Ombouw Citroen Jumper L3H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Dat is ook de rede dat ik het met een schakelaar gaat doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door WoutvanAken »

Ziet er geweldig uit!
De vergrendeling vind ik een heel goed idee. Ga ik waarschijnlijk van je overnemen...... Het zou ook mechanisch bediend kunnen worden met een handeltje of een voetpedaaltje op de vloer; een stangetje onder het keukenblok door, heveltje aan de achterkant die de stang bediend en tuimelaartje op vloer voor de keuken.
Gaan we nog eens over nadenken.

De vraag kwam langs wat er zoal tegenviel tijdens de bouw, wat mij nog wat tegenvalt is het wegwerken van alle leidingen; warm- en koud water, gasleidingen, afvoeren, luchtslangen van de kachel.
Ik wil een vlakke vloer zonder gootje of iets dergelijks en alle ruimte zo gunstig mogelijk benutten, probeer dan alles maar eens netjes aangesloten te krijgen.
Wout.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door kampo »

@Intrudy
Nu ben ik ook weer jaloers op je kast met brede schuiven.
Bij mijn volgende camper doe ik je na, maar kan zoiets wel niet zelf bouwen !
Welk merk/type toilet is dat eigenlijk ?

@Woutvanaken
Zelf werk ik het liefst met een technische kabelgoot rondom.
2 stuks.
Een ring boven en een ring beneden (kabelgoot)
Die zijn niet helemaal een gesloten ring, want je zit met de inkomdeur, de douchebak enzo.
Daarom zijn er minstens 2 verticale verbindingen tussen de onder ring en de boven ring.
Bij mij lopen die achter de koelkast en achterin de hoge kleerkast.
Boven in de douche gebruik ik een inox buis.
Daar kan je natte jassen aan hangen of handdoeken. Maar door die inox buis lopen de kabels.
Hier zie je (bovenaan) een voorbeeld van het principe (40mm inox geborsteld)


Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Appiecamp »

Iets wat je met de hand moet doen kan je vergeten.
Je kan altijd een schakelaar plaatsen voor ontgrendelen met draaiende motor indien dat nodig is...

Verder inderdaad een mooie keuken.
Mocht je tijd over hebben.... :roll:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door kampo »

intrudy schreef:...Ik twijfel nog of ik dat over de D+ laat doen. Nadeel is dat je nooit de la kan openen met draaiende motor. Ik denk zelf aan een schakelaar...
Ik zie geen nadelen aan een D+ (dynamo plus) of +15 (plus na contact) schakeling.
Als je het handbediend gaat doen schiet het zijn doel weer voorbij.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

kampo schreef: Welk merk/type toilet is dat eigenlijk ?
Johnson AquaT Toilet Laguna met versnijder
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door PaulBng »

Ik kan zo snel niet verzinnen waarom ik een keukenla met draaiende motor zou willen openen...
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Appiecamp schreef:Iets wat je met de hand moet doen kan je vergeten.
Je kan altijd een schakelaar plaatsen voor ontgrendelen met draaiende motor indien dat nodig is...
Kijk dit wil ik eigenlijk, vergrendelen als ik de motor start en ontgrendelen als ik de motor uitzet.
Maar het probleem is dan dat bij draaiende motor de lades niet open kunnen. Hoe los ik dat dan op met een
schakelaar. Zie daar graag een schema van hoe ik dat moet aansluiten.(Mijn sterkste kant is niet elektra)
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Charles Franconi »

Dit wordt/is een prachtige bus. En heel verstandig dat je 2-pits gasstel genomen hebt. Bij 3 pits ziteen de pitten meestal te dicht op elkaar.

Mijn aanrader (overigens voor iedere camperaar die met ruimte tekort komt op het gasstel): Hotpans van Kuhn Ricon. 5-7 minuten je aardappels en groente koken en dan van het gas afnemen en laten nagaren. Dan heb je de pitten weer vrij voor vlees en wat je nog meer wil. Kosten wat maar besparen gas en belangrijker nog: ruimte op je gasstel.
En het maakt geen donder uit of je de aardappelen en groente een paar minuten langer in de hete pannen houdt, het blijft gewoon goed tot je vlees klaar is.

https://www.amazon.de/KUHN-RIKON-30712- ... B000J6YFWO

Groeten Charles
Gebruikersavatar
HAK
Berichten: 201
Lid geworden op: do 03 mar 2005, 8:48
Locatie: ASSEN

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door HAK »

Er is ook een mooie driepits gas op glas kookplaat met voldoende ruimte maar die is 70 cm breed.
Topline-931-Shadow.jpg
Topline-931-Shadow.jpg (42.06 KiB) 592 keer bekeken
We are far beyond "1984"

The Earth does not belong to us
we belong to the Earth
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door PaulBng »

Ik heb nog eens nagedacht over dat lade-blokkeer systeem.
En krijg de indruk dat die actuator continue bekrachtigd is wanneer de laden op slot zijn. En je wil ze met draaiende motor toch open kunnen maken.

Wanneer ik in het keukenblok de deuren door laden ga vervangen, ga ik het iets anders aanpakken. Misschien heb je iets aan het idee..

Aan de vertikale stang zou ik die haken andersom zetten, zodat ze de laden blokkeren in de onderste stand.
Die stang rust (niet noodzakelijkerwijs) aan de onderkant op een plaatje met een gat erin, of iets wat daar op lijkt. Maar hij staat net naast het gat. Het plaatje wordt met een veertje in die stand gehouden. Dat plaatje wordt opzij getrokken door de magneet (al dat niet via een relais) wanneer de D+ spanning voert. Stang valt naar beneden en de laden zijn geblokkeerd. Op hetzelfde moment wordt een microswitch ondr de stang geopent, welke de spanning weer van de magneet afhaalt.
Er zit een pennetje ofzoiets aan de stang die net buiten het blok steekt. Omhoog trekken, plaatje schiet onder de stang, ladenniet langer geblokkeerd.

Zou je al een lade met draaiende motor willen openen, stang omhoog trekken. Microswitch sluit en bekrachtigt de magneet. Plaatje blijft dus net zolang open als je de stang omhoog houdt. La open. Doe je ding. La sluiten, stang loslaten, alles weer op slot. Magniet niet meer bekrachtigd.

De vergrendeling zou nog zo gemaakt kunnen worden dat je een la door de vergrendeling heen dicht kunt doen zonder de stang op te tillen.

Is maar een idee. Schieten maarrrr....
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

HAK schreef:Er is ook een mooie driepits gas op glas kookplaat met voldoende ruimte maar die is 70 cm breed.
Naar die had ik ook gekeken maar neemt te veel ruimte in
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

PaulBng schreef:Ik heb nog eens nagedacht over dat lade-blokkeer systeem.
Klink voor mij heel ingewikkeld. Kan je wel vertellen dat de actuator niet bekrachtigd is als die omhoog
of omlaag staat.
Maar volgens Appiecamp moet het ook met een schakelaar te doen zijn dus
hopelijk reageer Appiecamp of een mede forum lid nog hoe ik dat moet realiseren.

Groet André
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Appiecamp »

intrudy schreef:
PaulBng schreef:Ik heb nog eens nagedacht over dat lade-blokkeer systeem.
Klink voor mij heel ingewikkeld. Kan je wel vertellen dat de actuator niet bekrachtigd is als die omhoog
of omlaag staat.
Maar volgens Appiecamp moet het ook met een schakelaar te doen zijn dus
hopelijk reageer Appiecamp of een mede forum lid nog hoe ik dat moet realiseren.

Groet André
Ik zat te denken om gewoon een pulsdrukker (veer terug) te gebruiken die je dan ingedrukt moet houden om de voedingspanning te onderbreken zodat de la open wil.
Is misschien ook niet optimaal maar hoe vaak zal je de la moeten openen met een draaiende motor?
Dus gewoon een verbreekcontact die ingedrukt moet blijven om de 12 volt te onderbreken.
https://www.elektratotaal.nl/jung-impul ... -UQAvD_BwE

of kleinere uitvoering...
Plaats reactie