Ombouw Fiat Ducato L1H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door Sam vdb »

Dag iedereen!
Ik ben Sam, en samen met mijn vriendin heb ik recentelijk een Fiat ducato (2.3, 60.000km, 110pk, jaar 2006, vorig model) aangeschaft met als doel deze om te bouwen tot 'camper'.
Al snel wordt het duidelijk dat dit een hele klus zal zijn :-)
Ons plan tot nu toe (dit kan uiteraard nog wijzigen :-) ) : isoleren, vloer, zonnepaneel 100w, bed achteraan in de breedte, klein keukentje, dakraam, luifel, (misschien (eco) toilet).

Afbeelding

Afbeelding

De eerste stap is gebeurd: achteraan een raam installeren. Deze heb ik gehaald uit een oude peugeot boxer.
De eerste poging was mislukt, dus naar huis gereden met enkel een gat erin, vriendin half in shock, maar de volgende dag was het gelukt, oef :thumbup:

van dit:

Afbeelding

naar dit :D

Afbeelding

De tussenwand heb ik er gisteren uitgehaald, en nu volgt dus de volgende (grote) stap:
Isoleren.
Ik heb reeds heel wat uitgezocht over dit onderwerp en steeds kom ik bij hetzelfde uit : x-trem.
x-trem lijkt ons echter nogal duur (zeker voor de 2cm). Ook lijkt het ons een gedoe met de lijm, en zelfklevende x-trem is al helemaal te duur.

Nu is ons plan het volgende:
op ebay kwam ik volgend product tegen:
http://www.ebay.de/itm/Dammung-6m-19mm- ... Sw5dNWlMRd
Het lijkt ons redelijk gelijk aan x trem, EN is zelfklevend. Tussen alle spanten zouden we dit product kleven.
De spanten zelf zouden we leeg laten. De gaatjes erin zijn echt wel mini om te kunnen opvullen, en volspuiten met PU lijkt ons niet echt een goed idee.
We vonden echter ook dit (zelfklevend) product van 5mm dik:
http://www.benl.ebay.be/itm/15-x-1-05m- ... Swl9BWIRys
en zouden deze 5 mm mouse op alle spanten kleven. Hierover vind ik echter niet veel info in verband met vochtdoorlaatbaarheid, dus om zeker te zijn nog een dampwerende folie over alles. Dan wordt alles dichtgemaakt met triplex

Wat is jullie mening over deze manier van werken?

Vriendelijke groeten, Sam
Laatst gewijzigd door Sam vdb op vr 12 aug 2016, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: begin van ombouw Fiat Ducato + isolatievraagje



Bericht door henk en lila »

Bus ziet er netjes uit!!
Isolatie nr 1 is een nette prijs, zeker als de verzendkosten meevallen. Isolatiewaarde is goed. Denk niet dat 1 rol genoeg is.
Isolatie nr 2 vind ik zo gauw de dikte niet van. 15 m2 aan spanten zie ik dan weer niet. En hoe ga je dan de afwerking bevestigen? Over de spanten dan druk je die 5 mm schuim weer plat toch?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
tonmillen
Berichten: 29
Lid geworden op: za 10 sep 2005, 19:28
Locatie: horst

Re: begin van ombouw Fiat Ducato + isolatievraagje



Bericht door tonmillen »

Hoi
Bij de eerste link naar de E-bay advertentie van een "merkloos" product staat onderaan: ähnliche Artikel, daar staat een advertentie van Armaflex ( € 1,- duurder).
Het "merkloze" kan ook best goed zijn hoor. Maar van Armaflex weet ik dat dit net zo goed voldoet als X-treme. Heeft dezelfde eigenschappen wat isolatie, vochtopname en brandveiligheid betreft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: begin van ombouw Fiat Ducato + isolatievraagje



Bericht door Sam vdb »

tonmillen schreef:Hoi
Bij de eerste link naar de E-bay advertentie van een "merkloos" product staat onderaan: ähnliche Artikel, daar staat een advertentie van Armaflex ( € 1,- duurder).
Het "merkloze" kan ook best goed zijn hoor. Maar van Armaflex weet ik dat dit net zo goed voldoet als X-treme. Heeft dezelfde eigenschappen wat isolatie, vochtopname en brandveiligheid betreft.
Inderdaad! ongelofelijk maar waar, heb echt al veel gezocht naar betaalbare armaflex 19mm en nu vind ik het op deze manier. Hopelijk vallen de verzendkosten bij deze ook mee, anders wordt het de armaflex, 1€ extra voor dat ietsje meer zekerheid ;-) . bedankt!! :bow:
henk en lila schreef: Isolatie nr 1 is een nette prijs, zeker als de verzendkosten meevallen. Isolatiewaarde is goed. Denk niet dat 1 rol genoeg is.
inderdaad, we hebben de 2 wanden, en dak gemeten op 16m², dat worden dus 3 rollen en wat overschot kan steeds van pas komen.
henk en lila schreef: Isolatie nr 2 vind ik zo gauw de dikte niet van. 15 m2 aan spanten zie ik dan weer niet. En hoe ga je dan de afwerking bevestigen? Over de spanten dan druk je die 5 mm schuim weer plat toch?
Is inderdaad 5 mm. We komen aan 15m² omdat ik er ook 2 lagen van op de ondervloer zal aanbrengen.

In verband met dat platdrukken, dat klopt inderdaad. Daar zit ook mijn twijfel. De platen zullen de isolatiemousse aandrukken. Ik hoop dat dit dan nog enigszins zal isoleren, en zal die 5mm wel helpen?? Daar het onmogelijk lijkt de spanten op te vullen zie ik niet echt een oplossing :(
Ik wil ook niet te dik op de spanten van het dak werken ipv plaatsverlies.

Nog enkele fotos, dat maakt het misschien duidelijker. Ik sta open voor alle suggesties! :P

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
Toedeledoki

Re: begin van ombouw Fiat Ducato + isolatievraagje



Bericht door Toedeledoki »

Leuk project!

Ik zou in de schuifdeur ook nog een raam plaatsen. En dan het liefst 1 die open kan. Een gewoon camperschuifraam voldoet ons prima.

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... h&start=56

Ter inspiratie!
Toedeledoki

Re: begin van ombouw Fiat Ducato + isolatievraagje



Bericht door Toedeledoki »

Qua isolatie: Mijn bus was bij aankoop reeds geïsoleerd met glaswol. Dit zat er allemaal zo netjes in dat ik heb besloten om het te laten zitten. Tot nu toe lijkt dat geen verkeerde keus.

Koel in de zomer, en in de winter lekker warm te houden in de bus.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: begin van ombouw Fiat Ducato + isolatievraagje



Bericht door henk en lila »

Als je de platen op de spanten wilt lijmen, dan de mousse denk ik weglaten. Als je de platen gaat schroeven (omdat er toch nog een afwerking over heen komt die de schroeven aan het oog onttrekt) dan zou ik de mousse er wel tussen doen. Ook platgedrukt onderbreekt die in ieder geval de geleiding van staal naar plaat.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: begin van ombouw Fiat Ducato + isolatievraagje



Bericht door annoh »

Je zal je moeten afvragen of je geluid, temperatuur of beide wil gaan isoleren.

Uit mijn eigen metingen, met een dB meter, blijkt dat X-trem op de vloer geen geluiddempende werking heeft. Wat dat betreft zijn er goede alternatieven voorhanden.
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: begin van ombouw Fiat Ducato + isolatievraagje



Bericht door Sam vdb »

Hoera, vandaag pakketje met de post aangekomen :P

Afbeelding

We kunnen er aan beginnen :-)
Is dus zelfklevende Armaflex geworden. 19mm voor wanden en dak, 6mm voor spanten en 9mm voor vloer.
Is uiteindelijk een andere dealer geworden. Bij velen rekenen ze nogal een verzendkost aan voor zo'n grote verzending.
Nu slechts 15€ voor de hele zending ( indien iemand iemand info wil over de verkoper, stuur gerust een pm, vrees dat het anders onder reclame valt als ik het hier post? )

@ annoh: ik denk dat geluid wel zal meevallen? 9mm armaflex daarop multiplexplaat ( 12 of 9mm, moet nog beslissen) dan laminaat ondervloer en laminaat.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: begin van ombouw Fiat Ducato + isolatievraagje



Bericht door Kroppie »

enkel een naam vermelden zonder waarde oordeel is hier geen reclame .
net zoals de naam armaflex noemen ook geen reclame

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Deb72
Berichten: 159
Lid geworden op: do 15 mar 2012, 19:19
Locatie: Heerhugowaard

Re: begin van ombouw Fiat Ducato + isolatievraagje



Bericht door Deb72 »

Hallo, leuk project heb je!

Ik lees heel vaak dat mensen laminaat op de vloer in de camper leggen. Plus ondervloer.
Dat is nogal een gewicht. Waarom wordt hier voor gekozen en niet voor bijvoorbeeld pvc strookjes of vinyl? Gewicht is heel belangrijk in een camper, toch?
Sinds maart 2012 trotse eigenaars van:
Fiat ducato 1990, met een Maess 1886 opbouw

-de Maess is inmiddels overleden....
Vanaf mei 2016 Carthago vw t4 uit 1993 (te koop)
Vanaf mei 2019 Colorado vw t5 uit 2007
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: begin van ombouw Fiat Ducato + isolatievraagje



Bericht door Kroppie »

kurk tegels en dan paar maal gelakt , warm ,makkelijk schoon te houden , mooi geluiddempend ,en indien gelakt waterbestendig en makkelijk te leggen/lijmen , en goedkoop , ik vind het ideaal
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: begin van ombouw Fiat Ducato: isolatievraagje



Bericht door annoh »

@TS,
Armaflex heeft een gesloten celstructuur.
Indertijd heb ik metingen verricht met X-trem. Ook dat materiaal heeft een gesloten celstructuur. Mijn dB meter gaf een demping van 0 dB aan.

Ik heb, zie mijn verhaal op Weetjewel, goede ervaring met Isomat als toplaag. Voelt ook zeer plezierig aan en is goed schoon te maken.
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: begin van ombouw Fiat Ducato: isolatievraagje



Bericht door Sam vdb »

@ annoh: Die isomat ziet er inderdaad interessant uit! is wel nogal prijzig, dus zal deze links moeten laten liggen...
En na enkele weken rondrijden in een kale bus, zonder tussenschot, kan het "lawaai" er enkel op verbeteren vanaf nu ;-)

@Deb72: waarom laminaat? wel, eigenlijk gewoon omdat we dat mooi vinden en de andere opties zijn niet echt onze smaak :) (smaken verschillen uiteraard). En die extra paar kilo's hebben we er voor over
Plaats reactie