Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

caradocamper schreef:De gele renault master heeft een vaste lengte bed met daar onder ruimte voor wat je wilt. Om alle foto's trein zien moet je wel ff op klik hier drukken.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk
Deze bedoel je ?
https://plus.google.com/photos/10946306 ... 6514838801

leuke opzet, maar niet geschikt voor het vervoeren van 4 personen.
tevens vraag ik me af waar die 2 vleugelmoeren in het middelste kastje onder het bed.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
caradocamper
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 26 aug 2016, 20:26

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door caradocamper »

Ja die bedoelde ik, je zou voor het bed nog een (klap) bank kunnen zetten. Dit gaat wel weer ten koste van je kast ruimte van het aanrecht.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk
henk z
Berichten: 257
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 19:45
Locatie: Twente

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door henk z »

Hallo,

eind 2004, begin 2005 heb ik een zelfde bus omgebouwd tot camper, met het bed in de lengte.
zie http://www.zandman.nl/camper

mvg. Henk
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Afgelopen vrijdag ben ik naar de camperbeurs geweest in hardenberg.

ik ben toch tot de conclusie gekomen dat het keuken te klein is zoals ik het ontworpen heb.
dat ga ik dus anders maken. verder heb ik geen reactie gehad van forum leden over mijn indeling.
dit vind ik erg jammer. mocht je er iets van vinden laat het me dan weten.

wat betreft de beurs, er waren veel nieuwe campers, en camper gerelateerde zaken.
wel gericht op nieuwe campers, niet zo zeer op zelfbouw. ik vond het een beetje tegen vallen.
in Oktober is er in de jaarbeurs nog weer iets te doen, onder andere een hal gericht op bus campers.
daar ga ik nog ff kijken en dan ga ik mijn ontwerp afronden en beginnen.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
martinelke
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
Locatie: Geesteren
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door martinelke »

Wij zijn zaterdag naar de beurs geweest en vond het ook behoorlijk tegenvallen op het punt van eigenbouw.
Links en recht wel een paar ideeën opgedaan,maar dat was niet schokkend.

Misschien dat Utrecht leuker gaat worden met het oog op Buscampers.


Met het oog op je indeling ,zou ik gaan voor de zijkanten verbreden,je hebt dan een mooi gebruik van je ruimte.

Groet Martin
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.

https://www.martin-elke.com/
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Lang verhaal kort: we hadden een Renault master L3H2, deze was technisch niet helemaal in orde.
gisteren wat anders opgehaald namelijk een Fiat Ducato L2H2. :-)

Renault was een L3 waarbij het bed in de lengte moest, bij de fiat hoeft dat niet dus een L2
plus een lichte verbetering in het motor vermogen van 2,5L 120PK naar 3.0L 160PK.
Afbeelding
Afbeelding
De fiat is voorzien van 3M Autowrap, deze ga ik waarschijnlijk verwijderen. hier onder zal een ongehavende lak zitten. dit weekend ga ik begin met het demonteren van het eco-drive 3 systeem wat er in zit.
en een begin maken aan de inrichting om zsm naar de RDW te gaan.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject nu Fiat Duc



Bericht door zuk4wd »

Als eerste maar eens de duivelse hardware verwijderen.
Afbeelding
In mijn bus zat het ecodrive3 systeem, deze zorgde voor allerlei beperkingen waar ik niet op zat te wachten.

Toen maar eens begonnen met het verwijderen van het interieur.
Afbeelding
de bus was van een bedrijf geweest die in exclusieve keukens deed, er werd ook achterin gezaagd.
de stof was overal te vinden. wel was alles heel degelijk gemaakt en heeft de carrosserie daardoor geen schade opgelopen.

Tijdens de uitbouw van het ecodrive systeem kwam ik nog iets vreemds tegen:
Afbeelding
Een relais links achterin de bus zit tussen de rode draad van de originele draadbundel.
de aansturing hier van is via een weerstandje in de draadboom onder de instaplijst van de bestuurderskant afgetakt. (hier zat ook een draadje aan van de ecodrive, vandaar dat ik dit ontdekt heb)
Heeft er iemand enig idee waar dit voor dient ?
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Het slot van de achterdeur reageerde niet op de centrale vergrendeling.
dit was daar de oorzaak van:
Afbeelding
Dit was natuurlijk snel gefixt met de soldeerbout en krimpkous.

Vervolgens gingen we een weekendje op pad met onze bus.
Lekker offroaden in het Fursten Forrest in Furstenau (D)
Afbeelding

Thuis begonnen aan het elektra ontwerp, Ik ben benieuwd naar de reactie's hier op:
Afbeelding
de pdf versie kun je hier downloaden.https://www.dropbox.com/s/f2v8zd7h5ezr1 ... 3.pdf?dl=0

(ook wil ik graag de naam van dit topic aanpassen, kan alleen niet vinden waar dit moet)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Marco B
Berichten: 107
Lid geworden op: do 15 apr 2004, 3:41
Locatie: Sommelsdijk
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Marco B »

ik ook! Je krijgt niet veel bijval lees ik, jammer. Maar ik lees wel mee met je topic. Hou ons op de hoogte!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door kampo »

Het gebruik van de NDS iManager is in onze contreien niet zo gebruikelijk.
Waarom zou je dat doen ?
Is er al iets bekend over hoe dit toestel precies werkt ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Ik zag deze voorbij komen op facebook, bij een camperbouwer/hersteller.
En dacht, dat ziet er fancy uit. dat ding opgezocht op internet en toen kwam ik er achter dat het perfect werkt met 2 huishoud accu's van verschillende types (AGM,GEL,LOOOD,ETC) en de voertuig accu. houd continu bij hoeveel WH er in en uit gaan per accu. en rekent de resterende tijdsduur uit bij de huidige belasting. hieruit kun je dus bepalen of je iets moet uitschakelen om de dag-avond door te komen. dit kan ook met een Victron 700 met een Shunt weerstand, echter dan heb je zo´n ding per accu nodig. maar natuurlijk kun je accu´s ook parallel zetten, echter op de langere termijn is dat niet zo fantastisch, en gaan de accu´s mekaar langzamerhand om zeep helpen (I'll spare you the technical blah blah)

Owja, bijna vergeten, Bedankt voor de feedback, doe ik toch nog ergens moeite voor :)
Laatst gewijzigd door zuk4wd op di 04 jul 2017, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Ondertussen weer een weekendje offroaden gehad en dus niks aan de bus gedaan.
Afgelopen weekend wel wat kunnen doen, maar ook niet heel veel.

Begonnen met het verwijderen van de tussenwand:
Afbeelding

Daarna heb ik de tijdelijk bank geplaatst die ik voor de keuring ga gebruiken en daarna mag deze weg. (Liefhebbers ??)
Deze heb ik met "Flamco rail" bevestigd aan de vloer. de Flamco rail zit met 9x 4,5x25 schroeven per rail aan de vloer plaat geschroefd. de bank met 4x M8 bout aan de rail.
Afbeelding
Daarna ben ik verder gegaan met het afbouwen van het keukenblokje die ik destijds al in mijn renault wou plaatsen.
Deze is voor de ducato veel te groot en zal na de RDW keuring ook vervangen gaan worden door een ander plan.
Dit plan moet ik nog uitwerken maar wordt een fancy rail systeem, Binnenkort mag je de details verwachten.

Het plaatsen van het keukenblokje in de bus:
Afbeelding
Afbeelding
Toch wel vervelend als je een nieuwe spoel/kook combi koopt en de piezo ontsteking doet het niet :thumbdown:

Nu nog een tafel oplossing en shuifdeurtjes voor in het keukenblokje. "Afsluitbare opbergruimte eis"
En dan moet het toch goed komen bij de RDW hoop ik. Of mis ik nog iets ?
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door BobV »

zou je de titel van dit topic kunnen wijzigen? Is wel verwarrend zo.
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 04 jul 2017, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel bij deze aangepast.
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

BobV schreef:zou je de titel van dit topic kunnen wijzigen? Is wel verwarrend zo.
Dit had ik zelf ook al eens gevraagd en dan reageert er niemand.
Maar goed, het is nu aangepast.
Vind Überhaupt de feedback op mijn topic enorm tegenvallen.
en toch ga ik er mee door.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Plaats reactie