Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducato?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducato?



Bericht door ronron »

Ik lees op dit forum meerdere antwoorden hoe de airbag fout van Ducato te omzeilen, nadat je een bijrijdersstoel hebt geplaatst in plaats van het bijrijdersbankje.

Ik kan echter niet vinden tussen welke van de 4 draadjes het weerstandje moet. Ik heb ze alle 4 geprobeerd en zelfs een combi, maar het lampje blijft aan. Of zit de fout inmiddels in mijn computer (ik heb tussendoor gereden) en moet ik deze eerst resetten?

Dus waar komt het weerstandje? Dit zijn de opties:

- kabel met zwarte en rode draad (deze draad loopt naar binnen in de gordeltulp)
- iets dikkere kabel met zwarte en gele draad (bevestigd bovenop de gordelspanner)

Morgen heb ik een APK afspraak, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen. :crazy:
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Help met 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Du



Bericht door Gee »

Ben hier ook benieuwd naar, zelfde vraag.....

Cheers,

Gee
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Help met 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Du



Bericht door Kroppie »

eerst resetten en dan weer proberen en zeker weten dat die 2 ohm de juiste is .ook al op youtube gekeken ?
na elke foutmelding eerst resetten voor je weer probeert
als de weerstand niet goed zit gaat de melding niet weg , dus kan je die melding wissen zit de weerstand goed , zo niet dan weer proberen , zo werkte het bij een zij airbag van een fiat 500.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pele
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducat



Bericht door pele »

Bij mijn Ducato van 2012 heb ik een 2 Ohm weerstandje gesoldeerd tussen een oranje met wit en een oranje met blauwe ader. Aanvankelijk kreeg de technieker van de FIAT garage het lampje niét uit. Toen ik de wagen even later terug startte, bleef het uit. Raar.
(Ps. Ik moest het weerstandje zelf plaatsen, de garage vond dat ok maar ik moest zelf de verantwoordelijkheid nemen. De oplossing die FIAT aanbiedt is een dure : een aangepaste stuurdoos voor een configuratie met twee zitplaatsen, twee gordels.Heb ik niet moeten doen.)
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducat



Bericht door ronron »

Heren dank voor de reacties.

Om op de vraag terug te komen, weet iemand ook tussen welk draadje hij komt?
vejego
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 14:57

Re: Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducat



Bericht door vejego »

Ik heb een Ducato uit 2006, nieuwe model, en ik heb het volgende gedaan:
De verbinding tussen de gordels van de bank en later stoel gaat via een gele stekkerverbinding. Het stekkerdeel dat aan de bank zit heeft 4 draden, want 2 gordels. Maar dat gaat dus weg.
Het stekkerdeel dat aan de nieuwe stoel zit heeft 2 draden, want maar 1 gordel. Er zijn 2 vakjes leeg.
Het stekkerdeel dat aan de kabel naar de regelaar zit heeft nog 4 draden. Je kunt zien welke 2 draden contact gaan maken met de 2 draden in de nieuwe contrastekker. Als je nu de isolatietape weghaalt kun je de 2 overbodige draden doorknippen. Verbind nu de 2 draden die de kabel ingaan via de 2 ohm weerstand. De regelaar wordt nu gefopt. Het lampje brandt niet meer.

Overigens is zou het branden van het lampje geen reden tot afkeuring bij APK keuring zijn. Hoogstens een aantekening.
Succes!
Victor
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducat



Bericht door ronron »

Bedankt voor je reactie Victor. Dat leek mij ook een logische werkwijze. Helaas heeft mijn stoel uit 2015 ook 4 draadjes. 2 gaan naar de gordeltulp en 2 gaan naar de spanner van de gordeltulp. De gele aansluiting en de draadjes zijn dus identiek aan die van het bankje.

- kabel met zwarte en rode draad (deze draad loopt naar binnen in de gordeltulp)
- iets dikkere kabel met zwarte en gele draad (bevestigd bovenop de gordelspanner)

Het lijkt mij logisch dat het weerstandje tussen de zwarte en rode draad zal moeten. Wellicht maar proberen en dan maar naar de garage voor een reset. In het ergste geval moet ik nog eens komen. Als het dan nog niet werkt dan met verschillende weerstanden proberen. Vraag me echter af wat de garagekosten dan gaan worden.

Heeft niemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducat



Bericht door de Jonckheer »

Die computer kun je zelf ook resetten, ik weet alleen niet hoe. Destijds vaak gedaan bij BMW auto's waar heel irritant een onderhoudslampje ging branden. Een kwestie van even de juiste draden doorverbinden en het was weer uit. Als je dus uitvind (Google is je vriend) welke draden je kort moet doorverbinden kun je zelf de computer resetten, kosteloos!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducat



Bericht door Kroppie »

gaat met de moderne obd niet lukken .
maar ik heb zo,n obd diagnose apparaatje van +_25 euro waarmee je storingen kan uit lezen en resetten , idee?
kijk maar eens op dx.com en consorten

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducat



Bericht door ronron »

Dank heren, ik was er via google middels ook achter dat resetten niet zo eenvoudig gaat met ducato.

Mijn stoel uit 2015 heeft ook 4 draadjes, net als mijn bankje uit 2007.
2 draden gaan naar de gordeltulp en 2 gaan naar de spanner van de gordeltulp. De gele aansluiting en de draadjes zijn dus identiek aan die van het bankje.

- kabel met zwarte en rode draad (deze draad loopt naar binnen in de gordeltulp)
- iets dikkere kabel met zwarte en gele draad (bevestigd bovenop de gordelspanner)

Het lijkt mij logisch dat het weerstandje tussen de zwarte en rode draad zal moeten.

Heeft iemand hier ervaring mee/weet iemand dit?
vejego
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 14:57

Re: Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducat



Bericht door vejego »

Is het een bestuurdersstoel of een bijrijdersstoel?
de bestuurder moet een gordel om en dat moet gecontroleerd worden via de gordelhouder. Dus 4 draadjes.
Als er geen passagier is wordt die gordel niet gebruikt. Er hoeven dus slechts 2 draadjes voor de gordelspanner te zijn. Die mag je dus niet doorknippen. De andere 2 wel volgens mij.
Mijn bijrijdersstoel uit 2015 had dus ook maar 2 draadjes.
Ik heb wel steeds de accu ontkoppeld.
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducat



Bericht door ronron »

Ha! Wat een goeie!

Het is inderdaad een bestuurdersstoel die ik heb aangepast. Niet zo slim van mij, daar had ik zelf op kunnen komen :bang:

Dus de draadjes die naar boven de gordeltulp inlopen zijn om te checken of de gordel wel bevestigd is.. Deze worden dus nu gebruikt op de aansluiting waar normaal de 2de zitplaats van het bankje op zat... lijkt mij... Daar dus het weerstandje tussen doen lijkt mij en de ander gewoon op de gordelspanner.

Dat heb ik ook, dus nu enkel nog eens resetten denk ik.
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducat



Bericht door ronron »

Helaas nog niet opgelost. Binnenkort ma eens naar de garage.

Omdat het een bestuurdersstoel is, zal er waarschijnlijk een draadje doorverbonden moeten worden en de ander een weerstandje nodig hebben. Maar welke wat is... ???
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Help: 2 Ohm weerstandje stoel ipv bijrijdersbankje Ducat



Bericht door gsm »

Ik heb een Ducato van 2011 en stoel met bankje vervangen door 2 stoelen. Bestuurdersstoel zat een stekker onder en die gewoon aangesloten op de contrastekker maar zowel het bankje als de nieuwe bijrijdersstoel hadden geen stekker dus bleef de contrastekker zoals voorheen met bankje gewoon los liggen.
Er komen dus 2 contrastekkers uit de vloer waarvan alleen de bestuurdersstoel gebruikt werd en wordt.
Geen foutcodes.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie