Project Fiat Ducato L2H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door Gee »

Hi Wout,

Dank voor het compliment!
Ik heb de S4 ramen gebruikt.

Cheers,

Gee
bartandeweg
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 19 aug 2016, 12:37

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door bartandeweg »

Hallo Gee,

Weer een aantal vragen. Aan de zijkant naast de dinette ben ik net als jullie hebben een raam aan het plaatsen. De rand is opgevuld met een houten frame. Hoe diep is dit frame in jullie situatie? Een cm of 7?

Trek je met dit frame ook de bolling van de plaat eruit?

Waarmee hebben jullie dit frame aan de binnezijder afgewerkt?

En de laatste. Het paneel wat hier weer geplaatst is. Loopt dit deels hol? Of is dit nagenoeg recht. De boven, midden en onderstijl zijn verschillen qua diepte.

Groet!
Bart Andeweg
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door Gee »

Hoi Bart,

De diepte is inderdaad ongeveer 7 cm. De bolling trek je er niet mee uit. Aan de binnenzijde is het frame afgewerkt met HPL, waarmee ook de meubels zijn "bekleed", geplakt met kit.
Het grote paneel bij de dinette loopt inderdaad een beetje hol, maar dat geldt bv ook voor het paneel in het toilet. Volgens mij is dat niet te vermijden; als je het paneel recht wil laten lopen, verspeel je binnenruimte. Ik heb het paneel ook op de middelste stijl vastgekit.

Veel succes met de inbouw!

Cheers,

Gee
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door gsm »

Ik ga 2 ramen plaatsen in de zijwand maar omdat ik dat nog nooit gedaan heb ben ik er wel een beetje huiverig voor.
Hoe heb jij het gedaan ?
Ik weet niet of dit een goede manier is :
Aftekenen aan de buitenkant en afplakken, dan met een decoupeerzaag er uit zagen ?
Daarna de latten aan de binnenkant vast lijmen en met klemmen een nacht onder druk houden ?

Volgens de beschrijving passen de S4 ramen in een wand van 26mm, en met aanpassingen is het mogelijk om ze in een wand te plaatsen tussen de 1mm en de 53mm dikte maar wat als de wand dikker is ? Is het dan toch mogelijk ? En hoe is dat dan op te lossen ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door Gee »

@gsm
Je werkwijze lijkt me prima. Plak de ruimte om het te zagen gat af met kranten; er kunnen bij het zagen vonkjes wegspringen, en die zouden de lak kunnen beschadigen. Vergeet niet om de zaagsnede met een roestprimer te behandelen; dat gaat het gemakkelijkst met een klein rollertje.
Ik heb gezaagd met een speciale carrosseriezaag (op lucht), maar een goede decoupeerzaag werkt ook. Gebruik een kleine metaalboor om de 4 gaten in de hoeken voor te boren, en een grotere (ik dacht 10mm - zie handleiding) om de hoeken netjes rond te maken.

Je zult de ruimte van ca. 7 cm moeten opvullen met een houten binnenframe. Waarschijnlijk passen dan de meegeleverde schroeven niet, dus zul je langere moeten gebruiken om het binnenframe straks weer op het buitenframe te schroeven. De ruimte die ontstaat tussen binnen- en buitenframe heb ik opgevuld met stroken HPL (zelfde als de meubelpanelen).
De bolling van de carrosserie haal je er niet helemaal uit. Omdat het buitenframe daardoor niet superstrak tegen de buitenwand staat, moet je goed kitten om het buitenframe waterdicht te houden.

Heel veel succes, en 10 x meten voor je zaagt. Ik heb vóór ik ging zagen een tweede persoon e.e.a. laten checken.

Cheers,

Gee
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Project Fiat Ducato L2H2 (AFGEROND)



Bericht door Gee »

Met de montage van de Busbiker en het 12v luifel beschouwen we het project voor nu als afgerond. Veel plezier aan beleefd, veel geleerd, zeker van het onmisbare forum. Dank allen! :bow: :bow: :bow:

Er zullen altijd kleinere aanpassingen wenselijk blijken. Zo heb ik gemerkt dat mijn nieuwe Beaut 200ah AGM accu niet goed geladen wordt door de oude CTEK7000 lader. Dus morgen nog snel een Victron Blue Power Acculader 12/30 monteren.

En zondag op pad voor 3 maanden Marokko x:D x:D

Cheers,

Gee
busbiker.jpg
busbiker.jpg (390.42 KiB) 2839 keer bekeken
luifel.jpg
luifel.jpg (472.31 KiB) 2839 keer bekeken
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door gsm »

Ziet er zeer mooi uit en heel veel vakantie plezier met de nieuwe camper :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door Gee »

Dank je!

Cheers,

Gee
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door Karelkaywa »

Heb de hele story nogmaals, maar nu in een ruk, doorgelezen. Fantastisch hoe je van een kale bus zo'n mooie buscamper kan bouwen. Zelf hebben we een fabrieks buscamper. Voordeel wat jij hebt is dat je precies weet hoe en waar alles zit. In onze camper loop ik na ruim 5,5 jaar nog steeds tegen probleempjes op die moeilijk op te lossen zijn omdat ik niet weet hoe e.e.a. gemonteerd zit. Uiteindelijk kom ik er wel uit, maar voor jou zal het allemaal appeltje eitje zijn. Wens je heel veel plezier met deze mooie bus en wens je een goede eerste reis naar Marokko toe.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door Gee »

Hoi Karel,

Dank je, en jullie ook veel plezier met je buscamper!

Cheers,
Gee
2lions
Berichten: 144
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 13:37

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door 2lions »

Het eindresultaat mag er zijn hoor, perfect uitgevoerd zo aan de foto's te zien.
Wij hebben de busbiker ook overwogen,is toch de bikerider geworden, ze dienen uiteindelijk hetzelfde doel.
Ik wens je een mooie vakantie in Marokko met deze prachtige buscamper..

Henk.
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door Gee »

Dag Henk,

Dank je! Ik hoop dat jullie ook veel mooie reizen mogen maken met je Ducato buscamper! Zo te zien op jullie blog, lukt dat aardig!

Cheers,

Gee
bartandeweg
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 19 aug 2016, 12:37

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door bartandeweg »

Hallo Gee,

Wat voor watertanks heb jij gebruikt in de bus? Heb je tanks onder de bus of achterin staan?

Groet!
Bart Andeweg
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door Gee »

Hi Bart,

Sorry voor de late reactie.
Ik heb twee 80 liter tanks onder de auto gemonteerd.

Cheers,

Gee
Plaats reactie