Appie zijn nieuwe zelfbouw Ducato

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Appie zijn nieuwe zelfbouw Ducato



Bericht door Appiecamp »

Hallo allemaal.
Als het mee zit heb ik voor het weekend mijn Ducato op naam en kan het bouwen beginnen.
Moet allemaal snel snel want in week 32 heb ik vakantie. :roll:
Eerst de basis voor een keuring.
Dubbel bed, keuken en langs zit voor de zitplaatsen op kenteken.

Vraag 1:
Wat is beter een absortie koelkast of een Compressor.
Moet muis stil zijn voor de nacht.
Iemand info hiervoor? ( 12V, 230V en gas)

Vraag 2:
Kosten om glas in de deur en zijpaneel bij de extra zitplaatsen te plaasten.
Misschien een adres in het noorden?

Graag hulp en reactie.

Beloof foto's te plaatsen van het verloop en vorderingen..... :D
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Appie zijn nieuwe zelfbouw Ducato



Bericht door Navigator »

(Bijna) Gefeliciteerd met je aanwinst!

1)
'compressorkoelkast en stil' gaan niet samen..... Ik heb zelf een Waeco maar deze slaat 's-nachts wel een paar keer per uur aan en is minder stil dan een absorptiekoelkast

2)
Geen idee, daar komen anderen nog wel op terug :wink:

Succes met de bouw. Overigens 'Haast' (week 32 op pad) is niet altijd een goede uitdaging.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Appie zijn nieuwe zelfbouw Ducato



Bericht door henk en lila »

Mijn Waeco koel lade is echt wel fluisterstil en ik heb er 's nachts ook geen last van. Maar geluidsgevoeligheid is natuurlijk persoonlijk.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Appie zijn nieuwe zelfbouw Ducato



Bericht door 't Busje »

Een absorptiekoelkast heeft geen bewegende delen en is dus in ieder geval stil (tenzij je het vlammetje zou horen, als hij op gas draait).
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Appie zijn nieuwe zelfbouw Ducato



Bericht door annoh »

TS,
Ik heb een koellade en ik die is geen stoorzender gedurende mijn slaap. Maar dat zegt niets over hoe jij dat gaat ervaren. Wellicht kan je ergens een werkende koelkast beluisteren.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Appie zijn nieuwe zelfbouw Ducato



Bericht door de Jonckheer »

Wil ik mijn Wirlpool horen moet ik toch echt mijn oor tegen de kast leggen. Maar dat is dan ook geen 12 volt speelgoed maar een goede huis koelkast. Het is nl het beste wat je kunt doen, een superzuinige 230 volt kast kopen en die op een omvormer laten werken. Je bent dan niet alleen veel goedkoper uit maar je hebt dan ook iets goeds en geen gedoe met peperdure reparaties van 12 volt koelkasten. Lees het forum er maar op na!
Gebruikersavatar
marco-dea
Berichten: 152
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 18:53

Re: Appie zijn nieuwe zelfbouw Ducato



Bericht door marco-dea »

Beste Jonckheer,

Kun je aangeven wat er voor nodig is om een compressor koelkast te laten werken, hoeveel accu's van hoeveel ampere en hoeveel zonnepanelen je tegenover met zetten om dat dagelijks te laten werken. tevens heb ik een vraag over de compressor koelkast zelf, heb je hierbij geen last dat door het schommelen en bewegen de koelkast niet meer koelt? normaal zeggen ze dat als je een koelkast vervoert dat deze even moet "rusten" voordat je hem aanzet.
Met vriendelijke groet,

Marco

We Love What We Do, Trying To Live Our Dream
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Appie zijn nieuwe zelfbouw Ducato



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb al jaren een normale koelkast in de camper en die koelt als de beste. Die dingen worden ook op schepen gebruikt en die liggen, zeker op zee, niet altijd lekker rustig in het water. Dus dat ze het niet doen in een camper is een fabeltje. Koop altijd een A+++ koelkast, die zijn het best geïsoleerd en dus het zuinigst. Daar kan qua isolatie geen caravan koelkast tegenop. Hij slaat dus maar heel af en toe aan dus weinig stroomverbruik. De omvormer moet wel zwaarder zijn dan de waarde die op de koelkast staat. Dit door de hogere aanloopstroom die de motor van de kast nodig heeft.
De accu. Tja, dat is altijd lastig want die moet worden opgeladen, hoe groot ie ook is. Doe je dat met zonnepanelen ben je afhankelijk of de zon wel of niet schijnt. Trek je regelmatig verder laad de dynamo de accu en heb je geen zorgen. Sta je aan de paal wordt de accu weer daardoor opgeladen en draait ook de koelkast daar op. Het is dus een strikt persoonlijk verhaal.
Gebruikersavatar
marco-dea
Berichten: 152
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 18:53

Re: Appie zijn nieuwe zelfbouw Ducato



Bericht door marco-dea »

Helemaal duidelijk, prachtig dat het zo goed werkt. op dit moment is bij ons onder garantie het 220 element van de absorptiekoelkast vervangen. Maar mochten wij dan toch niet tevreden zijn dan weten we dat er een goed alternatief is.
Met vriendelijke groet,

Marco

We Love What We Do, Trying To Live Our Dream
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Appie zijn nieuwe zelfbouw Ducato



Bericht door de Jonckheer »

Het hangt natuurlijk wel van de maat, merk kast af en waar je hem koopt maar je kunt al klaar zijn voor een €200 tot €250 voor de kast + omvormer, bv deze: http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_in ... nt=1962687
Vergelijk dat maar eens met de kosten van een caravan koelkast, die kost makkelijk 3 keer zoveel.
Toedeledoki

Re: Appie zijn nieuwe zelfbouw Ducato



Bericht door Toedeledoki »

Er bestaan zogenaamde hybride koelkasten/boxen. Deze koelen op 220 volt met compressortechniek. En bij 12 Volt met absorptietechniek. Misschien dat dat een oplossing is?
Ik heb een compressorkoelbox van Waeco. Niet de goedkoopste wel supergoed. Ik hoor hem 's nachts niet. En het stroomverbruik is dusdanig laag dat het enkele zonnepaneel stroom genoeg levert om de koelbox mooi op temperatuur te houden als de camper geparkeerd staat.
Mocht je een hybride koelbox willen, dan weet ik nog iemand die zo'n ding nieuw "over" heeft. (Verkeerd besteld). In de omgeving van Noord-Groningen ;-)

Ramen extra in een Ducato kan niet zomaar. De plaatdelen van een bus met ramen zijn anders gevormd. Originele ramen passen dus sowieso niet. Misschien een paar mooie caravan schuiframen kopen en die erin zetten? Zo heb ik het gedaan.
de Jonckheer schreef:Wil ik mijn Wirlpool horen moet ik toch echt mijn oor tegen de kast leggen. Maar dat is dan ook geen 12 volt speelgoed maar een goede huis koelkast. Het is nl het beste wat je kunt doen, een superzuinige 230 volt kast kopen en die op een omvormer laten werken. Je bent dan niet alleen veel goedkoper uit maar je hebt dan ook iets goeds en geen gedoe met peperdure reparaties van 12 volt koelkasten. Lees het forum er maar op na!
Hou nou toch eens op constant te vermelden hoe geweldig zo'n touringcar bus wel niet is... We hebben het hier over een buscamper! Dat is heel wat anders:

-De wegenbelasting is een fractie van die van jou (Wij gaan niet failliet aan de MRB en hoeven de bus niet te schorsen als we hem niet gebruiken)
-Wij kunnen op plekken komen waar jij alleen maar van kunt dromen, of die voor jou alleen maar bereikbaar zijn met de auto die je op een aanhanger meesleept
-Het brandstofverbruik is ongeveer 4 keer zo laag
-Wij kunnen op een normale camping een leuk plekje uitzoeken
-Onze bussen passen op iedere camperplaats en wij zijn niet veroordeeld tot de busparkeerplaatsen (waar jij officieel ook helemaal niet mag staan)
-Als wij pech krijgen kunnen we bij iedere normale garage terecht
-Als wij onze bus op marktplaats zetten is ie binnen een paar dagen verkocht....

En zo kan ik nog wel veel meer voordelen opnoemen van onze "12 volt speelgoedcampers" of "poppenhuisjes op wielen"...
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Appie zijn nieuwe zelfbouw Ducato



Bericht door de Jonckheer »

-De wegenbelasting is een fractie van die van jou (Wij gaan niet failliet aan de MRB en hoeven de bus niet te schorsen als we hem niet gebruiken)
Betaal jij ook €120 per jaar? Schorsen, wat is dat? Nooit gedaan.

-Wij kunnen op plekken komen waar jij alleen maar van kunt dromen, of die voor jou alleen maar bereikbaar zijn met de auto die je op een aanhanger meesleept
Mijn auto komt inderdaad op plekken waar jij alleen maar van kunt dromen. En wat is er verkeerd aan het meenemen van een auto?

-Het brandstofverbruik is ongeveer 4 keer zo laag
Dus jij rijd 1 op 16? Ik geloof er niks van . .

-Wij kunnen op een normale camping een leuk plekje uitzoeken
Ik wil absoluut niet op een camping staan als ik het even kan vermijden.

-Onze bussen passen op iedere camperplaats en wij zijn niet veroordeeld tot de busparkeerplaatsen (waar jij officieel ook helemaal niet mag staan)
Wij staan vaak op camperplaatsen maar inderdaad niet in NL waar kleinschaligheid hoogtij viert.

-Als wij pech krijgen kunnen we bij iedere normale garage terecht
Mijn bus doet het gewoon ondanks zijn meer dan 1 miljoen km. Doe dat maar eens na! In meer dan 100.000 km nooit onderweg iemand nodig gehad. Maar ja, zo'n touringcar he, die is gebouwd op afstanden.

-Als wij onze bus op marktplaats zetten is ie binnen een paar dagen verkocht....
Nooit geprobeerd maar waarschijnlijk ooit wel noodzakelijk. Als de vraagprijs goed is zal het geen probleem zijn.

En zo kan ik nog wel veel meer voordelen opnoemen van onze "12 volt speelgoedcampers" of "poppenhuisjes op wielen"...
Ik heb het niet over speelgoedcampers maar over speelgoed 12 volt spul, lezen is kennelijk moeilijk. Poppenhuis op wielen is een term die in ieder geval ik nooit heb gebezigd.
Verder snap ik niet helemaal waar deze reactie vandaan komt. Het gaat hier over koelkasten en ik geef als alternatief voor 12 volt spul een tafelmodel koelkast op een omvormer. Wat dat met mijn camper heeft uit te staan snap ik niet.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Appie zijn nieuwe zelfbouw Ducato



Bericht door Aloys »

Appiecamp schreef:Eerst de basis voor een keuring.
Dubbel bed, keuken en langs zit voor de zitplaatsen op kenteken.
Oeps, zou ik even navragen bij de RDW!
Volgens mij krijg je sinds zomer 2012 of 2013 voor een langsbank géén zitplaatsen meer
op je kenteken. Dan wordt de bus dus gewoon een 2-persoons kampeerauto!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Appie zijn nieuwe zelfbouw Ducato



Bericht door Appiecamp »

Aloys schreef:
Appiecamp schreef:Eerst de basis voor een keuring.
Dubbel bed, keuken en langs zit voor de zitplaatsen op kenteken.
Oeps, zou ik even navragen bij de RDW!
Volgens mij krijg je sinds zomer 2012 of 2013 voor een langsbank géén zitplaatsen meer
op je kenteken. Dan wordt de bus dus gewoon een 2-persoons kampeerauto!
Heb net gebeld maar zij geven aan dat een bus voor 2004 alleen nog een goedkeur krijg met een langsbank?
Ik zag een Crafter op internet staan uit 2008 met 6 zitplaatsen in vorm van langsbanken.
Hoe kan dat?
Kijk maar bij RDW op het kenteken.. HP-753-J
Ik heb net met een camperbouwer gebeld hier in het noorden die zegt het ook wel eens voor elkaar te hebben gekregen.
Zijn laatste bus was ook 1 uit 2008 die recent nog op kenteken van een camper is komen te staan.
http://www.autokopen.nl/tweedehands-aut ... -kw-camper
https://ovi.rdw.nl/
Plaats reactie