Ombouw Fiat Ducato L1H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door Sam vdb »

weer wat muizenstapjes vooruit:

schoorsteen op koelkast geplaatst, aluminium schuine plaat achter/boven de koelkast, dan dunne laag armaflex er op langs binnenzijde.

Afbeelding

Afbeelding


Werkblad en in de olie,
Nog wat elektrokabels en schakelaars
koelkast vast gemonteerd
(lpg)gasfles aangesloten met gasfilter en tussengaskranen
(Ik heb de discussies over het al dan niet zin hebben van een lpg gasfilter al goed doornomen op dit forum, dus misschien kunnen we dit hier achterwege laten? :D Voor 7€ dacht ik, waarom niet)

Afbeelding

Afbeelding

proper en vuilwater containers. leidingen zullen achter de bestuurderszetel, dan boven de koelkast zo naar de keuken lopen.
Afbeelding

Nog een pc ventilator, net boven/achter de kachel. In de hoop zo de warmte op zithoogte wat meer de verspreiden.
Afbeelding


Gasaansluiting heeft mijn vader gedaan.
de trumatic, en het fornuis zijn aangesloten. Maar bij het zoeken naar een koppelstuk in een gewone winkel met (Heel veel) gaskoppelstukken bleek deze van de koelkast niet vindbaar. (wsl weer zo'n speciale campermaat ?) Iemand een idee waar ik dit zou kunnen vinden? of hoe dit noemt om op te zoeken? ken wel niet veel of eigenlijk niks van gaskoppelingen. Maar zoek dus een overgang van onderstaande foto (dometic koelkast) naar zo'n fitting om flexibele slang op aan te sluiten. Is moeilijk te meten, maar schroefdraad is 10mm denk ik ?
In de handleiding was niks te vinden.

Afbeelding

Afbeelding
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door Sam vdb »

Vandaag voor de eerste keer naar de keuring gegaan met de camperbus (in aanbouw).
Al een week loop ik gestresseerd rond :-)
Is in België dus is wel anders, hij is niet ingeschreven als camper maar als lichte vracht.
Was vooral zenuwachtig voor het "tussenschot" achter de zetels die ik verwijderd had, en de extra ramen die er in zitten.
Je hoort vaak tegenstrijdige dingen. Zelfs op veschillende stations.
Kom ik daar aan, eerste werk die de keuringheer doet: Lange tijd achteraan door de verschillende ramen blijven staren naar binnen.
"zelf gedaan?" vraagt hij na een tijd ( hartslag x10 )
"euh, ja."
"netjes hoor! heel mooi bezig , we zien hier soms wat anders voorbijkomen!"
OEF! wat een last van mijn schouders :D :cheers:

uiteindelijk afgekeurd omdat de lichten 1cm moeten bijgesteld worden, maar heel tevreden :-B
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door gsm »

1cm bijstellen :crazy: wat een onzin om hem daarop af te keuren :bang:
Moet die nu weer helemaal gekeurd worden of alleen op de lichten nog laten herkeuren ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door L4H3 »

dan had je toch ter plekke de lampjes zelf effe 1 cm omhoog kunnen zetten terwijl de keurmeester andere dingen aan het keuren was.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door Sam vdb »

Als je terug moet gaan dan mogen ze volgens de wet zelfs niks anders controleren, of geen andere opmerkingen geven behalve voor datgene waarvoor je moet teruggaan. in mijn geval positie van de lichten dus.
Ter plaatse proberen oplossen mag ook niet.
Op de parking wel, dan opnieuw aanschuiven, dan weer betalen.
Ga het gewoon laten doen in garage of auto5, voor 10€ ben ik dan zeker dat het dan perfect is. Is het gene waar de meeste auto's bij ons op afgekeurd worden.
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door Sam vdb »

gsm schreef:1cm bijstellen :crazy: wat een onzin om hem daarop af te keuren :bang:
en is idd onzin :D .
1 cm hoger om dat ik nu dus niet genoeg zou kunnen zien op de weg, euhm.... :lol3:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door kampo »

Sam vdb schreef: Afbeelding
Hallo Sam vdb
Proficiat alvast, alhoewel we nog even moeten afwachten op de definitieve keuring.
Het resultaat mag gezien worden :thumbup:

Bemerking:
Het weghalen van de originele scheidingswand moet bij jou wel in de juiste context gezet worden.
Er is een dubbele zetel en de nieuwe houten plank is hoger als 30 cm.
En de "lage" scheidingswand voldoet waarschijnlijk volgens de definitie van verplichte scheidingswanden bij goederenververvoer.

Bovendien is er nog steeds het risico dat je de volgende jaren bij de keuring opmerkingen krijgt.
Dus zou ik er voor zorgen dat bij iedere keuring blijkt dat minstens 1 van de 5 zaken die er een kampeerwagen van maken NIET aanwezig is.
Je kan dit goederenvoertuig inderdaad ook voor je beroep of hobby gebruiken.
BV je bent fotograaf.

Het alternatief was geweest van het voertuig te laten omhomologeren tot kampeervoertuig.
Kost alles samen minder als 500 €
De jaarlijkse verzekering en taks zouden lager kunnen uitvallen waardoor je "iets" kan recupereren.
Groeten Kampo
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door Sam vdb »

kampo schreef:
Sam vdb schreef: Afbeelding
Bemerking:
Het weghalen van de originele scheidingswand moet bij jou wel in de juiste context gezet worden.
Er is een dubbele zetel en de nieuwe houten plank is hoger als 30 cm.
En de "lage" scheidingswand voldoet waarschijnlijk volgens de definitie van verplichte scheidingswanden bij goederenververvoer.
Het leek me allemaal nogal vaag, zo had ik gelezen dat de 30cm inderdaad voldoet voor de verkeersbelastingsdienst maar niet voor de keuring.
Ik hoorde overal nogal tegenstrijdigheden.
kampo schreef: Bovendien is er nog steeds het risico dat je de volgende jaren bij de keuring opmerkingen krijgt.
Dus zou ik er voor zorgen dat bij iedere keuring blijkt dat minstens 1 van de 5 zaken die er een kampeerwagen van maken NIET aanwezig is.
Ik heb het bed zo gemaakt dat het er steeds uit te halen is. dus daar zit het goed denk ik.
kampo schreef: Je kan dit goederenvoertuig inderdaad ook voor je beroep of hobby gebruiken.
BV je bent fotograaf.
Dit klopt zelfs in realiteit :-) in bijberoep ben ik "acteur" en workshopbegeleider voor kinderen. En ik gebruik de camper nu steeds als kleedruimte.
Ook past er toevallig in de plaats van de potti perfect een festoolsystainer, alsook in de plaats waar de gasfles zit. Heb deze er dan ook ingestopt voor de keuring
kampo schreef: Het alternatief was geweest van het voertuig te laten omhomologeren tot kampeervoertuig.
Kost alles samen minder als 500 €
De jaarlijkse verzekering en taks zouden lager kunnen uitvallen waardoor je "iets" kan recupereren
.
Ik kan fout zijn, en jij weet zeker heel wat meer af van deze materie, maar het leek me echt een heel omslachtige procedure hier, met veel wachten op goedkeuring, papieren, rompslomp,...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door kampo »

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Groeten Kampo
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door pele »

Sam vdb schreef: Ik kan fout zijn, en jij weet zeker heel wat meer af van deze materie, maar het leek me echt een heel omslachtige procedure hier, met veel wachten op goedkeuring, papieren, rompslomp,...

Inderdaad!

Proficiat met je opbouw en keuring, als lichte vracht.
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door Sam vdb »

gsm schreef:1cm bijstellen :crazy: wat een onzin om hem daarop af te keuren :bang:
En het kan nog erger...
Kom net terug van de garage om de lichten te meten en bij te stellen.
Conclusie: ze stonden perfect! :crazy:
misschien 1 licht minder dan een halve millimeter te hoog zei hij. (terwijl ze volgens keuring te laag stonden.)

Garagist zei dat dit zeker niet de eerste keer is dat hij dit meemaakt.
hij had laatst nog iemand die net van de keuring kwam meteen teruggestuurd zonder iets bij te regelen: was ok dan.
Wat een geldklopperij en pure tijdverspilling. Maandag opnieuw in de wachtrij...
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door gsm »

:bang: Wat een gedoe, kost ergenis en tijd en geld en wie wint het : geen van beiden alleen de staat
Maar nu zal het alsnog wel goed gekeurd gaan worden dus veel succes maandag
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door Sam vdb »

en zoals gedacht:
Netjes erdoor op de keuring.
Lichten stonden perfect!
Na de goedkeuring en wanneer ik de papieren in de hand had ( en na een kleine 20€) toch even vriendelijk meegedeeld dat ik het wel straf vind, dat de lichten nu wel perfect zijn en vorige keer niet terwijl er niks aan veranderd is.
Ze verwezen me door naar het bureau de verantwoordelijke van het keurstation. Maar dan toch maar zo gelaten. Nu moet ik ook geen problemen gaan zoeken net nu ik zo blij ben dat alles goedgekeurd is zonder vervelende vragen :-B
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L1H2



Bericht door kampo »

De Gentse Cosa Nostra wil ook wat aan je verdienen ! :lolno:
Groeten Kampo
Plaats reactie