Ombouw Fiat Ducato L1H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door kampo »

Die houten balkjes onder de vloer is toch nog verlies van hoogte en dus niet zo een topoplossing.
Brengt bovendien vooral extra werk en ertussen is het nog steeds indrukbaar.
Ook niet bestendig tegen een lekke watertank.
Zelf zou ik geen houten vloerplaat gebruiken maar zo een moderne honinggraat plastic.
Kan je oa kopen bij Firma Vink in Heist op de Berg.
http://www.lichtensterk.nl/
En ja een Armaflex isolatievel dat bij de montage ingedrukt word tot 1 mm kan geen kwaad. Op voorwaarde dat het vochtbestendig materiaal is.

Voor je nadenkt zou ik willen weten welke vloerafwerking daar bovenop voorzien is. Sommige mensen willen met een transpallet binnen rijden anderen enkel met hun pantoffels. Wat mij betreft dun, licht, sterk en gezellig kleurtje.
Groeten Kampo
Rikt57
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 14:15
Locatie: Belgie

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door Rikt57 »

Merci om mee te denken! :cheers:

Die houten balkjes zorgen er toch net voor dat de armaflex tussenin de balkjes niet samen gedrukt wordt? Als je die balkjes dan een mm of 2 boven de armaflex laat uitsteken heb je een luchtspleet tussen de bodemplaat en de armaflex, dat zou de vochthuishouding ten goede moeten komen.
Enige zorg dat ik heb is dat die houten balkjes nat worden en dat is miserie. Voor de rest lijkt het heel handig en degelijk.

Wij gaan geen gebruik maken van watertanken, het wordt vrij basic allemaal. (Die bus wordt trouwens ook onze enige auto, geen woonwerk verkeer)

Ik had in mijn hoofd voor de bodemafwerking: Armaflex 19mm of dunner, houten latjes er op, als bodemplaat triplex en een laag kurk erover. Als toplaag lijkt kurk een heel goede oplossing, mooi, warm en isoleert nog ook. x8)

Die honingraatstructuur lijkt inderdaad goed, zeker die met een hogere slagsterkte.
https://www.vinkwebshop.nl/nl/catalog/p ... +c+pg+nr+f
Alleen vrees ik voor de prijs, voor scheuren en beschadigingen tijdens het verwerken/op maat zagen.. het klinkt misschien stom.. maar ik heb hiet eigenlijk niet zo voor plastic :G

Houten latten behandelen tegen het vocht, op de onderkant een laagje armaflex (5mm ofzo) plakken... en 19mm of dunner tussen de latten. Inderdaad wel heel wat werk zo :problem:
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door Sam vdb »

Dag Rik,

Persoonlijk zou ik geen 19mm op de vloer plakken en dan houten latten erop. volgens mij krijg je dan een zeer verende vloer. Ook zal dat niet zo goed lijmen op de armaflex denk ik.
5mm onderaan de latten zijn misschien een optie.
Ik denk dat het met die condens op de vloerlatten echt niet zo'n probleem vormt.

Voor ik eraan begon heb ik veel rondgezocht op het net en op dit forum hoe andere mensen het deden, en ik heb nog niemand de latten op armaflex of andere isolatie zien kleven.Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet gedaan kan worden :-)
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door Sam vdb »

kampo schreef:Die houten balkjes onder de vloer is toch nog verlies van hoogte en dus niet zo een topoplossing.
Brengt bovendien vooral extra werk en ertussen is het nog steeds indrukbaar.
Verlies van hoogte niet, want die hoogte ging je sowieso gebruiken met de dikte van de isolatie.
Ertussen is het echt niet indrukbaar als je er een plaats oplegt., en de latten worden ook gebruikt om de plaat op vast te schroeven.




De camperwerken staan hier trouwens op een laag pitje. En overmorgen vertrek ik op vakantie voor enkele weken.
in februari ga ik er weer invliegen en geef ik nog wat updates 8-)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door kampo »

Als je de vloer gaat afwerken met een laagje kurk dan zou ik gaan voor Vikucore E van 10mm. Dat is licht (1,8 kg/m²) en sterk en kan gelijmd worden.
Deze honinggraat plaat rechtstreeks op de metalen geribbelde bodemplaat leggen en met wat silicone vastplakken.
Eventueel kan je er een dun laagje armaflex of extrem onderleggen maar dan kan je geen siliconelijm gebruiken en zal je moeten schroeven.
De meubels zal je daarbij best hier en daar door de vloer heen bevestigen. Maar dat zou ik eigenlijk altijd doen.
De bedoeling is namelijk dat ze blijven zitten bij een koprol ongeluk (niet proberen !)
Groeten Kampo
Rikt57
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 14:15
Locatie: Belgie

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door Rikt57 »

kampo,
Ik kan in ieder geval wel eens gaan kijken want heist op den berg is niet zo heel ver van waar ik woon.
Alleen vind ik niets terug over isolatiewaarde en ik vraag me ook af hoe die platen aan elkaar bevestigd worden, of naast elkaar liggen, zonder dat ze 'schuurgeluiden' :oops: kunnen maken. :)
Ook over de prijs vind ik niets terug, kan wel eens bellen.

Zaterdag ga ik ons busje halen :), maart april zal ik waarschijnlijk beginnen isoleren. (Ivm verwerkingstemperatuur lijmen)

Hoe ik de meubels ga bevestigen weet ik nog niet, misschien met vleugelmoeren of iets. Jaarlijks wil ik graag de bus leeghalen voor de keuring, vandaar.

Thanks :cheers:
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door pele »

Als particulier kan je bij Vink in Heist-op-denBerg niet kopen dacht ik.
Meubels of vloerplaat aan de metalen bodemplaat schroeven zou ik zeker nooit doen. Leidt gemakkelijk tot roest..
De werkwijze voor de vloeropbouw die ik volg:
- Eerst zorgen dat alle doorvoeren, o.m. naar de vuilwatertank maken en daarbij aan roestpreventie doen. Denk misschien ook aan een ventilatieroostertje in de vloer.
- Eventuele voorzieningen om zware voorwerpen als accu, verwarming met verstevigingen aan de bodemplaat bevestigen. met metalen contraplaat onder de wagen, of grote rondellen.
- hardhouten blokjes hout (kleine latjes, balkjes, met polymeer op de . bodem kleven, met dezelfde dikte dan de isolatie die je wil aanbrengen. Deze isolatie komt rond de blokjes. Als je de isolatie over de blokjes legt, en je klopt die zachtjes aan, komen er een mooie afdrukken op de plaatsen in de isolaties die je met een breekmes fijn kunt uitsnijden. De blokjes verdeel je over de vloeroppervlakte, in functie van de meubels, toestellen, belastin die er op komt. Langs de deurrand lijm je een massieve lat.
- mogelijk moeten er nog (elektrische) leidingen onder de vloerplaat aangebracht worden
-De vloerplaat rust nu op de houten blokjes . Hier en daar kan je ze vastschroeven aan die blokjes, maar door de opbouw van het interieur is dat doorgaans niet echt nodig.
-Meestal is de vloerplaat niet uit één stuk. Je moet zorg dragen dat je de naden goed aan mekaar verbindt, met lamello koekjes of door ze op een onderliggende houten lat te schroeven.
-Na het aanbrengen van vloerbekleding is het aangewezen om langs de randen alles af te kitten met siliconen.

Zo'n kunststof plaat kan een goed alternatief zijn, omwille van gewicht en vochtbestendigheid. Kan je er vloerbekleding goed op verlijmen?
Rikt57
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 14:15
Locatie: Belgie

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door Rikt57 »

Thanks pele, heel duidelijk :thumbup:

Jij doet het dus ongeveer zoals de TS, dit lijkt me ook een goede & ook handige manier van opbouwen. Hout trekt me zoiezo meer aan dan plastic.

Gisteren ben ik de bus gaan halen en al direct mee door antwerpen gereden om iemand te bezoeken. Was wel effe een vuurdoop, de bus valt wel heel wat groter uit dan mij vorige auto, een fiat punto x:D . Effe wennen dus.

Ben nu ook aan het rondkijken voor de huishoudaccu, lader, koelkast en dergelijke. Ik moet wel zeggen dat al dat materiaal betrekkelijk prijzig is. :-?

Binnenkort best een eigen draadje starten voor al mijn vragen en bedenkingen.

Thanks again :)
Groeten,
R.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door kampo »

pele schreef:...Zo'n kunststof plaat kan een goed alternatief zijn, omwille van gewicht en vochtbestendigheid. Kan je er vloerbekleding goed op verlijmen?
Je moet eens komen kijken ik heb bij Vink een aantal staaltjes opgevraagd en gekregen.
Verbazend hoe licht dat is.
Maar de vertegenwoordiger wees mij erop dat het een levend !? materiaal is zoals hout.
Dus bij het plastic lassen kan het kromtrekken of krimpen.
Aan het idee van met plastic te werken ipv hout moet iedereen wennen. Ik ook.
Maar bedenk dat je het daarna met vinyl of kurk gaat beplakken. Wat maakt het dan uit ?
Ook de wanden gaan sommigen nadien behangen.
Voor het verlijmen ... staat op de technische fiche per soort plastic...soms wel....soms totaal niet.
Groeten Kampo
Rikt57
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 14:15
Locatie: Belgie

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door Rikt57 »

Kampo,

Jij lijkt me heel goed op de hoogte van de regelgeving in belgie.
Mag je eigenlijk een gat in de vloer maken (+ verluchtingsrooster) ter verluchting in een lichte vracht? (ivm vervoer gasfles absorptiekoelkast). Ik ga waarschijnlijk enkel 230v en gas voorzien.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door kampo »

Ja je mag een gat in de vloer/dak/wand maken MAAR
niet zomaar overal natuurlijk en je mag de voertuigstructuur niet verzwakken.
Dus zeker geen balken of togen doorzagen.
Normaal moet je lezen wat daarover in de opbouwrichtlijnen van jou voertuig geschreven staat.
Eventueel navragen bij de invoerder of ze een bezwaar of instructies hebben.
Sommige invoerders helpen mee anderen werken tegen. Ik heb het liefst diegene die meewerken. :-B
Je moet de vraag altijd heel vriendelijk stellen en op de juiste manier, als die al bestaat. :crazy:
Alles moet altijd volgens de regels van de kunst gebeuren. Dus versterkingen, afbramen, ontvetten, ant-roest, afscherming enz.
Je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor de uitvoering.
Groeten Kampo
Rikt57
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 14:15
Locatie: Belgie

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door Rikt57 »

Okey merci kampo :)

Ik had al eens geluisterd bij een firma waar ik dat vloerrooster wil kopen maar zij lijken die richtlijnen niet onmiddellijk prijs te geven :). Ze hebben natuurlijk liever dat ik het door hen laat plaatsen. Ik heb nog vriendelijk doorgevraagd en wacht op antwoord. Moest het niet lukken check ik nog bij fiat zelf.

Thx & groeten,
R.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door Transitje »

Rikt57 schreef:
Binnenkort best een eigen draadje starten voor al mijn vragen en bedenkingen.
R.
Dat lijkt mij een goed idee, ieder z'n eigen topic. :thumbup:
Groeten

Klaas
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door Sam vdb »

Terug van enkele weken in de tropen...

Is toch wat moeilijk om weer in de "camper-bouw-flow" te raken,en het weer hier is ook niet zo motiverend x:D
Misschien toch beter wat meer (aan)tekeningen gemaakt in de periode voor de vakantie, toen ik er constant mee bezig was in het hoofd.
Toen zat alles mooi gestructureerd in de hersenen, nu zie ik hier een hoop (in)bouwmateriaal, veel werk, en de constante vraag: hoe zat dat nu ook alweer :think: ?

Misschien herkenbaar :D
Plaats reactie