Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door zuk4wd »

No Sweat,

Ik reageer zo omdat ik op andere fora ook wel eens dingen post en topic's heb rond mij 4x4.
En daar wordt de ene naar de andere onzinnige opmerking gemaakt, Wat er dan voor zorgt dat zo'n topic gewoon niet meer leesbaar is.
Ook wel kapot gemaakt wordt door SPAM. "Oh dat zou ik zo niet doen" om een kansloze reden. of "ik heb het zo gemaakt, en zo moet het" en dan 50 berichten discussie in je bouw topic.
Gelukkig gebeurt hier dat zelden/niet. :thumbup:
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
joostm
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:27

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door joostm »

zuk4wd, hoe is het vandaag gegaan?
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door zuk4wd »

Afbeelding

Afgelopen vrijdag bij het RDW in Almelo geweest.
Ik was ruim op tijd en was dus ook veel eerder aan de beurt dan gepland. sterker nog, er was geen ander voertuig te bekennen voor welke vorm van keuring dan ook.

Anyway, Moest eerst de wegbrug op, 2430KG.
Vervolgens moest ik de bus naar binnen rijden.
Daar vroeg de keurmeester wat de KM stand was en of ik de de bus even op contact wou zetten zodat hij kon zien hoeveel brandstof erin zat.
Toen keek hij heel snel even onder de motorkap en vervolgens naar het chassis rechtsvoor in de cabine bij de instapbak.
Nu was de achterkant aan de beurt, de schuifdeur ging open en hij zag de "Langsbank" met stickers "Zitplaats 4, Zitplaats 5, Zitplaats 6" dat vond hij prima. dus 6 zitplaatsen.
Hij stapte in en voelde of de bank fatsoenlijk vast zat en of de constructie van het bed stevig genoeg was. en toen was het al klaar.
De keurmeester liep naar zijn PC en draaide een bon uit. "Formulier t.b.v. BPM-aangifte" die heb ik dus bij de reeds via autotelex ingevulde BPM aangifte papieren gevoegd en vervolgens in de belastingbrievenbus gedaan in de speciale enveloppe die er bij liggen. Wat mij verbaasde is dat er helemaal niet gekeken is of mijn keuken aan de eisen voldeed en of er stromend water en gas aan boord was. Nu hoop ik dat ik snel de BPM factuur en kenteken bewijs krijg. A.s. Woensdag ga ik de luifel op het dak monteren samen met mijn broer, Ik heb gekozen voor een Fiamma F65s van 320cm lang.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Rutgertjuh
Berichten: 14
Lid geworden op: do 24 aug 2017, 22:36

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door Rutgertjuh »

ik ga toch even "offtopic" hoor.
Ik zie je 4x4 dingen voorbij komen.
Ken jij toevallig de mensen van suzi's place uit buren?
En nitromax? Die had tot een paar jaar terug een suzi bigfoot.

Verder vind ik het een erg leuk topic om te lezen. :bow:
Blijf vooral doorgaan.
Ik post trouwens niet omdat ik niet het idee heb dat ik constructief bij kan dragen.
Ik mis simpelweg de ervaring op dit gebied.
joostm
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:27

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door joostm »

8-) Nu inderdaad hopen dat de boel snel wordt afgehandeld.

Verder nog een paar vragen over je te gekke bus. Ik gebruik hem namelijk als leidraad voor de bus die ik hopelijk komende maand ga kopen voor zelfbouw.

Heb je nog van te voren moeten aangeven dat je een langsbank hebt en dus extra zitplaatsen op je kenteken wilt? Of kwam dit pas tijdens de keuring ter sprake?
Welk lengte dwarsbed heb je er in kunnen krijgen?
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door zuk4wd »

Rutgertjuh schreef:ik ga toch even "offtopic" hoor.
Ik zie je 4x4 dingen voorbij komen.
Ken jij toevallig de mensen van suzi's place uit buren?
En nitromax? Die had tot een paar jaar terug een suzi bigfoot.

Verder vind ik het een erg leuk topic om te lezen. :bow:
Blijf vooral doorgaan.
Ik post trouwens niet omdat ik niet het idee heb dat ik constructief bij kan dragen.
Ik mis simpelweg de ervaring op dit gebied.
Vragen mag ook, daar is dit forum voor.
Wat betreft je vraag over Suzís place en Nitromax.
Afbeelding
die ken ik zeker. (Dit was na zijn kleine koprol in Heerde in 2006)
op mijn website kun je er meer over vinden. http://www.suzuki-4wd.nl/
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door zuk4wd »

joostm schreef:8-) Nu inderdaad hopen dat de boel snel wordt afgehandeld.

Verder nog een paar vragen over je te gekke bus. Ik gebruik hem namelijk als leidraad voor de bus die ik hopelijk komende maand ga kopen voor zelfbouw.

Heb je nog van te voren moeten aangeven dat je een langsbank hebt en dus extra zitplaatsen op je kenteken wilt? Of kwam dit pas tijdens de keuring ter sprake?
Welk lengte dwarsbed heb je er in kunnen krijgen?
Ik heb dat niet aangegeven voor die tijd. gewoon gemonteerd en de keurmeester er op gewezen wat de bedoeling is. (Deze keuringsbank is trouwens Gratis af te halen incl. montage materiaal als je er belang bij hebt, Of een Kleine donatie in de vorm van een Kratje Hertog Jan, maar da's niet verplicht)
Ik heb er nu gewoon een matras van 200x140cm strak tussen liggen. na isolatie en 6mm multiplex zal er denk iets van 195cm overblijven.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
joostm
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:27

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door joostm »

Top, daar heb ik wel belang bij en dan kan ik gelijk jouw bus van dichtbij bewonderen. Ik stuur je een email.
Ik had niet verwacht dat je nog zoveel ruimte voor een dwarsbed kon krijgen. Dit brengt weer meer mogelijkheden :)
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door zuk4wd »

Bezig geweest met het plaatsen van de 230V invoer, De luifel en ontdreuningsmateriaal + akoestisch materiaal in het rechter voorportier. (linker voorportier volgt)
Dit heb ik gedaan voor een betere geluidsweergave, Ook worden er betere luidsprekers + versterker geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Aan de binnenkant heb ik 12mm Multiplex aan de carrosserie gelijmd, Met daar in 4x een M4 intrekmoer, Dit maakt het makkelijk om de inbouw CeeForm te vervangen indien dit nodig is.
Het blanke metaal van het gat in de bus heb ik voorzien van 2 lagen zinkspray voordat de CeeFrom gemonteerd werd.

Afbeelding
Ontdreuningsmateriaal in het voorportier.
Er zit ongeveer 0,7m² van dit materiaal in.
Achter de luidspreker zit traditioneel noppenschuim.
Het originele plastic folie wat tussen de bekleding en de deur moet ik nog vervangen want deze is helaas kapot gegaan tijdens demontage, Ik zit hierbij aan te denken om hier een dunne isolatie folie voor te gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding
De luifel gemonteerd. Het is een Fiamma F65s van 320cm breed.
(Op de laatste foto ligt de luifel nog niet helemaal goed op z'n plek.
Natuurlijk zit er ook Sika 252 kit onder de steunen.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door Peter LMC »

Je bent weer goed bezig geweest. :thumbup:
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door zuk4wd »

Vlak voor dat ik op vakantie ging heb ik de knoop door gehakt mbt het 230V omvormer/lader gedeelte.
Ik zat te twijfelen tussen het systeem van NDS en Victron.
Het systeem van NDS heeft een fancy touchpaneltje (iManager) waarop je de info van de accu's ziet, het systeem pakt automatisch 1 of 2 of beide accu's na de hand van de belasting.
Echter kan het niet meer dan 100A continu hebben, ik wou er een 1500W Puresine omvormer van NDS op zetten.
En als je deze belast met 1500W loopt er een hogere stroom dan 100A aan de primaire kant.
Dit vind ik dus geen betrouwbare setup ondanks dat sommige verkopers zeggen dat het kan.
Het accu laden vanaf de 230v kan wou ik met een PowerCharger van NDS doen.

Het Victron systeem is wat kostbaarder maar ook veel degelijker.
De Shunt weerstand kan 500A aan dat is dus geen enkel probleem voor een zware omvormer.
De omvormer heeft ook de lader aan boord en omschakelautomaat maar ook de prachtige "Powerassist" functie.
Ook zijn de Victron produkten voorzien van zware aansluitklemmen die zeer dikke kabels aan kunnen, Dit was met NDS ook niet mogelijk.

Afbeelding
Het is dus geworden:
*Victron Multi-plus 2000 + remote panel (Omvormer/lader)
*Victron BMV-712 (Battery monitor)
*50mm2 bekabeling
*500A hoofdschakelaar
*Hoofdzekering 400A (Zware uitvoering)
*12V PLUS Splitter met 1 maxi fuse en 4x midi fuse (Hier op zit de omvormer en andere gebruikers)
*12V MIN Rail
*2x 150Ah accu (Fullriver AGM, deze had ik nog)

Ik heb de setup ingebouwd zonder de hoofdschakellaar en BMV-712, de reden hiervoor is dat ik alleen kabelschoentjes had besteld met een M8 oog.
Aan deze producten zitten M10 aansluitklemmen.
Bovendien is dit maar een tijdelijke setup voor de vakantie, het hele zaakje moet er nog uit voor de definitieve opbouw.

Nu tijd voor wat vakantie plaatjes: :wink:
Afbeelding

Afbeelding
Ook met deze mega basic inrichting hebben we ons prima gered, We hebben geen moment zonder 230V gezeten, Onderweg gewoon de koelkast op 230V :)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door Peter LMC »

Netjes. Ja en proost. :cheers:
joostm
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:27

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door joostm »

Goed bezig! :cheers:

Nog last van condens gehad zonder isolatie op je muren en plafond?
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door zuk4wd »

Eigenlijk nauwelijks condens problemen.
We hadden de ramen van de voorportieren 5mm open staan.
Verder niks. Er zijn verder namelijk geen ramen of luiken in onze camper.
(Nog niet tenminste)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Plaats reactie