Project Fiat Ducato L2H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door Gee »

Nu ik (vrijwel) alle materialen binnen heb, en inmiddels ben begonnen met de inbouw van mijn Fiat Ducato L2H2, 150 Maxi automaat, start ik maar een nieuw draadje waar ik het hele verhaal van het project kwijt kan, met veel foto's.
De auto is net 2 jaar oud, ziet er uit als nieuw, en heeft slechts 30.000 km gelopen. De vorige eigenaar, een muziekproducer uit Zuid-Duitsland, heeft hem alleen gebruikt om muziekinstrumenten en -apparatuur in te vervoeren. Ik heb de auto in Beieren gekocht en zelf geïmporteerd.
De keuze voor de Ducato L2H2 is mede bepaald vanwege het feit dat er een vast dwarsbed in mogelijk is (zonder de lelijke "oortjes" die je wel eens ziet aan de zijkant), terwijl je er heel comfortabel dagelijks mee kunt rijden (5,40 mtr lang). Omdat het (van mijn vrouw) een automaat moest zijn was de spoeling erg dun, en kwamen we na maanden zoeken uiteindelijk in Beieren terecht.

De inbouw is gebaseerd op de Tasman van de bouwer uit Grootegast. Ik zal dat hier één maal noemen. Ik ben geen meubelmaker, en de meubels vormen vaak toch de finishing touch. De meubels zijn in een soort bouwpakket geleverd, afgestemd op het type/model van de auto. Verder hebben we ook een aantal eigen keuzes gemaakt, zoals helemaal "gasloos" (koken en verwarmen op diesel). Met een 125 liter dieseltank kunnen we daarmee reizen in landen waar gas/lpg minder goed of niet verkrijgbaar is.

We gaan de auto gebruiken voor lange reizen in de winter (+3 maanden in bv. Marokko), kortere in de rest van het jaar (1 maand of zo) en willen we naar de USA, Canada en Alaska over een paar jaar. Plannen genoeg!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
tussenschot en bankje eruit

Afbeelding
Seitz ramen in de achterdeuren

Afbeelding
Seitz ramen in de achterdeuren

Afbeelding
... en in de zijkant

Afbeelding
Xtrem 15mm tussen gelijmde latten

Afbeelding
... en de vloerdelen daarop gelijmd. Wordt straks afgewerkt met laminaat
Laatst gewijzigd door Gee op ma 16 mei 2016, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10163
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door Peter LMC »

Begint al mooi vorm te krijgen. :thumbup:
2lions
Berichten: 144
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 13:37

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door 2lions »

Hallo Gee,

Het begin is er en het weer werkt nu ook eindelijk wat mee. Zo begonnen wij ook een half jaar geleden inmiddels.
Van het bouwpakket uit Grootegast zul je nooit spijt krijgen, zeer degelijk en het Tasman ontwerp is dat eveneens.
Ik zie aan de zijramen dat je dezelfde bouwwijze hanteert als JWG ook doet, prima.
We blijven je volgen, veel succes.

Henk.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door durisotti »

Dat wordt vast een prachtige camper !
Ideale bus en een mooie compacte maat.
Voordeeltje van deze bussen is dat ze ook in de USA rijden als Chrysler, zijn daar alleen als 3 liter diesel verkrijgbaar.
Maar voor service of reparatie is dat ideaal.
Jouke88
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 19:10

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door Jouke88 »

Mooi project en mooie dromen! Niet vaak dat er zo'n nieuwe bus zelf word omgebouwd, ben erg benieuwd hoe het gaat worden!
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door Gee »

Weer een paar stapjes verder. Met name de bekabeling blijkt een flinke klus: het aantal meters is evenredig aan het denk- en puzzelwerk :x
Ik gebruik een twin core 1,5mm2 als standaard, en verder bv 6mm2 voor de koelkast en 10mm2 voor de Webasto diesel cooker. De verbinding tussen de start- en huishoudaccu is een 35mm2. Doorvoeren die een beetje scherp zijn worden afgeplakt met vilt, en er worden nergens verbindingen of splitsingen gemaakt achter de panelen (je kunt er straks niet meer bij zonder sloopwerk...).
De bekabeling is nu af, uitgezonderd de dakdoorvoer van de zonnepanelen. De dakvoer die ik had paste niet lekker op het ribbeldak, en ik kan geen dubbele dakvoer vinden die dat wel doet. Dus deze week maar twee enkele monteren. Daarna verder met de isolatie, de zij- en plafondpanelen.

Cheers,

Gee

Afbeelding
uitsnede voor grote dakluik vóór, met houten frame

Afbeelding
de ingebouwde Maxxfan de luxe

Afbeelding
alle bekabeling loopt naar de centrale "utility" ruimte onder de bank

Afbeelding
het trekken van de 35mm2 accukabel vergt wat sloopwerk en een paar gaten in de B-stijl

Afbeelding
waar we niet met Xtrem isolatie bij kunnen, gebruiken we schapenwol
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door pele »

Dat komt me bekend voor .... Ik zie dat ik je niet veel te leren heb.
Toch een tip (misschien onnodig): de "lager" gelegen profielstroken bij het dakraam vul je best op. Ik lijm er volkernblokjes in. In ieder geval moet je de aansluiting goed verzorgen. Op die plaats blijft er steeds water staan dat niet weg kan.
Steek je ook schapenwol in de dorpels beneden? Ik dacht dat het beter was om ze open te laten.
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door Gee »

De lager gelegen profielstroken heb ik inderdaad ook opgevuld en alles goed en ruim gekit buitenom.

Wat is de reden om de onderste dorpels open te laten, en niet met schapenwol te vullen?

Cheers,

Gee
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door Ares »

Afwatering / ontluchting
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door pele »

Ares schreef:Afwatering / ontluchting
Inderdaad! Ik raad je aan de wol eruit te halen, de dorpels open!
Trouwens, het 'isoleren' van de dorpels die omzeggens onder vloerniveau liggen, gaat weinig of geen effect hebben op de isolatieprestatie
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door Gee »

Dank voor de reacties.
Ik had de dorpels nog niet gevuld, dus dat scheelt weer :wink:

Cheers,

Gee
EdwinH
Berichten: 13
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 18:18

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door EdwinH »

Gee schreef:Dank voor de reacties.
Ik had de dorpels nog niet gevuld, dus dat scheelt weer :wink:

Cheers,

Gee
Hoi Gee,

Ik ben hier nieuw. Ondanks mij leeftijd 33 jaar wordt dit onze 2e camper hiervoor hebben wij van 2012-2016 een t4 hoogdak gehad welke ik gisteren heb verkocht. Afgelopen vrijdag heb ik een andere bus gekocht: Boxer L2H2 2013 30dkm zilver chauffeursstoel clima etc etc etc etc en wij gaan hem ook laten ombouwen. Heb jij dat DHZ pakket gekocht bij JWG?

gr

edwin
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door Gee »

Hi Edwin,

Ja, klopt.

Cheers,

Gee
2lions
Berichten: 144
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 13:37

Re: Project Fiat Ducato L2H2



Bericht door 2lions »

Ze krijgen het nog druk daar bij JWG!
Mooie vorderingen Gee. De dorpels hebben wij wel voorzien van los ingebracht schapenwol. Dat hadden we nog over. Als je voldoende ventilatie roosters maakt naar binnen toe lijkt mij weinig aan de hand.

Henk.
Plaats reactie