Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project



Bericht door zuk4wd »

Beste Iedereen,

Eindelijk is het dan zo ver, ik heb een Renault Master op de kop getikt in de L3H2 uitvoering.
Hij is van bouwjaar 2008 en heeft 182000 KM gelopen en heeft een 2.5L 120PK Diesel motor en mag 2000KG trekken.
we gaan de camper eerst ff basic ombouwen tot camper gezien er een 4x4 event is in Frankrijk.
als hobby hebben wij 4x4 rijden http://www.suzuki-4wd.nl/ ik ben op dit moment nog een andere auto aan het bouwen voor offroad gebruik.

Afbeelding

hier zie je het chassis met de aangepaste ophanging, er kan 1 wiel 134cm van de grond terwijl de andere 3 nog aan de grond staan. Maar goed dat is een ander project, mocht je dit interessant vinden dan kun je het hele bouw verslag van deze 4x4 op mijn website vinden.
Na dit evenement ga ik de bus verder RDW keur klaar maken als camper om de wegenbelasting kosten te verlagen.

genoeg over mijzelf en de plannen.
dit is hem dan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het eerste wat ik gedaan heb is een setje oude lattenbodems aangepast. ze waren 210x80cm en ze zijn nu 187x70cm geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het is duidelijk dat dit veel te veel ruimte kost op deze manier, gelukkig is het dan ook tijdelijk.
ik wil binnen het laatste paneel van de bus blijven en de matras tot aan de deur laten lopen i.p.v. zoals het nu is.
zo blijft er meer ruimte over voor een kast met koelkast bank en tafel.

maar ik zal wel eerst een fatsoenlijk tekening gaan maken
Laatst gewijzigd door zuk4wd op wo 26 aug 2020, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door intrudy »

Ben benieuwd hoe dat je het gaat maken voor de camper keuring.
Misschien steek ik er nog wat van op omdat ik vanaf volgende week ook
een bus gaat ombouwen naar camper.
Blijf je volgen.

Groet, André
Bert
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Bert »

Zo win je weer wat cm,
Afbeelding
Afbeelding


Bert
Laatst gewijzigd door Bert op do 09 jun 2016, 11:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Hoi Bert,

zo iets was ik inderdaad van plan, echter zijn de zijkanten van mijn lattenbodem helaas van hout ipv metaal.
toch zie ik mogelijkheden met die van mij, kwestie van ondersteuning.
heb je misschien ook een foto van achteren ? of een eigen build topic ergens ?

leuke rolgordijnen op de achter deuren. vertel er eens wat mee over, ik zoek ook nog zoiets
Laatst gewijzigd door zuk4wd op zo 05 jun 2016, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Voor dat ik verder ga met de tijdelijk inbouw voor ons weekje offroad rijden in frankrijk wou ik nog even de airco werkend hebben.
toen ik de bus kocht wist ik dat de airco stuk zou zijn, een lekke condensor werd er gezegd.

Afbeelding

dus ben ik maar aan de slag gegaan met het vervangen van de condensor.

Afbeelding

terug bij de garage waar ik de bus kocht mocht ik het systeem afvullen zonder kosten dat was de afspraak.
helaas werkt de airco niet naar behoren er was de te weinig verschil tussen de hoog en lage druk bij de compressor.
deze moet dus ook vervangen worden. dat ga ik dus volgende week doen.

Verder in de bus.

ik wou alvast een kabel leggen voor de 2e accu achterin.
kabel aangeschaft 16mm2 en een intelligent accu scheider relais.
toen ik de mat optilde waar de kabel onder door moest kwam ik er achter dat er eerst grondig schoon gemaakt moest worden.

Afbeelding

Alles bij elkaar toch zeker een halve emmer zand onder de mat en instapbakken weggehaald.
daarna heb ik een doorvoer gemaakt voor de kabel richting de accu.
natuurlijk is de rand van het geboorde gat voorzien van carrosserieband om de kabel te beschermen.
eigenlijk was het veel te warm om wat te doen, maar goed ik heb ook een klein beetje een deadline om in ieder geval de 12v achterin de bus klaar te hebben voor mijn 12V koelkast.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Bert
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Bert »

Hier wat foto's van hoe ik het gedaan heb.
http://myalbum.com/album/leyCwPu3vXsO
Die rolhorren voor de achter deur heb ik zelf gemaakt.
Ik had een groot rolhor gekocht (90 cm of 1 meter ?) .
Deze door 2 gedeeld voor de breedte van de deur. Bij hetzelfde bedrijf een nieuw veren-setje gekocht, deze waren toen los te krijgen, en deze gemonteerd. Voor de zij-geleiders heb ik latten in de vorm van de deur gezaagd en afgewerkt met kunststof hoek.(ik heb deze spullen gekocht bij De-Wit of de Kampeermarkt)
Heb ik het niet duidelijk uitgelegd dan laat het maar weten. Desnoods
via de telefoon

(even een toevoeging, de bus is gebouwd in de tijd van het grijze kenteken, daarom was alles demontabel )

Bert
Laatst gewijzigd door Bert op do 09 jun 2016, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

@ Bert, Bedankt voor de mooie plaatjes, ik hoop dat ik mijn camper op het zelfde niveau als die van jou kan krijgen.
ik ben technische zeer sterk zeker met metaal en mechanica, met hout wat minder goed.

anyway, vanavond mijn 2e accu aangesloten (tijdelijke setup)

Afbeelding

Als het goed is komt morgen een nieuwe compressor voor de airco binnen en kan ik deze gaan monteren en weer het airco systeem afvullen.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Afgelopen donderdag heb ik de nieuwe airco compressor gemonteerd, en er komt weer koude lucht uit de ventilatie openingen :wink:

Afbeelding
bezig geweest met de rest van de aanleg van het 230V gedeelte.
dit is een tijdelijke setup maar moet wel goed en veilig gebeuren. al de 230V bekabeling is uitgevoerd in 3x2,5mm² zoals dat hoort.
ik heb er 2x een dubbele WCD in geplaatst en een 10A accu lader, deze is geschikt voor diverse accu type's waaronder AGM zoals de accu die nu achterin staat als 2e accu.
deze gaat naar voren als start accu en komt er achter een zwaardere AGM accu zodat beide accu's van het type AGM zijn en ik de lader daar dus op kan instellen.
AGM accu's hebben immers een hogere laadspanning nodig om volledig vol te raken. Maar gezien de originele accu geen AGM is kan ik nog niet met deze spanning gaan laden.
ook heb ik een klein 6weg 12v zekering blok geplaatst voor de LED verlichting en 2x een 12v stopcontact, om in de nacht telefoons te kunnen laden als de generator niet draait.

Afbeelding
de vloer hebben we voorzien van een stukje vinyl zodat de blote voetjes niet in de splinters blijven hangen.
ook zit het 200x140cm matras er tussen gepropt en hebben we wat gordijnen opgehangen aan een oude uitrekbare douchstang en een zo'n goedkope 13mm roede.

ik weet nog niet of ik definitief ga voor deze opstelling ga met het bed dwars in de auto, dit voelt aardig krap aan.
het kan dus zijn dat ik toch nog ga voor een setup met het bed in de lengte. maar gelukkig hebben we een L3 gekocht dus er is ruimte.
zijn er nog mensen die een langs bed hebben gemaakt in een Renault Master L3H2. graag zie ik wat reacties, liefst met foto's.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
martinelke
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
Locatie: Geesteren
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door martinelke »

Ziet er goed uit Sjoerd, bed dwars achterin heeft wel als voordeel dat je achterin je bus nog voldoende ruimte hebt voor een miniwerkplaatsje.

Groeten Martin
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.

https://www.martin-elke.com/
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Ons lang weekend in Frankrijk is voorbij.
Even een klein verslagje.
Afbeelding

de rit er naar toe ging op zich aardig, toch zou een klein beetje extra motor vermogen geen kwaad kunnen.
terug naar de 4e versnelling en met 3200RPM de berg op rijden past niet echt bij mijn rijstijl.
Eens kijken of er wat DPF/KAT/EGR probleempjes opgelost kunnen worden 8-) en vervolgens eens een goede tuner op gaan zoeken.
voor de rest rijd de combi in NL prima, en heb je voldoende vermogen om de AHW van 2000KG te trekken.

Het slapen over dwars in de bus was niet echt een succes voor mij, dit zal in de lengte moeten.
Maar ik wil wel graag mijn berg ruimte onder mijn bed te houden. misschien moet ik maar iets gaan bouwen met 2 langsbanken met zo'n caravan klaptafel er tussen, en dat op een verhoogde vloer van +/-40cm
iemand ideeën ?
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door ellan vannin »

al eens nagedacht over het ''verbreden'' van de bus op de plaats waar je voeten de wand raken ? :wink:
All4dogs
Toedeledoki

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Toedeledoki »

Die ene rooie Optima accu voldoet in de praktijk niet echt als huishoud accu. Het zijn super accu's met een mega startcapaciteit. Maar ze zijn wel snel leeg. Ik zou er minimaal nog 1 bijplaatsen (in ieder geval ruimte voor een accu plaatsen). Ik heb er zelf gewoon nog een 100Ah echte huishoudaccu bij in gezet en sindsdien nooit meer stroomproblemen. Op het dak ligt slechts een 80 Watt zonnepaneel.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

paul snip schreef:Die ene rooie Optima accu voldoet in de praktijk niet echt als huishoud accu. Het zijn super accu's met een mega startcapaciteit. Maar ze zijn wel snel leeg. Ik zou er minimaal nog 1 bijplaatsen (in ieder geval ruimte voor een accu plaatsen). Ik heb er zelf gewoon nog een 100Ah echte huishoudaccu bij in gezet en sindsdien nooit meer stroomproblemen. Op het dak ligt slechts een 80 Watt zonnepaneel.
dat klopt, maar deze had ik nog liggen voor even een weekendje een 12v koelbox in de lucht houden voor 1dag tot dat de man met de generator kwam. uiteindelijk komt er een 220A/h AGM accu in op een multiplus inverter/lader
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

ellan vannin schreef:al eens nagedacht over het ''verbreden'' van de bus op de plaats waar je voeten de wand raken ? :wink:
enig idee hoe dat zou moeten doen, is daar materiaal voor in de handel ?
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Plaats reactie