stoelen in de Ducato

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: stoelen in de Ducato



Bericht door annoh »

Wanneer je een stoel los haalt, om bijvoorbeeld een draaischijf te plaatsen, kan je het beste van te voren de airbag uit zetten. Scheelt vaak gedoe met een flikkerend lampje.
EdwinH
Berichten: 13
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 18:18

Re: stoelen in de Ducato



Bericht door EdwinH »

Airbag uitschakelen? Dat kan niet he, athans niet met een druk op de knop.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: stoelen in de Ducato



Bericht door Kroppie »

contact uit , dan de stekker (meestal een gele) losmaken , en met de losse stekker contact niet aan doen , doe je dat wel dat contact aan met stekker los , dan moet je ook als de stekker weer vastzit de boel meestal (laten)resetten .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: stoelen in de Ducato



Bericht door gsm »

Welke stoelen zijn, als vervanger voor een 2011 Ducato stoel, goed ?
Ik lees hier Volvo maar van welk model en bouwjaar ?
En die van Renault Espace ?
Ik ga eerst nog even zoek naar een originele bijrijdersstoel maar als dat te gek wordt (ik kreeg een aanbieding van ±€500 met inruil van het bankje) dan overweeg ik een ander merk te plaatsen.
Weet iemand een sloperij voor Ducato´s ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
martinelke
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
Locatie: Geesteren
Contacteer:

Re: stoelen in de Ducato



Bericht door martinelke »

Zelf heb ik de stoelen van een renault espace , bouwjaar weet ik zo niet,maar zitten goed en kosten 75,- euro per 2 incl, draaischijf.
Nadeel is dat je iets hoger zit,persoonlijk ervaar ik dat wel als prettig.

https://www.autosnuverink.nl

Jongens hebben veel staan en op het schap liggen.


Groet Martin
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.

https://www.martin-elke.com/
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: stoelen in de Ducato



Bericht door gsm »

Ik hoorde net dat een kennis stoelen uit een Vivaro in zijn Ducato heeft zitten
Weet iemand of die inderdaad passen of dat er wat aangepast moet worden ?
Ik weet een paar z.g.a.n uit een Vivaro van 2015 te staan
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Fendt6801997
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 07 sep 2016, 12:52

stoelen in de Ducato



Bericht door Fendt6801997 »

Ik heb een Fiat Ducato van 1997 met de originele stoelen maar persoonlijk vind ik deze erg slecht zitten. Ik wil deze winter proberen om er een set DAF stoelen in te monteren. Deze hebben een langere rugleuning en een beter zit comfort. Iemand ervaring hiermee?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: stoelen in de Ducato



Bericht door gsm »

Ik heb het bankje verwijderd en een verlaagde consol geplaatst, daar komt een draaiplateau op met een stoel
Onder het bankje zat alleen een aansluiting maar er zat geen stekker in dus dat viel mee, nu moet ik alleen een extra frame maken om de andere stoelen er op te kunnen plaatsen.
Vraagje is hoe de stoel te bevestigen ? Met hamerkopbouten ? Wie weet dat ?

De bestuurdersstoel met consol gaat er ook nog uit en daar zit ook de gele aansluiting onder maar nu wel met een stekker er in met 4 draden die naar de gordelaansluiting lopen
Aan de andere stoel die er in komt zit een gordelaansluiting maar daar zit geen stekker aan om die te gebruiken.
Hoe kan ik dat oplossen ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Toedeledoki

Re: stoelen in de Ducato



Bericht door Toedeledoki »

Onder de bestuurderstoel gaan 2 draden naar de gordelspanner. Deze kun je eventueel overbruggen met een 2 Ohm weerstand. Ook gaan er 2 draden naar de gordelsluiting. Deze moet je niet doorknippen. Het handigst is om de gordelsluiting van de gordelspanner af te slijpen en deze weer aan de nieuwe stoel te bevestigen.
De "signalering" in de gordelsluiting is namelijk een spoeltje waar een ferriet kerntje ingedrukt wordt als je de gordel erin doet. Dus niet door te verbinden of met een weerstandje op te lossen.

Afbeelding

Ik was helaas zo "slim" om de draad wel af te knippen. Ik heb het op deze manier opgelost. (Dit is de complete "signalering" uit de gordelsluiting geblokkeerd in de stand waarin de gordel erin zit)

Afbeelding

Zo ziet het er dan compleet uit. De gele weerstanden zijn de vervangers van de gordelspanners.

Afbeelding

De gordelspanner en gordelsluiting op de bestuurdersstoel is een complete losse unit. Het mooiste zou zijn als je deze weer compleet over kunt zetten op de nieuwe stoel. Bij mij lukte dat niet helaas.

De gordelspanners kun je dus vervangen door een weerstand van 2 Ohm.
De "signalering: voor de ingestoken gordel niet. Deze moet je eigenlijk in de sluiting laten zitten.

Bevestiging van de stoelen op de Ducato draaiplateaus heb ik met 8 mm dikke tussenplaten gedaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: stoelen in de Ducato



Bericht door gsm »

Misschien een domme vraag maar zit de gordelspanner samen met de gordelsluiting in één houder ?
Want de 4 draden gaan samen naar de gordelsluiting. Ik dacht dat de gordelspanner in de riem zat dus in de wand maar nu vermoed ik van niet.

Zo te zien zitten de rails van de nieuwe stoelen verder uit elkaar dan de originele stoelen en die van mij juist dichter bij elkaar, de originele zitten op 41cm en die mijn nieuwe op 31cm
Daarom denk ik om een 10mm plaat te maken zoals jij dat heb gedaan maar daar tussen 2 strippen van 10mm waar de nieuwe stoelen op komen.
Deze moet ik met hamerkopbouten M10 vast zetten
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Toedeledoki

Re: stoelen in de Ducato



Bericht door Toedeledoki »

Ja, de gordelspanner trekt de gordelsluiting aan bij deze bussen. Er zit een staalkabeltje aan de sluiting. Deze heb ik losgeslepen en de sluiting weer aan een strip gelast. Met de strip kon ik de sluiting aan de stoel bevestigen. De sluiting en spanner is 1 unit. Als er ruimte is zou je dat op de nieuwe stoel over kunnen zetten...
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: stoelen in de Ducato



Bericht door gsm »

Ik zie dat de nieuwe stoel uit het midden van het draaiplateau komt te staan omdat de ene strip breder is dan de andere, is dat met een bepaalde bedoeling gedaan ?

Hoe breed zijn je strippen ? Ik heb een mal gemaakt van hout en als ik de stoel in het midden zet dan heb ik aan beiden kanten een strip nodig van 9cm omdat de rails van de nieuwe stoelen 31cm uit elkaar zitten en die van de draaiplateau zitten op 41cm dus beiden komen dan 5cm naar binnen toen en met 2cm vlees naast het gat kom je uit op 9cm
Wel maak ik de strippen 20mm dik omdat het voor mij dan beter uit komt.

De gordelspanner/gordelsluiting moet ik nog uit dokteren want met een strip gaat het niet lukken, het mooie is als ik hem compleet kan overzetten. Ook het wegwerken van de cilinder is nog iets wat ik nog niet weet.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Toedeledoki

Re: stoelen in de Ducato



Bericht door Toedeledoki »

De stoelen staan iets uit het midden omdat de hendel van het draaiplateau er dan bij langs kan.

Dit kwam het beste uit zo.

Voordeel (toeval) is dat mijn bestuurdersstoel nu exact midden achter het stuur staat. Dat is standaard niet zo. Let er maar op. Mankeert enkele centimeters aan.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: stoelen in de Ducato



Bericht door gsm »

Ik zal daar eens op letten maar hoe breed zijn jouw strippen ?
Ik weet niet of 9cm breed te breed wordt ook al zijn die 20mm dik
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie