Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducato?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducat



Bericht door ronron »

Dan was hij waarschijnlijk er al uitgeprogrameerd o.i.d. Hij lag immers eerst ook al los begrijp ik.

Aangezien het hier om een Boxer (lees: Ducato of Jumper) gaat, is dit niet mogelijk vanwege de bijrijders airbag. Die zal anders niet functioneren is mij verteld.

De vraag is dus eigenlijk:
Wat te doen met de twee stekkers(4 draadjes) die aan de bestuurdersstoel zitten, die nu op de plek staat van het bankje.
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducat



Bericht door Gee »

Ik heb in mijn Ducato van augustus 2013 ook het bankje vervangen door een (vrijwel nieuwe) bijrijdersstoel. In de oude situatie was er vanuit het bankje een stekker met 4 kabels en vanaf de vloer een contrastekker met eveneens 4 kabels. Aan de nieuwe stoel zit exact dezelfde (gele) stekker met 4 kabels. Naar alle waarschijnlijkheid (kan ik niet meer nagaan) zat er aan de bank dus alleen een detectie op de gordel aan de deurkant, en niet die in het midden.
Sinds plaatsen van de stoel dus ook die vervelende foutmelding op de airbag.
Na uitlezing bij een (niet Fiat) garage blijkt dat de weerstand op de bestuurdersstoel en op de bijrijdersstoel in orde is (nl. 1,6 Ohm). Er is dus geen storing, terwijl het systeem aangeeft dat die er wel is. Het solderen van een weerstand heeft dan ook geen zin. De foutmelding dient door een Fiat garage te worden "gewist".
Overigens schakelt het systeem de airbags uit door deze foutmelding. Het is dus niet alleen een vervelend lampje dat voor niks brandt, maar de airbags doen het niet.

Over een paar weken voor een beurt en APK naar mijn Fiat garage. Ik laat dan even weten wat de uitkomst is.

Cheers,

Gee
aenklaar
Berichten: 6
Lid geworden op: do 09 nov 2017, 14:00

Re: Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducat



Bericht door aenklaar »

Ik ga in mijn ducato uit 2008 de bestuurdersstoel en het bankje vervangen door twee gebruikte stoelen uit een Saab. Deze stoelen hebben wel de detectie of de gordel gesloten is, echter geen gordel aanspanner. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik verwacht dat het systeem dit ook niket leuk gaat vinden. Weet iemand of dit inderdaad een probleem is en belangrijker nog, heeft iemand een oplossing?
Alvast bedankt voor de reacties.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducat



Bericht door gsm »

Bij mijn bankje zat geen aansluiting dus ook nu niet op de bijrijdersstoel. Heb jij onder het bankje wel een stekker aansluiting zitten ?
Van de bestuurdersstoel heb ik de gordelspanner afgehaald en over gezet op de nieuwe stoelen die ook geen origineel Ducato waren.
Hier zie hoe ik het gedaan heb maar zoals gezegd ik had geen stekkeraansluiting onder het bankje zitten.
viewtopic.php?f=7&t=8458214&start=238
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducat



Bericht door Gee »

De Fiat dealer waar ik de auto (2013) in onderhoud heb, kon er niets mee. De airbags doen het overigens wel, volgens hen.
Geen APK afkeuringspunt, wel een aantekening in het keuringsrapport.
Blijft merkwaardig.

Cheers,

Gee
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducat



Bericht door WoutvanAken »

Simpele oplossing.....? Laat alle stekkers op de originele plaats zitten en knoop de overbodige gordelsluiting met twee ti-wraps onder de stoel. Werkt gegarandeerd.
Wout.
Plaats reactie