dat heb ik dus ook gedaan
Verder heb ik niets tegen je en waardeer je inzet en adviezen waar ook ik veel van geleerd heb maar ik blijf 100% van mening dat iedereen het doet op de manier zoals hij het wil en er een goed gevoel bij heeft zo ook mijn koelkast en zo ook dit zonnepaneel ook al leert de ervaring nu dat meer lucht er onder meer afkoeling en dus meer opbrengst maar dat had ik ook al eerder gemeld.
Verder goede vrienden :cheers:



Nu weer back to topic, conclusie is dus dat je het geweldig heb gedaan L4H3 en dat het je een tevreden gevoel geeft.
Ervaringen leren altijd dat je dit of dat anders had moeten doen maar er is een topic hier over wat heb je veranderd wat dus inhoud dat al heb je het gedaan op de manier zoals je dat wil er later uit ervaringen toch anders over kan gaan denken.
Ik vind het geweldig hoe je het bedacht, gedaan en gemaakt heb en kijk uit naar je veranderingen voor zover die er zijn.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3: Bevindingen



Bericht door L4H3 »

@ mark . Met watervaste witte houtlijm. Smeert niet zoals constructielijm en zit goed vast

@ gsm. Grootste verandering die ik ga aanbrengen is onder het bed. De linker kant waar de fietsen staan is perfect maar de rechterkant ben ik niet tevreden over. Stoelen en tafel opbergruimte werkt goed maar de bakken erboven niet. Naast de fietsen ga ik denk ik 2 lange lades boven elkaar plaatsen met daarin diverse vakken. Boven de stoelen en tafel komt een groot opbergvak. Had hier al mijn twijfels over en heb het gelukkig ook niet definitief gelijmd en vastgeschroefd. Dus zo weer los te halen om te veranderen. En ook ga ik om de paar cm grote gaten in het L profiel voor het zonnepaneel boren. Er moet meer Ampere te halen zijn . Ik laad nu maar met 9-11A terwijl theoretisch rond de 15A mogelijk moet zijn. Maar dat niet alleen het zonnepaneel wordt te warm voor mijn gevoel wat op den duur mischien funest kan worden mbt levensduur of mischien wel brand.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Plaats reactie